Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Wifi in huis verbeteren en netwerk vraag.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Erwin_83
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 05:51
In huis is de verbouwing bijna klaar en ook het netwerk is grote deels klaar. Nu nog de wifi verbeteren in huis.

Beneden gaat het prima, maar op zolder is de wifi traag. Het huis is zogenaamde tunnelbouw, dus betonnen vloeren en scheidingswanden en gibo binnenwanden.

Opzet netwerk:
-Draytek Vigor 2132 FVn router/ modem.
-Switch TP-link TL-SG1024D
-Patch panel
-Synology NAS
-Kaku ICS 1000
-Youless
-IP camera (nu 1 maar komen er nog een keer 2 bij
-Smart tv.
Bovenstaande is allemaal bekabeld uitgevoerd.
Op de wifi:
-Omvormer zonnepalen
-2 Smartphones
-Laptop
-Printer
-Tablet

De Draytek is een glasvezel model en hangt in de meterkast, voor de wifi is dit niet ideaal maar verplaatsen kan niet (makkelijk) wegens de glasvezel aansluiting.

Uit me vorige woning heb ik nog een TP-link Archer C5 liggen.

Wat is verstandig om de wifi te verbeteren. De C5:
- op de tussenverdieping hangen (en Draytek wifi uit)
- op zolder hangen als acces point.

De Draytek heeft alleen 2,4 GHz wifi, de C5 heeft 2,4 en 5 GHz.

Wat is een verstandige keus om te gaan proberen? Op zolder is de utp aansluiting al klaar, op de tussenverdieping bijna.

Maakt het kwa snelheid nog uit om de C5 rechtstreeks op de Draytek aan te sluiten of via de switch.

Ik had al gelezen dat bij gebruik router en acces point je hetzelfde Ssid en wachtwoord moet gebruiken.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun.

Beste antwoord (via Erwin_83 op 30-09-2018 19:06)

• SMSfreakie
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online
mja dan zou ik de C5 inderdaad eens op de tussenverdieping proberen.. en de draytek geen wifi laten doen..

verder schijnt het als je geen telefonie gebruikt je wel de draytek buiten dienst kan zetten.. maar dan moet je wel apparatuur hebben welke met vlans overweg kan etc etc

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, HP EliteDesk G4 705 :7

Alle reacties

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 07:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Beter is om meerdere AP's van zelfde type te nemen en een op iedere verdieping te hangen. WiFi op router uit - het is niet al te best, flink verouderd , werkt niet samen met je AP's en hangt bovenal op een slechte plek.

Als je toch flink bezig bent, doe het dan goed.

Alternatief is om de C5 inderdaad op zolder te plaatsen, maar dan moet je secuur handmatig alle instellingen behalve kanaal exact hetzelfde doen (niet alleen SSID!) en hopen dat de beide apparaten dat dan identiek in de lucht gooien zodat je clients netjes kunnen roamen...

Soittakaa Paranoid!

• mkleinman
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 22:50

mkleinman

4.5kWp, 8.4GJ Zb/CV, WTW, ELGA

Neem op elke verdieping een Ubiquiti AP. WIFI op je router uit en laat WIFI volledig opknappen door de Ubiquiti AP's.

Die kan je zodanig configureren dat ze allemaal dezelfde naam hebben dus je niet door hebt in huis dat je hopt van AP naar AP.

Ik had hier in huis hetzelfde probleem. Ik heb nu beneden een Ubiquiti AP LR en op zolder een AP Lite. Op de BG en zolder zitten de grootste verbruikers. De 1e verdieping lift daar op mee ( voldoende op dit moment ).

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• Erwin_83
Die Ubiquiti dingen zien er mooi uit. Maar gezien de verbouwing en de komende plannen nog even genoeg budget vreten ga wil ik het eerst met de C5 gaan proberen.

Van de week de utp afmonteren op de tussen verdieping en daar de C5 ophangen en de wifi van de router uitzetten. Wellicht dat de 5ghz ook wat meer snelheid bied. (Sinds kort een smartphone die dat wel heeft)

Maakt het kwa snelheid nog uit om de C5 rechtstreeks op de Draytek aan te sluiten of kan dit gewoon via de switch?

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun.

• Keypunchie
  • Registratie: november 2002
  • Niet online
Op zich is minder tussenapparaten altijd aan te raden, maar die switch is goed genoeg dat je het verschil niet gaat merken: kies wat je zelf handiger vind.

Een netwerkverbinding is zo snel als zijn langzaamste component.

