Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Windows 10 voor nieuwe build

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bloedvat
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 19:30
Voor mijn nieuwe build wil ik een Windows 10 home licentie aanschaffen. En dan eentje die op usb geleverd wordt, want dat lijkt me het eenvoudigste installeren. (Ik dacht aan deze)

Nu heeft iemand mij uitgelegd dat ik een retail versie, i.p.v. een oem versie, ook nog zou kunnen gebruiken op een eventueel toekomstig ander systeem. Dat lijkt me wel zo handig, aangezien ik ook wel eens heb gehoord dat een drastische pc upgrade ook tot gevolg kan hebben dat Windows dat interpeteerd als zijnde een nieuwe pc.

Maar hoe (alvast excuses voor deze waarschijnlijk domme vraag) ziet Windows dat ik die installatie usb niet op meerdere pc's tegelijk gebruik? Niet dat ik meerdere pc's heb, maar ik probeer het gewoon te begrijpen. Bij een smartphone of laptop weet ik dat die een IMEI nummer hebben waaraan het wellicht gelinkt wordt, maar hoe zit dat bij een zelf samengestelde pc?

Alle reacties

• HKLM_
  • Registratie: februari 2009
  • Nu online
Microsoft koppelt een aantal hardware id’s (moederbord,CPU etc) aan het serienummer bij de actievatie.
Zo kunnen ze achterhalen of er andere hardware in zit of een ander systeem.

Tevens hoeft het wijzigen van bijvoorbeeld je moederbord niet te betekenen dat je Windows helemaal niet meer kunt activeren even bellen met Microsoft is voldoende om hem weer geactiveerd te krijgen.

[Voor 35% gewijzigd door HKLM_ op 22-09-2018 15:06]

⛔Trackers of betalen...⛔

• Bloedvat
HKLM_ schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 15:05:
Microsoft koppelt een aantal hardware id’s (moederbord,CPU etc) aan het serienummer bij de actievatie.
Zo kunnen ze achterhalen of er andere hardware in zit of een ander systeem.

Tevens hoeft het wijzigen van bijvoorbeeld je moederbord niet te betekenen dat je Windows helemaal niet meer kunt activeren even bellen met Microsoft is voldoende om hem weer geactiveerd te krijgen.
Ah zo
Bedankt voor je snelle antwoord

Kun je me ook zeggen of die Windows 10 van Megekko (waar ik hierboven naar gelinkt heb) een beetje normale prijs is? Het loopt nogal uiteen qua Windows prijzen op internet..

• HKLM_
  • Nu online
Bloedvat schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 15:30:
[...]

Ah zo
Bedankt voor je snelle antwoord

Kun je me ook zeggen of die Windows 10 van Megekko (waar ik hierboven naar gelinkt heb) een beetje normale prijs is? Het loopt nogal uiteen qua Windows prijzen op internet..
125 is wel een goede prijs voor een retail product. Blijf iig weg bij die 10 euro licenties die zijn vaak wat twijfelachtig qua legaal zijn.

⛔Trackers of betalen...⛔

• M!chel
  • Registratie: december 2006
  • Niet online
HKLM_ schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 15:33:
[...]

125 is wel een goede prijs voor een retail product. Blijf iig weg bij die 10 euro licenties die zijn vaak wat twijfelachtig qua legaal zijn.
Ik zou het toch wel weten hoor. voor 10 euro Windows key kopen, Windows 10 downloaden en zelf op usb stick zetten.
Dan hou je lekker 115 euro in je zak. Legaal of niet, wie komt dat controleren?
Dit gaat bij mij al jaren goed.

Edit: Om je vragen even wat beter te beantwoorden:

- je kunt Windows oneindig vaak installeren op diverse pc's vanaf die ene (retail of OEM maakt niet uit) usb stick.
- Het activeren van Windows is een ander verhaal. Elke pc verbruikt 1 activatiecode. Dus bij elke installatie op een andere pc waar nog nooit Windows 10 op heeft gestaan heb je een nieuwe activatie key nodig.
- Mocht je ooit je moederbord of een andere ingrijpende hardware verandering toepassen op een Windows 10 pc, dan bestaat de kans dat je Windows 10 opnieuw moet activeren met een nieuwe key.

[Voor 36% gewijzigd door M!chel op 22-09-2018 15:40]

• HKLM_
  • Nu online
M!chel schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 15:35:
[...]

Ik zou het toch wel weten hoor. voor 10 euro Windows key kopen, Windows 10 downloaden en zelf op usb stick zetten.
Dan hou je lekker 115 euro in je zak. Legaal of niet, wie komt dat controleren?
Dit gaat bij mij al jaren goed.
Ik zou het als ik jou was ook wel weten :P vergeet niet dat die keys vaak of niet werken of wel werken maar opeens niet meer wegens KMS. Of denk je dat die keys van 10 euro 100 legaal zijn en Microsoft een goed doel is die alles bijna gratis weg geeft.

⛔Trackers of betalen...⛔

• M!chel
  • Niet online
@HKLM_ KMS heb ik nog nooit gezien bij een 10 euro key. Mocht de key niet werken dan stuur je een mailtje en krijg je een nieuwe key. Maar dit komt zelden voor.
Ik heb het iig nog nooit meegemaakt.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 19:12

Brahiewahiewa

boelkloedig

HKLM_ schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 15:39:
[...]

Ik zou het als ik jou was ook wel weten :P vergeet niet dat die keys vaak of niet werken of wel werken maar opeens niet meer wegens KMS. Of denk je dat die keys van 10 euro 100 legaal zijn en Microsoft een goed doel is die alles bijna gratis weg geeft.
Nou, het verhaal ligt iets subtieler: het zijn vaak 2e hands licenties; opgekocht uit faillissementen, etc.

Onder de Amerikaanse regelgeving kan Microsoft deze handel verbieden, maar onder de Europese regelgeving niet. Dus dat staan ze tandenknarsend toe. En dan kan een beetje FUD geen kwaad, denken ze dan. Maar ondertussen werken die licenties in de meeste gevallen.

En al zou een licentie een keer niet werken? Dan koop je een nieuwe; ben je in totaal twee tientjes kwijt. Big deal

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• TheVMaster
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 20:51

TheVMaster

Moderator WOS
M!chel schreef op Saturday 22 September 2018 @ 15:42:
@HKLM_ KMS heb ik nog nooit gezien bij een 10 euro key. Mocht de key niet werken dan stuur je een mailtje en krijg je een nieuwe key. Maar dit komt zelden voor.
Ik heb het iig nog nooit meegemaakt.
Omdat het blijft werken, of dat ze voor 10 euro verkocht worden blijft het natuurlijk een grijs gebied. Als iets te mooi is om waar te zijn, dan is het dat vaak ook.

TS : Ik zou inderdaad gewoon 100 euro uitgeven voor een retail licentie, dan weet je zeker dat het altijd blijft werken en kun je gewoon bij Microsoft aankloppen mocht je issues hebben met het activeren.
Brahiewahiewa schreef op Saturday 22 September 2018 @ 16:00:
[...]

Nou, het verhaal ligt iets subtieler: het zijn vaak 2e hands licenties; opgekocht uit faillissementen, etc.

Onder de Amerikaanse regelgeving kan Microsoft deze handel verbieden, maar onder de Europese regelgeving niet. Dus dat staan ze tandenknarsend toe. En dan kan een beetje FUD geen kwaad, denken ze dan. Maar ondertussen werken die licenties in de meeste gevallen.

En al zou een licentie een keer niet werken? Dan koop je een nieuwe; ben je in totaal twee tientjes kwijt. Big deal
Je zegt het zelf al 'het zijn vaak 2e hands licenties. Ook zijn het vaak MSDN keys die verkocht worden. Of Volume License keys die zijn 'gestolen'....je hebt met die keys geen enkele garantie dat het gaat om een 2e hands key (die blijkbaar zou mogen).

Zelf zou ik het risico niet nemen, maar goed....die heel goedkope keys staan ook niet meer in de PriceWatch...daar zal ook wel een reden voor zijn denk ik zo.

