Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

pc blijft uitvallen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Berkodorussen
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 08-01-2019
Hallo,

ik hoop dat ik de vraag hier mag stellen anders verplaats me even naar de juiste plek

Ik heb een vraag ik heb een computer en deze is zelf gebouwd.
Specs zijn
cpu i7 7700k
cooler corsair h105
moederbord msi z270 gaming m5
ram 16 gb crucial ddr4 kit
voeding corsair 750watt gold
videokaart gtx 1060 6gb
ssd samsung 970 evo 250gb

Ik heb de laatste tijd de hele tijd last dat de pc uitvalt. Dit gebeurd als ik aan het gamen ben,
maar ook als ik gewoon mijn mail aan het kijken ben of op internet dingen zit te bestellen.
De pc valt uit en gaat dan verschillende keren proben op te starten, vaak breekt hij hem halverwege af
de fans spinnen wel en de leds springen aan maar meer gebeurt er niet.
Soms start de pc gewoon op en kan ik weer even verder gaan met wat ik aan het doen was.
En anders geeft windows een foutmelding op. Ik had zelf al gekeken in het logboek wat het kon zijn maar daar stond niks in
behalve kernel power. Dus daar schoot ik ook niet veel mee op. Ik heb mijn ram al getest en de videokaart eruit gehad om te kijken of dat het was.
Maar geen van die 2 was het. Nu ben ik met stresstesten aan het kijken hoe hij daarop reageert en dan valt hij weer uit.
Als ik alleen de CPU stress op aida64 gebeurt er niks dit heeft een hele poos kunnen runnen onder goede temperaturen.
Maar zodra ik de stresstest uitvoer met een stresstest op de cache en/of fpu valt de pc uit en gaat hij weer opstarten.
Ook maken de temperaturen in hwmonitor allemaal gekken sprongen.
Heeft iemand misschien een idee wat dit kan zijn en hoe ik dit het best kan oplossen.

Alvast bedankt,

Berko

Alle reacties

• tweakG5
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 14-06 19:31
Goede kans dat het je voeding is, probeer die eens om te wisselen.

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 22:45

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Maar zodra ik de stresstest uitvoer met een stresstest op de cache en/of fpu valt de pc uit en gaat hij weer opstarten.
Ook maken de temperaturen in hwmonitor allemaal gekken sprongen.
Defect moederbord of defecte CPU of brakke cooler.

Dik half jaar geleden had je een vergelijkbaar topic; was dat ook dit systeem?

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Berkodorussen
@MAX3400 ja dat was ook mijn systeem heb wat verder gekeken en vakantie gehouden plus erg druk gehad met sport en werk nu weer tijd vandaar dat ik er nu weer naar vraag

• MAX3400

MAX3400

@Berkodorussen dan is het spul toch nog gewoon onder garantie? Is het al teruggeweest bij de verkoper?

• Uszka
  • Registratie: maart 2018
  • Laatst online: 07:32
Wat is het exacte type van de voeding?

Spontane uitval zonder BSOD is meestal voeding gerelateerd. Probeer met een andere goede voeding.

• Gandalf68
  • Registratie: september 2009
  • Laatst online: 13-06 21:54
Ook zo iets bij het handje gehad ,voeding lampjes branden wel bij mij .

Dus dacht dat dat het niet kon zijn ...bleek dus toch de voeding te zijn.

Dus inderdaad zoals gezegd voeding wisselen en kijken wat dat doet met je pc .

• Berkodorussen
Oke ik wil deze week mijn voeding blijven testen na wat zoeken in windows logboek kwam ik erachter dat als de pc uitviel hij een kernel power error gaf dit verhoogt de kans dat het de voeding is of kan het dan nogsteeds de cpu of mb zijn?

• Uszka
Kan nog steeds van alles zijn. De voeding blijft de hoofdverdachte en is vrij makkelijk uit te sluiten door te testen met een andere voeding.

• millman
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 04-06 19:23

millman

6708Mhz @ -185c

Er kan vanalles aan de hand zijn, kortsluiting in de case of componenten, harddisk problemen, of problemen met niet noodzakelijke componenten.

Allereerst de tip: haal moederbord uit de case, en test met minimale setup, dat wil zeggen, reset bios, cpu, 1 reepje geheugen alleen de boot HDD/SSD, muis en toetsenbord. Laat zelfs je gpu achterwege en sluit je monitor aan op het moederbord/Intel gpu.

Bouw je systeem buiten de kast stap voor stap weer op, en test bij elke toevoeging je systeem uitvoerig met burn-in test/benchmarks. niet vergeten om bij problemen ook je verschillende reepjes te testen. Als laatst voeg je pas weer je gpu aan de setup toe.

Mocht je bij stap 1 al problemen tegenkomen loont het de moeite je psu te vervangen, is dat niet de oplossing? Moederbord lijkt mij dan een optie

Mocht er bij de laatste stap (gpu in je setup toevoegen) een probleem zijn is het of je voeding, of je gpu..

Mocht er na out of the box testen geen probleem zijn met je hele setup, dan was het of een faulty cable, of een kortsluiting door verkeerde plaatsing van bijvoorbeeld je moederbord stand-offs.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• Berkodorussen
vandaag de pc opgehaald van de reperateur, hij had van alles gedaan en hij zou het perfect doen. nu kom ik thuis valt hij gewoon weer uit. gelijk contact opgezocht maar al dicht. nu maar verder kijken om zelf alles te testen of de pc naar een bedrijf brengen in de regio nijmegen.

• MAX3400

MAX3400

Domme vraag maar hoe stabiel is jouw stroomvoorziening thuis? Het aantal topics waarin PC's "raar" doen en waar in een aantal gevallen een stekkerblok van 3 Euro tussen zit of niet-geaarde stopcontacten / kabels of andere zaken die lekspanningen veroorzaken, is best aanzienlijk.

Dat gezegd; ik neem aan dat "de reparateur" iets heeft gedaan voor je en dat daar voor betaald is? Dan kan je dus gewoon terug naar die persoon/winkel? En wat is er gedaan eigenlijk? Want "van alles gedaan", kan ook zijn dat 'ie de PC heeft ingestraald met oranje mineralen maar dat wil niet zeggen dat de PC daadwerkelijk gerepareerd is.

• Uszka
Als het systeem het bij de pc dokter goed doet zou ik het nu zoeken in het stroomnet in huis. Sluit het systeem eens aan op een ander stopcontact in een andere groep en geaard.
Gebruik je een tafelcontactdoos met/zonder schakelaar en/of beveiliging?
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True