Hallo mede Tweakers,
er is me gevraagd om een stil all-round systeem te bouwen voor in een woonkamer.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het wordt dus office werk, mailen, surfen, af en toe wat foto's bewerken, maar niet gamen of zware videobewerking uitvoeren oid.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik had gehoopt rond de 600 euro uit te komen voor enkel de desktop.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee. Het is ter vervanging van een laptop.
Scherm en toetsenbord/muis is van minder belang. Daar komen we wel uit.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Dit heb ik voorlopig samengesteld.
Ik heb niet echt een merkvoorkeur. Stilte, stabiliteit en future proof zijn de belangrijkste factoren hier.
De Corsair voeding en de Scythe big shuriken heb ik al eerder gebruikt met volledige stilte in de woonkamer tot gevolg.
De Core i3-8100 8th gen lijkt me een prima compromis tussen prijs en performance (al is het wellicht wat overkill, maar goed...)
Ga je overklokken?
Nope.
Wat verwacht je van ons?[i]
Nu de hamvragen.
Het systeem gaat Linux Mint draaien, dus ik ben voor een Intel met ingebouwde IGP gegaan.
Shoot me if I'm wrong, maar ik draai zelf al een tiental jaar Xubuntu op een Intel systeem zonder al te veel issues.
Voor moederbord, geheugen en SSD, heb ik in de pricewatch een gunstig geprijsde variant gekozen, maar zonder een echte reden.
Zijn er componenten die niet zo lekker samenwerken of meer bang for the buck geven?
Misschien wel de grootste vraag: zou ik niet eerder voor een V&A systeem gaan? Een core i5/i7 van een vorige generatie in een DDR3 systeem is misschien een pak gunstiger te vinden en minstens even goed...
Thx!
er is me gevraagd om een stil all-round systeem te bouwen voor in een woonkamer.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het wordt dus office werk, mailen, surfen, af en toe wat foto's bewerken, maar niet gamen of zware videobewerking uitvoeren oid.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik had gehoopt rond de 600 euro uit te komen voor enkel de desktop.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee. Het is ter vervanging van een laptop.
Scherm en toetsenbord/muis is van minder belang. Daar komen we wel uit.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Dit heb ik voorlopig samengesteld.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i3-8100 Tray | € 121,- | € 121,- |
1 | Gigabyte B360M H | € 63,95 | € 63,95 |
1 | Sharkoon CA-M Zwart | € 45,95 | € 45,95 |
1 | Scythe Big Shuriken 2 Rev. B | € 35,99 | € 35,99 |
1 | Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB | € 136,50 | € 136,50 |
1 | Corsair SF450 | € 78,50 | € 78,50 |
1 | Crucial MX500 m.2 250GB | € 59,- | € 59,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 540,89 |
Ik heb niet echt een merkvoorkeur. Stilte, stabiliteit en future proof zijn de belangrijkste factoren hier.
De Corsair voeding en de Scythe big shuriken heb ik al eerder gebruikt met volledige stilte in de woonkamer tot gevolg.
De Core i3-8100 8th gen lijkt me een prima compromis tussen prijs en performance (al is het wellicht wat overkill, maar goed...)
Ga je overklokken?
Nope.
Wat verwacht je van ons?[i]
Nu de hamvragen.

Het systeem gaat Linux Mint draaien, dus ik ben voor een Intel met ingebouwde IGP gegaan.
Shoot me if I'm wrong, maar ik draai zelf al een tiental jaar Xubuntu op een Intel systeem zonder al te veel issues.
Voor moederbord, geheugen en SSD, heb ik in de pricewatch een gunstig geprijsde variant gekozen, maar zonder een echte reden.
Zijn er componenten die niet zo lekker samenwerken of meer bang for the buck geven?
Misschien wel de grootste vraag: zou ik niet eerder voor een V&A systeem gaan? Een core i5/i7 van een vorige generatie in een DDR3 systeem is misschien een pak gunstiger te vinden en minstens even goed...
Thx!