Beste smarthome hub voor beginnende Smart Home installatie

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trompetoet
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 15-04 12:28
Ik heb me de afgelopen weken verdiept in domotica, en ondertussen een aantal Philips Hue producten geinstalleerd. Ze bevallen erg goed, en dus wil ik nu de stap maken naar een wat volledigere smart home setup. De antwoorden op onderstaande vragen heb ik niet kunnen vinden op dit forum, wellicht omdat er zo ontzettend veel op staat, en mijn vragen de nodige basis missen? Ik hoop dat jullie me weer een stapje verder kunnen helpen :)

Na heel wat uren op het internet met voornamelijk reviews en vergelijkingen was ik tot de conclusie gekomen dat ik een Wink Hub 2 wilde aanschaffen. Helaas kon ik die in Nederland nergens vinden voor een acceptabele prijs. Ook Samsung Smart Things (mijn 2e keuze op basis van mijn zoektocht) is te koop voor het 3-voudige van wat hij in Amerika kost....

Dus de vraag is: Wat is nou de beste hub om in Nederland te kopen, ook rekening houdend met prijs en leverbaarheid. De bedoeling is om alleen de 'betere en betrouwbaardere' producten te kopen. Dus Philips Hue voor de lampen waar mogelijk, en andere Zigbee/Zwave producten voor alle andere lampen of andere toepassingen. Daaronder vallen later ook rolgordijnen, thermostaat, losse stekkers en dergelijke. Eventueel Ikea Tradfri lampen buiten, maar daarover kan ik ook geen consensus vinden online. Zodra ze in de aanbieding komen wil ik Amazon Echo apparaten in het hele huis plaatsen. Waarschijnlijk worden dat enkele Dot 3 units die hopelijk rond Black Friday in de aanbieding komen.

De hub heeft voor mij een aantal voorwaarden:
-Z-wave en Zigbee moeten te koppelen zijn (inclusief de schakelaars van Hue, als dat mogelijk is), en als het kan nog meer.
-betrouwbaarheid van het systeem
-Makkelijk te programmeren, maar wel veel mogelijkheden
-Moet goed werken met Alexa.
-En in het algemeen: het moet gewoon werken zoals ik wil zonder te veel poes pas. Als ik een idee heb moet ik dat in korte tijd in kunnen programmeren zonder dat ik van alles moet opzoeken op het internet of dat bepaalde functies niet ondersteund worden. En dan moet het ook gewoon werken.

Waar ik al naar gekeken heb:
-Samsung Smart things: bijna niet leverbaar
-Wink Hub2: niet leverbaar
-Amazon Echo Plus: Werkt alleen met Zigbee, niet met Zwave
-Fibaro Home Center: Alleen Zwave, als ik me niet vergis en erg duur
-Homey: klinkt prima, maar relatief slechte reviews. Erg duur vergeleken met de review scores.
-Homekit: Ik werk niet met apple, dus valt af.
-Raspberry Pi: Goedkoop, maar vooral wat betreft compatibiliteit met alle systemen, alexa voice control en support heb ik zo mijn twijfels.
-Mis ik er nog een paar?

Verder een aantal vragen/situaties over Domotica waarvoor ik de antwoorden nog niet online gevonden heb, maar die wel bepalen of het voor mij de moeite waard is om te doen:

De meeste verlichting zal Hue worden, maar op een aantal plekken zullen schakelaars aangepast worden d.m.v. bijvoorbeeld Fibaro Dimmer 2 inbouw units. Dus: alle lampen zijn dimbaar. Maar kan ik alle lampen in een kamer ook in 1x aansturen via alexa ondanks dat ze via 2 verschillende protocollen werken? Zo ja, is dit nog afhankelijk van de hub die ik aanschaf? Hetzelfde moet via één app ook mogelijk zijn. Via 1 druk op de knop bijv. alle lichten in 1 kamer aanzetten of dimmen, ondanks dat het bijv. Hue en Fibaro switches zijn.

Alle Hue lampen zitten nu gekoppeld aan een Hue hub. Kan ik die hub gewoon koppelen aan een algemene smart-home hub, of moeten alle lampen en schakelaars individueel gekoppeld worden? En voor beide situaties: is het mogelijk om bijv. een Hue switch te gebruiken om zowel Hue lampen als een Fibaro dimmer aan te sturen?

En wat betreft Zwave / Zigbee: Is het mogelijk om het volledige systeem op Zigbee te maken? Is daar genoeg betrouwbaar aanbod voor? In dat geval zou Echo Plus de overduidelijke voorkeur krijgen.

Dankjewel!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rgerr
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 21-04 20:41
Snap wat je graag wil, maar de markt is daar niet voor. Er zijn weinig tot geen betaalbare kant en klare systemen die alle protocollen bevatten en doen wat je wil.

Er zijn genoeg systemen met elk zo z’n protocol of protocollen. Als ik jou zo hoor, zou ik voor Hue een Hue bridge kopen (en die dus puur voor je verlichting en dimmer(s) en verder bouwen op z-wave.

Waarom niet uitbouwen met Zigbee? Zigbee werkt net als WiFi op 2,4GHz. En dat kan door het hele huis nogal eens vage problemen opleveren. Waarom z-wave? Z-wave bereik versterkt zichzelf hoe meer je er van hebt (mesh-netwerk). Ja, dat heeft Zigbee ook, zie echter het WiFi argument.

En dan, zal je denken, welke hub voor z-wave? Daar zijn de meningen over verdeeld. Er zijn ‘kant en klaar systemen’, zoals Fibaro home center bijvoorbeeld. Maar daar trek je dus de portemonnee voor. Daar tegenover staat een Raspberry Pi met z-wave stick met Domoticz. Daar tussen in heb je zelf al een aantal opties genoemd. Ik denk dat je je zelf de vraag moet gaan stellen: wil ik kant en klaar en klauwen met geld neerleggen of wil ik mij hierin verdiepen en met wat knutsel en lees werk hetzelfde klaarspelen voor een veel lagere prijs?

[ Voor 4% gewijzigd door Rgerr op 23-09-2018 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trompetoet
De Hue heb ik al. De helft van de verlichting in huis is ondertussen Hue. De resterende helft komt later dit jaar, zodra ik weet of dit 'probleem' gefixt kan worden.

Wat ik kort gezegd wil weten is het volgende:
Is het mogeiljk om óf in Amazon Echo óf in een hub een combinatie van lampen en schakelaars zodanig te combineren dat Alexa met één commando naar Alexa en één druk op de knop álle geselecteerde lampen / schakelaars aan / uit kan doen en kan dimmen?
Als voorbeeld: huiskamer heeft 3 Hue en 2 Fibaro Dimmer schakelaars. Ik wil de huiskamer dus in 1x aan/uit kunnen zetten of kunnen dimmen.

En als dit mogelijk is: Kan dit met alle hubs die Z-wave ondersteunen? Of moeten hiervoor alle Hue lampen individueel gekoppeld worden met de hub? Of kan ik gewoon de Hue hub koppelen met een smart home hub, en dat die dan alle lampen en schakelaars meteen herkent?

Om te zeggen dat geld geen rol speelt is natuurlijk overdreven, maar als ik dan toch geld uit geef, doe ik dat het liefst aan iets waaravan ik zeker weet dat het werkt.

Een Raspberry Pi gebruiken klinkt ook wel leuk (Die heb ik al, dus kost niet veel), maar ook daar geldt: goedkoop is duurkoop als het niet doet wat ik wil... Specifiek het kunnen besturen van verschillende apparaten met één commando naar Alexa of één druk op de knop in een app.
PS: Heeft domoticz ook een app, of ben je gebonden aan de Pi?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DoodVuurtje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 26-02 16:54
Hi Trompetoet,

Je stelt een aantal vragen die ook nog bij mij spelen. De Wink hub 2 leek DE kandidaat om vervolgens met alle vrijheid uit te breiden. Ook omdat deze hub je apparaten lokaal aanstuurt en niet alles via de cloud doet.

Wat ik tegen kwam is de Home Assistant voor op de Raspberry Pi. Hiermee maak je de raspberry pi qua software erg interessant. Voor Zigbee en Z-wave zul je nog wel een stick moeten aanschaffen voor de Raspberry Pi.

Ik ben erg benieuwd hoe je het gaat oplossen. Zal een aantal vragen voor mij beantwoorden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• trompetoet
Hier volgt een update:

Verlichting en dimmers: Ik ben tot de conclusie gekomen dat ik alle verlichting via Zigbee laat lopen zodat alle lampen in de Hue app staan. Lekker overzichtelijk, en helemaal via Hue te besturen, en vanuit hue te importeren naar andere hubs o.i.d. Al mijn (belangrijke) domme lampen zjin vervangen door Hue lampen waar mogelijk. Domme lampen met stekker hebben een Osram zigbee stekker gekregen en zijn zo aan Hue toegevoegd. Dimbare domme lampen zijn behalve ééntje vervangen door nieuwe armaturen die geschikt zijn voor Hue. Die laatste lamp krijgt een Buesch-Jäger zigbee dimmer.
Ik ben nog in dubio over de tuinverlichting. Vroeg of laat zal deze vervangen worden, maar ik zie IKEA Tradfri ook nog als goed alternatief wegens de prijs en de latere eisen, maar alles via Hue is natuurlijk wel leuker.

Google / Alexa: Ik schreef eerder dat ik voor Alexa gekozen had, maar met de komst van een Nederlandse Google Home (en de verkrijgbaarheid daarvan) ben ik toch voor Google gegaan. Ondertussen staat er een google home mini mijn woonkamer. Ik las veel over slecht geluid, maar dat valt me heel erg mee. Met google Home kan ik zonder hub toch de lichten besturen. De meeste systemen die aan het internet zitten kunnen direct door Google bestuurd worden. Ik verwacht alleen dat wanneer één commando meerdere systemen moet besturen (thermostaat + lamp + ??? ) dat hier toch een echte hub voor nodig is.

Over een paar dagen is het Black Friday, en dan wordt er door mij groot ingekocht. De bedoeling is om de lampenverzameling compleet te maken, een Nest thermostaat te kopen, en afhankelijk van de aanbiedingen nog wat stand-alone dingen.

Wat ik graag zou willen weten: Is er ergens een handleiding met alle mogelijke google home commandos in het nederlands?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hanoman
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 31-08-2024
Jammer dat dit onderwerp is gestopt. Ik denk dat veel mensen de zelfde vragen hebben.
Ik heb wel een paar opmerkingen:
  • ik heb nooit problemen met de aansturing van Hue, dus dat Zigbee gevoeliger is voor storingen dan Zwave is waarschijnlijk alleen theoretisch en niet zo in de praktijk
  • De Hue hub werkt goed samen met veel andere hubs. Je hoeft dus niet alle lampen opnieuw in te voeren, maar het kan vaak wel
  • Domoticz vind ik niet goed. Mijn Hue lampen zijn soms wel en soms niet te zien, niet stabiel dus en ook niet makkelijk in te stellen
  • Home assistant is wel stabiel en heeft ook veel mogelijkheden, dat lijkt me beter.
  • Ik heb ook nog een ics2000, werkt met Zigbee en Klik aan Klik uit en ook Somfy. Deze hub kan echter geen Hue hub aansturen, je moet dus alle lampen opnieuw koppelen, maar eigenlijk is dit beter, de Hue hub kan dan uit. Verder eenvoudig in te stellen, maar geen Zwave.
.
Ik ga nu even verder met Hass (home assistant)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1294558

hanoman schreef op maandag 9 december 2019 @ 18:12:
Jammer dat dit onderwerp is gestopt. Ik denk dat veel mensen de zelfde vragen hebben.
Ik heb wel een paar opmerkingen:
  • ik heb nooit problemen met de aansturing van Hue, dus dat Zigbee gevoeliger is voor storingen dan Zwave is waarschijnlijk alleen theoretisch en niet zo in de praktijk
  • De Hue hub werkt goed samen met veel andere hubs. Je hoeft dus niet alle lampen opnieuw in te voeren, maar het kan vaak wel
  • Domoticz vind ik niet goed. Mijn Hue lampen zijn soms wel en soms niet te zien, niet stabiel dus en ook niet makkelijk in te stellen
  • Home assistant is wel stabiel en heeft ook veel mogelijkheden, dat lijkt me beter.
  • Ik heb ook nog een ics2000, werkt met Zigbee en Klik aan Klik uit en ook Somfy. Deze hub kan echter geen Hue hub aansturen, je moet dus alle lampen opnieuw koppelen, maar eigenlijk is dit beter, de Hue hub kan dan uit. Verder eenvoudig in te stellen, maar geen Zwave.
.
Ik ga nu even verder met Hass (home assistant)
"Domoticz vind ik niet goed. Mijn Hue lampen zijn soms wel en soms niet te zien, niet stabiel dus en ook niet makkelijk in te stellen"????

Ik weet niet wat jij hebt gedaan maar hier draait Hue Bridge al ruim 2 jaar zonder enig probleem op Domoticz.

Tevens schakelt bij mij Kaku al 4 jaar zonder problemen en binnenkort gaat mijn Somfy RTS nieuwe zonnescherm eraan. Nog geen tijd voor gehad.

@trompetoet Google home moet ook goed werken met Domoticz, maar dat doe ik niet want heb geen zin in vreemde die mijn huis kunnen beluisteren. Privacy is me heilig en Google is not your friend. 8)

Ik heb helemaal geen klagen over Domoticz. Ik klaag alleen over mezelf omdat als ik al een script gebruik ik hier te weinig kennis van heb. Maar scripts heb je niet nodig om Hue aan te sturen of Kaku in eerste instantie. Je kan het zo complex maken als je zelf wil.
Pagina: 1