[Voor 43% gewijzigd door TheVMaster op 22-09-2018 16:03]

• Bloedvat
Ik zie dat de meningen erg uiteen lopen hier :D

Ik ga er maar eens over nadenken

Stel ik zou voor de goedkope "risicovollere" optie kiezen, kan ik dan gewoon via Microsoft, op mijn oude laptop, een installatieversie van windows downloaden en die op een usb zetten?
En hoeveel ruimte neemt dat ongeveer in beslag? (M.a.w. hoeveel GB usb stick heb ik nodig?)
Ik vind zo snel alleen info over hoeveel ruimte een geinstalleerde versie in beslag neemt.

• TheVMaster
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 20:51

TheVMaster

Moderator WOS
Bloedvat schreef op Saturday 22 September 2018 @ 16:32:
Ik zie dat de meningen erg uiteen lopen hier :D

Ik ga er maar eens over nadenken

Stel ik zou voor de goedkope "risicovollere" optie kiezen, kan ik dan gewoon via Microsoft, op mijn oude laptop, een installatieversie van windows downloaden en die op een usb zetten?
En hoeveel ruimte neemt dat ongeveer in beslag? (M.a.w. hoeveel GB usb stick heb ik nodig?)
Ik vind zo snel alleen info over hoeveel ruimte een geinstalleerde versie in beslag neemt.
Je hebt een 8GB stick nodig...

• Zorian
  • Registratie: maart 2010
  • Laatst online: 17:20
Je kan nog veel goedkoper uit zijn als je nog ergens een oude Windows 7 pc hebt liggen. Zitten vaak stickers met productcodes op. Die kan je legitiem gebruiken om Windows 10 te activeren. Ook als die pc nog nooit een OS heeft gezien.
Let er wel op dat je in dat geval vrijwel altijd Windows 10 Pro moet installeren.

[Voor 15% gewijzigd door Zorian op 22-09-2018 18:14]

• CH4OS
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

De goedkope keys zijn leuk, maar worden soms ook met gestolen credit cards gekocht. Als dan dus eea gemeld is bij politie etcetera, gaan credit card maatschappijen bepaalde betalingen terugdraaien. Geheid dat deze dan ook teruggedraaid wordt en dat de licentie dan dus ingetrokken wordt door de verkopende partij. Gevolg is dat Microsoft de key ook intrekt en jij opeens met een niet geactiveerde Windows zit, omdat de licentie ingetrokken is.

Dit heb ik al eens gehad met Guild Wars 2, key gekregen van een maat van me, maar na een paar dagen kon ik er niet meer in. Ticket aangemaakt bij Guild Wars Support en bleek dat de handelaar waar ik de key van had, de key met een gestolen credit card betaalde.

Soms zijn er shops die direct bij de uitgever en/of ontwikkelaars de keys vandaan halen, dat is gewoon compleet legaal dan, vaak ook een stuk goedkoper dan normaal, maar wel merkbaar duurder dan de allergoedkoopsten.

[Voor 13% gewijzigd door CH4OS op 22-09-2018 18:19]

[ Steam ][ Diablo ][ CptChaos#2957 ]

• Vinzz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 21:36

• Blokker_1999
  • Registratie: februari 2003
  • Laatst online: 20:46

Blokker_1999

Full steam ahead

De goedkope keys kunnen uit heel veel verschllende bronnen komen. Denk aan MSDN, Dreamspark, Recovery na mobo swap, gestolen credit cards, keys die meervoudig gebruikt worden, ... . Een deel van dat aanbod is zuiver illegaal, een deel bevindt zich in een grijze zone en keys die ver onder de marktprijs verkocht worden zullen nooit uit het witte circuit komen.

Dan de andere opties die er zijn: gebruik van een bestaande Win7/8/8.1 key kan nog altijd softwarematig hoewel de periode daarvoor in essentie is afgelopen. Ook daar zit je dus met een grijze zone al zal MS het wel toestaan en ben je licentietechnisch op orde op voorwaarde dat je geen OEM licentie gebruikt die van een andere computer komt.

