• workermaster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-05 14:14
Beste tweakers,

Ik zit in een lastige / rare situatie en zou graag jullie advies willen vragen.

Ik ben in december van 2017 uitgevallen wegens depressie en suïcidale klachten. Hiervoor heb ik hulp gekregen maar heeft er wel toe geleid dat het bedrijf waar ik bij werkte mijn contract in augustus niet ging verlengen. Voor mij natuurlijk een harde klap aangezien het nu net een paar maanden stabiel ging en de laatste paar weken zelfs redelijk goed.

Nu wil ik natuurlijk niet thuis zitten dus ben ik aan het solliciteren. Iedereen in mijn omgeving (familie en de begeleider van het GGZ) vind dat een goed idee. Stilzitten is natuurlijk helemaal niets en zorgt ervoor dat ik mijn dag / nacht ritme volledig verlies. Ik zit overigens ook nooit stil. Ben vanalles aan het bouwen of knutselen.

Ik ben door verschillende detacheringsbureaus benaderd en ben ook al enkele keren op gesprek gekomen.
Mijn eerste gesprek zit mij toch een beetje dwars. Tijdens dat gesprek kwam mijn depressie naar voren en vertelde de medewerkster dat zij ook ooit depressief was. Omdat ze zelf ook ooit depressief is geweest en weet wat dat allemaal kan betekenen had ze besloten dat ik niet geschikt was voor een baan en dat ik niet in het traject wordt opgenomen. 2 andere bureaus nemen mij wel op in hun database en gaan mij helpen met zoeken naar een baan. Het probleem is dat het 1e bureau wel een aantal functies had die perfect bij mij zouden passen.

Naar mijn gevoel wordt ik oneerlijk behandeld. Ik kan gewoon fulltime werken en kreeg tijdens het gesprek zelfs te horen dat ik een ideale kandidaat zou zijn voor die functies. Maar omdat de medewerkster zelf ook depressief is geweest denkt ze over mijn herstel te kunnen beslissen. Volgens mij mogen alleen artsen dat.

Wat zouden jullie aanraden? Opbellen en een nieuw gesprek aanvragen? Of het bureau laten gaan en een ander bureau zoeken wat mij wel aanneemt? Het is natuurlijk het beste om zoveel mogelijk bureaus te hebben die voor mij gaan zoeken naar een baan.

Iemand hier ervaring mee?

Voor degene die die benieuwd zijn naar wat voor functie ik zoek; fijnmechatronica, mechatronica of electromechanica. Ben opgeleid voor het lab maar vind sleutelen leuker. Mijn laatste functie was ook als technician voor labapparatuur.

EDIT; ik heb nooit zelf aangegeven dat ik depressief was. Alle bureau's vragen wat de reden is van de contractbeindiging. Op dat moment ben ik liever eerlijk en zeg ik dat ik door depressie was uitgevallen en dat het bedrijf daardoor een vast contract niet aandurfde. Ik kan wel gaan liegen maar als ze dan bellen met mijn vorige werkgever ben ik helemaal de sigaar.

Groetjes,
Workermaster (Kevin)

[ Voor 8% gewijzigd door workermaster op 22-09-2018 23:10 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Hi Kevin,

Het is moeilijk en begrijp je vragen. Ik zit in ongeveer dezelfde situatie als jou, met ook een depressie (+ suïcidale klachten) en paniekstoornis uit dienst moeten gaan, contract is toen ook niet verlengd.
Binnenkort ga ik starten met solliciteren, maar ik doe dit wel in samenspraak met het UWV waardoor mijn toekomstige werkgever minder risico loopt en ik nu wel goed wordt ondersteunt op allerlei gebieden.
Ben je ook ziek uit dienst gegaan en heeft het UWV je 'opgevangen'? Heb je hierover afspraken gemaakt?

Verder zit ik een beetje in mijn maag met de volgende zin: 'Iedereen in mijn omgeving vind dat een goed idee'. Het gaat er niet om wat iedereen vindt, iedereen om mij heen vond het namelijk ook een goed idee om 'gewoon' te gaan werken en het heeft uiteindelijk geleid in 2x uit dienst moeten gaan met dezelfde klachten. Ik heb wel veel geleerd in die tijd, maar ik leer nu veel meer over mijzelf dan ooit te voren.

Het advies dat ik dan ook zou geven is aan jezelf werken en (goede) hulp zoeken. Het belangrijkste is dat je trouw aan jezelf blijft en niet kijkt naar wat andere vindt. Misschien een directe vraag - je hoeft het niet te beantwoorden - maar wat vind je zelf? Zijn al je klachten weg? Hoe stabiel is je basis en heb je hulp indien dat nodig is?
Ben blij overigens om te horen dat het goed met je gaat. :)
Een paar weken 'stabiel'/'happy' is mogelijk nog geen goede basis - heb je iemand die professioneel is en hierin met je mee kan kijken?

Ik ken je natuurlijk niet persoonlijk, dat maakt het allemaal wat moeilijker van buitenaf. Het is echter wel zo dat ik je al het leed wat een depressie + wederom niet lukken, je wil besparen. Elke keer uitvallen omdat je steeds tegen een muur aanloopt gaat je uiteindelijk ook niet verder helpen en eerlijk gezegd ben ik van ver terug moeten komen.

Ook zou ik even kijken of detacheringsbureaus wel de goede zijn om je te begeleiden. Doorgaans zijn deze maar in één ding geïnteresseerd (geld) en wordt verwacht dat personeel banen aannemen om goed te verdienen (rest is min-of-meer bijzaak).

Mocht je overigens vragen hebben dan mag je mij altijd DM'en. :)

[ Voor 12% gewijzigd door HollowGamer op 22-09-2018 22:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-05 16:10

Barrycade

Through the...

Tja, je hebt dus wel je ziekte periode met de mogelijke kandidaten gedeeld.

Hoewel ze dus daar niet naar mogen vragen. Dus zou eens goed dat gesprek de revue laten passeren. En eens kijken hoe je dat de volgende keer gaat benaderen.

Als je het zelf op tafel hebt gegooid zal je de volgende keer wellicht niet zo openlijk worden afgewezen (want dat mogen ze niet) maar meer op "missende klik, past niet in het team, overgekwalificeerd etc.

Want als je het zelf op tafel legt is dat waarschijnlijk voor veel bedrijven een aardige kluif en zal niet voor iedereen meteen een GoGoGo zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 20:41

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Vraag; begin je zelf over je depressie dat je hebt gehad, of begint een medewerker van een bedrijf waar je sollicitateert er over?

Tijdens sollicitaties moet je jezelf van je beste kant laten zien. Als je laat zien dat je (voor de maatschappij) gefaalt hebt , ben je voor niemand interessant.

Tip; begin er daarom niet over, en wanneer ze er om vragen gewoon liegen dat je zo iets nooit hebt gehad.

PS: ik zie een depressie niet als falen. Jezelf voor 110% inzetten, en er achter komen dat het toch iets teveel blijkt te zijn is slechts een leermoment :-)
Werkdruk etc kunnen soms ook erg hoog zijn, dus ik snap als het teveel kan zijn geweest.

[ Voor 23% gewijzigd door Luchtbakker op 22-09-2018 22:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
michelsoe12 schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 22:46:
Vraag; begin je zelf over je depressie dat je hebt gehad, of begint een medewerker van een bedrijf waar je sollicitateert er over?

Tijdens sollicitaties moet je jezelf van je beste kant laten zien. Als je laat zien dat je (voor de maatschappij) gefaalt hebt , ben je voor niemand interessant.

Tip; begin er daarom niet over, en wanneer ze er om vragen gewoon liegen dat je zo iets nooit hebt gehad
Tja, de vraag is of dat @workermaster wel vooruit helpt om niet eerlijk te zijn. Je bent ook niet eerlijk tegen jezelf.
Je hoeft echt niet te delen wat je in die periode allemaal hebt gehad, maar je kunt dit ook anders verwoorden: 'Ik heb een periode mijzelf beter leren kennen en met valkuilen, die ieder mens heeft, leren omgaan. Het heeft mij sterker gemaakt als persoon en energie gegeven om weer te beginnen aan een mooie uitdaging'.

Het heeft geen zin in mijn ogen om je anders voor te doen wat je bent. Je kunt heel stoer en sterk overkomen bij een gesprek, maar als je vervolgens in je werk niet functioneert omdat je tegen bepaalde dingen aanloopt, ga je het echt niet lang trekken *spreek uit ervaring.

[ Voor 4% gewijzigd door HollowGamer op 22-09-2018 23:30 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

HollowGamer schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 22:50:
[...]

Tja, de vraag is of dat @workermaster wel vooruit helpt om eerlijk te zijn. Je bent ook niet eerlijk tegen jezelf.
Je hoeft echt niet te delen wat je in die periode allemaal hebt gehad, maar je kunt dit ook anders verwoorden: 'Ik heb een periode mijzelf beter leren kennen en met valkuilen, die ieder mens heeft, leren omgaan'.

Het heeft geen zin in mijn ogen om je anders voor te doen wat je bent. Je kunt heel stoer en sterk overkomen bij een gesprek, maar als je vervolgens in je werk niet functioneert omdat je tegen bepaalde dingen aanloopt, ga je het echt niet lang trekken *spreek uit ervaring.
Ben ik niet met je eens. De wereld is gewoon keihard, voor jou 10 andere. Zou jij iemand aannemen waarvan je weet dat hij een risico kan zijn voor jouw organisatie? Je neemt iemand aan met de minste weerstand.

Duidelijk je grenzen aangeven is niks mis mee, maar beginnen over het woord depressie of ziek thuis gezeten etc zal je echt niet helpen aangenomen te worden. Je zult daarom wel moeten liegen, mits je eeuwig met 150 sollicitaties verder thuis wilt blijven zitten.

• densoN
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-02 16:23
[...]

Tja, de vraag is of dat @workermaster wel vooruit helpt om eerlijk te zijn. Je bent ook niet eerlijk tegen jezelf.
Je hoeft echt niet te delen wat je in die periode allemaal hebt gehad, maar je kunt dit ook anders verwoorden: 'Ik heb een periode mijzelf beter leren kennen en met valkuilen, die ieder mens heeft, leren omgaan'.

Als ik een manager was en tussen twee goede kandidaten zou moeten kiezen en één ervan heeft een 'rugzak' is de keuze snel gemaakt.

Of je een depressie moet verbergen tijdens je sollicitatie zal ook af hangen van de ernst van de klachten. Heb je klachten die wekelijks een flinke deuk hebben op de kwaliteit van je werk of op de collega's om je heen of gaat het periodiek even wat minder lekker en ben je zelf vooral degene die daar last van heeft.

Als er sprake is van het eerste heeft het weinig zin om jezelf beter te verkopen. Als de nadelen voor jouw toekomstige werkgever wel meevallen zou ik mezelf persoonlijk ook beter presenteren. Wie weet wat voor effecten een droombaan heeft op je gezondheid..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Niet online
michelsoe12 schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 22:53:
[...]

Ben ik niet met je eens. De wereld is gewoon keihard, voor jou 10 andere. Zou jij iemand aannemen waarvan je weet dat hij een risico kan zijn voor jouw organisatie? Je neemt iemand aan met de minste weerstand.

Duidelijk je grenzen aangeven is niks mis mee om dat aan te geven, maar beginnen over het woord depressie of ziek thuis gezeten etc zal je echt niet helpen aangenomen te worden. Je zult daarom wel moeten liegen, mits je eeuwig met 150 sollicitaties verder thuis wilt blijven zitten.
Als de wereld zo keihard is, waarom vliegen de termen burnout en ziek uit dienst zoveel in het rond?
Zelfs directeuren en mensen van wie je het niet zo snel verwacht lopen weleens tegen problemen aan (in het leven). Tegenwoordig wordt daar door heel veel bedrijven steeds meer aandacht aangegeven (preventie, vertrouwenspersoon, etc.).

Het ligt er tevens allemaal aan hoe je het aanpakt. Als je op een gesprek gaat met heel veel moeite, weinig vertrouwen in jezelf en serieuze psychische klachten, ga je ook bij veel sollicitaties niet worden aangenomen.

Het zal je overigens misschien verbazen, maar mijn eerste werkgever had meer vertrouwen in mij dan ik in mijzelf. Hij heeft mij ook ondersteund tijdens mijn slechte periode en was blij als het bedrijf mij overal bij kon helpen. Ik wil hiermee zeggen dat er werkgevers zijn die hard zijn, maar ook andere die met mensen meedenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• workermaster
Barrycade schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 22:45:
Tja, je hebt dus wel je ziekte periode met de mogelijke kandidaten gedeeld.

Hoewel ze dus daar niet naar mogen vragen. Dus zou eens goed dat gesprek de revue laten passeren. En eens kijken hoe je dat de volgende keer gaat benaderen.

Als je het zelf op tafel hebt gegooid zal je de volgende keer wellicht niet zo openlijk worden afgewezen (want dat mogen ze niet) maar meer op "missende klik, past niet in het team, overgekwalificeerd etc.

Want als je het zelf op tafel legt is dat waarschijnlijk voor veel bedrijven een aardige kluif en zal niet voor iedereen meteen een GoGoGo zijn.
Het probleem is dat ieder bureau vraagt wat de reden is dat mijn contract niet is verlengd. Ik kan dat wel verzwijgen of erover liegen maar als ze bellen naar mijn vorige werkwever weten ze dat ik niet eerlijk ben.
Liegen heeft mijn situatie tot nu toe altijd slechter gemaakt. Ik ben nu liever eerlijk. Ik vertel ze uiteraard niet alle details. Het enige wat ik zeg is dat ik met depressie ben uitgevallen en dat ze een vast contract een risico vonden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• workermaster
[...]

Je hoeft echt niet te delen wat je in die periode allemaal hebt gehad, maar je kunt dit ook anders verwoorden: 'Ik heb een periode mijzelf beter leren kennen en met valkuilen, die ieder mens heeft, leren omgaan. Het heeft mij sterker gemaakt als persoon en energie gegeven om weer te beginnen aan een mooie uitdaging'.

Dat is voor mij ook zeker een punt. Ik heb mijn orginele bericht aangepast en uitgelegd dat ik liever eerlijk ben over de reden van contractbeindiging.

Ik ben wel echt overtuigd dat ik kan functioneren. Een 2e terugval heb ik zeker al goed besproken met mijn begeleider van het GGZ.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Myliobatis
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-05 19:40
workermaster schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 22:25:
Beste tweakers,

Ik zit in een lastige / rare situatie en zou graag jullie advies willen vragen.

Ik ben in december van 2017 uitgevallen wegens depressie en suïcidale klachten. Hiervoor heb ik hulp gekregen maar heeft er wel toe geleid dat het bedrijf waar ik bij werkte mijn contract in augustus niet ging verlengen. Voor mij natuurlijk een harde klap aangezien het nu net een paar maanden stabiel ging en de laatste paar weken zelfs redelijk goed.

Nu wil ik natuurlijk niet thuis zitten dus ben ik aan het solliciteren. Iedereen in mijn omgeving vind dat een goed idee. Stilzitten is natuurlijk helemaal niets. Ik zit overigens ook nooit stil. Ben vanalles aan het bouwen of knutselen.

Wat zouden jullie aanraden? Opbellen en een nieuw gesprek aanvragen? Of het bureau laten gaan en een ander bureau zoeken wat mij wel aanneemt? Het is natuurlijk het beste om zoveel mogelijk bureaus te hebben die voor mij gaan zoeken naar een baan.

Iemand hier ervaring mee?
toon volledige bericht
Ik kan je situatie natuurlijk niet inschatten vanaf hier en hoe het nu werkelijk met je gaat.
Wat wil je zelf?
En nee, niet omdat je niet stil wilt zitten dat je dan maar aan het werkt gaat. Ik begrijp heel goed dat je snel weer aan het werk wilt, als je echt heel zeker weet dat je dat aan kan, zeker doen!

Maar vergis je er niet in dat "een paar maanden stabiel en de laatste weken goed" niet wil zeggen dat als je weer aan werk begint dat klachten terug kunnen komen.
Ik wil absoluut niet aangeven van "doe maar helemaal niets".

Hoe stabiel voel je je echt? Hoe voel je erbij als je belangrijke beslissingen of stress factoren in het dagelijks leven tegen komt?
Heb je werkhervatting ook met behandelaren of het UWV besproken?

Zelf werk ik al meerdere jaren niet, dus een wat groter gat op mijn C.V.
Ik wil zelf ook niet stil zitten, ik had het absoluut heel graag anders gezien, maar dat betekend niet dat ik me nu op een full time baan stort, zelfs geen vrijwilligerswerk.

Weet je heel zeker dat je uit je depressie bent, voldoende begeleiding en handvatten hebt gehad?
Ik zou het niet onderschatten!

• HollowGamer
  • Niet online
workermaster schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 23:00:
[...]

Het probleem is dat ieder bureau vraagt wat de reden is dat mijn contract niet is verlengd. Ik kan dat wel verzwijgen of erover liegen maar als ze bellen naar mijn vorige werkwever weten ze dat ik niet eerlijk ben.
Liegen heeft mijn situatie tot nu toe altijd slechter gemaakt. Ik ben nu liever eerlijk. Ik vertel ze uiteraard niet alle details. Het enige wat ik zeg is dat ik met depressie ben uitgevallen en dat ze een vast contract een risico vonden.
Ik vind dat je wel open bent, maar je mag dit ook kort houden. Je mag het ook een mindere periode noemen waarin veel gebeurd is, waar jezelf ook niet altijd grip op had.

Tja, vragen naar contract antwoord ik meestal zoiets als: 'Ik had een contract voor bepaalde tijd. De werkgever heeft besloten dit niet te verlengen. Jammer, want ik had graag nog meer afgemaakt.'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-05 11:09
[...]

Je kunt ook het vager houden, zeggen dat je ziek bent geweest maar nu weer helemaal gezond? En als ze doorvragen zeggen dat je dat je het een prive aangelegenheid vindt en het (nu) niet meer ter zake doet.

Maar goed, hier zitten ook alleen maar mensen achter hun toetsenbord die er niet bijwaren/jou niet kennen. Heb je het al eens met je arts/degene van wie je hulp kreeg besproken?

[ Voor 10% gewijzigd door Bartske op 22-09-2018 23:08 ]

• workermaster
Bartske schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 23:06:
[...]

Je kunt ook het vager houden, zeggen dat je ziek bent geweest maar nu weer helemaal gezond? En als ze doorvragen zeggen dat je dat je het een prive aangelegenheid vindt en het (nu) niet meer ter zake doet.
Dat heb ik geprobeerd bij mijn intake bij het 2e bureau. Die vonden juist dat het vage verleden een risico kon zijn. Het lijkt erop alsof ik gewoon nooit een goed antwoord kan geven. Ze vinden altijd wel een negatief aspect. En dat vind ik jammer want ik wil gewoon alles oppakken en lekker werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bartske
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 05-05 11:09
workermaster schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 23:08:
[...]

Dat heb ik geprobeerd bij mijn intake bij het 2e bureau. Die vonden juist dat het vage verleden een risico kon zijn. Het lijkt erop alsof ik gewoon nooit een goed antwoord kan geven. Ze vinden altijd wel een negatief aspect. En dat vind ik jammer want ik wil gewoon alles oppakken en lekker werken.
Mocht je moeite hebben met het gesprek is er misschien ook de mogelijkheid om een sollicitatietraining ergens te volgen en dit specifiek probleem aan de docent voor te leggen en dan oefenen met deze vraag? Wij zitten er niet bij maar als jij zegt dat alles goed nu gaat maar jouw lichaamstaal spreekt wat anders dan zullen mensen je misschien sneller afwijzen. Maar goed nogmaals, dat is lastig zeggen als je jou nog nooit gezien hebt.

• workermaster
Bartske schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 23:12:
[...]

Mocht je moeite hebben met het gesprek is er misschien ook de mogelijkheid om een sollicitatietraining ergens te volgen en dit specifiek probleem aan de docent voor te leggen en dan oefenen met deze vraag? Wij zitten er niet bij maar als jij zegt dat alles goed nu gaat maar jouw lichaamstaal spreekt wat anders dan zullen mensen je misschien sneller afwijzen. Maar goed nogmaals, dat is lastig zeggen als je jou nog nooit gezien hebt.
De gesprekken gaan eigenlijk best goed. Alle bureau's geven aan dat ik zeer gemotiveerd ben en genoeg kennis en kunde heb om zo bij vele bedrijven te starten. Bureau 1 doet lastig omdat de medewerkster wil beslissen over mijn herstel. Bureau 2 vond het een probleem dat ik niet erg specifiek was over wat er in mijn depressie is gebeurd. Gelukkig is bureau 3 wel erg enthousiast over mij. Zij gaan mij zelfs voorstellen bij een werkgever. En ze vonden de depressie geen probleem.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01:08
Een paar gedachten:

Ooit als salarisadministrateur meegemaakt dat een klant een telefoniste aannam. Bouw gerelateerd bedrijf (electrotechniek), 15 man personeel, maar omzet viel een beetje tegen. Het was hangen en wurgen. De telefoniste had niet verteld dat ze een tijd depressief was geweest, maar daar kwam de baas binnen een maand achter. Het roddelcircuit. Ze had het zelf verzwegen, en de baas vond dat niet netjes. De telefoniste vond na dit gesprek het werk "minder leuk", voelde zich betrapt. Kort na de proeftijd is ze weer depressief geworden, en van het jaarcontract heeft ze maar een iets van vijf weken gewerkt. De baas moet niet alleen haar loon doorbetalen, maar ook dat van haar vervanger.

Dan een andere gedachte. Krijg je momenteel een uitkering? Is het mogelijk om daar een constructie te bespreken dat bij een nieuwe depressie de uitkeringsinstantie doorbetaald? Net zoals vroeger bij de WAO/Wahjong? Het probleem voor een werkgever is namelijk het risico. En dat is groter bij iemand met een etiketje "kan last hebben van depressies". Ook is het soms met toestemming van WW en/of bijstand mogelijk om een "onbetaalde stage" aan te bieden, vaak 2 of 3 maanden. In die tijd werk je, en de baas moet de intentie hebben dat dit gebeurt om je eventueel daarna een baan te geven. Het probleem is namelijk dat het etiketje soms/vaak erger is dan de werkelijkheid.

Mensen die zich terug moeten knokken op de arbeidsmarkt zijn vaak beter gemotiveerd, en er zijn genoeg werkgevers die een voorkeur hebben voor bijvoorbeeld reintegrerende mensen (voor bepaalde posities). Maarrrr veel werkgevers doen dat niet meer. Naast het feit dat de administratieve last heel veel groter kan zijn dan een normale werknemer, loopt een werkgever meer risico. En de winst gaat naar de overheid: weer een uitkering minder. Ik ken veel werkgevers die "maatschappelijk betrokken" dachten te zijn, maar zich uiteindelijk donateur van de overheid vinden.

• workermaster
HollowGamer schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 22:39:
Hi Kevin,

Het is moeilijk en begrijp je vragen. Ik zit in ongeveer dezelfde situatie als jou, met ook een depressie (+ suïcidale klachten) en paniekstoornis uit dienst moeten gaan, contract is toen ook niet verlengd.
Binnenkort ga ik starten met solliciteren, maar ik doe dit wel in samenspraak met het UWV waardoor mijn toekomstige werkgever minder risico loopt en ik nu wel goed wordt ondersteunt op allerlei gebieden.
Ben je ook ziek uit dienst gegaan en heeft het UWV je 'opgevangen'? Heb je hierover afspraken gemaakt?

Verder zit ik een beetje in mijn maag met de volgende zin: 'Iedereen in mijn omgeving vind dat een goed idee'. Het gaat er niet om wat iedereen vindt, iedereen om mij heen vond het namelijk ook een goed idee om 'gewoon' te gaan werken en het heeft uiteindelijk geleid in 2x uit dienst moeten gaan met dezelfde klachten. Ik heb wel veel geleerd in die tijd, maar ik leer nu veel meer over mijzelf dan ooit te voren.

Het advies dat ik dan ook zou geven is aan jezelf werken en (goede) hulp zoeken. Het belangrijkste is dat je trouw aan jezelf blijft en niet kijkt naar wat andere vindt. Misschien een directe vraag - je hoeft het niet te beantwoorden - maar wat vind je zelf? Zijn al je klachten weg? Hoe stabiel is je basis en heb je hulp indien dat nodig is?
Ben blij overigens om te horen dat het goed met je gaat. :)
Een paar weken 'stabiel'/'happy' is mogelijk nog geen goede basis - heb je iemand die professioneel is en hierin met je mee kan kijken?

Ik ken je natuurlijk niet persoonlijk, dat maakt het allemaal wat moeilijker van buitenaf. Het is echter wel zo dat ik je al het leed wat een depressie + wederom niet lukken, je wil besparen. Elke keer uitvallen omdat je steeds tegen een muur aanloopt gaat je uiteindelijk ook niet verder helpen en eerlijk gezegd ben ik van ver terug moeten komen.

Ook zou ik even kijken of detacheringsbureaus wel de goede zijn om je te begeleiden. Doorgaans zijn deze maar in één ding geïnteresseerd (geld) en wordt verwacht dat personeel banen aannemen om goed te verdienen (rest is min-of-meer bijzaak).

Mocht je overigens vragen hebben dan mag je mij altijd DM'en. :)
toon volledige bericht
Bedankt voor het delen van je ervaring.
Ik heb momenteel nog niets van het UWV gehoord. Krijg wel een uitkering maar ze laten nooit iets weten over een afspraak. Ik heb met mijn begeleider van het GGZ gesproken over werken. Ook mijn familie heeft het er een paar keer over gehad. In mijn geval is het namelijk zo dat als ik geen reden heb om uit bed te komen het er makkelijk toe kan leiden dat ik er gewoon nooit uit kom. Dag en nacht ritme is dan ook helemaal weg.

Ik wil ook gewoon graag werken. En ik denk zeker dat dat moet lukken. Ik zit nu ook de hele dag niet stil. Ben continu dingen aan het doen. Een van de dingen waar ik me wel zorgen over maakte was dat het niet goed zou kunnen gaan als ik direct fulltime ga werken. Maar we denken dat dit wel mee zal vallen als we kijken naar hoe het nu gaat. Ik heb medicatie maar die willen we gaan afbouwen.

Vind het gewoon lastig dat bedrijven denken dat je altijd een risico bent. Dat kan best zo zijn maar ik hoop toch ook dat er bedrijven zijn die begrijpen dat iemand zich ook kan ontwikkelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05-05 16:10

Barrycade

Through the...

[...]

Dat is dus precies iets dat je zo niet moet uitleggen. Je moet daaraan een positieve draai geven. En hierboven staan een aantal goede manieren om dat te pareren.

Je vorige werkgever mag ook niet de aard van je ziekte delen.

Dus ik denk dat je echt wel wat kan hebben aan sollicitatie coaching.

• workermaster
Barrycade schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 23:23:
[...]

Dat is dus precies iets dat je zo niet moet uitleggen. Je moet daaraan een positieve draai geven. En hierboven staan een aantal goede manieren om dat te pareren.

Je vorige werkgever mag ook niet de aard van je ziekte delen.

Dus ik denk dat je echt wel wat kan hebben aan sollicitatie coaching.
Goede tip. Zal er zeker eens naar kijken. Momenteel wacht ik even af wat het 3e bureau voor mij kan betekenen. Daar zit een veelbelovende vacature tussen.

• workermaster
TomsDiner schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 23:18:
Een paar gedachten:

Ooit als salarisadministrateur meegemaakt dat een klant een telefoniste aannam. Bouw gerelateerd bedrijf (electrotechniek), 15 man personeel, maar omzet viel een beetje tegen. Het was hangen en wurgen. De telefoniste had niet verteld dat ze een tijd depressief was geweest, maar daar kwam de baas binnen een maand achter. Het roddelcircuit. Ze had het zelf verzwegen, en de baas vond dat niet netjes. De telefoniste vond na dit gesprek het werk "minder leuk", voelde zich betrapt. Kort na de proeftijd is ze weer depressief geworden, en van het jaarcontract heeft ze maar een iets van vijf weken gewerkt. De baas moet niet alleen haar loon doorbetalen, maar ook dat van haar vervanger.

Dan een andere gedachte. Krijg je momenteel een uitkering? Is het mogelijk om daar een constructie te bespreken dat bij een nieuwe depressie de uitkeringsinstantie doorbetaald? Net zoals vroeger bij de WAO/Wahjong? Het probleem voor een werkgever is namelijk het risico. En dat is groter bij iemand met een etiketje "kan last hebben van depressies". Ook is het soms met toestemming van WW en/of bijstand mogelijk om een "onbetaalde stage" aan te bieden, vaak 2 of 3 maanden. In die tijd werk je, en de baas moet de intentie hebben dat dit gebeurt om je eventueel daarna een baan te geven. Het probleem is namelijk dat het etiketje soms/vaak erger is dan de werkelijkheid.

