Jij wilt overduidelijk dat elke nitwit met elke applicatie overweg moet kunnen, ik zie dat anders en daarin gaan onze meningen nooit overeenkomen. Kunnen we over blijven discussieren, maar in dit topic is dat gewoon zwaar offtopic, vandaar dat ik wederom voorstel om het hierbij te laten, want voor de vraagstelling van de TS voegt het totaal niets toe en wordt voor anderen het vraagstuk ook niet interessant om nog verder te lezen.
Ik ben eindgebruiker van git. En als wij als IT al genoegen nemen met zulke onvriendelijke, slecht ontworpen tools, dan zegt dat iets over de waarde die we hechten aan goed ontwerp. (Namelijk: veel te weinig.)
Nogmaals, ik vind dat een ontwikkelaar van een applicatie best mag weten wanneer hij wat moet doen met de code / git (of any cvs). Ook mag ik hopen dat een dergelijk persoon weet wat het verschil is tussen een git reset en een git revert, bijvoorbeeld en dat hij ook weet wanneer wat het beste gebruikt kan worden. Van een simpele medewerker in de zorg, hoef je zoiets niet te verwachten namelijk; sterker nog, van een dergelijk persoon wordt zelfs verwacht dat diegene totaal ander werk doet. Logisch dat applicaties voor die personen een totaal andere opzet hebben; de context is namelijk totaal anders. En dat is wat het verschil maakt tussen een tool als git en een tool voor iemand in de zorg. Maar dat zal jij ongetwijfeld anders zien, al is dat zwaar offtopic, dus wil ik het hierbij direct ook maar laten.
Ik vind dat dus 'gewoon' een vreemde houding: dat er verwacht wordt dat miljoenen eindgebruikers onlogische dingen uit hun hoofd moeten leren omdat het systeem niet beter doordacht is. Zoals gezegd: er lijkt zelfs enig genoegen in te zitten in dat het zo onvriendelijk is - om neer te kijken op de domme gebruikers die het niet kunnen.
Nogmaals, het gaat om context en wat je van die 'eindgebruiker' wel of niet mag verwachten van kennis en kunde; voor iemand in de zorg is dat dus iets totaal anders dan een ontwikkelaar.
Nou is 'simpele medewerker in de zorg' natuurlijk niet echt een respectvol overkomende term.
Dat is jouw mening, maar je begrijpt dondersgoed wat ik ermee bedoel.

Zinloos muggenziften is niemand bij gebaad (zeker om dit soort dingen niet), waar iemand anders jou gisteren ook al probeerde op te wijzen.
Maar in dit geval gaat om een arts op de spoedeisende hulp / huisartsenpost, en dat is dus niet een willekeurige medewerker, maar een hoogopgeleide professional (hoger opgeleid dan de meeste IT'ers.). Het is alleen een hoogopgeleide professional met andere prioriteiten. En hier zit dus de kern. We kunnen inderdaad niet verwachten dat iedereen moeilijke systemen leert. Niet omdat het maar 'simpele' medewerkers zijn, maar omdat ze andere dingen te doen hebben.
Het is een opgeleid persoon, op een totaal ander vlak dan IT. Daar kun je weinig van verwachten op IT gebied. Van een ontwikkelaar vind ik wel dat je mag verwachten dat hij meer kaas heeft gegeten van IT en dan ook met wat ingewikkeldere tools overweg kan en weet wat wanneer wel of niet gebruikt kan worden (of juist niet gebruikt dient te worden).
Terug naar version control: het is een probleem dat er geen goed version control systeem is dat zo universeel is dat ongeveer iedereen vanaf mbo3 het probleemloos kan gebruiken. Het is namelijk ontzettend belangrijk.
Nogmaals, niet elke nitwit hoeft met version control te kunnen werken, zolang de mensen die ermee moeten werken dat wél doen.
Kortom: niets om trots op te zijn dat 'simpele medewerkers in de zorg' er niet mee kunnen werken, maar juist een symptoom van accepteren van ontoegankelijke software.
Dat die mensen niet met de tools overweg kunnen kan twee dingen betekenen;
- Die medewerker heeft geen affiniteit met IT (en daar is overigens niets mis mee!).
- Of de applicatie is niet goed ontworpen.
Als er dus medewerkers zijn die wel met het programma overweg kunnen en net die ene (die geen affiniteit heeft met IT bijvoorbeeld of gewoonweg niet zo snugger is en wat meer moeite heeft ermee om wat voor reden dan ook), dan lijkt het mij zo klaar als een klontje, dat het niet aan de applicatie ligt.
Maar goed, zoals in deze post meermaals aangegeven; dit valt buiten de scope van de vraag van de TS, dat is naar mijn idee te offtopic voor hier en lijkt het me handig om nu te stoppen met deze (in de context van dit topic, zinloze, imo) discussie.