Isolatiewaarde HR ++ glas en gevelisolatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benfredicus
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 13-08-2024
Op dit moment zijn we ons huis aan het renoveren. De ruiten zijn vervangen voor HR++ glas en het hellend dak is geisolleerd met Rd 4,4 steenwol. We zijn nu bij de gevelisolatie aangekomen en ik vroeg me het volgende af:

Het HR++ heeft een U-waarde van ongeveer 1,2 en ik wil de gevels van binnenuit opwaarderen naar ongeveer Rd 3,7 (bestaande spouw heeft Rd van ongeveer 1,5 aangevuld met 2,2 PIRplaten met gips).

Aangezien het HR++ de minste schakel is, vormt deze dan geen koudebrug? En zoja, heeft het dan zin om de bestaande spouw op te plussen of kan deze het beste gelijk zijn aan het glas?

Alvast bedankt,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 08:23

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Benfredicus schreef op zondag 23 september 2018 @ 18:50:
Op dit moment zijn we ons huis aan het renoveren. De ruiten zijn vervangen voor HR++ glas en het hellend dak is geisolleerd met Rd 4,4 steenwol. We zijn nu bij de gevelisolatie aangekomen en ik vroeg me het volgende af:

Het HR++ heeft een U-waarde van ongeveer 1,2 en ik wil de gevels van binnenuit opwaarderen naar ongeveer Rd 3,7 (bestaande spouw heeft Rd van ongeveer 1,5 aangevuld met 2,2 PIRplaten met gips).

Aangezien het HR++ de minste schakel is, vormt deze dan geen koudebrug? En zoja, heeft het dan zin om de bestaande spouw op te plussen of kan deze het beste gelijk zijn aan het glas?

Alvast bedankt,

Benfriedicus
HR++ vormt zeker geen koudebrug en is ook niet een "zwakke schakel". Je moet de werkelijke warmteverliezen over de gevelmuur en de gevelopeningen (vensters) vergelijken. En om iets zinnigs te kunnen zeggen moet je (naast het toegenomen comfort) de uitgespaarde warmteverliezen in relatie met de investering bekijken. Dus wat verwacht je van de terugverdientijd?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benfredicus
Dank je wel.. Het gaat me niet zozeer om de terugverdientijd, alhoewel sneller zeker welkom is uiteraard. Het gaat me vooral om de noodzaak. Ik wil graag Rc 3,5 voor de gevels en de vloer en ik heb al 4.4 voor het dak.

Goed om te horen dat het, als ik het goed begrijp, over het gemiddelde van de gehele oppervlakte gaat. In de nabije toekomst wil ik graag overstappen op een warmtepomp, waarschijnlijk hybride. Dan wil ik het nu in een keer goed doen, vandaar de vraag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Wat is jouw definitie van 'koudebrug' als je HR++ een mogelijke koudebrug noemt?

Een koudebrug is over het algemeen een 'harde' doorbreking van de isolatielaag/schil waardoor er op die plek vrijwel geen of weinig isolatie bestaat.
Het glas heeft een lagere isolatiewaarde dan de rest van je gevel, maar dat betekent niet dat dan gelijk alle warmte door je raam naar buiten vliegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Benfredicus
Dank voor je antwoord, mede door jullie reacties komt mijn vraag eigenlijk neer op: " Vormt het HR++ een soort van lek in de gehele isolatie. Sinmpelweg, zoekt de warmte de laagste Rc waarde naar buiten? "

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 455473

Ik weet niet waar iedereen zin informatie vandaan haalt, maar HR++ is zeker wel een warmtelek, zie ook het grote HR+++ topic.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EddoH
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online

EddoH

Backpfeifengesicht

Benfredicus schreef op maandag 24 september 2018 @ 00:01:
Dank voor je antwoord, mede door jullie reacties komt mijn vraag eigenlijk neer op: " Vormt het HR++ een soort van lek in de gehele isolatie. Sinmpelweg, zoekt de warmte de laagste Rc waarde naar buiten? "
Nee. Een oppervlak met een bepaalde isolatiewaarde heeft een bepaald warmteverlies. Dit is (vrijwel) onafhankelijk van de materialen er omheen. Er gaat dus niet meer of minder der warmte door de ruit naar buiten op het moment dat je de omgeving isoleert. Relatief gaat er natuurlijk meer door de ruit dan door de gevel, maar in absolute zin blijft het warmteverlies door de ruit hetzelfde.
Anoniem: 455473 schreef op maandag 24 september 2018 @ 00:41:
Ik weet niet waar iedereen zin informatie vandaan haalt, maar HR++ is zeker wel een warmtelek, zie ook het grote HR+++ topic.
Definieer 'warmtelek'. Elk (isolatie)materiaal lekt warmte. Is dan alles een 'warmtelek'?
Ja een HR++ ruit lekt meer warmte dan een HR+++ ruit.
Maar is HR+++ dan weer een warmtelek ten opzichte van 30cm PIR? Zo kun je blijven doorgaan.

[ Voor 6% gewijzigd door EddoH op 24-09-2018 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 29-06 18:11
Benfredicus schreef op maandag 24 september 2018 @ 00:01:
nop, warmte gaat alle kanten op en laat zich niet aansturen.
dus een plek die minder is geïsoleerd zal meer warmte verliezen als een plek die beter is geïsoleerd.
maar dat is geen reden om iets minder te isoleren.

(met een modern huis, zorgt men er wel voor dat de ramen minder goed geïsoleerd zijn als de muren.
dit komt door vocht in het huis. (een mens ademt vocht uit, en denk aan koken en zo)
condenseert vocht in b.v. de muur, dan kun je last krijgen van rotend hout of schimmels of kapot gaande gips platen.
je hebt liever dat het condenseert op het raam, die kan wel tegen vocht. ;)
leuk dat ik dit vertel, maar eigenlijk is dit standaard zo, ramen zijn eigenlijk zo moeilijk te isoleren dat dit vrijwel standaard is.
bij een muur moet je niet alleen rekenen met de isolatie, maar ook de stenen.
steen is geen goede isolatie, maar doet wel isoleren.
dus dit is al snel geen verhaal wat echt belangrijk is, maar handig om te weten. ;)
snelle schatting: de Ug van 1,2 van het glas zal waarschijnlijk wel lager zijn als die van je muren, je kunt zelfs nog veel verder gaan met het glas als ik je plannen zo lees. ;) )

bij het goed isoleren, is het vaak wel verstandig om eens te kijken naar de ventilatie.
gezonde binnen lucht is goed voor de gezondheid (en op die manier ook duurzaam).
en dit voorkomt ook veel vocht problemen. ;)

een koudebrug is eigenlijk iets anders.
bij mij is dat b.v.: een stukje vloer van de huiskamer dat onder de achterdeur door loopt.
daar verlies ik aardig wat warmte met mijn vloerverwarming.
(de eerste cm bij de achterdeur smelt de sneeuw bij mij ook weg. :-( )
maar kan ook de hechting van de vloer op de fundering zijn.
(die gelukkig bij mij bij alle buiten muren zwevend is. :*) )
echt elke koude brug weg halen, dat is bij renovatie eigenlijk niet te doen, helaas.
sommige koude bruggen moet je gewoon maar accepteren dat ze er zijn.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1