Mensen die zich terug moeten knokken op de arbeidsmarkt zijn vaak beter gemotiveerd, en er zijn genoeg werkgevers die een voorkeur hebben voor bijvoorbeeld reintegrerende mensen (voor bepaalde posities). Maarrrr veel werkgevers doen dat niet meer. Naast het feit dat de administratieve last heel veel groter kan zijn dan een normale werknemer, loopt een werkgever meer risico. En de winst gaat naar de overheid: weer een uitkering minder. Ik ken veel werkgevers die "maatschappelijk betrokken" dachten te zijn, maar zich uiteindelijk donateur van de overheid vinden.
toon volledige bericht
Ik heb nu een uitkering maar heb nog niets gehoord van het UWV. Als ik bij het UWV kom ga ik die constructie wel bespreken. Dat heeft een vriend van mij ook gedaan. Daarnaast ben ik nu bezig met het krijgen van een fulltime baan. Mocht dat niet lukken dan zal ik kijken naar partime werk om mijn CV en arbeidsverleden wat te spekken zodat ik kan bewijzen dat ik geen risico voor een bedrijf ben.

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 01:08
workermaster schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 23:28:
[...]

Mocht dat niet lukken dan zal ik kijken naar partime werk om mijn CV en arbeidsverleden wat te spekken zodat ik kan bewijzen dat ik geen risico voor een bedrijf ben.
Maar dat houdt het risico percentueel gelijk, al is de kans dat je parttime minder snel in de moeilijkheden komt wat groter, voor werkgevers maakt het maar beperkt wat uit. Ze moeten loon doorbetalen bij ziekte.. En dat moet betaald worden uit de omzet die ze (kort door de bocht) op jou begroot hebben.

En droog oefenen kan ook, met vrijwilligerswerk. Helpt ook -iets- met je ritme, geeft een nuttig gevoel is nuttig, staat goed op je CV. Groep 5 tot 8 moeten ook leren bouwen en knutselen.

• workermaster
TomsDiner schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 23:47:
[...]

Maar dat houdt het risico percentueel gelijk, al is de kans dat je parttime minder snel in de moeilijkheden komt wat groter, voor werkgevers maakt het maar beperkt wat uit. Ze moeten loon doorbetalen bij ziekte.. En dat moet betaald worden uit de omzet die ze (kort door de bocht) op jou begroot hebben.

En droog oefenen kan ook, met vrijwilligerswerk. Helpt ook -iets- met je ritme, geeft een nuttig gevoel is nuttig, staat goed op je CV. Groep 5 tot 8 moeten ook leren bouwen en knutselen.
Vrijwilligerswerk bij het asiel lijkt me wel wat. Misschien dat ik die tip ga gebruiken. Wacht eerst even een lopende vacature af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-03 06:05
Je oude werkgever mag helemaal niets zeggen tegen een nieuwe werkgever over je ziekte en arbeidsverleden.

Je eerlijkheid is te prijzen, maar ben aub realistisch en niet naief.
Ze kiezen de beste kandidaat en als je naast je depressie een timide houding hebt of negatieve indruk achterlaat dan val je vaak af.

Als je niet in staat bent om een positief gesprek te voeren, dan kun je imo beter niet solliciteren.
Een slechte indruk achterlaten is catastrofaal als het een klein wereldje betreft.

Wellicht biedt een training uitkomst.
Een vrijwilligersbaan nemen of stage lopen om je wat beter in je vel te krijgen doet ook wonderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Bezorgder dan een postbezorger

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chntl321
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 06-07-2023
Ik vind het vreemd dat diegene zelf aangeeft ook depressief te zijn geweest en je niet in het bestand wil opnemen daarom. Ze werkt toch zelf ook weer? Is zij zelf wel bekwaam dan? Juist zij zou moeten weten hoe belangrijk is dat het geaccepteerd wordt. Heel vreemd vind ik dat, sorry.

Ik heb verder geen advies voor je, maar ik hoop dat je iemand treft met iets meer inlevingsvermogen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• workermaster
Chntl321 schreef op zondag 23 september 2018 @ 00:13:
Ik vind het vreemd dat diegene zelf aangeeft ook depressief te zijn geweest en je niet in het bestand wil opnemen daarom. Ze werkt toch zelf ook weer? Is zij zelf wel bekwaam dan? Juist zij zou moeten weten hoe belangrijk is dat het geaccepteerd wordt. Heel vreemd vind ik dat, sorry.

Ik heb verder geen advies voor je, maar ik hoop dat je iemand treft met iets meer inlevingsvermogen.
Precies wat ik ook dacht. Bedankt voor je reactie. Ik zit er toch aan te denken daar nogmaals een gesprek aan te vragen aangezien ze meerdere vacatures hebben die ik erg graag wil invullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
Blazer Coke schreef op zondag 23 september 2018 @ 00:05:
Je oude werkgever mag helemaal niets zeggen tegen een nieuwe werkgever over je ziekte en arbeidsverleden.

Je eerlijkheid is te prijzen, maar ben aub realistisch en niet naief.
Ze kiezen de beste kandidaat en als je naast je depressie een timide houding hebt of negatieve indruk achterlaat dan val je vaak af.

Als je niet in staat bent om een positief gesprek te voeren, dan kun je imo beter niet solliciteren.
Een slechte indruk achterlaten is catastrofaal als het een klein wereldje betreft.

Wellicht biedt een training uitkomst.
Een vrijwilligersbaan nemen of stage lopen om je wat beter in je vel te krijgen doet ook wonderen.
De verschillende bureau's geven juist aan dat ik erg gemotiveerd ben en zeker geschikt zou zijn voor meerdere functies. Er is dus behalve het gaatje op mijn CV eigenlijk geen probleem. Alleen dat gat vinden ze dan weer een belangrijk punt om over door te vragen. Ik vertel niet in geuren kleuren maar hou het kort en krachtig. Alleen heb ik bij het 2e bureau weer gemerkt dat die juist details willen want alleen depressie vonden ze niet genoeg en juist een risico.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
RobinHood schreef op zondag 23 september 2018 @ 00:06:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Het temperen van klachten was een probleem bij het 2e detacheringbureau waar ik kwam. Die wilde juist precies weten wat er nu gebeurd was zodat ze zogenaamd rekening konden houden met waar ik wel of niet kan werken. Het lijkt erop alsof er soms geen goed antwoord is.

Qua vrijwilligerswerk ga ik werken in het dierenasiel overwegen. Heb nu al 1 kat en 1 kitten en vind het geweldig om met ze te spelen en knuffelen. Ik hou mezelf ook veel bezig met het bouwen van miniaturen voor DnD. Al heb ik zo te zien nog wat ervaring nodig om wat betere dingen te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blazer Coke
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 30-03 06:05
workermaster schreef op zondag 23 september 2018 @ 00:18:
[...]

De verschillende bureau's geven juist aan dat ik erg gemotiveerd ben en zeker geschikt zou zijn voor meerdere functies. Er is dus behalve het gaatje op mijn CV eigenlijk geen probleem. Alleen dat gat vinden ze dan weer een belangrijk punt om over door te vragen. Ik vertel niet in geuren kleuren maar hou het kort en krachtig. Alleen heb ik bij het 2e bureau weer gemerkt dat die juist details willen want alleen depressie vonden ze niet genoeg en juist een risico.
Wat voor bureau's zijn het?
Kom je bij hen in dienst of bemiddelen zij?
Op welk niveau solliciteer je?

Het complimenteren van een sollicitant gebeurd ook opzettelijk om de sollicitant op zijn gemak te stellen of een reactie uit te lokken (wat de complimenten niet onjuist of minder waar maakt).
Als sollicitanten meer op hun gemak zijn worden ze vaak ook opener en laten meer los.
Dat is niet altijd in het voordeel van de sollicitant.
Eventuele angst bij gestelde vragen spotten ze ook vrij snel.

Ik zou je echt aanraden om je verhaal minder expliciet te vertellen.

Je kunt zinnen gebruiken als:
Ik zat daar niet lekker in mijn vel
Ik kon daar niet aarden
Er was geen wederzijdse klik
Het was niet mijn bedrijf, de sfeer beviel me niet.

Zorg wel dat je het kunt onderbouwen met voorbeelden.

Wat je ook kunt doen is de verhalen die je hen nu hebt vertelt opnieuw dicteren voor jezelf en finetunen.
Probeer het verhaal te vertellen zonder de woorden depressie/suicide/GGZ/etc te noemen.
En probeer het dan wat minder zwaar te vertellen.
En laat zien dat je er wat van hebt geleerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XiaomiGlobal
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-03-2020
Stja helaas is dit de werkelijkheid in werkend Nederland: als geen vast contract hebt, dan word je contract gewoon niet verlengd. Want aan een ziekte medewerker heeft geen enkel bedrijf iets.

Ik mocht er ook gewoon uit bij mijn vorige werkgever, toen ik ook depressieve klachten had en de werkdruk niet meer aan kon. Want dat loopt gewoon rechtswege af.

Solliciteren na zo'n depressie is dan al helemaal niet makkelijk, vooral als je eigenlijk nog in de depressie zit. Beste kun je gewoon solliciteren op een andere vacature.

[ Voor 29% gewijzigd door XiaomiGlobal op 23-09-2018 01:07 ]

Het bijgehouden verbruik van mijn zuinige Thaise Suzuki Celerio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
Blazer Coke schreef op zondag 23 september 2018 @ 00:56:
[...]

Wat voor bureau's zijn het?
Kom je bij hen in dienst of bemiddelen zij?
Op welk niveau solliciteer je?

Het complimenteren van een sollicitant gebeurd ook opzettelijk om de sollicitant op zijn gemak te stellen of een reactie uit te lokken (wat de complimenten niet onjuist of minder waar maakt).
Als sollicitanten meer op hun gemak zijn worden ze vaak ook opener en laten meer los.
Dat is niet altijd in het voordeel van de sollicitant.
Eventuele angst bij gestelde vragen spotten ze ook vrij snel.

Ik zou je echt aanraden om je verhaal minder expliciet te vertellen.

Je kunt zinnen gebruiken als:
Ik zat daar niet lekker in mijn vel
Ik kon daar niet aarden
Er was geen wederzijdse klik
Het was niet mijn bedrijf, de sfeer beviel me niet.

Zorg wel dat je het kunt onderbouwen met voorbeelden.

Wat je ook kunt doen is de verhalen die je hen nu hebt vertelt opnieuw dicteren voor jezelf en finetunen.
Probeer het verhaal te vertellen zonder de woorden depressie/suicide/GGZ/etc te noemen.
En probeer het dan wat minder zwaar te vertellen.
En laat zien dat je er wat van hebt geleerd.
toon volledige bericht
Het gaat om detacheringbureau's.
Ze bieden verschillende vormen van contracten aan maar over het algemeen is het de bedoeling dat ik een keer wordt overgenomen door een baas.

Het minder zwaar vertellen heb ik al gedaan maar werd niet positief opgepakt door het 2e bureau. Ik vertel ook zeker niet in geuren en kleuren.
Wat bedoel je met op welk niveau? Opleiding? MBO in mijn geval. Had graag HBO gedaan maar vond het een klote school. Besloot te gaan werken en via ervaring en cursussen alles wat bij te spijkeren.

Ik kan niet met het verhaal komen dat mijn vorige werkgever niet bij mij paste. Dat was namelijk een paar jaar daarvoor mijn stagebedrijf en mijn enige ervaring in deze sector. Ik moet dus al mijn technische leerpunten van die baan vertellen. Daarnaast had ik het erg naar mijn zin en was ik graag gebleven.

Ik denk niet dat de complimenten in mijn geval waren om mij gerust te stellen. Ze kwamen pas op het moment dat ik klaarstond om naar huis te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
XiaomiGlobal schreef op zondag 23 september 2018 @ 01:03:
Stja helaas is dit de werkelijkheid in werkend Nederland: als geen vast contract hebt, dan word je contract gewoon niet verlengd. Want aan een ziekte medewerker heeft geen enkel bedrijf iets.

Ik mocht er ook gewoon uit bij mijn vorige werkgever, toen ik ook depressieve klachten had en de werkdruk niet meer aan kon. Want dat loopt gewoon rechtswege af.

Solliciteren na zo'n depressie is dan al helemaal niet makkelijk, vooral als je eigenlijk nog in de depressie zit. Beste kun je gewoon solliciteren op een andere vacature.
Helaas heb je gelijk. Het is een rot situatie. Je wilt graag laten zien dat je weer goed kan werken / functioneren en dan wordt die kans je gewoon geweigerd. Dat weigeren van die kans kan bijna harder aankomen dan de depressie zelf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Is detachering wel de juiste aanpak voor je op zo'n moment? Het betekent verschillende werkgevers/omgevingen die al dan niet goed of slecht passen, en mogelijk ook veel aanpassingsvermogen vragen. Dat kan nogal snel gaan wringen als je zelf nog niet lekker in je vel zit. Ook zal het detacheringsbureau ook aan de eigen reputatie denken en niet al te risicovol willen inzetten met mensen die ze plaatsen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Laatst online: 04-05 21:51
@workermaster Heb volgens mij gemist op welk niveau je bent opgeleid maar las wel dat je graag sleutelt. Heb al vaker de laatste tijd her en der gepost maar solliciteer eens bij een netbeheerder. Die schreeuwen om mensen die met de handen aan de gang willen en hebben functies op alle lagen (van met een schep in de sleuf tot hoogwaardige automatisering programmeren) en daar is vaak ook de mogelijkheid om "stages" te lopen binnen diverse afdelingen om te kijken wat je goed ligt.
Werk zelf bij Stedin/Joulz en daar is echt een zwaar tekort aan mensen zoals jij. En juist bij dit soort bedrijven (groooooooot) heeft men niet zo'n moeite met een rugzakje en is de werkdruk over het algemeen ook wat minder hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:03
@workermaster
Vervelend om te horen dat het niet zo goed met je gaat. Een depressie komt veel voor en gaat op termijn gelukkig bijna altijd weer voorbij. Ondanks dat blijft het toch een vaak onderschat ziektebeeld, vooral door 'buitenstaanders'. Iedereen heeft er vaak zo zijn mening over en komt vaak met ongevraagde adviezen. Het is het beste om dingen als werkhervatting met behandelaars te bespreken. (maar dat doe je geloof ik al) Soms is werkhervatting namelijk wel heel goed, maar een volledige werkhervatting (40u/w) nog teveel.

Enkele vragen:
- Ben je ziek uit dienst gegaan? (dus niet of het toen al speelde, maar was je op je werk ook volledig of gedeeltelijk ziek gemeld bij einde dienstverband)
- Je zegt dat je nu niets van het UWV hoort maar wel geld krijgt, maar krijg je nu WW of krijg je ZW? (ziektewet)

Want als je een WW uitkering hebt is het mijn advies om je ziek te melden vanuit de WW en een ZW aan te vragen.
Het zou namelijk heel goed kunnen zijn dat een volledige werkhervatting nu nog iets teveel is.
Ook als je je werk wel goed kan doen maar nog niet alle uren zoals je vroeger werkte heb je recht op ZW.
Vanuit de ZW mag je ook solliciteren.

Sterkte en beterschap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Heel goed dat je zo eerlijk mogelijk probeert te zijn, maar zoals anderen al aangeven:
voor nieuwe werkgevers kan dat erg afschrikken.

Persoonlijk zou ik het anders (neutraler) verwoorden, want zoals al door anderen aangegeven wordt: gezondheidsvragen horen bij de (arbo-)arts, en niet op de werkvloer.

Dus iets van "Ik was door privé-omstandigheden tijdelijk niet beschikbaar voor werk".

Natuurlijk kan dat extra vragen oproepen, maar de vragensteller gaat dan wel op het lijntje lopen van wat wel/niet mag.
Als je genoeg positieve dingen er tegenover kunt zetten op gebied van ervaring en capaciteiten, heb je kans dat ze toch voor je kiezen.

En wat ook kan:
een soort van "tussenbaantje" proberen dat niet op je wensenlijstje met functies staat maar er wel voor zorgt dat er weer (recent) werk op je CV komt.

Zo had ik een collega die door een burn out zijn managementfunctie kwijtraakte, en toen als een soort van therapie (en om weer in het werkritme te komen) parttime magazijnwerk ging doen:
heel wat anders maar je zit niet stil.

Als je vervolgens op gesprek gaat voor een functie die je écht ambieert, kun je aantonen dat je niet te beroerd bent (letterlijk en figuurlijk ;)) om te werken.
En de motivatievraag is dan ook makkelijk te beantwoorden: je zoekt werk dat beter bij je wensen past :)

Ik hoop dat je snel wat vindt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker

Luchtbakker

[...]

Hier ligt een gevoelig punt. Een werkgever mag vragen om referenties, niet om medische status. Oud werkgevers mogen dus ook niet zeggen dat hij om een burn-out is ontslagen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 04-05 07:17
Ik zou een contractbeëindiging met deze oorzaak lekker omschrijven als 'door persoonlijke omstandigheden'.

Heel nobel om eerlijk te zijn maar dat brengt je niet altijd iets waar je wat aan hebt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Het siert je dat je eerlijk bent, maar weet je, veel mensen begrijpen mentale problemen nog steeds niet en er zitten zo veel vooroordelen aan vast.... dat je in dit geval beter af bent het te verzwijgen.
Ik heb zelf autisme, hier zitten enorm veel vooroordelen aan, vooral op sociaal vlak. Maar bij sollicitaties heb ik het heel anders verwoord, ik ben analytisch sterk, heb oog voor detail, maar kan me soms te veel focussen op 1 ding en heb geen goede helikopterview. En dan is het inene wel prima. Terwijl mensen je op het woordje autisme of in jouw geval depressie direct zouden afwijzen. Simpelweg omdat ze het niet kennen, er geen ervaring mee hebben en er een stigma op rust.

In jouw geval, lag die contractbeëindiging echt aan jouw depressie? Of aan jouw werkgever die jou er mee benadeeld heeft omdat hij het niet aandurfde? Je kan in dit geval beter aangeven dat de werkgever heeft besloten het contract niet te verlengen en dat jij dat erg jammer vond. Verdere redenen hoeven ze niet te vragen, en bang dat ze gaan nabellen voor referenties hoef je ook niet te zijn. Jouw oude werkgever MAG niets delen over jouw privézaken, waaronder de depressie. Hij mag alleen een referentie geven naar gelang jouw werkzaamheden, en volgens mij was daar niks mis mee verder.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MdBruin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-05-2024
Ik ben even benieuwd wat je op je CV hebt ingevuld. Je geeft in de TS aan in dec '17 uitgevallen en in augustus is je contract niet verlengd. Neem aan dat je augustus '18 bedoeld. Dit mag je namelijk als einddatum op je CV zetten. Dat je niet gewerkt hebt is niet van belang, je was in die periode wel onder contract bij die baas. Je gat is dan weg en hoef je je dus niet te verantwoorden hierover.

Wel is natuurlijk van belang dat je weer er voor kunt gaan, weer uitvallen is niet goed voor je baas maar ook voor je eigen motivatie.

Ik ken het probleem helaas ook, mij gat is helaas door omstandigheden veel groter. Wat al eerder ook aangegeven werdt, je belastbaarheid is het belangrijkste. Heb je eventueel geen kennis die een eigenbedrijf heeft waar je iets mag doen (uiteraard wel eerst met het UWV overleggen). Vrijwilligerswerk kan ook een mooie opstap zijn. Niet meteen weer de volle bak gaan werken, de terug val kans is dan namelijk erg groot. Heb dit helaas zelf ondervonden, niet bij een baas onder contract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klara12
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Met betrekking tot het eerste buro. Het is een bekende truc om dan met je mee te praten in de zin van: ja, heb ik ook last van. Het doel is dan om nog meer details van je te krijgen. En betekent zeker niet dat die andere ook depressief is geweest.
Met andere woorden: laat gaan, laat gaan dat 1e buro.

