Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Zonnepanelen: Waar plaatsen? String of SE? Glas-glas?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• softmatic2
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 29-05 09:37
Op onze nieuwbouwwoning komen zonnepanelen.
Ik zit een beetje vast in wat verstandig is: Waar de panelen plaatsen, Stringomvormer of juist Solar Edge. (Of nog wat anders?), Glas-glas-panelen of juist niet?
Het plaatsen wil ik geheel uitbesteden.

De situatie is als volgt:
Situatie woning tbv zonnepanelen

Ik verwacht zeker wel 5500 à 6000 kWh te gaan verbruiken in een jaar. Dat zou ik dan ook minstens willen neerleggen. Meer is ook een optie. (7000 kWh neerleggen bijvoorbeeld)

Als ik het dak opmeet (kom ik op ongeveer 7,0 meter uit. Een zonnepanelenboer gaf mij aan dat er 4 panelen portait boven elkaar zouden passen.
Aan de west-kant zit er ergens een verluchtingspijpje op het dak en aan beiden zijden zit er iets wat eruit ziet als een schoorsteen. De zonnepanelenboer gaf aan dat er aan de oost-kant 22 panelen zouden passen: Van boven naar beneden: 6, 6, 5, 5 in portrait.

Als ik het samenvat kom ik op het volgende aantal maximum panelen:

- Dak west: 23 ? (portrait)
- Dak oost: 22 (portrait)
- Garage: 6 (landscape)
- Uitbouw: 5

Ik vraag me af welke combinatie de beste is? Met het oog op de nieuwe regelgeving die er gaat komen, lijkt het mij verstandig om de opwekking gelijkmatig over de dag te laten plaatsvinden.
- Panelen op de uitbouw lijken mij het minst op te brengen vergeleken met de andere opties.
- Panelen op de garage lijken me het meest rendabel. Er moet wel rekening gehouden worden met het woonhuis ten zuiden op 9,75 meter afstand. Dit kan wellicht in de winter voor iets aan schaduw zorgen.
- Aan de oost-kant moet er denk ik rekening gehouden worden met het dak van de buren ten noorden dat aan de voorkant anders loopt, waardoor er denk ik schaduw kan vallen op ons dak???

Ik ben benieuwd wat de mogelijkheden zijn als er ruimte vrijgehouden wordt voor een eventueel dakkapel in de toekomst.
De West-kant lijkt me de meest logische plaats voor een dakkapel. Maar als dat niet handig blijkt te zijn, dan is de oost-kant ook prima voor een dakkapel.

Een installatie waar ik weinig omkijken naar heb vind ik fijn.

Ik zat zelf te denken om 22 panelen op oost te leggen en die te combineren met 6 op de garage. Dan heb ik er 28 en zal ik iets boven de 7000 kWh per jaar uit kunnen komen met 310 Wp-panelen.
(Maar ik vraag me wel af of het slim is om op oost te leggen ivm het dak van de buren.)
De garage lijkt me de beste plaats voor de omvormer.

Het zonnepanelenbedrijf waar ik geweest ben, levert Q-Cells 310 WP-panelen. Die kosten iets van 150 euro ex btw per stuk. Zij raden Solar Edge aan omdat ik zowel op de garage als op de oost-kant zou willen leggen. Is dat inderdaad de beste keuze in dit geval?

Die Q-cells panelen hebben 12 jaar fabrieksgarantie en een prestatiegarantie van 85% na 25 jaar.
Nu zag ik dat er ook glas-glas-panelen zijn met een veel langere garantieperiode en met een iets hogere prestatiegarantie. Solarwatt? LG Neon2 Bifacial? Panasonic? Sunpower?
Het feit dat er een langere garantie is, staat me wel aan. Maar is een investering in dit soort duurdere panelen de moeite waard in mijn situatie? En zo ja, welk type/merk zou voor mijn situatie een goede match zijn?

Mogelijkheid om uit te breiden in de toekomst zou ik ook fijn vinden. (Voor als er een elektra-auto komt bijvoorbeeld)

Al met al zit ik met heel vragen en onduidelijkheden. En ik heb het idee dat de diverse bedrijven niet altijd even onafhankelijk een advies uitbrengen over de panelen en het type omvormer.

Kan iemand met kennis van zaken me verder op weg helpen / advies geven?

Alle reacties

• BlueTooth76
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 21:26

BlueTooth76

Let the sun shine!

Het probleem met garanties is:

- bestaat de fabrikant nog tegen de tijd dat je garantie wil claimen?
- bestaat je leverancier nog tegen de tijd dat je garantie wil claimen?
- wat zijn de voorwaarden, krijg je een gelijk paneel of vergoeding van de dagwaarde?
- hoe slecht moet een paneel zijn voor het in aanmerking komt voor garantie?
- hoe kom je erachter welk paneel het defect heeft? (met optimizers iets gemakkelijker, al kan ook de optimizer defect zijn natuurlijk)
- wie betaalt het storingzoeken, van het dak halen en terugleggen van het paneel?

10 jaar is al een lange periode, laat staan 25 jaar... kijk 25 jaar terug in de tijd en zie welke bedrijven en merken er ter ziele zijn gegaan... in de toekomst zal dat niet anders zijn...

Voor mij was dat een reden om goedkope mono black 300Wp panelen te kopen en er verder niet teveel over na te denken. Sowieso beter voor de terugverdientijd.

[Voor 4% gewijzigd door BlueTooth76 op 24-09-2018 07:05]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• softmatic2
  • Registratie: december 2014
  • Laatst online: 29-05 09:37
Ik begrijp dat er geen garantie is dat een bedrijf nog bestaat na 25 jaar. Maar ik begreep dat het uitvalpercentage van sunpower-panelen extreem veel lager is. Dus of een bedrijf nu wel of niet nog bestaat, die panelen gaan toch minder snel kapot... Of zie ik dat verkeerd?

Als ik je reactie zo lees, @BlueTooth76 , raad je Solar edge aan ivm het opsporen van mogelijke defecten.

• BlueTooth76
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 21:26

BlueTooth76

Let the sun shine!

softmatic2 schreef op maandag 24 september 2018 @ 20:27:
Ik begrijp dat er geen garantie is dat een bedrijf nog bestaat na 25 jaar. Maar ik begreep dat het uitvalpercentage van sunpower-panelen extreem veel lager is. Dus of een bedrijf nu wel of niet nog bestaat, die panelen gaan toch minder snel kapot... Of zie ik dat verkeerd?

Als ik je reactie zo lees, @BlueTooth76 , raad je Solar edge aan ivm het opsporen van mogelijke defecten.
SolarEdge optimizers gaan ook wel eens stuk :P

Op mijn dak zijn goedkope panelen gelegd, 300Wp van Talesun.
Ik heb er een paar extra gekocht en op reserve gelegd op zolder, voor de prijs van SunPower kan ik ongeveer 1 paneel op reserve nemen voor ieder paneel dat ik leg :+

Uiteraard is het mooi spul, SunPower, heb er ook serieus over nagedacht, net als Panasonic of LG.

Maar uiteindelijk haal ik nu meer opbrengst met méér panelen voor minder geld.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True