Huis-, tuin- en keuken internet heeft 3 mogelijke bottlenecks:

1. De internetverbinding. (Vaak de echte bottleneck, glas is natuurlijk een uitzondering en kan retesnel zijn)

2. Interne bekabeling en bekabelde apparatuur. (Gigabit-poorten zijn tegenwoordig wel de standaard en alles boven CAT5 is voldoende op de korte afstanden, dus daar ligt de bottleneck niet vaak)

3. WiFi-verbinding (Kan een pijnpunt zijn, als je goedkope meuk gebruikt. Koop je een fatsoenlijke router, dan heb je op een redelijke afstand van de router toch al snel enkele honderden Mbits doorvoersnelheid)

[Voor 73% gewijzigd door Keypunchie op 24-09-2018 14:03]

• Erwin_83
De glasvezel is 750 mb en de rest minimaal cat5. Het is vooral de standaard wifi spul van de provider.

• masonverm
  • Registratie: juni 2008
  • Laatst online: 09-06 16:54
Gekeken naar de Devolo DLAN 1200+ wifi ac setje? Ik had zelf ook enorme problemen met wifi ontvangst maar sinds ik dit gebruik heb ik overal in huis bereik en is snelheid gewoon het maximale wat mijn pakket aanbiedt.

• SMSfreakie
  • Niet online
waarom uberhaubt homeplugs gaan gebruiken als je overal al CAT5E (of beter) hebt :?

persoonlijk zou ik gewoon het even proberen met de C5... waar zitten je meeste wireless clients?

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, Custom homeserver C2750 based, HP EliteDesk G4 705 :7

• Erwin_83
Het is vooral voor de smartphones en tablet. Deze gebruiken we vooral in de woonkamer en op zolder (slaapkamer)

Ik denk dat ik van de week de C5 maar eens op de tussenverdieping ga hangen en instellen als AP. En dan de Draytek wifi uit.

De laptop gaat van beneden naar een kamer op de tussenverdieping en dan kan die van de wifi af en aan de kabel als de utp is afgemonteerd.

Ik zag op het T-Mobile forum als dat ze niet aan bridge modus doen voor de Draytek. In mijn vorige woning had ik het Ziggo modem wel in bridge modus en liep alles via de C5.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Niet online
mja dan zou ik de C5 inderdaad eens op de tussenverdieping proberen.. en de draytek geen wifi laten doen..

verder schijnt het als je geen telefonie gebruikt je wel de draytek buiten dienst kan zetten.. maar dan moet je wel apparatuur hebben welke met vlans overweg kan etc etc

• Erwin_83
Ja dat heb ik ook gelezen, maar dat wordt mij iets te ingewikkeld en ik heb telefonie in het pakket (Al gebruik ik het bijna nooit)

Utp wcd hangt, nu de C5 instellen

• Erwin_83
Met even speedtest gedaan in huis.

De C5 staat nu op het bureau op de tussenverdieping tegen de muur met de buren. Aan de muur hangen midden op de verdieping is wellicht nog beter, maar daar heb ik geen wcd. Bij gelegenheid maar eens een keer proberen of het scheelt.

Volgorde: woonkamer, bureau, zolder.

2.4 GHz modem: 49/52, 38/49, 3/22
2.4 GHz C5: 28/32, 48/47, 51/47
5 GHz C5: 62/10, 329/242, 173/84

Vreemde is dat de 5 GHz upload in de woonkamer tegenvalt.

De laptop doet bekabeld aan de C5 95/95 Mbps. Dit komt nog niet bij de 750 Mbps in de buurt.

Waardes afgerond upload/download in Mbps.

De wifi antennes staan nu recht omhoog, zou het kantelen van de antennes nog groot verschil maken ?

[Voor 11% gewijzigd door Erwin_83 op 25-09-2018 19:49]

• DaRk PoIsOn
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 22-06 12:50
Kijk eens in het t-mobile thuis glasvezel ervaring topic.
Jou probleem word daar meermaals besproken :)

who put a "stop payment" on my reality check

• SMSfreakie
  • Niet online
95/95 klinkt als of je slechts 100mbits haalt over de kabel.. hamvraag is het de kabel tussen je C5 en laptop.. of tussen je C5 en draytek :)

• Erwin_83
Kabel van de laptop. Mobiel op 5 GHz gaat tot 329 download en 1000 Mbps lampje brand op de switch.

Edit, 347down en 318 up met andere kabel tussen laptop en C5.

[Voor 25% gewijzigd door Erwin_83 op 25-09-2018 20:23]

• SMSfreakie
  • Niet online
nog steeds geen 750/750... je C5 doet niks verder meer met routing neem ik aan ? :-)

• ijske
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 21:53
Erwin_83 schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 20:14:
Kabel van de laptop. Mobiel op 5 GHz gaat tot 329 download en 1000 Mbps lampje brand op de switch.

Edit, 347down en 318 up met andere kabel tussen laptop en C5.
prima mobieltje, zal ongeveer de beperking zijn van je 2x2 AC adapter + je rekenkracht van je mobieltje
mijn sony experia xz premium trekt ook maar net 300+ (gekoppeld op 866mbps)
dan zie je de speedtest app gewoon wat hangen en last hebben met nog verder omhoog te gaan ...

edit : dit is een leuke review, hier zie je wat snelheden die max te halen zijn op 5ghz AC met 2x2 antennes
https://www.smallnetbuild...ss-point-roundup?start=10
als je dan weet dat er maar zeer weinig toestellen 3x3 5ghz ac hebben (bv je macbookpro'tje) , dan moet je gewoon 300mbps als prima resultaat afvinken en voortgaan met je wat je bezig was ;)

[Voor 27% gewijzigd door ijske op 25-09-2018 21:30]

• Erwin_83
De mobiel is een vrij nieuwe Samsung Galaxy A5. Die gaat op de 2,4 GHz stukken sneller dan de Huawei P8 die ik hiervoor had.

DHCP staat op "disable" op de C5 en op een vast ip adres. Verder heb ik niks veranderd en ben ik ook niks over tegen gekomen in de diverse topics her en der.

Wi-Fi kanalen staan ook nog automatisch, moet ik nog keer mee aan de gang.

[Voor 12% gewijzigd door Erwin_83 op 25-09-2018 21:28]

• SMSfreakie
  • Niet online
je hebt de kabel wel in een LAN poort van de C5 neem ik aan? :-) en verder eens kijken (vooral op 2.4ghz) wel kanaal het nuttigste voor jou is :)

• Erwin_83
Ja beide kabels op de lan poort van de C5.

• Erwin_83
ijske schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 21:23:
[...]

prima mobieltje, zal ongeveer de beperking zijn van je 2x2 AC adapter + je rekenkracht van je mobieltje
mijn sony experia xz premium trekt ook maar net 300+ (gekoppeld op 866mbps)
dan zie je de speedtest app gewoon wat hangen en last hebben met nog verder omhoog te gaan ...

edit : dit is een leuke review, hier zie je wat snelheden die max te halen zijn op 5ghz AC met 2x2 antennes
https://www.smallnetbuild...ss-point-roundup?start=10
als je dan weet dat er maar zeer weinig toestellen 3x3 5ghz ac hebben (bv je macbookpro'tje) , dan moet je gewoon 300mbps als prima resultaat afvinken en voortgaan met je wat je bezig was ;)
300 Mbps op de mobiel is ook dikke prima, alleen nog niet op alle verdiepingen. En voor mijn gebruik is 100 Mbps overal ook vast wel genoeg.

Wellicht kan ik met de plaatsing van de C5 en de kanaal instellingen nog wat verbeteren aan de snelheid beneden.

Als de 5 GHz beneden niet optimaal te krijgen dan werkt de 2,4 GHz ook nog.

En dan kan de Draytek wifi uit.

• ikweethetbeter
  • Registratie: juni 2009
  • Laatst online: 13-04 17:43
SMSfreakie schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 20:08:
95/95 klinkt als of je slechts 100mbits haalt over de kabel.. hamvraag is het de kabel tussen je C5 en laptop.. of tussen je C5 en draytek :)
Daar lijkt het inderdaad op!

Voor gigabit heb je officieel minimaal cat 5E bekabeling nodig. Een kort stukje cat 5 wil ook wel eens werken, maar soms werkt het ook niet. Dat lijkt hier het geval te zijn.

Als de dan toch een nieuwe kabel moet trekken: neem dan een cat 6 kabel!

• Erwin_83
Was een losse kabel, de vaste kabels zijn allemaal cat 5e. (En beneden dacht ik een afgeschermde cat 7)

[Voor 27% gewijzigd door Erwin_83 op 26-09-2018 19:16]

• Erwin_83
Heb de c5 nu aan de muur gehangen van de slaapkamer en heb beneden 183 up en 100 down op 5G. Voor mij prima. Het Ikea spaanplaat waar de c5 stond verminderde aardig de snelheid.

Bedankt voor de hulp, voorlopig wel weer even uitgeprutst met de wifi.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True