En wat meerdere zeggen: detachering is een aanslag op je weerbaarheid, belastbaarheid en je basis. Probeer te solliciteren bij bedrijven en niet bij detachering.

Ik spreek ook uit ervaring. Ik wens je veel sterkte en een fijne baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ionicawa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 01-05 18:03
Als men jou vraagt waarom jouw vorige contract niet is verlengd dan zeg je dit:

"Vanwege persoonlijke omstandigheden was ik op dat moment niet in staat op mijn werk voort te zetten bij werkgever X. Inmiddels ben ik toe aan een nieuwe uitdaging en ik hoop hier snel mee te kunnen beginnen."

Het is minder specifiek, maar geen leugen. Met de tweede zin laat je zien dat de situatie achter je is en je klaar bent voor de toekomst. Als ze doorvragen kan je er voor kiezen om het toe te lichten, maar je bent niet verplicht om dat te doen. Je kan dan bijvoorbeeld zeggen dat specifieke details over jouw persoonlijke omstandigheden irrelevant zijn voor het gesprek.

Succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Dat klinkt als 'landelijk gelegen woonhuis met authentieke details in een natuurlijke omgeving'. Oftewel een bouwval waarvan zowel binnen, buiten, als de tuin een grondige renovatie kan gebruiken en je het komende jaar nog niet in kan wonen. Men vult dan zelf in wat jouw probleem was en dat kan goed of veel slechter uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark777
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 05-05 16:43
Moeilijk. zit zelf ook in een depressie in suicide gedachten. Belangrijk dat je veel steun hebt van mensen om je heen. Heb ik op dit moment niet dus moet het allemaal zelf doen. Maar als je wel al fultime kunt werken ben je al heel ver!! Misschien is een baan op dit moment niet het juiste om te doen en moet je wachten.

Ik zelf heb al 10 jaar geen baan meer en heb ook geen uitzicht op een baan. Maar belangrijk is dat je de juiste mensen om je heen hebt en hoop op betere toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Hoewel ik begrijp dat je het graag eerlijk vertelt, is de wereld helaas hard. En omdat die bureaus en werkgevers jou laten stikken als het minder gaat, zou ik anderzijds mezelf ook gewoon niet te druk maken om wat zij vinden.

Kortom, vertel het niet meer aan ze en scoor die baan. Het maakt toch niet uit. En als jij lekker aan het werk bent, is er ook niets waar je je raar over hoeft te voelen.

Stop feeling guilty...

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouter6022
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 30-03 10:34
[...]

Als ik jou was zou ik bij de vraag waarom je contract niet verlengd is zeggen dat jouw werkgever het contract niet heeft verlengd. Daarna zal een goede interviewer doorvragen: Waarom dan niet?
Geef aan dat dat er voor jou niet toe doet omdat jij je vorige plek was ontgroeid en toe bent aan een nieuwe uitdaging. Op deze manier laat je jezelf van je beste kant zien en je liegt niet omdat je min of meer een depressie omschrijft. Zolang je het d-woord zelf niet gebruikt kom je veel zelfverzekerder en gelukkiger over. Bij de sollicitatie gaat het erom hoe je je nu voelt en niet om wat er vroeger speelde.

Oefen dit soort gesprekssituaties als je jezelf onzeker voelt.

Verder mag jou vorige werkgever geen informatie over jouw delen zonder dat daar grondslag voor is. Gebruik je oude werkgever dus niet als referentie. (Je mag best zeggen dat je daar gewerkt hebt bij je interview of op je CV maar geef niet expliciet toestemming aan je oude werkgever om info te delen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
wouter6022 schreef op zondag 23 september 2018 @ 13:46:
[...]

Als ik jou was zou ik bij de vraag waarom je contract niet verlengd is zeggen dat jouw werkgever het contract niet heeft verlengd. Daarna zal een goede interviewer doorvragen: Waarom dan niet?
Geef aan dat dat er voor jou niet toe doet omdat jij je vorige plek was ontgroeid en toe bent aan een nieuwe uitdaging. Op deze manier laat je jezelf van je beste kant zien en je liegt niet omdat je min of meer een depressie omschrijft. Zolang je het d-woord zelf niet gebruikt kom je veel zelfverzekerder en gelukkiger over. Bij de sollicitatie gaat het erom hoe je je nu voelt en niet om wat er vroeger speelde.

Oefen dit soort gesprekssituaties als je jezelf onzeker voelt.

Verder mag jou vorige werkgever geen informatie over jouw delen zonder dat daar grondslag voor is. Gebruik je oude werkgever dus niet als referentie. (Je mag best zeggen dat je daar gewerkt hebt bij je interview of op je CV maar geef niet expliciet toestemming aan je oude werkgever om info te delen)
Bedankt voor je antwoord. Ik heb helaas wel 2 punten waar ik dus mee zit.

1. Ik heb lange tijd gelogen (ook tegen mezelf) dat alles goed ging en dat ik geen hulp nodig had. Daardoor is alles alleen nog maar slechter gegaan en dan kon mijn baas ook niet echt waarderen. Daarom heb ik er nu een probleem mee om niet direct en eerlijk te zijn. Het heeft voor mij nog nooit iets goeds gebracht door ergens omheen te draaien of de waarheid te veranderen.

2. Ik moet mijn werkgever wel als referentie gebruiken aangezien dat mijn enige echte werkervaring was in dat werkgebied. Ik ben opgeleid voor het laboratorium en niet voor fijnmechanica. Als ik niemand heb die mijn nieuwe baas kan overtuigen dat ik wel degelijk weet hoe je moet sleutelen zal het extreem lastig worden een baan te vinden. Omdat ik een paar jaar eerder daar ook stage heb gelopen staat het juist mooi op mijn CV en een referentie van mijn stage en mijn laatste functie zijn meer dan welkom.

Ik ben momenteel aan het afwachten wat er gaat gebeuren met een vacature die al loopt. En iemand hierboven had al geopperd om te solliciteren bij een netbeheerder. Dus daar ga ik ook naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
ybos schreef op zondag 23 september 2018 @ 07:23:
@workermaster Heb volgens mij gemist op welk niveau je bent opgeleid maar las wel dat je graag sleutelt. Heb al vaker de laatste tijd her en der gepost maar solliciteer eens bij een netbeheerder. Die schreeuwen om mensen die met de handen aan de gang willen en hebben functies op alle lagen (van met een schep in de sleuf tot hoogwaardige automatisering programmeren) en daar is vaak ook de mogelijkheid om "stages" te lopen binnen diverse afdelingen om te kijken wat je goed ligt.
Werk zelf bij Stedin/Joulz en daar is echt een zwaar tekort aan mensen zoals jij. En juist bij dit soort bedrijven (groooooooot) heeft men niet zo'n moeite met een rugzakje en is de werkdruk over het algemeen ook wat minder hoog.
Supertip! Ga ik zeker naar kijken. Sterker nog ben nu al wat aan het rondkijken. Helaas vragen ze bij veel functies om langere tijd ervaring en een opleiding. Die opleiding heb ik niet maar de motivatie wel. Vind het zonde om 4 jaar naar school te gaan voor iets wat ik grotendeels al ken.

Zal maandag eens bellen met de recruiters om te vragen of het voor mij nut heeft te solliciteren. De functies van hoogspannings technician lijken mij wel iets. Betaald goed en lijkt me niet al te moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Als je volledig kunt werken en je depressie daarin geen belemmering is (al dan niet vanwege therapie en/of medicijnen), dan zou ik er niet mee te koop lopen tijdens sollicitaties.

Een werkgever is vaak niet gerust op de kans dat je volledig en voor flinke periode kunt uitvallen, en zal je uit voorzorg niet aannemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
t_captain schreef op zondag 23 september 2018 @ 14:40:
Als je volledig kunt werken en je depressie daarin geen belemmering is (al dan niet vanwege therapie en/of medicijnen), dan zou ik er niet mee te koop lopen tijdens sollicitaties.

Een werkgever is vaak niet gerust op de kans dat je volledig en voor flinke periode kunt uitvallen, en zal je uit voorzorg niet aannemen.
Ik ben ook zeker niet aan het rondschreeuwen dat ik wat problemen heb gehad. Maar de detacheringbureau's en waarschijnlijk nieuwe werkgever wil natuurlijk wel graag weten waarom ik ben weggegaan bij een bedrijf waar ik stage heb gelopen en een paar jaar later ben gaan werken. Als ik zeg dat ik een dip had dan komt dat natuurlijk vaag en ontwijkend over. Dan kunnen de recruiters zelf gaan invullen wat een dip is.
Ik zeg dus liever dat ik was uitgevallen wegen depressieve klachten en dat ze de functie hadden veranderd (is ook zo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
Vaak zijn er meerdere verklaringen, waarvan je depressie er één is, die samen de waarheid vormen. Is er geen sluitende verklaring zonder “dip”?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

workermaster schreef op zondag 23 september 2018 @ 00:15:
[...]

Precies wat ik ook dacht. Bedankt voor je reactie. Ik zit er toch aan te denken daar nogmaals een gesprek aan te vragen aangezien ze meerdere vacatures hebben die ik erg graag wil invullen.
Paar kleine dingen:
Ik vind het knap van je dat je aanpakt. Ik ken iemand die bij wijze van spreken helemaal niks meer durft na een depressie, te bang om er opnieuw in te belanden. Zoals je zelf al hebt geconstateerd: stil zitten is (voor de meeste mensen) niet goed, zo te lezen vor jou ook niet.

