• Jopie900
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 06-01 12:01
Ik heb enkele weken geleden een nieuwe laptop aangeschaft, maar ik zit sindsdien met een probleem, mogelijk dat iemand mij kan helpen. Het gaat om deze laptop: pricewatch: Lenovo IdeaPad 330-15ICH 81FK003XMH (fraai beestje wel).

Ik probeer sinds ik heb apparaat in mijn bezit heb de richting van het verticaal scrollen (2-finger) op de touchpad om te keren, maar tot nu toe zonder succes. Het apparaat is een Synaptics Pointing Device (specifiekere versie-informatie kan ik niet vinden).

Waar men normaliter deze instelling vind in de reguliere W10 instellingen, is deze bij mij niet aanwezig. Een andere logische plek om deze instelling te doen is in het Synaptics Control Center, maar ook deze ontbreekt. Zie http://joostkerpels.nl/Touchpad-Scrollrichting.jpg voor screenshots van de situatie.

Ik heb al vele versies van de driver geprobeerd en allen zonder succes. Ook enkele generic drivers boden geen oplossing. Vervolgens ben ik gaan stoeien met wat registers, maar ook daar is niets positiefs uitgekomen. Alle reguliere oplossingen die google mij voorschoteld heb ik dus wel bewandeld. De Lenovo support stuurt mij ook met een kluitje het riet in door alleen de meest voor de hand liggende zaken te noemen (zoals de standaard W10-configuratieschermen).

Heeft iemand nog andere tips of ervaring met dit probleem?

• Fiat Power
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-05 13:03
Synaptics drivers gedownload? Heeft bij mij nog wel eens geholpen....

Komt allen naar de Avondmarkt. De leukste avondwinkel in Amsterdam

• Jopie900
Alle drivers die ik logischerwijs op Google heb gevonden heb ik geprobeerd, met wisselende resultaten, maar nooit positief. Vaak 'Apparaat is niet gevonden' alvorens de driver geïnstalleerd werd. Ook meermaals geen respons meer van de touchpad na het installeren van een nieuwe driver, en in sommige gevallen bleef de situatie ongewijzigd.
Vrij vervelend wel omdat ik nu ook niets van gestures kan instellen bijvoorbeeld. Iemand andere ideeën, of misschien iemand met een vergelijkbare laptop die mij zijn drivers kan aanwijzen?

EDIT: Toevoeging: Synaptics zelf biedt op zijn website geen drivers, omdat deze apparaatspecifiek geleverd worden via de standaard windows-update kanalen.

[Voor 12% gewijzigd door Jopie900 op 25-09-2018 18:48]

• nAffie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-05 13:33
Heb je ook de drivers van Lenovo geprobeerd?

meh.

• Jopie900
Ja, en zojuist voor de zekerheid nog even geprobeerd (dit maal na een systeemherstel na fabrieksinstellingen). 'De beste drivers zijn al geïnstalleerd', meldt deze installer, dus die is gelijk aan de huidige versie.
Dank je voor je antwoord, maar helaas, nog geen oplossing!

• bbtweakers1223
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 06-03-2021
jopie, weet niet of je al een oplossing hebt ?
heb dezelfde laptop maar met i3 processor, enige wat ik (m.i.) weet dat je de scroll richting niet kan veranderen maar het went snel moet ik zeggen.
verder kan je bij de zoek opdracht "touchpad" en aldaar naar extra instellingen wat instellingen veranderen, meer niet.
mijn vorige synaptics touchpad (w7) had ook veel meer instel mogelijkheden.
hoop dat je hier wat aan hebt.

• Jopie900
Hoi @bbtweakers1223,

Nog geen oplossing helaas, ondanks blijven speuren naar nieuwe updates. Laatst zelfs een teaser gehad in het W10-menu (dat touchpad menu waar jij het over hebt) waarin ik lekker wordt gemaakt met alle gestures die mogelijk zijn, maar de instellingen ontbreken nog steeds.

Ik heb nu dus maar de keuze gemaakt om het maar aan te leren, en op mijn andere laptop de instelling ook omgedraaid, leek me de snelste optie. Heeft nog steeds niet mijn voorkeur, maar vooruit...

• bbtweakers1223
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 06-03-2021
"Heeft nog steeds niet mijn voorkeur, maar vooruit..."

toch is die "nieuwe" instelling best wel logisch want je beweegt de vingers naar beneden en de pagina scrolled naar beneden.
dus eigenlijk waren/zijn de oude touchpad instellingen onlogisch.
ik moet zeggen dat ik er vrij snel aan gewend geraakt ben maar gebruik mijn oude laptop ook maar zelden dus dat maakt gewenning ook wel sneller dus.

mvg, ben.

• Jopie900
@bbtweakers1223, ik ben het niet echt me jee eens daar. Je scrollt je vingers namelijk in de richting beneden, en daarmee ga je naar de bovenkant van de pagina (het scrollbalkje rechts gaat zeg maar tegengesteld aan je vingers dan). Voor een touchscreen is dit absoluut logisch, maar voor een touchpad vind ik dat niet.
Gewenning gaat inderdaad wel, maar het is wel even 15 jaar touchpad gebruiken dat ik mezelf nu anders moet aanleren, en dat irriteert me enigzins omdat dit volgens mij een zeer eenvoudige softwarematige instelling zou moeten zijn.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee