Vraag

• EGTweak
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16-03 11:29
Hallo

In gebruik een Denon versterker PMA-1055R die ik wil vervangen door een 'modernere'... ;)

Nu heb ik een Denon AVR-X1500H op het oog maar het is mij niet helemaal duidelijk of deze 7.2 kanaals Receiver niet wat overtrokken is want gebruik er maar twee van?
Een 5.2 van Denon zou ook kunnen maar zit weer geen netwerkaansluiting op.

Wat wil ik?
> aansluiten van mijn Chario luidsprekers,
> een SMART-tv
> een NAS waarop mijn cd-verzameling is vastgelegd in Flac formaat.
> geen gebruik meer maken van KPN radio maar via internet. Ik mis n.l. de zenderinformatie zoals die er wel was toen ik nog een aansluiting via Ziggo (kabel) aan een receiver had).

Concreet is de vraag: kan het wat ik wil of is mijn gedachtegang niet (helemaal) goed.

Alvast dank voor de reactie(s)

Ed.

Alle reacties

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23:18
In jouw geval lijkt me deze pricewatch: Onkyo TX-8270 een prima keus, hij biedt alles wat je wil en al je geld gaat in versterker kanalen zitten die je ook daadwerkelijk gebruikt :)

[ Voor 14% gewijzigd door martyw op 22-09-2018 16:32 . Reden: link mooier gemaakt ]

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

EGTweak schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 15:34:
Hallo

In gebruik een Denon versterker PMA-1055R die ik wil vervangen door een 'modernere'... ;)

Nu heb ik een Denon AVR-X1500H op het oog maar het is mij niet helemaal duidelijk of deze 7.2 kanaals Receiver niet wat overtrokken is want gebruik er maar twee van?
Ik weet niet wat voor Chario speakers je hebt, maar hou er rekening mee dat die X1500H een relatief instappertje is, en de Denon die je nu hebt een wat steviger model. Ik zou het niet direct verwachten, maar kan zijn dat je iets gaat merken in de aansturing van je speakers.
Wat wil ik?
> een SMART-tv
> geen gebruik meer maken van KPN radio maar via internet. Ik mis n.l. de zenderinformatie zoals die er wel was toen ik nog een aansluiting via Ziggo (kabel) aan een receiver had).
Wil je dit, of heb je dit?
Vwb die smart TV: media streamen is iets wat die receiver niet doet. Alleen audio. Dus als je een mediaspeler zoekt kun je beter iets anders zoeken. Afspelen van je NAS en van internetradio is geen issue.
Concreet is de vraag: kan het wat ik wil of is mijn gedachtegang niet (helemaal) goed.

Ed.
Of je gedachtengang goed is: zie boven. Verwacht je ook video af te kunnen spelen: niet dus.
Gaat het je alleen om audio streamen en internetradio, zou je ook een losse streamer kunnen kopen en die op je huidige versterker koppelen. Wil je meer, koop dan een echte mediaplayer.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EGTweak
Beiden, kijk daar kan ik wat mee en heb ik wat aan :-) dank voor de reacties!

v.w.b. wat wil ik? is eigenlijk hetzelfde als wat ik heb en nu gebruik.

Voor het streamen van de audio maak ik momenteel gebruik van de logitech Bt adapter, puur om via tulp aan te kunnen sluiten aan de versterker. Is niet optimaal maar meer voor t gemak.
Een echte mediaplayer....ja is een optie maar het zou mooi zijn met één apparaat alles te bedienen.

Overigens was ik van Onkyo nooit zo gecharmeerd maar het waarom was meer een gevoel. Ga ik nog eens kritisch bekijken :-).

Enfin, haast is er niet en met deze suggesties ga ik verder afpellen :-).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linius
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-02-2024
Aangezien je stereo gaat luisteren zou ik sowieso nooit een surround receiver aanraden. Je gaat veel meer plezier uit je speakers halen met een stereoversterker in dat geval.

Ik zou eens kijken naar de NAD C368. Hier kan je een Bluos module in laten bouwen waarmee je middels tunein internetradio kan luisteren. Je kunt er streaming diensten aankoppelen. Daarnaast kan je ook een NAS benaderen vanuit de bluos app en deze in hoge kwaliteit afspelen. Dankzij de optische poorten is het ook makkelijk je TV te verbinden aan deze versterker.

Verder heb ik geen idee wat voor Chario speakers je hebt staan, maar normaliter moet de C368 dit prima kunnen aansturen als je al een Denon instapper had overwogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Videopac
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:32

Videopac

Rommelt wat aan.

EGTweak schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 15:34:
Hallo

Wat wil ik?
> een SMART-tv

Ed.
toon volledige bericht
Wat is er mis met je Denon PMA-1055R? Dat is een kwalitatief erg goede versterker. Een nieuwe surround receiver zal niet (beter) zijn. Is het een optie om een losse internetradio en kopen? Of zelf te maken o.b.v. een RPi en een I2S dac? Of een Squeezebox Touch (2e hands). Dat kost je niet de hoofdprijs en dan kun je kijken of het je bevalt / wat je behoeftes precies zijn.

Asustor AS6704T (32GB, 4x16TB MG08), OpenWrt (3x GL.iNet Flint 2 MT6000), Lyrion Media Server, Odroid H2/N2+/C4/C2, DS918+ (4x8TB WD RED)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:50
Linius schreef op zondag 23 september 2018 @ 18:39:
Aangezien je stereo gaat luisteren zou ik sowieso nooit een surround receiver aanraden. Je gaat veel meer plezier uit je speakers halen met een stereoversterker in dat geval.

Ik zou eens kijken naar de NAD C368. Hier kan je een Bluos module in laten bouwen waarmee je middels tunein internetradio kan luisteren. Je kunt er streaming diensten aankoppelen. Daarnaast kan je ook een NAS benaderen vanuit de bluos app en deze in hoge kwaliteit afspelen. Dankzij de optische poorten is het ook makkelijk je TV te verbinden aan deze versterker.

Verder heb ik geen idee wat voor Chario speakers je hebt staan, maar normaliter moet de C368 dit prima kunnen aansturen als je al een Denon instapper had overwogen.
Om even wat tegenwicht te bieden aan dit soort -in mijn ogen- ongefundeerde stellingen: er zijn wat mij betreft weinig redenen om niet een surround receiver te kopen anders dan wellicht het energieverbruik.

De notie dat stereo je meer bang for the buck oplevert lijkt me niet kloppend doordat surround receivers zo goedkoop zijn door de veel grotere oplage. Verder kunnen ze vaak wel meer, zoals bijvoorbeeld wat correctie uitvoeren in het laag wat best nuttig kan zijn.

Daarnaast verschillen versterkers onderling vaak op twee of drie cijfers achter de komma; meestal niet in het hoorbare domein. En een beetje meer of minder vermogen boeit doorgaans niet. Versterkers zijn best wel simpele apparaten die gewoon hun werk doen, weinig spannends aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linius
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 05-02-2024
Ik zou ook nooit beweren dat het om 'bang for buck' gaat. Dan wint strikt genomen de AV Receiver het over het algemeen wel. Aangezien de gemiddelde fabrikant die dingen volpropt met allerhande functies.

Maar mijn bewering is vooral gebaseerd op mijn eigen luistersessies. En het is op zich ook niet heel gek dat een pure stereo versterker beter presteert in stereo dan een AV receiver. Een stereoversterker dient als enige doel je twee speakers zo mooi mogelijk aan te sturen. Alle ruimte in het apparaat en alle focus in het ontwerp is gericht op die ene functie. Dit heeft als gevolg dat de gemiddelde versterker van een goede fabrikant veel muzikaler zal klinken dan een AV receiver in stereo modus. Helemaal geen schande gezien beide producten een andere functie dienen. Mocht je het zelf willen ervaren zou ik je aanraden om voor de grap eens een zaak binnen te lopen die een Denon AVR-X 4500 en een Denon PMA-1600NE hebben staan. Beide even beluisteren met dezelfde speakers en bron, ik ben geneigd te zeggen dat je vrij snel zal ervaren dat de 1600 zijn surround broertje op alle fronten naar huis speelt. Daarmee niet gezegd dat de 4500 niet goed is, maar gezien het doel van EGtweak hier is om twee speakers aan te sturen ga je van de 1600 zoveel meer plezier beleven.

Maar goed, los van wat wij als mensen op het internet vinden denk ik dat het voor EGtweak gewoon belangrijk is om een lokale HiFi zaak te bezoeken die de verschillende opties heeft staan. Zorg dat een medewerker je het verschil kan laten horen tussen diverse versterkers (en vooral ook stereo tegen over een AV receiver mijns inziens) en oordeel zelf hoe dat bevalt. Want uiteindelijk is geluid de meest persoonlijke aangelegenheid die ik mij kan bedenken. Ik zou het in elk geval zonde vinden als hij z'n mooie Denon bak inruilt voor een AV receiver instapper ten behoeve van wat functionaliteit die je ook op z'n huidige Denon kan aanvullen met randapparatuur.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als het echt puur om audio en niet om video gaat, zou ik eigenlijk ook zeker naar iets als https://www.denon-hifi.nl...fi/networkplayer/dnp800ne kijken. Doet in weze ook alles wat je wilt, is vrijwel een goede receiver maar dan zonder het versterker gedeelte :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
@EGTweak Aankoopadvies doen we in Consumentenelektronica Aankoopadvies. Topic die kant in geschoven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:50
Linius schreef op zondag 23 september 2018 @ 19:51:
Ik zou ook nooit beweren dat het om 'bang for buck' gaat. Dan wint strikt genomen de AV Receiver het over het algemeen wel. Aangezien de gemiddelde fabrikant die dingen volpropt met allerhande functies.

Maar mijn bewering is vooral gebaseerd op mijn eigen luistersessies. En het is op zich ook niet heel gek dat een pure stereo versterker beter presteert in stereo dan een AV receiver. Een stereoversterker dient als enige doel je twee speakers zo mooi mogelijk aan te sturen. Alle ruimte in het apparaat en alle focus in het ontwerp is gericht op die ene functie. Dit heeft als gevolg dat de gemiddelde versterker van een goede fabrikant veel muzikaler zal klinken dan een AV receiver in stereo modus. Helemaal geen schande gezien beide producten een andere functie dienen. Mocht je het zelf willen ervaren zou ik je aanraden om voor de grap eens een zaak binnen te lopen die een Denon AVR-X 4500 en een Denon PMA-1600NE hebben staan. Beide even beluisteren met dezelfde speakers en bron, ik ben geneigd te zeggen dat je vrij snel zal ervaren dat de 1600 zijn surround broertje op alle fronten naar huis speelt. Daarmee niet gezegd dat de 4500 niet goed is, maar gezien het doel van EGtweak hier is om twee speakers aan te sturen ga je van de 1600 zoveel meer plezier beleven.

Maar goed, los van wat wij als mensen op het internet vinden denk ik dat het voor EGtweak gewoon belangrijk is om een lokale HiFi zaak te bezoeken die de verschillende opties heeft staan. Zorg dat een medewerker je het verschil kan laten horen tussen diverse versterkers (en vooral ook stereo tegen over een AV receiver mijns inziens) en oordeel zelf hoe dat bevalt. Want uiteindelijk is geluid de meest persoonlijke aangelegenheid die ik mij kan bedenken. Ik zou het in elk geval zonde vinden als hij z'n mooie Denon bak inruilt voor een AV receiver instapper ten behoeve van wat functionaliteit die je ook op z'n huidige Denon kan aanvullen met randapparatuur.
toon volledige bericht
Dat soort subjectieve, ongecontroleerde luistertests zijn notoir onbetrouwbaar. Voor een dergelijk vergelijk is het nodig dat je levels matched op ongeveer 0.1dB en geen weet hebt van waar je naar luistert om beïnvloeding door verwachtingen uit te schakelen. En al helemaal niet een verkoper ernaast te hebben staan die de vermeend hoorbare verschillen staat in te fluisteren :).