Staar je niet blind op de vacatures die het eerste bureau zou hebben: dat soort bureau's leven van kandidaten en hoe meer ze er in hun portfolio hebben, hoe groter de kans dat ze een match hebben op het moment dat ze een vacature aangeboden krijgen. Het kan dus best zijn dat ze je een worst voorgehouden hebben om je te lokken. Vergeet hen dus, voor hen 10 anderen (er zijn immers volop vacatures). :)

Probeer jezelf wel te matigen: natuurlijk wil je je bewijzen, ook om aan te tonen dat je vorige werkgever ongelijk had. Maar daar zit ook een valkuil: je loopt het risico te hard van stapel te lopen en daardoor weer in de ziektewet te belanden. Pas daar voor op!

Succes!

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ewoudb
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-05 23:16
Ik weet dat er bij veel GGZ organisaties trajecten zijn die je kan helpen met het zoeken/bemiddelen naar een baan of zelf ook begeleide werkplekken hebben binnen de organisatie.
Anders hebben hun vast wel connecties met partijen die dit wel kunnen.

Ook kan een werkgever een proefplaatsing met je aangaan via het UWV als je uitkering heb.
https://www.uwv.nl/werkge...gen/detail/proefplaatsing

[ Voor 29% gewijzigd door Ewoudb op 23-09-2018 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar wil even het volgende zeggen: wellicht kan je oude werkgever een positief getuigschrift verstrekken met daarin iets van re-organisatie/economische omstandigheden/functie vervallen als reden niet verlengen contract. Dat kan allicht schelen in vragen. Tja, het blijft wel soort van liegen en daar ben ik ook niet voor. Maar ik ben ook niet voor het niet kunnen vinden van een baan vanwege medische redenen. Ik zou verder nooit iets zeggen over mijn medische verleden tegen een werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:03
workermaster schreef op zondag 23 september 2018 @ 14:48:
[...]

Ik ben ook zeker niet aan het rondschreeuwen dat ik wat problemen heb gehad. Maar de detacheringbureau's en waarschijnlijk nieuwe werkgever wil natuurlijk wel graag weten waarom ik ben weggegaan bij een bedrijf waar ik stage heb gelopen en een paar jaar later ben gaan werken.
Dat het contract niet verlengd werd lijkt mij een prima reden.
Als ze dan verder vragen waarom het niet werd verlengd kan je toch zeggen dat ze geen werk meer voor je hadden? Inhoudelijk is dat niet liegen, ze hadden namelijk inderdaad geen werk meer voor jou. De reden waarom ze geen werk meer hadden specifiek voor jou gaat een detacheringsbureau niets aan. Als ze dan toch verder vragen kan je ze altijd verwijzen naar de vorige werkgever.
Als ik zeg dat ik een dip had dan komt dat natuurlijk vaag en ontwijkend over. Dan kunnen de recruiters zelf gaan invullen wat een dip is.
Als je zegt dat je een dip had wel, als je geen medische informatie geeft kunnen ze die ook niet invullen.
Ik zeg dus liever dat ik was uitgevallen wegen depressieve klachten en dat ze de functie hadden veranderd (is ook zo)
En dan wordt je dus daarom afgewezen.
Het zou niet zo moeten zijn, het is niet eerlijk, maar het is zo.

Mijn advies (naast het niet geven van medisch info) is om te proberen direct bij bedrijven te solliciteren.
Dus niet bij de bureautjes die schuiven met mensen, dat zijn meestal niet de beste werkgevers na een depressie. my 2ct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
workermaster schreef op zondag 23 september 2018 @ 13:52:
[...]
2. Ik moet mijn werkgever wel als referentie gebruiken aangezien dat mijn enige echte werkervaring was in dat werkgebied.
Ik zie dit meerdere keren voorbij komen, ik krijg de indruk dat volgens jou het contact tussen je nieuwe en oude werkgever onontkomelijk is, en moet het verhaal dat je bij sollicitatiegesprekken verteld overeen komen met wat er bij jouw oude werkgever is gebeurd.

Ik heb in 10+ jaar nog nooit referenties hoeven te geven. Daarnaast, volgens mij mag een oud-werkgever niet zomaar gaan vertellen over jouw medisch verleden, dus ik begrijp eerlijk gezegd niet zo waar het idee vandaan komt dat je referenties MOET hebben, dat daarom de verhalen met elkaar MOETEN matchen en je dus over je medisch verleden moet gaan vertellen.

Daarnaast, detacheringsbureau's die je benaderen moet je met een korrel zout nemen. Dat soort bedrijven zien jou als een asset die je kan plaatsen bij klanten, en die dan inkomsten genereert voor het detacheringsbureau. Dus natuurlijk benaderen die jou, als jij daar gaat werken, betekend dat inkomsten voor het bedrijf. Dat soort bedrijven dienen (over het algemeen) de belangen van de directie en/of aandeelhouders en ik zou zo'n bedrijf eerlijk gezegd niet aanraden voor jou. Het klinkt hard maar veel van dat soort bedrijven zijn alleen geïnteresseerd in jouw inzetbaarheid bij hun klanten. Alles waardoor die inzetbaarheid minder wordt, worden ze niet blij van. Dat soort bedrijfjes zijn leuk als je een paar jaar wil knallen om ervaring te doen, een netwerk op wilt bouwen, en dan later wil doorstromen naar een hogere functie bij een ander bedrijf. En ik denk, puur op mijn ervaringen bij dat soort organisaties, dat dat niet is waar je nu op zoek naar zou moeten zijn. Dat soort detacheringsbureau's kunnen een redelijk hoog "op je tenen-lopen" gehalte hebben, en ik vermoed dat dat niet is waar jij nu naar op zoekt bent.

Ik zou je eerder adviseren om een bedrijf te kiezen waar je weer in je ritme kan komen, waar je leuke collega's hebt, gezellige sfeer heerst, en een sociaal element. Bijvoorbeeld een bedrijf waar vakbonden actief zijn. Ergens in dit topic werd Stedin aangedragen, wat ik er van ken is dat meer in jouw straatje dan een detacheringsbureau.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
[...]

De kunst van solliciteren is de waarheid te vertellen zonder de werkelijke lading prijs te geven.
Op dat moment ben ik liever eerlijk en zeg ik dat ik door depressie was uitgevallen en dat het bedrijf daardoor een vast contract niet aandurfde.
Is wat jij zegt, maar...
Door persoonlijke omstandigheden tijdens het dienstverband durfde de werkgever geen vast contract aan.
Zegt precies hetzelfde, maar dit kan ook een gebroken been, burnout, of flinke longontsteking zijn geweest. Daarnaast geeft het ook aan dat de omstandigheden uit het verleden waren: Tijdens het dienstverband. Na het dienstverband zijn die dus vervallen. Het gebruik van "persoonlijke omstandigheden" stelt ook een grens van de openheid die je wilt geven. De interviewer wil na gebruik van dit soort termen liever niet doorvragen, want je zou bijvoorbeeld ook intensieve mantelzorg voor een familielid hebben moeten uitvoeren. Dat is dus het deel "niet de werkelijke lading prijsgeven." En er is geen woord gelogen of gebagatelliseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
[...]

Ik ben ook zeker niet aan het rondschreeuwen dat ik wat problemen heb gehad. Maar de detacheringbureau's en waarschijnlijk nieuwe werkgever wil natuurlijk wel graag weten waarom ik ben weggegaan bij een bedrijf waar ik stage heb gelopen en een paar jaar later ben gaan werken.
Simpel. Je had genoeg verdiend om even een break te nemen om dingen te doen die je graag nu onderneemt voordat je d'r te oud voor bent.
Als ik zeg dat ik een dip had
Dat moet je niet aangeven. Nooit. Dat is niet iets wat je deelt met mensen die je niet kent. Dat werkt totaal niet in jouw voordeel. Het bedrijf verkoopt ook hun beste kant aan jou; dat moet jij ook doen.
dan komt dat natuurlijk vaag en ontwijkend over.
Daarom zeg je er gewoon niks over.
Dan kunnen de recruiters zelf gaan invullen wat een dip is.
Ik zeg dus liever dat ik was uitgevallen wegen depressieve klachten
Gevolg: NEXT.
en dat ze de functie hadden veranderd (is ook zo)
Had 't daar bij gelaten dan.

Zie een sollicitatie als een eerste date met iemand: dan ga je ook niet vertellen over je depressie, of dat ene plekje op je scrotum waar jij je zorgen over maakt, of welke persoonlijke informatie dan ook. Je verkoop iets, namelijk jezelf, en bent daar niet voor je problemen.

Echt, je deelt veel teveel met potentiële werkgevers. Dat levert geen enkel voordeel op. Geen enkele werkgever gaat denken: "Goh wat een eerlijke mogelijk suïcidale en depressieve jongeman, die moeten we hebben!" - werkgevers denken vooral: "Hmm. Die andere 3 kandidaten hebben dit niet."

Zaken doen valt of staat met eerlijkheid. Maar er zijn grenzen. Jouw depressie is net als een bijna-failliete leverancier. Daar geef je geen geld aan uit want de kans is groot dat je d'r alleen maar problemen aan overhoudt. Die bedrijven hangen hun financiële problemen ook niet aan de grote klok.

Hou die informatie gewoon voor jezelf. Je depressie bespreek je met je psycholoog en psychiater, niet met je mogelijk toekomstige werkgever. Dat dient geen enkel nut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• workermaster
De mods hebben mij uitgelegd hoe je meerdere mensen moet quoten dus dat gaan we nu even proberen.
Aikon schreef op maandag 24 september 2018 @ 10:08:
[...]

