Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• mr.wjca
  • Registratie: augustus 2007
  • Laatst online: 05:40
Hallo Allemaal,

Ik zit een beetje met vragen betreffende Domotica en zo.
Alleen ik weet niet echt waar ik een beetje goede info kan vinden zonder dood te worden gegooid met ik ben de/het beste merk. eigenlijk zie ik soms door de hoeveelheid verschillende merken/systemen ook niet meer wat de goede richting is.

Even een idee schetsen.
Ik wil graag wat dingen gaan bedienen in mijn huis d.m.v. de standaard schakelaar maar ook op afstand zeg maar, misschien ook in samen werking met bijvoorbeeld Alexa Echo Dot.

Bijvoorbeeld denk hierbij aan tuin/deur verlichting. Als ik thuis kom van een harde dag werken wil ik bijvoorbeeld in mijn autootje al het licht aan kunnen doen in de tuin/deur, maar als ik gewoon thuis ben gewoon knop indrukken als ik naar buiten wil.
Geld eigenlijk ook voor de verlichting binnen.
En natuurlijk later een beetje uitbreiden, muziekje, tv aan uit etc.

Maar wat zijn mijn mogelijkheden in dit geval, is het wel mogelijk, wat voor investeringen moet ik gaan denken.
Alexa Echo Dot zit nu rond de 60 euro.
Maar dan ik had voor bijvoorbeeld Klikaanklikuit systeem gezien dat je nog een apart kastje nodig prijs rond 50 euro of 129 euro liggend aan het systeem je (gaat) gebruikt

Dus wie o wie kan mij een beetje op weg helpen?

ps waarom ook de klassieke manier van bedienen, ik heb een zoontje die nog niet helemaal engels machtig is maar ook familie (andere talen)

Alle reacties

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Ik gebruik al een hele tijd, raspberry pi met domoticz erop. (of neem een odroid c2, zonder vastlopende sd kaartjes)

Die heeft een Aeon zwave stick en stuurt alles via zwave aan.
Boven de lamp zit een qubino flush 2 relay, die bediend wordt door domoticz (pilot app op Apple Ios) en via de normale schakelaar (niet eens een puls nodig persee)

Begin eerst eens met domoticz...

Zo een Alexa is ook maar een toevoeging aan het geheel... Je zal dus eerst iets moeten hebben die het aanstuurd.
Klik aan - klik uit, geeft geen terugkoppeling en je weet niet zeker of iets geschakeld heeft
dus zwave is dan iets betrouwbaarder.

[Voor 26% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-09-2018 12:45]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• tlpeter
  • Registratie: oktober 2005
  • Nu online
Ik heb ook Domoticz met zware, kaku maar ook hue. Alexa heb ik ook gekoppeld.
Begin met de basis en schrijf op wat je wilt doen en maak dan een keuze voor een platform.

• MsG
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 24-06 23:23

MsG

Forumzwerver

Je moet je de volgende dingen een beetje gaan afvragen:

- Vind ik het prima, dat alles cloud gebaseerd werkt, met als mogelijke resultaat dat over X jaar de fabrikant zegt, toedeledokie, we stoppen de ondersteuning

- Vind je het leuk om hier als hobby in de avonduren mee te knutselen, of is het juist "shut up and take my money"-achtig, het moet liever gisteren dan vandaag werken waarbij prijs ondergeschikt is?

Het nadeel zelf vind ik bij die gesloten systemen dat je per fabrikant weer allemaal specifiek hubs/gateways/controllers nodig hebt, die met de sensoren praat van die fabrikant. Dus stel je hebt Tradfri, iets van Xiaomi, iets van Hue, of noem maar op, dan koop je al 3 X een soort gateway. Daar zijn wel alternatieven voor, maar dat is meer in de zelfbouw-sferen.

Echter kost zelfbouw wel weer meer tijd, het is dus vooral vaak goedkoper en biedt meer mogelijkheden. Maar hou je van gemak, speelt geld geen rol en tijd wel heel erg, dan is het soms lonender om bij 1 fabrikant te blijven en gewoon de portemonnee te trekken.

Maar vraag je vooral de eerste paar vragen in mijn bericht af. Dan kunnen we daarna veel nuttiger advies geven.

[Voor 12% gewijzigd door MsG op 22-09-2018 12:46]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• mr.wjca
Bedankt voor de reacties.

Krijg een beetje ideetjes.

Alexa vind ik erg leuk, een beetje brullen en je hebt info/muziek noem het maar op (vrouw begint ook geïnteresseerd te raken)

Raspberry pi kit met z-wave lijkt me leuk, ik begrijp ook een beetje plug en play.

Dan ben ik er nog niet want ik zal waarschijnlijk iets van een soort van schakelaar moeten hebben dit is nog even een grijs gebied voor me.

Begin dus een beetje op gang te komen zal me wel moeten inlezen en zo.
Ik moet wel in de gaten houden dat ik de technische rakker ben zeg maar maar de rest van de familie niet echt dus voor hun moet het Gebruiksgemak wel simpel blijven.

Meer tips idee zijn welkom.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Dit in de pi met domoticz (of synology nas met domoticz):
https://www.robbshop.nl/a...-batterijen-en-zwave-plus

Dit in je doos boven de lamp:
http://qubino.com/products/flush-2-relays/
De schakelaar (zwarte draad van schakelaar) sluit je aan op dat dingetje.
De lamp sluit je aan op dat dingetje (nieuwe zwarte draad)
Dat dingetje voorzie je ook van 230 V. (bruin + blauwe draad)

Dan veranderd er voor je huis genoten niets.
Maar jij kan (ook) de lamp schakelen met je smartphone/tablet/laptop/smartwatch/whatever.

[Voor 28% gewijzigd door AUijtdehaag op 22-09-2018 14:10]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

• mr.wjca
Heel wat zitten lezen in de tussentijd.

Ik zit alleen met het volgende , ik zit te denken aan de Raspberry PI met Z-wave en/of RFXCOM
Ik begrijp op dit moment dat RFXCOM kan communiceren met KAKU, Z-wave kan dit niet
- RFXCOM met KAKU redelijk in kosten wel beperkt geen terug meldingen.
- Z-WAVE (geen KAKU) best prijzig kan terug melden.

Ik zit eigenlijk dus te denken aan RFXCOM en kan dan altijd uitbreiden naar Z-WAVE, klopt toch?

Goed om te beginnen een schetsje Gebaseerd op RFXCOM:
Nodig een Raspberry Pi en RFXCOM-XL
we gaan beginnen met 2 lampen, 1 binnenlamp en 1 buitenlamp (Beide bij de achterdeur)
Ik wil beide lampen afzonderlijk kunnen bedienen, dit kan dus via de app als ik bijvoorbeeld nog in de auto zit.
Maar zoals gezegd ik wil ook een wandschakelaar met 2 knopjes en dan heb ik nodig 2 keer een KAKU mini inbouwschakelaar multi AWMR-300 https://www.praxis.nl/ger...ar-multi-awmr-300/5490931

Zit ik een beetje op de goede weg?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je kan RFXcom gebruiken als beginner... Ik heb het gratis weggegeven, omdat ik het niks vond.
Meer dan een cresta temperatuur/luchtvochtigheid meten, deed ik er niet mee.
(Vanwege geen terugkoppeling) Je wilt, als je de garage opent, zeker weten of die ook dicht is als je hem sluit...
En domoticz stroomde vol met apparaten die niet van mij waren. (is uit te zetten, maar goed)

Ik heb domoticz en een pi, reeds een jaar of 3 nu.
Daar zit op:
- ThePihut usb hub
- Aeon zwave stick
- zwave Fibaro tussenstekkers (quooker, kerstboom, etc)
- zwave Qubino flush 2 relais (verlichting)
- Melcloud to domoticz script voor Mitsubishi warmtepomp aan te sturen
- 4 m-bus Finder kWh meters / 3-fase en 1-fase met m-bus adapter van Ali (eigen verbruik + zonnepanelen+warmtepomp)
- Kamstrup warmtemeter via m-bus
- SMA omvormer via modbus tcp/ip
- slimme meter met p1 kabel
- watermeter via s5pcm0
- netatmo weerstation (co2, RV, temperatuur, geluid)
- 4 youlessen, maar na trouwe dienst alle 4 plots overleden (raar gedrag, niet meer bereikbaar), dus zit er niet meer op.

Alle zwave heeft ook nog een energiemeting.

Dus als je wilt "proberen" is klik-aan-klik-uit en rfxcom-e, wel wat.
Ga je er wat serieuzer op in, zou ik zwave verder kiezen.

Ik gaf het al aan...
Een raspberry pi heeft 1 nadeel: het micro sd kaartje kan crashen.
Ik gebruik daarom ook "berryboot" op een sd kaartje, en de harddisk als opslag van alles. (wd pi-drive is helaas niet meer verkrijgbaar)
Een odroid c2 met emmc geheugen (zie eerdere link) heeft dit nadeel niet.
Ga je serieus ermee aan de gang, kost het helaas iets meer, maar ook meer plezier (dan ergernis)

[Voor 31% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-09-2018 11:03]

• JDunnio
  • Registratie: augustus 2018
  • Laatst online: 12:16
Als betaalbaarheid de reden is om met rfxcom te starten zou je eventueel ook nog kunnen beginnen met een Xiaomi hub, lampen en sensoren.
Dat is zeer goed betaalbaar en op basis van Zigbee (net als Philips hue). Dan heb je de twee-weg communicatie en de betaalbaarheid.
Xiaomi heeft leuke wall switches, bewegingssensoren etc.
Rfxcom zou ik zelf niet meer in gaan investeren, omdat zigbee zo goedkoop is en een echt beter protocol.
Lees je met Xiaomi wel even in over waarom bepaalde personen de hub de toegang tot internet blokkeren en oordeel voor je eigen situatie.

Later kun je de intelligentie van de Xiaomi hub naar Domoticz/home Assistant/smartings brengen door deze te koppelen aan je Domotica installatie.
In een later stadium kun je dan de Xiaomi bridge er tussenuit halen door een zigbee USB stick in je pi/odroid te prikken, maar dan heb je wel al je de juiste sensoren.

Overigens zou mijn voorkeur Zwave zijn in combinatie met Philips hue (in de aanbieding kopen).

• dragon2
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
Bovenstaande is allemaal leuk als je wil 'knutselen'. Zelf ben ik daarvan afgestapt, kost me teveel tijd en moeite.

Als het gewoon simpelweg moet werken dan raad ik je het volgende aan: alexa i.c.m. hue hue en hue (eventueel met selecte INNR/Osram) verlichting, hue dimmer switches voor de 'normale' bediening, osram smartplug schakelaars (werken naadloos i.c.m. hue) en een logitech harmony hub met afstandsbediening voor de tv.

Dit kun je allemaal bedienen met stem (Engels) maar ook zonder als je wil. En van wat ik heb gezien is dat kinderen ontzettend snel de simpelere engelse commando's leren als ze iets willen (muziekje spelen, tv aan, netflix, ...) en daarna vaak redelijk vanzelf meer gaan 'kletsen' met alexa als ze meer vertrouwen krijgen.

• AUijtdehaag
  • Niet online
@dragon2
Krijg je nu ook "gepaste" reclame in je brievenbus?
reviews: Google Home versus Amazon Echo: strijd tussen slimme speakers

Jij noemt het "knutselen".
Ik noem een pi betrouwbaar (icm met bovenstaande) en doet wat "ik" wil. (en niet wat de fabrikant er mee wil kunnen doen)
Hue is ook niet goedkoop...

• barrymossel
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 11:32
Hier gebruik ik met name deze lichtschakelaars: https://nl.aliexpress.com...WiFi-433/32843738341.html
Zijn gewoon te bedienen met (touch)knop. Standaard werken ze cloud based via een app (werkt ook met Alexa), maar ik heb er Tasmota op geflasht, waardoor ik de lichten kan bedienen via Home Assistant. Die laatste is dan weer gekoppeld aan mijn Google Home.

Dus lichten zijn via een knop te bedienen en via een app/web/stem.

• dragon2
  • Registratie: juni 2008
  • Niet online
Nooit wat van gemerkt... Ik heb ze beide trouwens, alexa bevalt me wat beter maar heb niet veel met google gedaan nog. Als je privacy concerns hebt doe dan je smartphone ook maar weg...
Jij noemt het "knutselen".
Ik noem een pi betrouwbaar (icm met bovenstaande) en doet wat "ik" wil. (en niet wat de fabrikant er mee wil kunnen doen)
Hue is ook niet goedkoop...
Met wat ik wilde, slimme thermostaat, zwave enz koppelen aan alexa met domoticz (met een windows servertje want m'n pi kreeg ik al helemaal niet werkend) was het mij teveel geknutsel ja. Ben bang dat ik die tijd heb gehad, vroeger vond ik dat wel tof maar nu moet het gewoon in 1x werken.

Sonoff spul moeten flashen enz, dat vind ik knutselen ja ;)

Sowieso als je familieleden hebt die niet technisch zijn moet alles gewoon betrouwbaar werken, en ook 'logisch werken, en hue is daar erg goed in.
Koop het in de aanbieding (bv amazon in de gaten houden) en het valt me nog wel mee vergeleken met goedkopere varianten waar je dan wekenlang op moet wachten (banggood, aliexpress enz). Zwave spul kopen in NL is ook niet goedkoop.

Kaku is goedkoper, dat heb ik ook wel maar nu alleen nog voor timers voor m'n aquaria. Dat niet terug kunnen melden is wel erg irritant gebleken (dealbreaker voor mij).

