Toon posts:

Vloer verzakking aquarium

Pagina: 1
Acties:

• workermaster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:50
Dag Tweakers,

Ik ga ik een nieuw aquarium bouwen. Het word een 650l bak van ongeveer 2m lang, 60cm diep en 60cm hoog. De maten kunnen nog wat varieren. Hangt ervanaf wat ik uit de betonplex platen kan halen.
Anyway daar gaat het nu niet echt om.

Ik ben natuurlijk al lang op zoek naar wat een betonvloer van een appartementje mag hebben. Dit is natuurlijk een vraag die niet op afstand te beantwoorden is. Ik wil natuurlijk niet dat mijn vloer verzakt.
Ik weet al wat mijn vloer aankan en weet dat ik daar niet overheen ga.

Dus waarom dit topic?
Ik ben gewoon razend benieuwd of iemand ervaring heeft met verzakkende vloeren. Heeft iemand er ooit van gehoord? Of van een lekkend aquarium op een verdiepingsvloer? Ben ook wel benieuwd of mijn onderburen natregenen in bed als mijn aqua gaat lekken.

Ben niet op zoek naar tips of tricks. Ben gewoon benieuwd naar ervaringen.

groetjes,
Workermaster (kevin)

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:29
workermaster schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 23:42:
Ben ook wel benieuwd of mijn onderburen natregenen in bed als mijn aqua gaat lekken.
Ik zou goed checken of je verzekering dergelijke schade dekt. Dat is wel zo fijn voor jezelf maar dus ook voor je onderburen.

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 29-05 10:37

Amphiebietje

In de blubber

Een lekkend aquarium zal niet echt anders zijn dan elk ander waterlek, met het verschil dat de hoeveelheid water eindig is. Echter, het zijn niet alleen jouw directe onderburen die getroffen kunnen worden, want afhankelijk van de constructie van het gebouw kan het ook naar flats naast die van jouw onderburen lekken.

Verder hoef je alleen naar inzakkende betonnen gebouwen (parkeergarages, etc.) te kijken om te beseffen dat een verzakte vloer wel wat meer mensen zal treffen dan jij en je onderburen. Grote kans dat een groter deel van het gebouw instabiel raakt...

• roger_s
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:16
En of zoiets wel mag van de huurbaas/vve. Huisdieren regels wellicht.

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
-

[Voor 100% gewijzigd door CurtPoindexter op 19-10-2019 15:55. Reden: Leeg ivm privacy]

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Zelf geen ervaring mee maar een kennis van mij heeft 20+ jaar een groot zoutwater aquarium gehad in een appartementje en nooit ergens last mee gehad.
Voor waterschade zou je je kunnen verzekeren en daarna gewoon niet meer over nadenken en genieten van je aquarium.

[Voor 6% gewijzigd door Ernemmer op 22-09-2018 08:31]

• Anoniem: 316442
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Er wordt voor een woningvloer gerekend met een variabelebeslasting van 175kg per vierkante meter.

Misschien kan er maar dan moet je even de constructie tekeningen en wapeningstekeningen overleggen.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Niemand die zich realiseert dat het niet om het gewicht gaat (grofweg 700kg aan water en glas) maar om de puntbelasting? Waarom zakt een dame op punthakken dieper weg in een normaal grasveldje dan een olifant terwijl een beetje olifant 100x zo zwaar is?

Natuurlijk kan een aquarium op een betonnen vloertje; anders zou je in hetzelfde appartement niet even je verjaardag kunnen vieren met 12 man want dan zit je ook al rap over de 700kg heen en lig je bij je onderburen in bed?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Racer89
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Dit zou je toch bij de verhuurder moeten kunnen navragen ?

@MAX3400 Het aquarium zal toch zeker 1,50 tot 2 meter worden neem ik aan, dan heb je toch tevens het gewicht al verdeeld? Meestal staat een aquarium aan de muur, daar kan de vloer ook meer hebben dan in het midden.

• MAX3400

MAX3400

Racer89 schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 08:34:
Dit zou je toch bij de verhuurder moeten kunnen navragen ?

@MAX3400 Het aquarium zal toch zeker 1,50 tot 2 meter worden neem ik aan, dan heb je toch tevens het gewicht al verdeeld?
Nogmaals; gewicht verdeel je over oppervlakte. Al wordt dat aquarium 3 kilometer; afhankelijk van hoe het contact maakt met de grond, kan de druk per vierkante centimeter op de grond voldoende zijn om er direct doorheen te gaan of om 1000 jaar te blijven staan.

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07:46
MAX3400 schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 08:38:
[...]

Nogmaals; gewicht verdeel je over oppervlakte. Al wordt dat aquarium 3 kilometer; afhankelijk van hoe het contact maakt met de grond, kan de druk per vierkante centimeter op de grond voldoende zijn om er direct doorheen te gaan of om 1000 jaar te blijven staan.
Kortom: niet op pootjes zetten, maar op een frame / plaat dat het hele oppervlak van het aquarium beslaat.

• workermaster
leecher schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 06:58:
[...]

Ik zou goed checken of je verzekering dergelijke schade dekt. Dat is wel zo fijn voor jezelf maar dus ook voor je onderburen.
Ik weet hoeveel gewicht mijn vloer aankan en weet dat ik alles veilig kan bouwen en neerzetten. Ik maak me ook niet echt zorgen over lekkage want ik ga voor het glas gelaagd glas gebruiken en al het leidingwerk wordt verlijmd en met beugels stevig vast gezet.

[Voor 9% gewijzigd door workermaster op 22-09-2018 21:50]

• MAX3400

MAX3400

workermaster schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 17:25:
[...]

