Kort vraagje over de vi-editor.

Pagina: 1
Acties:

• CNS
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-08 15:39
In de vi-editor kun je een aantal settings aanpassen zoals :set showmode . Ik heb geen zin om elke keer als in de vi-editor start eerst bv de showmode aan te zetten.

Hoe krijg ik dat als ik de vi-editor start mijn settings blijven bestaan?

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-07 15:42

RvdH

Uitvinder van RickRAID

vi ~/.virc ?

• CNS
Waar is dat .virc bestandje dan voor ?

eh ja, ik ben een newbie

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-08 17:51
nou eehh.... voor de settings van vi he?

doe anders eens een "man vi"

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• CNS
Yep, ik heb het al.

Het was in het bestand .exrc las ik in de manual.

Thanx :)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Je kunt natuurlijk ook een andere editor gebruiken. Vi is, als je er eenmaal mee om kunt gaan, heel krachtig, maar de learning curve van vi is erg hoog.

Joe is een hele makkelijke editor, en dan zijn er nog pico (of nano), ae, emacs, en vast nog wel meer, maar ik vind joe het fijnst hiervan.

Begrijp me niet verkeerd; vi is waarschijnlijk zeker de krachtigste editor, maar hij is niet 1-2-3 geleerd.

• CNS
Natuurlijk, snap ik.
Maar ik volg cursussen UNIX en daarin wordt de vi-editor in behandeld.

De vi-editor is universeel ik weet niet of al die andere editors ook standaard in UNIX zitten.

Verwijderd

Emacs?????

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

pico ? :)

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Pico is niet standaard. Vi is dat wel, emacs in principe ook, al zul je het niet op *echt* oude bakken aantreffen denk ik, maar wie installeert daar nu Unix op? In Debian is de standaard-editor bij mijn weten trouwens 'ae', Anthony's Editor. Geen idee hoe ze daar aan zijn gekomen, iemand?

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Vi is idd best wel de universele UNIX editor. Een UNIX bak zonder vi is geen UNIX :P

Als je een cursus UNIX andministraten volgt, moet je zeker wel vi leren jah, alleen voor de meeste 'normale' gebruikers zijn joe, e.d. makkelijker, dus daarom noemde ik die.

Odysseus:
Hoezo is ae de standaard editor in Debian? Bij mijn weten is dat gewoon vi hoor (tenzij je $VISUAL aanpast). Op de install-flops wordt wel alleen ae geleverd, maar ik denk dat dit uit executable-grootte redenen is.

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Het mooie aan VI is dat het in elke Unix zit.
Dus als je VI kent, heb je gewoon gegarandeerd een werkende editor tot je beschikking op een Unix bak.
Ik moet het ook nog eens leren |:( juist om die reden. Joe is namelijk lang niet altijd aanwezig op een Linux bak, maar als Joe er is, gebruik ik het.
Pagina: 1