Heb je ander bewijs dan subjectieve luistertests dat stereo versterkers beter zouden presteren dan hun surround broertjes? Een objectieve luistertest bijvoorbeeld, of een technische verklaring?

Het lijkt me vooral iets wat we elkaar wijs maken / van elkaar napraten. Net als dat je (dure) externe DACs nodig hebt of dure kabels. Smaak is wellicht persoonlijk, maar je kan prima in een goed opgezette luistertest onderscheiden of er hoorbaar verschil door een apparaat veroorzaakt wordt. Net zoals je dat met medicijnen kan testen, kan je ook audio exact benaderen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:29

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Precies wat @Jag zegt. Sony, Marantz en co. maken receivers in zulke grote aantallen, dat een extra functie meer of minder op de totaalprijs helemaal niet zo'n grote invloed meer heeft. Dat versterkers beter zijn dan receivers in het spelen van audio is een berucht fabeltje. Sowieso, dat het ene apparaat muzikaler klinkt dan het andere is technisch gezien gewoon onzin.

Een receiver is gewoon een versterker met extra functies. Waar de receivers in het voordeel zijn, is o.a. op het vlak van HDMI-aansluitingen (vaak geen op een versterker) en zaken als up/downmixing van je brongeluid over het aantal aangesloten speakers en bijv. lip sync om beeld en geluid gelijk te laten lopen.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• EGTweak
wow, mooie reacties :-).

nog even wat verduidelijken want dat is wel op z'n plek, denk ik:
> v.w.b. aankoopadvies, thnx en komt goed.
> de beide speakers zijn Chario Syntar 200 tower model. Destijds via de wel bekende 'Hobo Hifi' op hen advies aangeschaft en daarbij eveneens de Denon versterker.
Feitelijk is het een prima combinatie waarbij voornamelijke klassiek geluisterd wordt.
De daarbij destijds aangeschafte tuner gaf de compleetheid voor ook via de radio (kabel) te luisteren.

Je snapt m al: over naar KPN geeft alleen maar een kastje met audiokabeltje naar de versterker en weg is mn radio overzicht, nou ja als je de tv uit hebt.

Zoals gezegd, staat de CD verzameling inmiddels op de NAS en via de (hierboven) genoemde aansluiting te beluisteren. Maar nog steeds mis ik toch ook wel de RDS tekst.... om effe snel te zien welk zender en welk genre etc.
Om dat dus toch te combineren allemaal (en dat moet het ook nog in een ruimte passen omdat het oog ook wat wil), op zoek naar de ultieme combinatie: Receiver :-).

De NAD.... een topper maar valt toch wat buiten het budget (er zijn meer wensen).
De Onkyo (al eerder aangegeven) lijkt behoorlijk in de buurt te komen en dan geldt ook dat de condities wel hetzelfde moeten zijn, dus geluid mag niet minder aan weergave zijn, want kritisch ben ik ook.

Misschien ergens een dilemma, maar wellicht valt het ook wel mee. Het is maar waar je de voorkeur aan geeft.
Met jullie suggesties, opmerkingen en discussie kom ik wel een heel eind en daar was het in eerste instantie ook voor bedoeld!

Verder, zoals genoemd, ga ik zeker weer een bezoek brengen aan de speciaalzaak, wie het ook mag zijn, en daar komt ik verder mee.
Pagina: 1