Toon posts:

Welke SSD (lees: SATA) voor upgrade oude PC?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Hance
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 09-05 21:27
Ik heb nog een Dell Inspiron 530s staan en wil nog wat extra performance uit dit ding krijgen, als PC voor de kids. Het moederbord is een Dell ORY007 en heeft 4 SATA 2 aansluitingen à 3GB/s. Zie voor meer specs:
https://www.game-debate.c...motherboard=Dell%200RY007

Als ik het goed heb uitgezocht is SATA 2 het zelfde als SATA-300.
Kan ik hier iedere moderne SSD op aansluiten? Dus ook een SATA-600 model, zijn die backward compatible?
Bijvoorbeeld deze:
pricewatch: Crucial BX500 240GB

Op ben ik genoodzaakt een in verhouding veel duurder SATA-300 model te zoeken?

Beste antwoord (via Hance op 24-09-2018 15:23)

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Sata600 drives zijn gewoon compatible met sata300 chipsets, die bx500 is dus een prima keus.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Sata600 drives zijn gewoon compatible met sata300 chipsets, die bx500 is dus een prima keus.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Sata is backward compatible idd.
Enige waarbij je bij een laptop even op moet letten is de hoogte van de SSD, dat moet passen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-05 13:52
Nee hoor, alle 2,5"SSD's met een SATA aansluiting zullen waarschijnlijk passen.
Voor de zekerheid kan je de dikte van de huidige harddisk meten/googlen en vergelijken met de SSD.
Voor de performance zal in deze laptop met SATA2 elke 2,5" SSD zich ongeveer hetzelfde gedragen, neem dus een goedkope.

Let wel even op als je geen nieuwe installatie doet, maar de harddisk gaat clonen: hoe kom je aan de clone-software? Bij diverse merken SSD's (bv. Crucial en Samsung) zit er vaak een voucher bij die je recht geeft op gratis clonesoftware op internet.
Als de totale hoeveelheid data op de harddisk (bv. 150 GB gebruikt op een 320 GB harddisk) kleiner is dan de capaciteit van de SSD (bv. 240 GB), kan die clonesoftware "smart" clonen, ook al is de harddisk qua totale capaciteit groter dan de SSD.

Installeer na het clonen ook de software van de fabrikant en voer meteen een firmware update uit op de SSD.

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Heren, hij heeft een PC, geen laptop.

Dus ja - goedkope SSD zoals de BX500 gaat prima werken en geeft toch een enorme prestatieboost tov een oude HDD. Ik heb de BX500 480gb ook in mijn PC, samen met een NVMe ssd, en het verschil is nieteens merkbaar. Tenzij in benchmarks of je op secondenivo gaat kijken

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:53

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

@Anoniem: 472287 Jij bent mij inderdaad net voor het gaat hier inderdaad over een kleine / slim line (volgens mij) desktop oplossing van Dell. Ik snap dat sommigen op de verkeerde been worden gezet, omdat de Inspiron series veelal laptops betreft.

@Renault Je, kunt er bij een laptop er niet zomaar vanuit gaan dat elke hardeschijf of SSD gaat pasen, je hebt zoals the Eagle al voor waarschuwt soms te maken met een dunnere uitvoeringen te maken. Ikzelf ben daar recentelijk nog ingetrapt bij het bestellen van een slimeline DVDRW, die was te small voor de gebruikte behuizing. :X

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ach, das waar ook, die 530 is een desktop. Naja, dat past dus iig. Wel ff zorgen dan dat je hem een beetje fatsoenlijk vast kunt zetten. Kan zijn dat je een verloop naar. 3,5" nodig hebt. Of je moet met slechts 2 ipv 4 schroeven werken, kan ook.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
The Eagle schreef op maandag 24 september 2018 @ 14:30:
Ach, das waar ook, die 530 is een desktop. Naja, dat past dus iig. Wel ff zorgen dan dat je hem een beetje fatsoenlijk vast kunt zetten. Kan zijn dat je een verloop naar. 3,5" nodig hebt. Of je moet met slechts 2 ipv 4 schroeven werken, kan ook.
Stukje dubbelzijdig tape werkt ook prima :) Bij een SSD boeit het niet zoveel.

• Hance
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 09-05 21:27
Allen, dank voor jullie reacties. Ik heb inmiddels de Crucial SSD besteld inclusief een bracket van 2,5" naar 3,5".

Het gaat namelijk inderdaad om een SFF Desktop systeem en geen laptop.

Ik heb nog overwogen om zonder bracket te doen en met tape vast te zetten, maar aangezien de kast rechtop staat, leek me dat toch niet zo'n goed plan. De tip van @The Eagle om met 2 ipv 4 schroeven te werken heb ik te laat gelezen. Had vast ook gekund, zo zwaar is een SSD natuurlijk ook weer niet.

En dan nog een geheugenupgrade en dan zal het systeempje vast weer wat soepeler lopen, mag nu trouwens ook nog niet klagen over dit 10 jaar oude systeem.

• Anoniem: 472287
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Ach, al had hij er los ingelegen. Een SSD heeft geen bewegende delen dus het maakt verder niet uits.

Voor het "nette" kan een bracket natuurlijk geen kwaad. Kost ook de wereld niet.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee