Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Stil en compacte all-rounder voor de woonkamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Hold
  • Registratie: november 2005
  • Niet online
Hallo mede Tweakers,

er is me gevraagd om een stil all-round systeem te bouwen voor in een woonkamer.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het wordt dus office werk, mailen, surfen, af en toe wat foto's bewerken, maar niet gamen of zware videobewerking uitvoeren oid.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik had gehoopt rond de 600 euro uit te komen voor enkel de desktop.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee. Het is ter vervanging van een laptop.
Scherm en toetsenbord/muis is van minder belang. Daar komen we wel uit.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Dit heb ik voorlopig samengesteld.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3-8100 Tray€ 121,-€ 121,-
1Gigabyte B360M H€ 63,95€ 63,95
1Sharkoon CA-M Zwart€ 45,95€ 45,95
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 35,99€ 35,99
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB€ 136,50€ 136,50
1Corsair SF450€ 78,50€ 78,50
1Crucial MX500 m.2 250GB€ 59,-€ 59,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 540,89

Ik heb niet echt een merkvoorkeur. Stilte, stabiliteit en future proof zijn de belangrijkste factoren hier.
De Corsair voeding en de Scythe big shuriken heb ik al eerder gebruikt met volledige stilte in de woonkamer tot gevolg.
De Core i3-8100 8th gen lijkt me een prima compromis tussen prijs en performance (al is het wellicht wat overkill, maar goed...)

Ga je overklokken?
Nope.

Wat verwacht je van ons?[i]
Nu de hamvragen. :+

Het systeem gaat Linux Mint draaien, dus ik ben voor een Intel met ingebouwde IGP gegaan.
Shoot me if I'm wrong, maar ik draai zelf al een tiental jaar Xubuntu op een Intel systeem zonder al te veel issues.

Voor moederbord, geheugen en SSD, heb ik in de pricewatch een gunstig geprijsde variant gekozen, maar zonder een echte reden.
Zijn er componenten die niet zo lekker samenwerken of meer bang for the buck geven?

Misschien wel de grootste vraag: zou ik niet eerder voor een V&A systeem gaan? Een core i5/i7 van een vorige generatie in een DDR3 systeem is misschien een pak gunstiger te vinden en minstens even goed...

Thx!

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 23:09
De i3-8100 is niet leverbaar en een i3-8300 is net als alle andere i3, i5 en i7's veel te duur. AMD Ryzen G is een heel goed alternatief.
Bij de Corsair voeding moet nog een ATX>SFX bracket omdat anders de SF450 niet in de behuizing te monteren is. Je zou ook een Silverstone voeding kunnen nemen. Deze past qua vermogen beter bij het systeem, komt standaard met zo'n bracket, heeft ook een modern intern design, is ook heel stil, kwalitatief iets minder maar daarentegen veel goedkoper.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 3 2200G Boxed€ 95,-€ 95,-
1MSI B450M Mortar€ 95,-€ 95,-
1Sharkoon CA-M Zwart€ 45,95€ 45,95
1G.Skill Aegis F4-3000C16D-16GISB€ 131,95€ 131,95
1Silverstone SFX Series ST30SF V2.0€ 51,99€ 51,99
1Crucial MX500 m.2 500GB€ 86,95€ 86,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 506,84

• Hold
  • Niet online
Ik ben absoluut geen Intel fanboy, maar AMD en Linux lijkt niet echt een goede combi. Veel mensen schijnen te klagen over de graphic drivers support.

Intussen is de WAF aan het opspelen en komt er weer een NUC of Gigabyte Brix ter sprake. Ik weet alleen niet of het geluid van die dingen onder load een probleem kan zijn.

• jgreven
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 21-01 20:16
Ik zou alleen een andere kast nemen als ik jou was (uit ervaring kan ik je zeggen dat sharkoon niet zulke goede kwaliteit kasten levert). En ben je 16gb nodig voor een allround woonkamer pc? Verder ziet het er netjes uit!

• daisers
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 27-09-2018
Mooi selectie. Ik denk dat ik zoiets ga bouwen. Kun je laten weten hoeveel geluid het systeem maakt uiteindelijk. Voor mij welk een absoluut belangrijk punt

• Hold
  • Niet online
daisers schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:25:
Mooi selectie. Ik denk dat ik zoiets ga bouwen. Kun je laten weten hoeveel geluid het systeem maakt uiteindelijk. Voor mij welk een absoluut belangrijk punt
Ik heb zelf een soortgelijke setup met een oudere Core i3-3225 (55W TDP).
Zelfde CPU koeler, zelfde voeding.

De CPU koeler draait meestal onhoorbaar traag en de voeding schakelt de fan uit wanneer de warmte het toelaat.
In de praktijk is dit systeem dus zo goed als volledig stil.

De kans is trouwens groot dat ik dit systeem uiteindelijk toch niet ga bouwen, maar dat ze voor een NUC oid kiezen.

• mitsumark
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 22:59
Hold schreef op maandag 24 september 2018 @ 10:43:
Ik ben absoluut geen Intel fanboy, maar AMD en Linux lijkt niet echt een goede combi. Veel mensen schijnen te klagen over de graphic drivers support.

Intussen is de WAF aan het opspelen en komt er weer een NUC of Gigabyte Brix ter sprake. Ik weet alleen niet of het geluid van die dingen onder load een probleem kan zijn.
Sinds kernel 4.18/4.19 zijn er volgens mij geen problemen meer met de Vega IGP's.
(alle topics met 'problemen' zijn dan ook van juli of ouder)

WAF kan toch ook met een mooi 'normaal' kastje? Desnoods laat je haar kiezen (uit een voorselectie).

[Voor 7% gewijzigd door mitsumark op 27-09-2018 18:59]

• mrmrmr
  • Registratie: april 2007
  • Niet online
Ik zou *nu* kiezen voor een Intel Pentium G5600. Die is snel en daar heb je al veel meer dan genoeg aan. Een G5400 was ook al goed geweest, maar die is moeilijk leverbaar of 2 keer te duur.

Als je compleet nieuw zou bouwen zou ik een PicoPSU 80/60 kit toepassen met een Arctic Alpine 11 koeler.

De enige koeling die je dan nog nodig hebt is de systeemfan die op laag toerental naar buiten blaast. Het systeem is dan volledig stil.

Een Kaby Lake of Skylake is inderdaad goedkoper. Echte voordelen zitten er niet Coffee Lake, ze zijn de laatste weken ook nog eens veel te duur en moeilijk verkrijgbaar. Dat slaat nu ook al over naar Kaby Lake.

Een Western Digital Green SSD is zuinig en goedkoop. Wel trager dan bijvoorbeeld een Samsung 850 EVO, maar die is veel duurder.

palimpsest

• mitsumark
mrmrmr schreef op donderdag 27 september 2018 @ 19:33:
Ik zou *nu* kiezen voor een Intel Pentium G5600. Die is snel en daar heb je al veel meer dan genoeg aan. Een G5400 was ook al goed geweest, maar die is moeilijk leverbaar of 2 keer te duur.
De G5600 is ook VEEL te duur, duurder dan een 2200G notabene.
Een 200GE is bijna net zo snel en kost maar 55.
Eventueel een G3930 of G4560, die zijn ook redelijk geprijsd.
https://tweakers.net/pric...01;1130693;747589;702513/
mrmrmr schreef op donderdag 27 september 2018 @ 19:33:
Een Western Digital Green SSD is zuinig en goedkoop. Wel trager dan bijvoorbeeld een Samsung 850 EVO, maar die is veel duurder.
Volgens mij is een BX500 beter (en goedkoper).
https://tweakers.net/pric...;1237645;1237647;1237649/

[Voor 45% gewijzigd door mitsumark op 27-09-2018 20:30]

• mrmrmr
  • Niet online
@mitsumark

Sommige Pentiums zijn nu (sinds een paar weken) duur, maar dat zal wel niet zo blijven, ze hadden een goede lage prijs (ca. 63 euro G5400). Ze verbruiken veel minder dan AMD's. Wat je momenteel bespaart betaal je uiteindelijk toch wel in de stroomkosten als het systeem vaak en langdurig aan staat. Je kunt het systeem met een Intel makkelijk later inzetten als server. Met een AMD niet zozeer.

Helaas is de Kaby Lake G4560 ook al niet meer makkelijk verkrijgbaar. Celerons hebben weinig vermogen ten opzichte van de prijs. Prima voor een server met lage belasting, maar voor een desktop zou ik toch wat meer willen.

De SSD's verschillen weinig qua prijs. Of de BX500 'beter' is voor een desktop valt nog te bezien, ik heb geen directe vergelijking gezien en ik vermoed dat het energieverbruik niet zo goed is, Crucial heeft daarover niets in de spec sheet gezet.

palimpsest

• mitsumark
mrmrmr schreef op donderdag 27 september 2018 @ 22:24:
@mitsumark

Sommige Pentiums zijn nu (sinds een paar weken) duur, maar dat zal wel niet zo blijven, ze hadden een goede lage prijs (ca. 63 euro G5400). Ze verbruiken veel minder dan AMD's. Wat je momenteel bespaart betaal je uiteindelijk toch wel in de stroomkosten als het systeem vaak en langdurig aan staat. Je kunt het systeem met een Intel makkelijk later inzetten als server. Met een AMD niet zozeer.

Helaas is de Kaby Lake G4560 ook al niet meer makkelijk verkrijgbaar. Celerons hebben weinig vermogen ten opzichte van de prijs. Prima voor een server met lage belasting, maar voor een desktop zou ik toch wat meer willen.

De SSD's verschillen weinig qua prijs. Of de BX500 'beter' is voor een desktop valt nog te bezien, ik heb geen directe vergelijking gezien en ik vermoed dat het energieverbruik niet zo goed is, Crucial heeft daarover niets in de spec sheet gezet.
Ik denk niet dat de Intels anytime soon weer (veel) goedkoper worden.
Het verschil in verbruik met de 200GE is zo gigantisch niet, niet zodanig dat je de 40 euro gaat terugverdienen.

De G4560 kun je nu bestellen morgen in huis voor 60 euro, prima toch?
Een celeron van 3 tientjes heeft juist ontzettend veel power vergeleken de prijs. Verder voor simpel gebruik ook niks mis mee, wellicht zelfs de beste keus hier.

Energieverbruik van SSD's is nietszeggend vergeleken de rest van het systeem (1-2-3W is misschien 5% van het totaal).
Daarnaast weten 'we' het verbruik van de Crucials niet.

• mrmrmr
  • Niet online
Ik zie dat men nu verwacht dat het nog tot half 2019 duurt dat er tekorten zijn. Niet best.

Ik zou er niet op rekenen dat er nog voorraad is van de G4560 a € 66 bij die ene leverancier, maar het valt te proberen.

Zoals gezegd, een Celeron op 2,8 GHz raad ik niet aan, dat is onvoldoende vermogen voor een desktop waar je mee wilt browsen met veel tabs open. Wel misschien geschikt om een periode van schaarste mee te overbruggen.

Het verbruik van zo'n computer met Intel G5400 of G4560 is ongeveer 12W idle. Met een overmaatse 450W ATX voeding zal het wel meer zijn, misschien 3-6W, wat opgaat aan warmteontwikkeling.

Er is significant verschil in energieverbruik tussen bepaalde SSD's. Het ene model kan 6W verbruiken, het andere 3W actief. Sommige hebben helemaal geen diepe slaapstand (van minder dan 60mW) waardoor ze altijd in idle veel meer verbruiken. Wel iets om op te letten als de computer langdurig aan staat. Als de computer maar een paar uur per week aanstaat maakt het niet zoveel uit.

Anandtech test het verbruik van SSD's in verschillende standen.

[Voor 26% gewijzigd door mrmrmr op 28-09-2018 02:34]

palimpsest

• mitsumark
Je hebt toch dezelfde pricewatch als ik?
pricewatch: Intel Pentium G4560 Boxed
https://www.aios.be/intel...c4t-3mb-hd610-box-p-8533/

Het is maar wat je significant noemt, je praat inmiddels over milliwatts...
Heb je al eens berekend wat dat scheelt in stroomkosten op jaarbasis (bij normaal gebruik zoals in de TS, dus niet 24/7 actief), misschien 10-20 cent?

• mrmrmr
  • Niet online
Zelfde Pricewatch, met gezond verstand over de interpretatie van leverbaarheid. Ik geloof niet zomaar dat het artikel voor de oude prijs op voorraad is. Misschien heeft die shop geen up to date voorraadmonitor. Zoals ik al zei: je kunt het proberen.

Ik heb al uitgelegd wanneer verbruik wel en niet van belang is.

De kosten zijn 2 euro per Watt per jaar. Daarvoor moet een computer wel altijd aan staan. <60 mW is het verbruik als een SSD *wel* zuinig is. Een niet zuinige SSD verbruikt meer dan 1W in idle. Dat is iets om op te letten. Met name voor later, als deze PC als server ingezet zou kunnen worden.

palimpsest

• mitsumark
mrmrmr schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 03:23:
Zelfde Pricewatch, met gezond verstand over de interpretatie van leverbaarheid. Ik geloof niet zomaar dat het artikel voor de oude prijs op voorraad is. Misschien heeft die shop geen up to date voorraadmonitor. Zoals ik al zei: je kunt het proberen.
Wat een wantrouwen, ik kreeg zelfs direct antwoord op mn mail:
Ik heb al uitgelegd wanneer verbruik wel en niet van belang is.

De kosten zijn 2 euro per Watt per jaar. Daarvoor moet een computer wel altijd aan staan. <60 mW is het verbruik als een SSD *wel* zuinig is. Een niet zuinige SSD verbruikt meer dan 1W in idle. Dat is iets om op te letten. Met name voor later, als deze PC als server ingezet zou kunnen worden.
En hier is verbruik dus niet van belang imo.

Ook hier weer een aanname dat de BX500 (veel) meer verbruikt, iets wat niet het geval is voor voorgaande Crucial modellen: https://www.anandtech.com...cial-mx500-500gb-review/8
Dat lijkt me dus niet aannemelijk?

Waarom zou deze (of uberhaupt een willekeurige) PC als server ingezet gaan worden?

[Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 28-09-2018 13:48]

• mrmrmr
  • Niet online
Bedankt voor het navragen. Kennelijk is er dus toch nog een kleine lokale voorraad, die raken ze snel kwijt denk ik. Ik heb het ook genoemd in het zuinige server topic.

Ik had het over SSD's in het algemeen. In dit geval geeft de fabrikant helaas (nog) geen verbruiksinformatie.

palimpsest

• mitsumark
mrmrmr schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 14:16:
Bedankt voor het navragen. Kennelijk is er dus toch nog een kleine lokale voorraad, die raken ze snel kwijt denk ik. Ik heb het ook genoemd in het zuinige server topic.
Dan zijn ze zeker snel weg :)
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True