OEM licenties (nieuw of gebruikt) zijn namelijk licenties die enkel gebruikt mogen worden bij een nieuwe computer en vast zitten aan die computer. Ze mogen niet overgezet worden naar een nieuwe computer. De definitie van nieuwe computer is een definitie waar Microsoft regelmatig veranderingen in aanbrengt. 20 jaar terug was het kopen van een muis van 5 euro voldoende om een OEM licentie te mogen gebruiken, vandaag mag je volgens de licentie zelfs geen OEM meer gebruiken voor je eigen builds, maar moet je de PC doorverkopen aan iemand anders om in orde te zijn met de licentie (maar tjah, hoe gaan ze dat ooit controleren?)

De retail licentie is de duurste optie, maar ook de duurzaamste. Kan je op 1 PC gebruiken en als je die PC ooit vervangt mag je de licentie gewoon meenemen naar je volgende systeem.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Red Falcon
  • Laatst online: 21-05 12:47
Zowat een jaar geleden een licentie gekocht aan de krant "Het Laatste Nieuws" voor iets van € 30,00.
Microsoft heeft deze W10 klakkeloos activatie klakkeloos aanvaard en tot op heden werkt die nog steeds.
Op tijd en stond krijg ik de updates van het OS en van Windows Defender.
Ook geen enkel probleem gehad bij het installeren.
Die licenties zijn van grootgebruikers die er teveel heeft en de rest gewoon doorverkoopt, en dan?
Is dat illegaal?
Ik denk het niet want ze zijn betaald aan Microsoft.
En trouwens, het is Office die de grootste inkomst is van Microsoft, geen enkel ander programma die beter doet qua functionaliteit dan Microsoft, zelfs de gratis offices van diverse andere merken.
Toen ik nog actief als bediende was bij de NMBS heb ik een Windows 7 Ultimate kunnen kopen voor € 20,00.
En nee, voor mijn werk had ik die nodig.

• RGAT
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
Red Falcon schreef op donderdag 27 september 2018 @ 19:01:
Zowat een jaar geleden een licentie gekocht aan de krant "Het Laatste Nieuws" voor iets van € 30,00.
Microsoft heeft deze W10 klakkeloos activatie klakkeloos aanvaard en tot op heden werkt die nog steeds.
Die licenties zijn van grootgebruikers die er teveel heeft en de rest gewoon doorverkoopt, en dan?
Is dat illegaal?
En trouwens, het is Office die de grootste inkomst is van Microsoft, geen enkel ander programma die beter doet qua functionaliteit dan Microsoft, zelfs de gratis offices van diverse andere merken.
Toen ik nog actief als bediende was bij de NMBS heb ik een Windows 7 Ultimate kunnen kopen voor € 20,00.
En nee, voor mijn werk had ik die nodig.
Zoals al vaker gezegt: dat Windows 'geactiveerd' zegt is geen legale bindend akkoord dat je illegale key ineens magisch legaal is, het kan werken maar het is (vrijwel altijd) tegen de licentie overeenkomst in.
Dat jij denkt van niet omdat het betaald is maakt het nog niet een legitieme key zoals je gewoon kan vinden in de voorwaarden ;)
Is het illegaal om producten/licenties door te verkopen die je ingekocht hebt onder een licentie die doorverkoop aan derden niet toestaat? Wat denk je zelf? :+

Het is meer dan bekend dat Windows 10 vrijwel alles accepteerde, zelfs een jaar volledig gratis activaties, omdat Microsoft mensen naar W10 wou krijgen, dat betekent alsnog niets aan het einde van dergelijke acties...

Oftewel: vandaag staat er 'geactiveerd' en morgen misschien wat anders... Voor een desktop die je graag wil gebruiken zou een legitieme licentie er wel in passen hoop ik? Je gebruikt dat ding jaren, is dat echt zo onbetaalbaar?

Fixing things to the breaking point...

• Red Falcon
Denkt u nu echt dat een gerenommeerde krant het miste risico zou nemen om een Microsoft licentie te verkopen?
Ik denk het niet.Apple gebruikers zijn heiliger dan de paus, laten ze toch blijken, maar als je kijkje nam op "PiXXte Xxy" dan werden massaal Apple programma's gedownload.
Ik heb in de tijd 3 legale W8 gekocht en nu zit ik weer aan 3 legale W10.
IUk verander zeer regelmatig van Pc en de oude (max. 3 à 4 jaar) wens ik in perfecte staat te kopen. Bij mij geen onzin en gedoe na de verkoop.

En dus nog even eraan herinneren dat die HLN licentie nog steeds perfect draait en alle updates perfect downlaod en installeerd.

• Hurricane
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 16-06 15:23

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Ik heb net windows 10 op mijn nieuwe pc gezet en dat koste niets. Kon omdat mijn dochter nog op school zat een account bij http://www.schoolspot.nl aanmaken en dan op haar naam een licentie voor windows 10 voor niets krijgen. Is gewoon legaal tot dat ze van school gaat. Heb op die manier ook goedkoop office op de pc gezet.

• RGAT
  • Registratie: augustus 2011
  • Niet online
Red Falcon schreef op donderdag 27 september 2018 @ 20:11:
Denkt u nu echt dat een gerenommeerde krant het miste risico zou nemen om een Microsoft licentie te verkopen?
Denk je nou echt dat een krant producten onder kostprijs gaat verkopen, of dat het toch echt 'minder legitieme' keys waren?...
Key kost >100,- en de krant verkoopt ze voor 30,-... Dan moet je wel heel erg je best doen om te zeggen 'ik wist niet dat het niet legitiem was' wil je het zelf geloven ;)
Het oude 'ja maar hun zeiden dat het mocht', dat werkt op de basisschool maar daarna toch al niet meer...
Ik denk het niet.Apple gebruikers zijn heiliger dan de paus, laten ze toch blijken, maar als je kijkje nam op "PiXXte Xxy" dan werden massaal Apple programma's gedownload.
Oke? Dus je zegt dat je key legitiem zou zijn maar geeft ook een (slecht) excuus 'hun doen het ook!' waarom het minder erg zou zijn als het niet legitiem was...
Beetje de Lance Armstrong verdediging 'ik deed geen doping maar iedereen deed het ook!'
Ik heb in de tijd 3 legale W8 gekocht en nu zit ik weer aan 3 legale W10.
IUk verander zeer regelmatig van Pc en de oude (max. 3 à 4 jaar) wens ik in perfecte staat te kopen. Bij mij geen onzin en gedoe na de verkoop.
Eh, ok...?
En dus nog even eraan herinneren dat die HLN licentie nog steeds perfect draait en alle updates perfect downlaod en installeerd.
En dus nog even eraan herinneren dat het niet legitiem is omdat er 'geactiveerd' staat, Google het maar eens op: geactiveerd is niet hetzelfde als legitiem, dat zegt Van Dale in ieder geval ;)

Fixing things to the breaking point...

• Red Falcon
Is dat illegaal?
En nee, voor mijn werk had ik die NIET nodig.

[Voor 0% gewijzigd door Red Falcon op 28-09-2018 09:48. Reden: niet vergetentussen te plaatsen]

• Bloedvat
Wellicht te kort door de bocht, maar als de verkopende partij over een kvk nummer beschikt (dat ook echt bestaat :P ), mag je er als burger dan niet gewoon van uit gaan dat je met een betrouwbare verkoper in zee gaat? (En er daarmee dus ook vanuit mag gaan dat je er legale producten kan aanschaffen)

• CH4OS
  • Registratie: april 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Bloedvat schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 08:01:
Wellicht te kort door de bocht, maar als de verkopende partij over een kvk nummer beschikt (dat ook echt bestaat :P ), mag je er als burger dan niet gewoon van uit gaan dat je met een betrouwbare verkoper in zee gaat? (En er daarmee dus ook vanuit mag gaan dat je er legale producten kan aanschaffen)
Dat de shop geregistreerd (bij een kvk) staat, betekend niet direct automatisch dat hij legit keys verkoopt. Zie mijn eerdere bericht, genoeg shops die dat dus niet doen, waardoor keys ingetrokken kunnen worden.

[ Steam ][ Diablo ][ CptChaos#2957 ]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True