Een firetv of iets als plex kunnen aansturen met je stem is gewoon cool, dat kon ik niet met domoticz.
Mijn slimme thermostaat kan weer niet via alexa zonder domoticz.
Keuzes... >:)

Ieder z'n oplossing, ik noem maar een alternatief met alexa/hue/harmony ;)

• HammerT
  • Registratie: april 2004
  • Laatst online: 24-06 23:57
Weet iemand een nette zigbee inbouwschakelaar?

Ik heb een tijdje terug zo'n aqara schakelaar gekocht, die er wel netjes uit ziet. Maar die gaat toch spontaan uit soms, en de aqara schakelaar op batterijen werkt niet echt lekker samen met deconz.

Ik wil graag een normaal uitziende schakelaar, zo'n philips hue schakelaar bijvoorbeeld vind ik best wel lelijk namelijk.

[Voor 20% gewijzigd door HammerT op 23-09-2018 13:02]

• mr.wjca
Goed het gaat dan toch maar de Z-Wave optie worden.
Nu zit ik te kijken naar die Z-Wave Stick, deze werkt op batterijen, wat moet ik me hierbij voorstellen?
Of is het slimmer om een RaZberry te nemen?

• JDunnio
HammerT schreef op zondag 23 september 2018 @ 13:00:
Weet iemand een nette zigbee inbouwschakelaar?

Ik heb een tijdje terug zo'n aqara schakelaar gekocht, die er wel netjes uit ziet. Maar die gaat toch spontaan uit soms, en de aqara schakelaar op batterijen werkt niet echt lekker samen met deconz.

Ik wil graag een normaal uitziende schakelaar, zo'n philips hue schakelaar bijvoorbeeld vind ik best wel lelijk namelijk.
Zoiets?: http://www.ubisys.de/en/smarthome/products-d1.html

Of een gira/busch and jaeger variant?

Of een Xiaomi door/sensor hack? Als je twee draadjes kunt solderen?

• AUijtdehaag
  • Niet online
mr.wjca schreef op zondag 23 september 2018 @ 16:49:
[...]

Goed het gaat dan toch maar de Z-Wave optie worden.
Nu zit ik te kijken naar die Z-Wave Stick, deze werkt op batterijen, wat moet ik me hierbij voorstellen?
Of is het slimmer om een RaZberry te nemen?
Een Aeon zwave stick kan je zonder de pi, apparaten "includen" mocht je dat willen.
Ik laat hem echter gewoon zitten en doe dat via domoticz zelf.

[Voor 7% gewijzigd door AUijtdehaag op 23-09-2018 17:36]

• JDunnio
Ik zou een device op USB nemen zodat je deze ook op andere servers als een raspberry kunt prikken in de toekomst zoals een server met vmware/docker of op een NAS. Met een GPIO device zit je vast aan de pin lay-out van de raspberry.

• mr.wjca
Bedankt allemaal.

Ik ga binnenkort een raspberry met z-wave stick aanschaffen. Hiernaast schaf ik ook 2 schakelaars aan (z-wave) en ga we binnenkort instaleren
Het project gaat zich op dit moment richten op een (nog aan te brengen) 4 tal licht punten die in de tuin komen 2 muur lampen en 2 staande.
Dit lijkt mij een leuke uitdaging. Later (zo veel plannen) zal er veel meer volgen.

Mochten er extra uitdagingen zijn of meer vragen meld ik me weer.

• JDunnio
mr.wjca schreef op maandag 24 september 2018 @ 14:11:
Bedankt allemaal.

Ik ga binnenkort een raspberry met z-wave stick aanschaffen. Hiernaast schaf ik ook 2 schakelaars aan (z-wave) en ga we binnenkort instaleren
Het project gaat zich op dit moment richten op een (nog aan te brengen) 4 tal licht punten die in de tuin komen 2 muur lampen en 2 staande.
Dit lijkt mij een leuke uitdaging. Later (zo veel plannen) zal er veel meer volgen.

Mochten er extra uitdagingen zijn of meer vragen meld ik me weer.
Misschien om mee te nemen, de fibaro wall switch ondersteunt zover ik weet geen 2x & 3x press en de HOLD functie. De dimmer 2 wel.
Deze gebruik ik als scène activatie zodat je per knop 4 functies hebt. En met twee halve schakelaars of twee schakelaars naast elkaar heb je dan 8 functies op één dimmer 2 (maar wel maar 1 lamp aan/uit en dimmen, de rest zijn scenes in home assistant/domoticz).
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True