Toon posts:

Mac Pro 4.1/5.1 random strandballen

Pagina: 1
Acties:

• ChristianBurger
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 28-12-2022
Beste tweakers,

Ik heb een heel eigenaardig probleem.

Mijn Mac Pro 4.1 (upgraded naar 5.1) geeft sporadisch strandballen, of te wel, hij loopt even vast. Dit gebeurd voornamelijk bij het openen van een nieuw scherm, of het switchen van programma.

Ik heb eergisteren de cpu's geprobeerd te upgraden. Helaas is er 1 defecte cpu binnen gekomen dus ik heb de oude weer terug erin gezet. Heel wat geprobeerd en constant rode lampjes etc. Enkele cpu geprobeerd. Kan het zo gek niet verzinnen. Maar goed, wellicht kan dat er mee te maken hebben.

Vervolgens heb ik een videokaart Sapphire Pulse RX580 geïnstalleerd. Voor mijn gevoel is toen het probleem een beetje begonnen. Heb nu weer mijn oude GT120 erin gezet, omdat ik vorige maand geen enkel probleem had.

Wat zijn nou bijzonder heden:
-Afsluiten duurt soms 5 minuten
-In het begin werkt de mac wel goed, en na 3 minuten begint het probleem
-Een installatie programma geeft aan dat er een installatie gaande is, terwijl dat niet het geval is.
-Ik heb een SSD in mijn mac zitten. Die zou zulke strandballen moeten voorkomen.

Waar zou het aan kunnen liggen?
Ik heb zo'n probleem eerder gehad op een iMac. Toen had ik een ssd geplaatst en kwamen er ook voortdurend strandballen. Heb de ssd toen terug gestuurd en deze is onder garantie vervangen. Zouden mijn problemen ook door de ssd komen?

Christian

[Voor 6% gewijzigd door ChristianBurger op 22-09-2018 09:12]

• ChristianBurger
Update: ik denk dat ik het probleem boven heb, maar hoe ik het moet oplossen...

Ik heb even Black Magic Disk speed gedownload. Mijn scores luiden als volgt:

Write: gemiddeld 15 Mb/s
Read: gemiddeld 20 Mb/s

Zou dan toch de ssd kapot zijn of is dit een instelling?

Ik krijg een iets hoger resultaat als ik mijn twee extra HDD's eruit haal

Trim is enabled...

Maar nog steeds niet zoals het hoort te zijn...

[Voor 53% gewijzigd door ChristianBurger op 22-09-2018 09:55]

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:56

3DDude

I void warranty's

-Ik heb een SSD in mijn mac zitten. Die zou zulke strandballen moeten voorkomen.

Waarom zou die strandballen moeten voorkomen? Als je SSD gaar is, dan is die gaar toch?
Heb je nog een andere SSD om MAC OS op te zetten?

[Voor 10% gewijzigd door 3DDude op 22-09-2018 10:58]

Vroeger mocht dit niet; goh waarom nu wel?

• ChristianBurger
Klopt.

Heb net een DriveDX report opgevraagd en daar is alles goed...zie link: https://forums.macrumors...._13-29-13-428-txt.786678/

Heel raar dat ik gewoon geen write snelheden van 100 mb/s kan behalen. Een oude hdd red dat zelfs makkelijk...

[Voor 24% gewijzigd door ChristianBurger op 22-09-2018 13:40]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:58

nelizmastr

Goed wies kapot

Ook voldoende geheugen? Als je minder dan 8GB hebt vindt High Sierra dat al snel niet tof meer heb ik gemerkt.

I reject your reality and substitute my own

• tweazer
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13-04 19:01
Welk type mac is dit ? Cpu, geheugen per bank ? Een single cpu kan 64Gb, een dual cpu 128/192Gb aan. Van belang is het liefst zoveel mogelijk hetzelfde geheugen per bank van 3 (4) te hebben. Geheugen voor de 4.1/5.1 mac is niet meer zo duur....

[Voor 7% gewijzigd door tweazer op 23-09-2018 12:42]

• BernardV
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 17:57
De koelers werken nog wel goed? Ik heb hetzelfde gehad in een laptop waarvan de koelers niet goed meer waren, de cpu gaat throttelen en je kunt bijna niets meer. Is vaak te zien aan een hoog cpu gebruik op het “kernel_task” proces.

• tweazer
Met istat menus zie je mogelijke temperatuur, fan of cpu issues...

• ChristianBurger
nelizmastr schreef op zondag 23 september 2018 @ 09:48:
Ook voldoende geheugen? Als je minder dan 8GB hebt vindt High Sierra dat al snel niet tof meer heb ik gemerkt.
16 gb. Moet echt genoeg zijn voor mijn werkzaamheden.
tweazer schreef op zondag 23 september 2018 @ 12:41:
Welk type mac is dit ? Cpu, geheugen per bank ? Een single cpu kan 64Gb, een dual cpu 128/192Gb aan. Van belang is het liefst zoveel mogelijk hetzelfde geheugen per bank van 3 (4) te hebben. Geheugen voor de 4.1/5.1 mac is niet meer zo duur....
Staat in de startpost. Een Mac Pro 4.1 8 core geflashed naar 5.1. Videokaart: Sapphire Pulse RX580 8gb.
bernardV schreef op zondag 23 september 2018 @ 12:49:
De koelers werken nog wel goed? Ik heb hetzelfde gehad in een laptop waarvan de koelers niet goed meer waren, de cpu gaat throttelen en je kunt bijna niets meer. Is vaak te zien aan een hoog cpu gebruik op het “kernel_task” proces.
tweazer schreef op zondag 23 september 2018 @ 14:52:
Met istat menus zie je mogelijke temperatuur, fan of cpu issues...
Ja, niks mis mee. Heb mac fan control gedownload en de cpu's worden niet warmer dan 50 graden. Zelfs niet bij volle load of videobewerking etc.

