Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• 0arf
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 07-06 13:38
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een nieuw compact systeem voor verschillende toepassingen. Enerzijds ga ik mijn foto's bewerken in Photoshop en Lightroom als hobbyist. Daarnaast wil ik dat Solidworks (3d cad/cam programma) soepel loopt. Tenslotte speel ik graag een spelletje en wil ik dat de pc klaar is voor de komende paar jaar. De spellen die ik speel zullen vooral shooters zijn, maar niet competitief, die dagen zijn voorbij. Dat betekent dat ik niet bereid ben de hoofdprijs te betalen, maar het hoeft ook geen absoluut budgetsysteem te zijn. De keuze voor compact komt omdat mijn vriendin nogal functioneel in de wedstrijd zit. Die houdt niet van grote opvallende apparatuur, tenzij ze het nut ervan ziet. Daarom: als het klein kan is dat een grote plus!

Wat mag het systeem gaan kosten?
Op basis van de verkenning die ik tot nu toe heb gedaan, lijkt EUR 1.200 een mooie maximumprijs. Minder mag natuurlijk, iets meer ook wel, als ik daarmee een groot voordeel kan pakken.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De randapparatuur heb ik al, het gaat me puur om de kast + inhoud. Ik heb een AOC Q2790PQU monitor, een Gigabyte K83 toetsenbord en een Logitech Master 2S muis. Geluid zal ik later naar zoeken, voorlopig voldoet m'n koptelefoon.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik verwacht een beetje knappe videokaart die een tijdje mee kan en waarbij ik niet meteen settings op low of middle hoef te zetten. Het middensegment lijkt me daarom een goed idee. Daarnaast wil ik dus graag m'n foto's kwijt, al heb ik daarvoor nu al een externe harde schijf. Ik ben wel gecharmeerd van de m2 SDD's, dus die moet op het moederbord passen. Verder verwacht ik dat de videokaart wat hitte produceert, dat weggevoerd moet worden. Omdat ik geen competitief gamer ben, is de snelste netwerkverbinding niet zo'n prioriteit en ik zou daarom graag via WiFi contact maken met het netwerk.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen voorkeuren voor merken. Als het maar goed samenwerkt, dat was in het (verre) verleden nog weleens een beperking. Uit specificaties maak ik dat niet op en ik ben wel bereid om reviews te lezen, ik probeer daarvoor nu eerst richting te bepalen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zoals eerder gesteld: een kleine kast lijkt me ideaal, maar is niet zaligmakend. Daarnaast ben ik geen fan van veel licht. Ik wil werken en spelen, niet naar een disco kijken. Muisstil hoeft niet, maar mag zeker. Ik ben wel gewend aan wat geluid, want m'n werklaptop houdt ook van blazen. Toch blijft het een verademing als een systeem stil is.

Ga je overklokken?
Standaardinstellingen zijn prima. Ik hoef niet te overklokken, omdat ik er gemiddeld gezien niet veel meer mee vooruit verwacht te gaan. Daarnaast ben ik zuinig op m'n spullen en hoop ik dat het systeem het een tijdje volhoudt.

Wat verwacht je van ons?
Ik ben op zoek naar de ideale samenstelling binnen mijn budget. Hoe kan ik zoveel mogelijk uit het systeem halen en krijg ik een snelle, stille computer, waarop ik uiteenlopende software op kan draaien?

Waar ik tot nu toe op gekomen ben is het volgende systeem, mede op basis van de BBG van september en reviews op Tweakers en HWinfo. Help je me om dit systeem zo goed mogelijk te krijgen binnen de kaders die ik hierboven schets?

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 164,-€ 164,-
1Gigabyte Aorus B450 I Pro WiFi€ 127,73€ 127,73
1MSI GeForce GTX 1070 Aero ITX 8G OC€ 419,-€ 419,-
1Silverstone RAVEN RVZ02€ 82,44€ 82,44
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 131,95€ 131,95
1Corsair SF450€ 78,50€ 78,50
1Crucial MX500 m.2 500GB€ 86,95€ 86,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.090,57

• Inrage
  • Registratie: maart 2011
  • Laatst online: 08-06 09:03
Volgens mij hoef je met die case niet persé zo'n mini size GPU te nemen. Beter eens kijken voor eentje onder de 300mm maar toch met een dubbele (triple) koeler. Volgens de specs van de raven mag de GPU tot 330mm gaan. Normaal gaat dat beter koelen en minder lawaai maken.

De case uit de BBG is gewoon nog een pak kleiner.

[Voor 19% gewijzigd door Inrage op 23-09-2018 21:46]

• 0arf
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 07-06 13:38
Ah, dat is een perspectief dat ik nog onvoldoende bekeken heb. Zal ook meteen even checken of de stock koeler bij de CPU goed in de kast past.
Nog andere tips voor de samenstelling?

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True