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar wil even het volgende zeggen: wellicht kan je oude werkgever een positief getuigschrift verstrekken met daarin iets van re-organisatie/economische omstandigheden/functie vervallen als reden niet verlengen contract. Dat kan allicht schelen in vragen. Tja, het blijft wel soort van liegen en daar ben ik ook niet voor. Maar ik ben ook niet voor het niet kunnen vinden van een baan vanwege medische redenen. Ik zou verder nooit iets zeggen over mijn medische verleden tegen een werkgever.
Mijn vorige werkgever heeft aangegeven een positief bericht te willen geven als dat nodig is.
daan! schreef op maandag 24 september 2018 @ 10:18:
[...]

Dat het contract niet verlengd werd lijkt mij een prima reden.
Als ze dan verder vragen waarom het niet werd verlengd kan je toch zeggen dat ze geen werk meer voor je hadden? Inhoudelijk is dat niet liegen, ze hadden namelijk inderdaad geen werk meer voor jou. De reden waarom ze geen werk meer hadden specifiek voor jou gaat een detacheringsbureau niets aan. Als ze dan toch verder vragen kan je ze altijd verwijzen naar de vorige werkgever.

[...]

Als je zegt dat je een dip had wel, als je geen medische informatie geeft kunnen ze die ook niet invullen.

[...]

En dan wordt je dus daarom afgewezen.
Het zou niet zo moeten zijn, het is niet eerlijk, maar het is zo.

Mijn advies (naast het niet geven van medisch info) is om te proberen direct bij bedrijven te solliciteren.
Dus niet bij de bureautjes die schuiven met mensen, dat zijn meestal niet de beste werkgevers na een depressie. my 2ct.
toon volledige bericht
Ik geef direct na de reden wel meteen aan dat dat in het verleden was en dat ik weer fulltime kon werken. En omdat de functie is veranderd zochten ze een senior en niet een starter. Ik zeg dus eigenlijk vrijwel niets over de depressie zelf. Het 3e bureau is hier heel positief mee omgegaan en was vooral benieuwd naar wat mijn drive was om een bepaalde functie te vervullen.
Widow schreef op maandag 24 september 2018 @ 11:14:
[...]

Ik zie dit meerdere keren voorbij komen, ik krijg de indruk dat volgens jou het contact tussen je nieuwe en oude werkgever onontkomelijk is, en moet het verhaal dat je bij sollicitatiegesprekken verteld overeen komen met wat er bij jouw oude werkgever is gebeurd.

Ik heb in 10+ jaar nog nooit referenties hoeven te geven. Daarnaast, volgens mij mag een oud-werkgever niet zomaar gaan vertellen over jouw medisch verleden, dus ik begrijp eerlijk gezegd niet zo waar het idee vandaan komt dat je referenties MOET hebben, dat daarom de verhalen met elkaar MOETEN matchen en je dus over je medisch verleden moet gaan vertellen.

Daarnaast, detacheringsbureau's die je benaderen moet je met een korrel zout nemen. Dat soort bedrijven zien jou als een asset die je kan plaatsen bij klanten, en die dan inkomsten genereert voor het detacheringsbureau. Dus natuurlijk benaderen die jou, als jij daar gaat werken, betekend dat inkomsten voor het bedrijf. Dat soort bedrijven dienen (over het algemeen) de belangen van de directie en/of aandeelhouders en ik zou zo'n bedrijf eerlijk gezegd niet aanraden voor jou. Het klinkt hard maar veel van dat soort bedrijven zijn alleen geïnteresseerd in jouw inzetbaarheid bij hun klanten. Alles waardoor die inzetbaarheid minder wordt, worden ze niet blij van. Dat soort bedrijfjes zijn leuk als je een paar jaar wil knallen om ervaring te doen, een netwerk op wilt bouwen, en dan later wil doorstromen naar een hogere functie bij een ander bedrijf. En ik denk, puur op mijn ervaringen bij dat soort organisaties, dat dat niet is waar je nu op zoek naar zou moeten zijn. Dat soort detacheringsbureau's kunnen een redelijk hoog "op je tenen-lopen" gehalte hebben, en ik vermoed dat dat niet is waar jij nu naar op zoekt bent.

Ik zou je eerder adviseren om een bedrijf te kiezen waar je weer in je ritme kan komen, waar je leuke collega's hebt, gezellige sfeer heerst, en een sociaal element. Bijvoorbeeld een bedrijf waar vakbonden actief zijn. Ergens in dit topic werd Stedin aangedragen, wat ik er van ken is dat meer in jouw straatje dan een detacheringsbureau.
toon volledige bericht
Het contact hoeft niet persee plaats te vinden. Maar in mijn geval kan het wel degelijk helpen. Ik ben namelijk aan het solliciteren in een werkgebied (mechatronica) waar ik niet voor ben opgeleid. Ik ben namelijk opgeleid voor het lab. De biologie richting om specifiek te zijn. Mijn vorige werkgever is (buiten mijn eigen verhaal) de enige die aan een potentieel nieuwe werkgever kan overtuigen van mijn kennen en kunnen. Een referentie kan dus in mijn geval wel helpen.
Ik ga ook direct solliciteren. Een andere post in dit topic heeft mij al aangeraden om eens te kijken bij netbeheerders.
Stoelpoot schreef op maandag 24 september 2018 @ 11:26:
[...]

De kunst van solliciteren is de waarheid te vertellen zonder de werkelijke lading prijs te geven.

[...]

Is wat jij zegt, maar...

[...]

Zegt precies hetzelfde, maar dit kan ook een gebroken been, burnout, of flinke longontsteking zijn geweest. Daarnaast geeft het ook aan dat de omstandigheden uit het verleden waren: Tijdens het dienstverband. Na het dienstverband zijn die dus vervallen. Het gebruik van "persoonlijke omstandigheden" stelt ook een grens van de openheid die je wilt geven. De interviewer wil na gebruik van dit soort termen liever niet doorvragen, want je zou bijvoorbeeld ook intensieve mantelzorg voor een familielid hebben moeten uitvoeren. Dat is dus het deel "niet de werkelijke lading prijsgeven." En er is geen woord gelogen of gebagatelliseerd.
toon volledige bericht
Bij het 2e bureau waar ik kwam had ik aangegeven dat ik was uitgevallen wegens prive omstandigheden die nu niet meer van toepassing zijn. Ze gaven aan dat ze graag wilde weten wat er dan precies gebeurd was omdat een werkgever wil weten waar die aan begint. Het helpt dus niet altijd om niet gewoon eerlijk te zijn.
Blue-eagle schreef op maandag 24 september 2018 @ 13:33:
[...]

Simpel. Je had genoeg verdiend om even een break te nemen om dingen te doen die je graag nu onderneemt voordat je d'r te oud voor bent.

[...]

Dat moet je niet aangeven. Nooit. Dat is niet iets wat je deelt met mensen die je niet kent. Dat werkt totaal niet in jouw voordeel. Het bedrijf verkoopt ook hun beste kant aan jou; dat moet jij ook doen.

[...]

Daarom zeg je er gewoon niks over.

[...]

Gevolg: NEXT.

[...]

Had 't daar bij gelaten dan.

Zie een sollicitatie als een eerste date met iemand: dan ga je ook niet vertellen over je depressie, of dat ene plekje op je scrotum waar jij je zorgen over maakt, of welke persoonlijke informatie dan ook. Je verkoop iets, namelijk jezelf, en bent daar niet voor je problemen.

Echt, je deelt veel teveel met potentiële werkgevers. Dat levert geen enkel voordeel op. Geen enkele werkgever gaat denken: "Goh wat een eerlijke mogelijk suïcidale en depressieve jongeman, die moeten we hebben!" - werkgevers denken vooral: "Hmm. Die andere 3 kandidaten hebben dit niet."

Zaken doen valt of staat met eerlijkheid. Maar er zijn grenzen. Jouw depressie is net als een bijna-failliete leverancier. Daar geef je geen geld aan uit want de kans is groot dat je d'r alleen maar problemen aan overhoudt. Die bedrijven hangen hun financiële problemen ook niet aan de grote klok.

Hou die informatie gewoon voor jezelf. Je depressie bespreek je met je psycholoog en psychiater, niet met je mogelijk toekomstige werkgever. Dat dient geen enkel nut.
toon volledige bericht
Zie bovenstaande antwoorden. Heb het al geprobeerd en werkte zelfs in mijn nadeel.
Ben nog nooit op date geweest dus daar heb ik helaas geen ervaring mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• workermaster
Yes het quoten is gelukt. Stelt niets voor.

Anyway een kleine update voor iedereen. Ik mag vrijdagochtend langskomen bij de werkplaats waar ik misschien mag gaan beginnen. Deze functie is aangeboden door het 3e bureau waar ik kwam. Zij gingen niet in op de depressie maar meer op mijn drive om te werken. Zij waren overtuigd dat ik goed kan functioneren en zijn mij goed aan het helpen. Ik hoop dat vrijdagochtend goed wordt afgesloten en dat ik daar mag beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
workermaster schreef op maandag 24 september 2018 @ 15:05:
De mods hebben mij uitgelegd hoe je meerdere mensen moet quoten dus dat gaan we nu even proberen.
Goed bezig, en nog foutloos ook! Vergeet alleen niet dat je daarna *ook* je bericht nog kan aanpassen als je een update hebt ;)
[...]

Bij het 2e bureau waar ik kwam had ik aangegeven dat ik was uitgevallen wegens prive omstandigheden die nu niet meer van toepassing zijn. Ze gaven aan dat ze graag wilde weten wat er dan precies gebeurd was omdat een werkgever wil weten waar die aan begint. Het helpt dus niet altijd om niet gewoon eerlijk te zijn.
Daar hoef je echter niet op te antwoorden. Een gesprek als dat is in principe gelijkwaardig. Als ze toch doorvragen, volstaat het eerste antwoord nog steeds. Als een bureau het daar echt op laat afknappen, dan is dat wmb een goede manier om slechte bureaus uit de zoektocht te filteren.
Pagina: 1