Ik ben er zelf achter gekomen waar het probleem zit door de vele andere fora. Ik heb een sandisk ssd plus en deze geeft snelheden van max 50 mb/s. Als ik dus meerdere dingen opvraag krijg ik strandballen of meerdere taken te gelijk uitvoer. Nu komt dit probleem omdat de sandisk blijkbaar niet goed werkt als hij geformatteerd is op APFS. Enige oplossing is denk ik een samsung ssd kopen.

[Voor 67% gewijzigd door ChristianBurger op 24-09-2018 10:49]

• tweazer
16Gb in welke verdeling in de geheugenbanken ? Ga voor nvme, snelheden van 0.6 .. 1GB/s zijn mogelijk ...

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

tweazer schreef op maandag 24 september 2018 @ 10:52:
16Gb in welke verdeling in de geheugenbanken ? Ga voor nvme, snelheden van 0.6 .. 1GB/s zijn mogelijk ...
je kan niet van NVMe booten in een 4,1/5,1. Alleen opslag. Anders moet je een AHCI PCIe SSD zoeken (bijv. Samsung SM951 AHCI).

• ChristianBurger
tweazer schreef op maandag 24 september 2018 @ 10:52:
Bank 1 en 5. Dus elke eerste bank van een processor.
nelizmastr schreef op maandag 24 september 2018 @ 11:18:
[...]

je kan niet van NVMe booten in een 4,1/5,1. Alleen opslag. Anders moet je een AHCI PCIe SSD zoeken (bijv. Samsung SM951 AHCI).
Ik ben geen getalletjes freak dus een normale ssd vind ik gewoon goed. Wil er geen honderden euro's insteken. Zo'n PCIe ssd kost volgens mij ook 300 euro oid.

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

ChristianBurger schreef op maandag 24 september 2018 @ 11:49:
[...]

[...]

Ik ben geen getalletjes freak dus een normale ssd vind ik gewoon goed. Wil er geen honderden euro's insteken. Zo'n PCIe ssd kost volgens mij ook 300 euro oid.
Wel als je 500GB wil inderdaad. Maar goed, een normale SATA SSD voldoet inderdaad prima. Een 860 Evo zou een goede optie zijn.

• ChristianBurger
nelizmastr schreef op maandag 24 september 2018 @ 11:55:
[...]

Wel als je 500GB wil inderdaad. Maar goed, een normale SATA SSD voldoet inderdaad prima. Een 860 Evo zou een goede optie zijn.
Oke, bedankt voor de tip.

Zie hier wel een interessant topic: https://forums.macrumors....p-request.2119496/page-31

Snelheden van 1000mb/s en 1400 mb/s. Voor mij niet weggelegd, maar wel interessant om het even door te lezen.

Trouwens...volgens mij kan je wel vanaf een NVME booten als ik dit topic doorlees.

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

ChristianBurger schreef op maandag 24 september 2018 @ 12:15:
[...]

Oke, bedankt voor de tip.

Zie hier wel een interessant topic: https://forums.macrumors....p-request.2119496/page-31

Snelheden van 1000mb/s en 1400 mb/s. Voor mij niet weggelegd, maar wel interessant om het even door te lezen.

Trouwens...volgens mij kan je wel vanaf een NVME booten als ik dit topic doorlees.
Met een bootrom flash zo te zien ja. Houtje-touwtje, maar goed, er zijn mensen die graag beunen op die manier. Zou ik niet op mijn productiemachine proberen persoonlijk :+

• ChristianBurger
nelizmastr schreef op maandag 24 september 2018 @ 12:19:
[...]

Met een bootrom flash zo te zien ja. Houtje-touwtje, maar goed, er zijn mensen die graag beunen op die manier. Zou ik niet op mijn productiemachine proberen persoonlijk :+
Klopt, haha, ik begin er ook niet aan.

Ik koop lekker een "goedkoop" ssd'tje en mijn Mac kan er weer jaren tegenaan!

• tweazer
ChristianBurger schreef op maandag 24 september 2018 @ 11:49:
[...]
Bank 1 en 5. Dus elke eerste bank van een processor.
[...]
Ik lees: 2 dimms van 8Gb, De meeste snelheid in dit model haal je door 3 dimms per cpu te plaatsen. Hier heb ik helaas een systeem met 64Gb en eentje met 128Gb staan :>

• Pval
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-02 09:54
Met rEFInd of Next Loader kun je wel booten van NVME, of zoals je al had gevonden, met een bootrom flash.

Anderzijds kost een PCIe M.2 kaartje (DT-120) kaartje zo'n €20, moet je alleen even zoeken naar een AHCI SSD en dan haal je 1500MB/s, of je boot van je HDD/USB en zet er een NVME op het DT-120 kaartje naast, ze worden wel ondersteund in OSX, enkel niet in de bootrom.

• Pval
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-02 09:54
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee