Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Bestaande groepenkast uitbreide t.b.v. PV installatie.

Pagina: 1
Acties:

• Sa.Tan
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 21:49
Ik heb een bestaande groepenkast in mijn woning met een Eatonkast, 1 fase, 4 groepen, 1 fornuisgroep met 2 aardlekschakelaars en een hoofdschakelaar (merk EMAT).

Nu komt daar een uitbreiding bij voor de PV installatie en dus 1 extra groep (past prima). Echter waar ik niet uitkom is; moet hieronder nog een losse aardlekschakelaar worden geplaatst of gaat deze rechtstreeks naar de hoofdschakelaar?

De PV installatie gaat bestaan uit een Goodwe GW3000-NS met 10 QCells 295WP mono panelen Black.

Ik verzorg zelf de uitbreiding in de meterkast en de rest wordt aangelegd.

• maartentmm
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 22:08
heb je een foto van je kast? is die fornuisgroep 2 of 3 groepen?

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• Sa.Tan
Nee, nog geen foto en de fornuisgroep is 2 op 1 aardlekschakelaar.

[Voor 22% gewijzigd door Sa.Tan op 23-09-2018 14:07]

• maartentmm
  • Registratie: september 2011
  • Laatst online: 22:08
dan kan je als je plek heb een extra groep achter je 2de aardlek plaatsen. Bkar 16A

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
De PV groep altijd buiten je bestaande aardlekschakelaars zetten...
Dan valt de pv niet uit, als je wasmachine defect is, of je wasmachine als je omvormer defect is.

Dus op een eigen aardlekautomaat
https://www.groepenkastbe...6-ampere-B-karakteristiek
https://www.groepenkastbe...ekautomaat-b-16a-30ma-1pn

Soms wil de fabrikant een 100 mA aardlekautomaat hebben (SMA) (al zit daar tegenwoordig de mogelijkheid in die op 30 mA in te stellen in de omvormer)
https://superflink.nl/isk...-100ma-b-type-a-10ka.html

[Voor 33% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-09-2018 14:14]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 23:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Dan kan hij bij de fornuis ALS bij maar ik zou de pv zowieso apart maken, dus eigen ALS met groepje of een alamat (als en groep in 1)

Zet er een kWh meter bij, kan je die loggen naar pvoutput, zet er nog 1 bij tussen je HS en ALS en je kan ook je bruto verbruik zien en ook naar pvoutput sturen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 23:14
@Sa.Tan
ik zou beginnen met een foto van wat je nu hebt.

niet alles wat je schrijft is nu echt duidelijk.
aardlakschakelaars ? ik neem aan dat je aardlekschakelaar(ALS) bedoelt. lol.

maar zelfs een fornuis-groep die heeft eigenlijk nooit 2x een ALS. ;)
ik denk zelf dat je gewoon een 2x16A B groep bedoeld, die samen gekoppeld is tot een fornuisgroep (ook wel kookgroep genoemd.). ;)
maar is lastig zo uit de tekst te halen hoe je het nu schrijft.
kleine foutje kunnen grote gevolgen hebben.

dus gewoon een foto, dan maak je minder fouten en is het advies beter. ;)

[Voor 13% gewijzigd door migjes op 23-09-2018 14:22]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 03:00
migjes schreef op zondag 23 september 2018 @ 14:17:
niet alles wat je schrijft is nu echt duidelijk.
aardlakschakelaars ? ik neem aan dat je aardlekschakelaar(ALS) bedoelt. lol.
Nou, petje af, je hebt hem op een spelfout betrapt!

Wat is er onduidelijk aan dit verhaal? Ook zonder foto kan ik me prima voorstellen dat de kast van TS er nu ongeveer zo uit ziet:

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Sa.Tan
@Xander ja zo ongeveer ziet het eruit. Maar mijn vraag is; moet er voor de PV nog een nieuwe aardlekschakelaar geplaatst worden voor de nieuwe automaat (groep) of niet?
Beetje schaamte hier, is al jaren geleden dat ik met mijn meterkast en de materie bemoeit heb.

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 00:36
Bij een vaste aansluiting van de omvormer (eigen groep, zonder stekker) is het niet verplicht om een aardlekschakelaar te gebruiken vziw. Desalniettemin is het aan te raden om een 16A/300mA type te plaatsen (een aardlekautomaat) voor de veiligheid. Een losse aardlekschakelaar 40A/300mA onder met een 16A automaat boven kan natuurlijk ook.

