Auto op de zaak of prive eenmanszaak

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:12

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
Ik ga een andere auto aanschaffen, ongeveer 7500 euro uit 2011. nieuwwaarde ~28.000. Ik rij redelijk wat privé (denk zo'n 14.000 km per jaar) en zakelijk wat minder (denk rond de 4.000). Ik ging ervan uit dat als ik 'm op de zaak zet en bijtelling betaal, dat ik dan goedkoper uit ben, of in ieder geval niet slechter. Maar overal waar ik ga rekenen op sites, kom ik erop uit dat het privé houden van de auto voordeliger is.

Ik heb hier berekend: chrome-extension://gbkeegbaiigmenfmjfclcdgdpimamgkj/views/app.html
en hier: https://www.berekenhet.nl...-de-zaak-of-in-prive.html

Is het zo dat je wel heel erg veel prive moet rijden om de bijtelling dan een beetje te compenseren?

Ik heb ook een eigen excelsheet ingevuld en uitgegaan van 1250 km per jaar, maar bij 1500 km per jaar is het nog steeds negatief om 'm zakelijk te zetten. En dan heb ik nog niet eens de kilometervergoeding a 19 cent erin vermeld, omdat ik heel slecht m'n kilometers bij hield (dit jaar iets beter).

Hier een plaatje met de berekeningen van Excel ernaast:

https://imgur.com/a/bgReXnr

Mijn vraag is (los van wss kleine foutjes en ik ben onderhoud vergeten toe te voegen bij m'n excel sheet): is het inderdaad zo dat zakelijk rijden van een auto te duur is tov privé, ookal rij je stuk meer privé dan zakelijk?

Naar de bioscoop? => gebruik de app op Byoscoop.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Als je 75% privé denkt te gaan rijden moet je ook aanzienlijk meer bijtelling gaan betalen. Dat is het zogenoemde excessief privégebruik.
Excessief privégebruik
Als de werkelijke waarde van het privégebruik duidelijk meer is dan de bijtelling op basis van het algemene bijtellingspercentage, is er sprake van excessief privégebruik van de auto. U moet dan uitgaan van de hogere waarde van het privégebruik. Als er een korting op het algemene bijtellingspercentage van toepassing is, dan past u die korting toe op de grondslag en de uitkomst daarvan trekt u af van de waarde van het privégebruik.
https://www.belastingdien...n_reiskosten.html#HL-21.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 25-04 21:09

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Volgens mij klopt je berekening niet volledig? Onderhoud staat nergens vermeld? Je zal voor een dergelijke wagen minstens 1x per jaar een beurt moeten laten uitvoeren, je zit ook al aan de APK-verplichting (dacht ik) elk jaar en dan mis ik ook nog het verwachte onderhoud wat sowieso moet gebeuren. Ik denk dat je niet goed rekent maar op Autoweek.nl kan je de exacte wagen nazoeken en daar staat dan een "kilometerprijs" weergegeven wat die wagen kost bij een bepaald kilometrage.

Sowieso, maar dat lijkt me toch evident; de bijtelling gedurende 4 jaar is hoger dan de aanschafprijs. Dan ben je toch al een dief van je eigen portomonnee als je er zakelijk in wil rijden? Tenzij ik je berekening niet snap maar als je netto 212 Euro in de maand aan bijtelling moet rekenen, kom je dus na het derde jaar aan totale bijtelling over de 7500 Euro heen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:58
Je hebt je aanschafprijs ook niet meegenomen als maa gelijker kostenpost, zou voor het vergelijk wel zo eerlijk zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door Jaer op 23-09-2018 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Niet online
Als we dan toch bezig zijn, ook de kosten van de BTW voor het privégebruik van de auto missen in je schema: https://www.belastingdien...gebruik_auto_van_de_zaak/

Die kosten kun je mag je dan wel weer opvoeren als zakelijke kosten, maar toch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

De bijtelling (=belasting) die je gaat betalen is 22% over de nieuwwaarde.

De bijtelling die je prive over een auto van 28K op de zaak betaald is bijna €6200 per jaar!

Een (niet elektrische) auto uit 2011 zal (bijna) altijd duurder zijn te rijden op de zaak dan privé als je meer dan 500km/jaar privé rijdt

Anders is het bij auto's van +15 jaar waar je maar 30% bijtelling betaald over de dagwaarde van de auto.

Bijtelling is alleen fiscaal gunstig voor leasebakken jonger dan 3 jaar waar veel km's in gemaakt worden(de gigantische afschrijving betaal je zakelijk) en auto's ouder dan 15 jaar.

En bij auto's die in de 0% of 4% bijtelling vallen natuurlijk :)

[ Voor 36% gewijzigd door 3x3 op 23-09-2018 11:18 ]

| live and give like no one else |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tortelli
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 16:28

Tortelli

mixing gas and haulin ass

2011 auto is 25% bijtelling ;).

Wat het punt een beetje is, zolang je relatief weinig kilometers rijdt en zelf een eigen bedrijf heb; je betaal alle kosten van de auto (wegenbelasting, onderhoud etc) en daarnaast nog eens bijtelling. Grote voordeel is vooral dat je de autokosten onbelast betaal (geen btw en inkomsten belasting).

Afhankelijk van de autokosten en aanschafwaarde (lees bijtelling) verwacht ik in dit geval niet dat het de moeite waard is de auto zakelijk te gaan rijden. Bijtelling betalen is eigenlijk alleen de moeite voor recentere auto's.
Verwacht dat je jezelf financieel gezien gunstiger 19 cent /km kunt geven. Je kunt eea op allerlei sites zo doorrekenen.

Zit zelf in een vergelijkbare situatie: rij privé een 3 serie uit 2012 (F30) en zou deze zakelijk (in mijn eigen bv) kunnen gaan rijden. Bijtelling is een €500/maand, daarnaast moet ik zakelijk dan alsnog de autokosten ( ~€650/maand) betalen. Onder de streep is kilometers schrijven gewoon goedkoper.
Mocht ik een andere (nieuwe) auto kopen is hem zakelijk rijden waarschijnlijk de moeite wel waard, vooral door de forse afschrijving de eerste jaren.

Je loop wel een risico; mocht er iets duurs kapot gaan aan de auto doet dit zakelijk wat minder pijn in de portemonnee.....

[ Voor 42% gewijzigd door Tortelli op 23-09-2018 11:19 ]

22x330Wp Oost-Zuid-West, 24x360Wp Oost-West, Total 15.900Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
wow, super voor de tijd voor de antwoorden!

Ze allemaal meegenomen en los van het feit dat ik niet alle kosten mee heb genomen (wat @MAX3400 meldt, het lijkt me trouwens alleen maar zakelijk rijden gunstiger te maken als je meer kosten krijgt) lijkt het er dus op dat de auto te oud / goedkoop is om uberhaupt over na te denken om zakelijk te gaan rijden.

Ik zal het privé houden..ik had echt gedacht hier een voordeel uit te slaan.
Ik heb ook over een auto van 15 jaar of ouder gedacht en een BMW 5 serie is de enige die ik dan interessant vind. Ik ga toch voor een nieuwere auto. Een leaseauto met 4% bijtelling heb ik ook eens aan gedacht, maar deze auto op benzine die ik op het oog hebt is dan toch nog gunstiger voor zover ik kan zien.

Erg bedankt! Ik ga de auto waarschijnlijk morgen testrijden en kopen en deze info is dan zeer handig natuurlijk, omdat je niet zomaar kunt switchen achteraf tussen op de zaak en privé.

pfff, het is wat he, auto's :p ik wou dat het me niet boeide en gewoon eentje kocht met verstand ipv gevoel :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
Tortelli schreef op zondag 23 september 2018 @ 11:12:

Wat het punt een beetje is, zolang je relatief weinig kilometers rijdt en zelf een eigen bedrijf heb; je betaal alle kosten van de auto (wegenbelasting, onderhoud etc) en daarnaast nog eens bijtelling. Grote voordeel is vooral dat je de autokosten onbelast betaal (geen btw en inkomsten belasting).

Afhankelijk van de autokosten en aanschafwaarde (lees bijtelling) verwacht ik in dit geval niet dat het de moeite waard is de auto zakelijk te gaan rijden. Bijtelling betalen is eigenlijk alleen de moeite voor recentere auto's.
Verwacht dat je jezelf financieel gezien gunstiger 19 cent /km kunt geven. Je kunt eea op allerlei sites zo doorrekenen.

Zit zelf in een vergelijkbare situatie: rij privé een 3 serie uit 2012 (F30) en zou deze zakelijk (in mijn eigen bv) kunnen gaan rijden. Bijtelling is een €500/maand, daarnaast moet ik zakelijk dan alsnog de autokosten ( ~€650/maand) betalen. Onder de streep is kilometers schrijven gewoon goedkoper.
Mocht ik een andere (nieuwe) auto kopen is hem zakelijk rijden waarschijnlijk de moeite wel waard, vooral door de forse afschrijving de eerste jaren.

Je loop wel een risico; mocht er iets duurs kapot gaan aan de auto doet dit zakelijk wat minder pijn in de portemonnee.....
toon volledige bericht
Dat zijn wel heftige kosten trouwens, 650 euro per maand? Waar zit dat in?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Heb een poosje geleden kosten van mijn auto berekend, auto was 2 jaar oud en had net geen 50.000 gelopen toen ik hem kocht. Heb hem nu 4 jaar, als ik hem nu zou verkopen schrijf ik minstens een €12.000 af, alleen dat is al €300/maand. Vergeet niet dat een 3 serie zoals ik heb een nieuwwaarde heeft van rond de €45-50k, dus de grootste afschrijving heb ik al geskipt door hem jong gebruikt te kopen....

Neem de verzekering, wegenbelasting, onderhoud (grofweg) en brandstof mee en je kom op een ~€650 voor de 50.000km die ik erbij gereden heb. In jou geval zal die afschrijving veel minder erg zijn waardoor de maandelijkse kosten lager uit zullen vallen.
Zoals al genoemd; o.a. autoweek heeft een calculator hiervoor die best een goed beeld geeft.

Een auto is de hoogste kostenpost in een huishouden naast de hypotheek. Als autoliefhebber lig ik daar verder niet wakker van overigens ;).

[ Voor 29% gewijzigd door Tortelli op 23-09-2018 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
schakenraadjuh schreef op zondag 23 september 2018 @ 10:52:
Als je 75% privé denkt te gaan rijden moet je ook aanzienlijk meer bijtelling gaan betalen. Dat is het zogenoemde excessief privégebruik.

[...]

https://www.belastingdien...n_reiskosten.html#HL-21.1
Hier had ik trouwens ook al over gelezen, maar gehoord dat er eigenlijk nooit iets mee gedaan wordt.
Ik vind het maar een beetje krom, dat de belastingdienst een minimum aanhoudt van 22% privegebruik, maar als je dus meer gaat doen, je nog meer moet gaan betalen (terwijl het al best oneerlijk is allemaal tov de rest van de wereld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
MAX3400 schreef op zondag 23 september 2018 @ 10:53:

Sowieso, maar dat lijkt me toch evident; de bijtelling gedurende 4 jaar is hoger dan de aanschafprijs. Dan ben je toch al een dief van je eigen portomonnee als je er zakelijk in wil rijden? Tenzij ik je berekening niet snap maar als je netto 212 Euro in de maand aan bijtelling moet rekenen, kom je dus na het derde jaar aan totale bijtelling over de 7500 Euro heen.
Ik dacht dat ik met die 212 euro bijbetalen ik wel met de 'alles op kosten van de zaak declareren'-regeling zou moeten kunnen compenseren, dat was het idee

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
Tortelli schreef op zondag 23 september 2018 @ 11:12:

...
Bijtelling telt toch alleen voor 5 jaar, daarna moet je gewoon het huidige bijtellingsniveau gebruiken? Ik kan bijv niet meer een Outlander Hybrid nemen tegen 0% bijtelling. Ik denk als dat zo was, deed ik dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Tortelli schreef op zondag 23 september 2018 @ 12:50:
Heb een poosje geleden kosten van mijn auto berekend, auto was 2 jaar oud en had net geen 50.000 gelopen toen ik hem kocht. Heb hem nu 4 jaar, als ik hem nu zou verkopen schrijf ik minstens een €12.000 af, alleen dat is al €300/maand. Vergeet niet dat een 3 serie zoals ik heb een nieuwwaarde heeft van rond de €45-50k, dus de grootste afschrijving heb ik al geskipt door hem jong gebruikt te kopen....

Neem de verzekering, wegenbelasting, onderhoud (grofweg) en brandstof mee en je kom op een ~€650 voor de 50.000km die ik erbij gereden heb. In jou geval zal die afschrijving veel minder erg zijn waardoor de maandelijkse kosten lager uit zullen vallen.
Zoals al genoemd; o.a. autoweek heeft een calculator hiervoor die best een goed beeld geeft.

Een auto is de hoogste kostenpost in een huishouden naast de hypotheek. Als autoliefhebber lig ik daar verder niet wakker van overigens ;).
ANWB heeft er nog steeds eentje op de website die (depressief) gedetailleerd is.
https://www.anwb.nl/auto/autokosten#/kenteken

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Niet online
Boy schreef op maandag 24 september 2018 @ 06:07:
[...]

