Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Stroom consumptie BL headset d.m.v. volume regelen.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RareAMV
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 16-06 21:04
Eerst wil ik even melden dat ik niet zeker weet of ik in de juiste topic zit, maar gezien het hier om een vraag gaat wat meer richting kennis van electronica en stroom verbruik gaat, geloof ik dat ik hier goed zit. Zo niet dan, alvast mijn excuses.

Mijn vraag, puur uit nieuwschierigheid. Ik heb onlangs een paar mooie bluetooth oortjes gekregen. Nu gaan deze oortjes ~6 uur mee. Dit is natuurlijk afhankelijk van het volume van het geluid dat er afgespeelt wordt. Nu kan de volume op twee manieren geregeld worden: via het apparaat dat het muziek afspeelt, of de bleutooth oortjes zelf.

Nu vroeg ik mij af of het uitmaakt dat als je een gemiddeld volume wilt bereiken, of het energie efficienter is als de oortjes welke het geluid produceert op een lager volume staat en het apparaat dat het geluid genereert op een hogere volume. (De versterker in de oortjes zou dan minder werk verrichten neem ik aan). Maar met mijn ligte kennis van electronica en een heel klein beetje kennis van versterkers, weet ik dat sommige versterkers juist efficienter zijn als ze gemiddeld wat meer werk verrichten. (Dus het apparaat wat genereert wat zachter zetten, en de oortjes op vol volume zeg maar). Even ter verduidelijking: het gaat er om dat de oortjes in beide situatie eenzelfde soort volume bereiken bij het produceren van het geluid.

...
Hardware:
JBL 205BT
...

Al vast bedankt voor alle antwoorden!

Beste antwoord (via RareAMV op 24-09-2018 10:43)

• Tom-Z
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 20:14
De stroom die gebruikt wordt voor het produceren van geluid valt in het niet bij de stroom die nodig is voor de bluetooth-radio. De batterij in jouw headset bevat 444mWh aan energie. De drivers gebruiken maximaal iets van 10mW om geluid op te wekken (100 dB SPL/1 mw en maximale SPL van 106 dB geeft max. 4mW per driver). De batterij zou dus ruim 40 uur (en dus niet maar 6) mee moeten gaan als hij alleen maar geluid zou moeten opwekken, je kan dus afleiden dat het gros van het batterijvermogen wordt gebruikt voor randzaken.
RareAMV schreef op maandag 24 september 2018 @ 09:39:
(De versterker in de oortjes zou dan minder werk verrichten neem ik aan). Maar met mijn ligte kennis van electronica en een heel klein beetje kennis van versterkers, weet ik dat sommige versterkers juist efficienter zijn als ze gemiddeld wat meer werk verrichten.
Een klasse-A versterker gebruikt altijd even veel stroom, onafhankelijk van de output. Bij een hoger volume is hij dus efficiënter omdat hij dan met dezelfde stroomconsumptie meer geluid genereert. Maar het lijkt me heel onwaarschijnlijk dat er een klasse-A in je oortjes zit. Ik zou er maar van uit gaan dat de versterker gewoon een efficiënte klasse-D is.

Verder is het precies zo als @n3othebest zegt: de oortjes produceren from scratch het geluid vanuit een digitaal signaal. Het maakt niet uit of het digitale signaal "hard" of "zacht" is, want het kost geen energie om een signaal digitaal harder of zachter te maken. Uiteindelijk moet de koptelefoon precies evenveel werk doen om de speaker te laten bewegen.

Alle reacties

• n3othebest
  • Registratie: januari 2013
  • Nu online
Als het goed is is het signaal dat over bluetooth gaat digitaal en maakt de sterkte waarin het uitgezonden word dus niets uit voor hoe veel energie er ontvangen word. Vaak word het volume op het apparaat dat het geluid uitzend aangepast als je op je oortjes aan de volumeknop zit. Dat zou je eens moeten controleren.

Dus volgens mij maakt het helemaal niet uit omdat de versterker in je oordopjes altijd even hard moeten werken om het digitale signaal om te zetten naar een bepaalde volume analoog signaal.

op de website van JBL (https://www.jbl.nl/in-ear-hoofdtelefoons/JBL+TUNE+205BT.html) onder Q&A:
Fleb · 5 maanden geleden
Wordt met de volumeknoppen het volume van de koptelefoon zelf of van bijvoorbeeld de telefoon geregeld?
1

Kay D · 4 maanden geleden
Hi

Dit is doorgaans het volume van het bronapparaat dat wordt aangepast. Sommige Android modellen hebben geen synchronisatie, in dat geval wordt het volume van alleen de hoofdtelefoon aangepast.

[Voor 32% gewijzigd door n3othebest op 24-09-2018 09:57]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 20:14
De stroom die gebruikt wordt voor het produceren van geluid valt in het niet bij de stroom die nodig is voor de bluetooth-radio. De batterij in jouw headset bevat 444mWh aan energie. De drivers gebruiken maximaal iets van 10mW om geluid op te wekken (100 dB SPL/1 mw en maximale SPL van 106 dB geeft max. 4mW per driver). De batterij zou dus ruim 40 uur (en dus niet maar 6) mee moeten gaan als hij alleen maar geluid zou moeten opwekken, je kan dus afleiden dat het gros van het batterijvermogen wordt gebruikt voor randzaken.
RareAMV schreef op maandag 24 september 2018 @ 09:39:
(De versterker in de oortjes zou dan minder werk verrichten neem ik aan). Maar met mijn ligte kennis van electronica en een heel klein beetje kennis van versterkers, weet ik dat sommige versterkers juist efficienter zijn als ze gemiddeld wat meer werk verrichten.
Een klasse-A versterker gebruikt altijd even veel stroom, onafhankelijk van de output. Bij een hoger volume is hij dus efficiënter omdat hij dan met dezelfde stroomconsumptie meer geluid genereert. Maar het lijkt me heel onwaarschijnlijk dat er een klasse-A in je oortjes zit. Ik zou er maar van uit gaan dat de versterker gewoon een efficiënte klasse-D is.

Verder is het precies zo als @n3othebest zegt: de oortjes produceren from scratch het geluid vanuit een digitaal signaal. Het maakt niet uit of het digitale signaal "hard" of "zacht" is, want het kost geen energie om een signaal digitaal harder of zachter te maken. Uiteindelijk moet de koptelefoon precies evenveel werk doen om de speaker te laten bewegen.

• RareAMV
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 16-06 21:04
Bedankt allemaal, helemaal helder! Weer wat geleerd :D.

• memphis
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 20:01

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Volgens mij maakt het niet uit aan welke kant je de volume regelt, uiteindelijk wordt dezelfde onderdeel aangestuurd om de volume te regelen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True