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Jim423
Waarom 300 mA? Dan kun je al dood zijn... :P

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• Rol-Co

Rol-Co

Jim423 schreef op zondag 23 september 2018 @ 14:35:
Bij een vaste aansluiting van de omvormer (eigen groep, zonder stekker) is het niet verplicht om een aardlekschakelaar te gebruiken vziw. Desalniettemin is het aan te raden om een 16A/300mA type te plaatsen (een aardlekautomaat) voor de veiligheid. Een losse aardlekschakelaar 40A/300mA onder met een 16A automaat boven kan natuurlijk ook.
Heeft de Goodwe 300 mA nodig dan?

@Sa.Tan
De pv groep mag zelfs op de 2e ALS bij maar zou het apart doen om de reden die @AUijtdehaag al beschrijft, dan kan je ook gewoon delen van het huis afschakelen zonder dat de pv beinvloed word /opbrengst mist, vaak in de zomer het geval van verbouwing namelijk. ;)

@migjes
Vrij duidelijk hoor, 1 ALS met 4 groepen oorspronkelijk waar een kookgrope bij moest komen, dus 2e ALS bijgezet met een kookgroepje.
In theorie dus nog 3 groep plekken over op de 2e ALS.

@AUijtdehaag
Vanaf 0,6A risicovol.

• Sa.Tan
@Rol-Co
Maar een derde ALS zal mij ook nog niet de kop kosten en blijft het voor mij ook wat overzichtelijk.

• AUijtdehaag
  • Niet online
ALS = aardlekschakelaar

Zet er gewoon een aardllekautomaat in. Ben je meteen klaar.
https://www.groepenkastbe...s-over-de-aardlekautomaat

Al onder het deksel gekeken hoe je hem aan kan sluiten?

[Voor 44% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-09-2018 14:51]

• Rol-Co

Rol-Co

@Sa.Tan

Dat zeg ik toch ook :) en AUijtdehaag ook.

@AUijtdehaag
Met deze pv set wel, en de volgende? ;)

Een alamat is ook duurder dan een ALS en groepje, bij mij wel iedergeval.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rol-Co
Plaats genoeg, anders gewoon nog een kast ernaast.
(oude foto, codering is nu wel in orde)

[Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-09-2018 14:57]

• Sa.Tan
@AUijtdehaag
En dan deze aardlekautomaat rechtstreeks onder de hoofdschakelaar verbinden neem ik aan?

@Rol-Co
Of dan toch weer een ALS met groepje?

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Sa.Tan
Maak eens een foto zonder deksel.
http://www.mupload.nl

(zou kunnen, maar soms zitten er ook al klemmen, of kan je onder de bestaande aardlekschakelaars aansluiten)

[Voor 45% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-09-2018 14:59]

• Rol-Co

Rol-Co

Sa.Tan schreef op zondag 23 september 2018 @ 14:54:
@AUijtdehaag
En dan deze aardlekautomaat rechtstreeks onder de hoofdschakelaar verbinden neem ik aan?

@Rol-Co
Of dan toch weer een ALS met groepje?
Vaak zit het van de HS naar de verdeel aansluitblokjes dus daar zet je zo 2 aansluit draden naar de ALS of ALA bij.
Met een ALS zou je een eventuele 2e pv groep zo bij kunnen zetten, groepje er in van een tientje en klaar, een alamat is dan weer serieus geld.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@Rol-Co
27,23 poe poe

Had ik het maar eerder geweten, dan had ik "alleen maar" deze erin zitten.
Scheelt enorm aan ruimte als er geen aardlekschakelaars nodig zijn.

[Voor 43% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-09-2018 15:03]

• Sa.Tan

De kookgroep is nu losgekoppeld en op de PV groep tijdelijk gemonteerd.

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op zondag 23 september 2018 @ 15:01:
@Rol-Co
27,23 poe poe

Had ik het maar eerder geweten, dan had ik "alleen maar" deze erin zitten.
Scheelt enorm aan ruimte als er geen aardlekschakelaars nodig zijn.
Alphons! :( ik gaat toch geen emat in mijn abb kast zetten ! Kom op zeg! Ik heb ook principes hoor. ;)

Ik heb zelfs 2 ALS gewisseld omdat ze zwarte levers hadden ipv blauw.... :>

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 00:36
@Sa.Tan Ik zou alleen even de nuldraad van het stopcontact nog blauw maken :)

AMD Ryzen 3800X - 16GB DDR4 Corsair RGB - ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Sa.Tan
Weet ik, werd zo geleverd , komt zeker nog.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Van hoofdschakelaar naar blokjes beneden.
Van blokjes beneden naar huidige aardlekschakelaars en naar de nieuwe PV groep aardlekautomaat.