Hier had ik trouwens ook al over gelezen, maar gehoord dat er eigenlijk nooit iets mee gedaan wordt.
De pakkans voor te snel rijden is ook laag, maar toch mag het niet. Dit zijn de regels en daar heb je je maar aan te houden…
Boy schreef op maandag 24 september 2018 @ 06:07:
Ik vind het maar een beetje krom, dat de belastingdienst een minimum aanhoudt van 22% privegebruik, maar als je dus meer gaat doen, je nog meer moet gaan betalen (terwijl het al best oneerlijk is allemaal tov de rest van de wereld)
Het staat iedereen natuurlijk vrij om ervoor te kiezen geen auto van de zaak te nemen. Gezien de hoeveelheid leasebakken die er rondrijden zal de regeling toch beet gunstig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tortelli

Tortelli

Boy schreef op maandag 24 september 2018 @ 06:10:
[...]

Bijtelling telt toch alleen voor 5 jaar, daarna moet je gewoon het huidige bijtellingsniveau gebruiken? Ik kan bijv niet meer een Outlander Hybrid nemen tegen 0% bijtelling. Ik denk als dat zo was, deed ik dat.
Volgens mij zakt de bijtelling na 5 jaar naar het hoogste niveau van die periode. Voor mijn 3 serie betekend dit 25% (wat hij altijd geweest is, alleen de EDE versie was 20% toen de tijd).
Ik zou volgens jou theorie nu terugvallen naar 22%, volgens mij is dat niet het geval (kan het zo 123 niet vinden overigens). Heb hier ook eens wat over gelezen in tips&tricks blaadje.

Edit:
https://www.belastingdien...teken_afgegeven_voor_2014
Ze hebben het hier alleen over de lagere tarieven, niet over het maximale tarief.

[ Voor 21% gewijzigd door Tortelli op 24-09-2018 09:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boy

Boy

www.byoscoop.nl

Topicstarter
schakenraadjuh schreef op maandag 24 september 2018 @ 08:49:

Het staat iedereen natuurlijk vrij om ervoor te kiezen geen auto van de zaak te nemen. Gezien de hoeveelheid leasebakken die er rondrijden zal de regeling toch beet gunstig zijn.
Waarschijnlijk omdat mensen zich toch blindstaren op een leaseauto (had ik ook trouwens) omdat je dan een nieuwe auto rijdt zonder dat je daarvoor vooraf op moet betalen...

beetje als een nieuwe telefoon bij een abonnement...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-04 15:51
Met een youngtimer kun je volgens mij bijtelling rekenen over de dagwaarde van je auto, mocht je daar nog interesse in hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:52

Standeman

Prutser 1e klasse

Zebby schreef op maandag 24 september 2018 @ 11:38:
Met een youngtimer kun je volgens mij bijtelling rekenen over de dagwaarde van je auto, mocht je daar nog interesse in hebben :)
Dat scheelt inderdaad een flinke slok op een borrel. Ooit gedaan met een Volvo V40 van 15 jaar oud. Dat was de goedkoopste auto ooit met een dagwaarde van rond de 3000 euro.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-04 15:51
Standeman schreef op maandag 24 september 2018 @ 11:52:
[...]

Dat scheelt inderdaad een flinke slok op een borrel. Ooit gedaan met een Volvo V40 van 15 jaar oud. Dat was de goedkoopste auto ooit met een dagwaarde van rond de 3000 euro.
Privé weer niet interessant door de vaak absurd hoge wegenbelasting op de wat leukere auto's (luxe = zwaar immers), maar zakelijk kan zo'n ouwe Jaguar of Volvo V70 of zelfs een Merc/BMW voor €5000 best een lekkere wagen zijn volgens mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-04 16:05
Ik heb ook een eenmanszaak. ik rijd een 2010 Skoda octavia. Nieuwprijs +/- € 28.500. Ik vind het nu een hoop bijtelling voor 'een oude bak'. Hij gaat er dan ook volgend jaar uit en dan gaat de volgende auto gewoon privé.

Kijk ook even of het een marge auto is of niet. Want dan kan je de btw over de aanschafprijs nog terugvragen.

* edit. Ik heb dit nog eens doorberekend en betaal ongeveer 2000 euro aan bijtelling per jaar. In ruil hiervoor kan ik wel voor 10000km aan benzine de btw terug vragen en alle van alle onkosten aan de auto de btw terug vragen en aftrekken van mijn inkomsten. Ook de wegenbelasting en verzekering kan ik afschrijven.

Ik denk dat het al met al niet veel zal schelen of ik zakelijk of privé rijd.

[ Voor 37% gewijzigd door Rudolf op 27-09-2018 13:32 ]

Pagina: 1