Sluit je de kookgroep ook nog aan op een aardlekschakelaar?
lijkt dat die niet is aangesloten.
Voor het "nette" zou ik die helemaal links zetten.

Of je doet rol-co zijn plannetje
Extra Emat aardlekschakelaar met nieuwe 16A Emat zekeringautomaat.
En wat nieuwe kamrail om de aardlekschakelaars te verbinden onderling. (nu 2x, dan 3x aansluiting)

[Voor 10% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-09-2018 15:19]

• Rol-Co

Rol-Co

Jim423 schreef op zondag 23 september 2018 @ 15:11:
@Sa.Tan Ik zou alleen even de nuldraad van het stopcontact nog blauw maken :)
En waar zit die op? Ik zat ook al te kijken.....ik heb hem er weer uit gegooid, was wel makkelijk maar heb nu een vaste op de muur gemaakt, nog makkelijker en meer ruimte in de kast.

Kookgroepje zit ook niet op de ALS, er moet nog een stukje rail komen zeker? Koop er gelijk 2 groepjes bij voor de toekomst, hoef je het railtje niet af te knippen en heb je dezelfde groepjes die je over een paar jaar misschien niet meer kan krijgen.

• Xander
Sa.Tan schreef op zondag 23 september 2018 @ 15:09:
[Afbeelding]

De kookgroep is nu losgekoppeld en op de PV groep tijdelijk gemonteerd.
Vind de verdeling in dat kastje sowieso niet fraai... Alle groepen voor algemeen gebruik achter één 30mA aardlekschakelaar, zodat je bij 1 enkele fout meteen in de gehele woning in het donker zit, maar de fornuisgroep achter zijn eigen aardlekschakelaar...?

Ik zou die 4 groepen verdelen over beide aardlekschakelaars, en dan op één aardlekschakelaar de fornuisgroep erbij.

Dan de automaat voor de zonnepanelen naar keuze op één van de aardlekschakelaars erbij, op een nieuwe 3e aardlekschakelaar aansluiten of verwisselen door een aardlekautomaat...

• rdfeij
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 19-06 16:56
Rol-Co schreef op zondag 23 september 2018 @ 14:12:
Dan kan hij bij de fornuis ALS bij maar ik zou de pv zowieso apart maken, dus eigen ALS met groepje of een alamat (als en groep in 1)

Zet er een kWh meter bij, kan je die loggen naar pvoutput, zet er nog 1 bij tussen je HS en ALS en je kan ook je bruto verbruik zien en ook naar pvoutput sturen.
Mag niet, elke PV installatie boven de 600W dient een eigen groep te hebben. Daaronder mag je via wandcontactdoos terugvoeden op een bestaande groep.

• Rol-Co

Rol-Co

rdfeij schreef op zondag 23 september 2018 @ 15:21:
[...]

Mag niet, elke PV installatie boven de 600W dient een eigen groep te hebben. Daaronder mag je via wandcontactdoos terugvoeden op een bestaande groep.
Een pv groep moet zowieso op een eigen groep! 600W of niet. Maar dat zit hij dan ook, ik had het over de ALS.

• Xander
rdfeij schreef op zondag 23 september 2018 @ 15:21:
[...]

Eigen groep is niet hetzelfde als eigen aardlekschakelaar...
600mA? Het is vanaf 10mA al risicovol.

• Rol-Co

Rol-Co

Xander schreef op zondag 23 september 2018 @ 15:25:
[...]

Eigen groep is niet hetzelfde als eigen aardlekschakelaar...

[...]

600mA? Het is vanaf 10mA al risicovol.

[Afbeelding]
Ging om dodelijk, en dan is die 0,6 vergelijkbaar met jouw barometer. ;)

• Sa.Tan
Xander schreef op zondag 23 september 2018 @ 15:20:
[...]

Vind de verdeling in dat kastje sowieso niet fraai... Alle groepen voor algemeen gebruik achter één 30mA aardlekschakelaar, zodat je bij 1 enkele fout meteen in de gehele woning in het donker zit, maar de fornuisgroep achter zijn eigen aardlekschakelaar...?

Ik zou die 4 groepen verdelen over beide aardlekschakelaars, en dan op één aardlekschakelaar de fornuisgroep erbij.

Dan de automaat voor de zonnepanelen naar keuze op één van de aardlekschakelaars erbij, op een nieuwe 3e aardlekschakelaar aansluiten of verwisselen door een aardlekautomaat...
Dit lijkt mij vooralsnog de beste keus, 1 groep en 1 ALS bijplaatsen voor de PV en de 4 groepen verdelen over de andere beide ALS. :)

• Rol-Co

Rol-Co

Wat dus in de eerste 6 posts al aangevoerd was :)

• Sa.Tan
Rol-Co schreef op zondag 23 september 2018 @ 14:12:

Had dit al wel gelezen, maar door die kWh meter ging het verhaal mij boven de pet. Lijkt mij heel leuk, maar lijkt mij moeilijk, nooit eerder mee gewerkt, uitleg?

• Rol-Co

Rol-Co

Sa.Tan schreef op zondag 23 september 2018 @ 16:55:
[...]

Had dit al wel gelezen, maar door die kWh meter ging het verhaal mij boven de pet. Lijkt mij heel leuk, maar lijkt mij moeilijk, nooit eerder mee gewerkt, uitleg?
Als je aansluit van HS --- verdeelblokjes --- kWh meter--- rail ALS verbruikers, en pv aan verdeelblokjes --- ALS pv --- kWh meter pv --- automaat pv --- pv.

Dan heb je een pv opbrengst meter en een bruto verbruik meter, beide kan je dan S0 pulsen tellen met een flukso, netduino, arduino, Rpi, youless enz en naar pvoutput sturen waardoor je dit krijgt.

Heb je voor de omvormer ook niets meer nodig, en log je altijd ongeacht merk en type van de omvormer. Youless is de simpelste maar heb je er 2 nodig, de rest kan 2 kWh meters aan.
Ikzelf gebruik hier 2 netduino's voor 5 kWh meters maar dan heb je ook een lokaal dashboard en display in de meterkast

• Vuiltje
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 06-02 08:14
Wat zijn daar de voordelen van?
Want, zien wat je opbrengst is en wat je verbruik is, is leuk "voor zo lang het duurt".
Zouden anderen op het www echt dat soort data gaan bekijken?

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

• Rol-Co

Rol-Co

Vuiltje schreef op zondag 23 september 2018 @ 17:52:
[...]

Wat zijn daar de voordelen van?
Want, zien wat je opbrengst is en wat je verbruik is, is leuk "voor zo lang het duurt".
Zouden anderen op het www echt dat soort data gaan bekijken?
Deze 7000 nederlanders wel :)
https://pvoutput.org/ladder.jsp

"Voor zo lang het duurt" duurt hier al 6 jaar, en ik ben echt niet de enige, het blijft leuk om je opwek van eigen stroom te volgen, en tevens een controle dat het allemaal nog naar behoren werkt. Verbruik kan je op het www niet zien, alleen als je eigenaar bent en ingelogd.

• Vuiltje
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 06-02 08:14
Rol-Co schreef op zondag 23 september 2018 @ 18:10:
[...]
het blijft leuk om je opwek van eigen stroom te volgen,
Dat wel, maar voor mij hoeft dat niet "life".
Eens per dag is voldoende.
Ik neem al bijna 7 jaar elke avond de standen op en per week houd ik getallen bij om "mee te rekenen".
In de eerste maanden maakte ik nog wel eens een grafiek per dag.
Vandaar mijn wat "ongeïnteresseerd" overkomende reactie "voor zolang het duurt". O-)
Ieder zijn hobby.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

• Rol-Co

Rol-Co

Vuiltje schreef op zondag 23 september 2018 @ 21:43:
[...]

Dat wel, maar voor mij hoeft dat niet "life".
Eens per dag is voldoende.
Ik neem al bijna 7 jaar elke avond de standen op en per week houd ik getallen bij om "mee te rekenen".
In de eerste maanden maakte ik nog wel eens een grafiek per dag.
Vandaar mijn wat "ongeïnteresseerd" overkomende reactie "voor zolang het duurt". O-)
Ieder zijn hobby.
Ja het eerste jaar heb ik ook elke dag opgeslagen in een excel maar de meterkast deur slijt er van en in de winter niet zo grappig omdat hij buiten zit. :)
Dus live gaat het automatisch en geeft na 6 jaar nu mooie grafieken en vergelijkingen.
Gemak dient de mensch ;)

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True