Ik weet hoeveel gewicht mijn vloer aankan
Maar wat is de vraag dan? Je weet dus blijkbaar (en ook in je topicstart) al ontzettend goed (tot op enkele Nm nauwkeurig) of & wanneer een betonnen vloer kan gaan scheuren/verzakken. Dan is het toch niet echt hogere wiskunde om het puntgewicht van je aquarium af te zetten tegen de nominale waarde van het beton?

Is A groter dan B; dan gaat het goed. Is A kleiner dan B, dan gaat het fout.

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

[...]

Ik weet hoeveel gewicht mijn vloer aankan en weet dat ik alles veilig kan bouwen en neerzetten. Ik maak me ook niet echt zorgen over lekkage want ik ga voor het glas dubbelglas gebruiken en al het leidingwerk wordt verlijmd en waarschijnlijk ook met ductape vastgezet. Noem me paranoide maar ik wil zeker weten dat dit goed gaat.
Dubbelglas zal geen moer helpen (behalve met het op temperatuur houden van het water) als het niet berekend is op 1) de druk van het water (bv. omdat het te dun is) en 2) aan de ene zijde onder water staan (d.w.z. langdurig waterdicht zijn).
Voor het leidingwerk kan je ook beugeltjes gebruiken die je vast schroeft. Duct tape overleeft spetters en lichte regen, maar wilt op den duur wel eens los laten als er geregeld water overheen komt. Verder weet ik niet of de lijm van ducttape goed is voor de vissen... ;)

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:29
[...]

Ik weet hoeveel gewicht mijn vloer aankan en weet dat ik alles veilig kan bouwen en neerzetten. Ik maak me ook niet echt zorgen over lekkage want ik ga voor het glas dubbelglas gebruiken en al het leidingwerk wordt verlijmd en waarschijnlijk ook met ductape vastgezet. Noem me paranoide maar ik wil zeker weten dat dit goed gaat.
Ik neem aan dat je gelaagd glas bedoelt en dat de ducttape een grap is anders zie ik dit project nog wel eens op onaangename wijze tot een einde komen :P

• workermaster
leecher schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 18:25:
[...]

Ik neem aan dat je gelaagd glas bedoelt en dat de ducttape een grap is anders zie ik dit project nog wel eens op onaangename wijze tot een einde komen :P
Gelaagd glas ja. Duct tape is een grap. dat moet uiteraard niet nodig zijn. Goede PVC lijm zou alles waterdicht moeten maken.

• workermaster
MAX3400 schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 17:29:
[...]

Maar wat is de vraag dan? Je weet dus blijkbaar (en ook in je topicstart) al ontzettend goed (tot op enkele Nm nauwkeurig) of & wanneer een betonnen vloer kan gaan scheuren/verzakken. Dan is het toch niet echt hogere wiskunde om het puntgewicht van je aquarium af te zetten tegen de nominale waarde van het beton?

Is A groter dan B; dan gaat het goed. Is A kleiner dan B, dan gaat het fout.
Als je mijn post had gelezen dan weet je dat er geen vraag is. Ben gewoon benieuwd naar ervaringen waar het wel fout is gegaan.

• workermaster
CurtPoindexter schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 08:25:
Vraag eens aan je verhuurder of je een waterbed mag neerzetten. Dan heb je een goede indicatie of een aquarium een goed idee is.
Ik weet al wat ik kan en mag neerzetten. Ben alleen benieuwd naar ervaringen waar het wel fout is gegaan. Ik ga er uiteraard vanuit dat bij mij alles goed zal gaan. Heb er al echt zin in. Ga ook een onderwater waterval erin bouwen.

• Me_dusa
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-05 13:40

Me_dusa

Red een boom, eet een bever!

Ik heb meerdere aquariums in een hoek van mijn appartement gehad. +/- 1100 liter aan water op 12 poten. Wel eens een beetje water er naast gehad maar niet de gehele vloer onder water.

Wel weet ik dat er bij lekkage het water vaak niet door het beton heen lekt maar bijvoorbeeld via de meterkast (gaten leidingen) en andere naden naar de onderburen loopt. Meerdere problemen gezien bij buren waarbij bijvoorbeeld een wijziging aan de blokverwarming fout ging. 15min een horizontale waterstraal tegen de muur van +/- 70 graden en paar centimeter water in half appartement. Dit gaf minder waterschade dan ik zou denken bij de onderburen. Dus ik denk dat als je bak lek gaat en de volledige liters dumpt in je woonkamer dat de onderburen wel water hebben maar niet een douche.

Verzekering dekt gevolgschade en soms ook schade aan levende haven. <+:)

Me_dusa

• workermaster
Me_dusa schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 22:38:
Ik heb meerdere aquariums in een hoek van mijn appartement gehad. +/- 1100 liter aan water op 12 poten. Wel eens een beetje water er naast gehad maar niet de gehele vloer onder water.

Wel weet ik dat er bij lekkage het water vaak niet door het beton heen lekt maar bijvoorbeeld via de meterkast (gaten leidingen) en andere naden naar de onderburen loopt. Meerdere problemen gezien bij buren waarbij bijvoorbeeld een wijziging aan de blokverwarming fout ging. 15min een horizontale waterstraal tegen de muur van +/- 70 graden en paar centimeter water in half appartement. Dit gaf minder waterschade dan ik zou denken bij de onderburen. Dus ik denk dat als je bak lek gaat en de volledige liters dumpt in je woonkamer dat de onderburen wel water hebben maar niet een douche.

Verzekering dekt gevolgschade en soms ook schade aan levende haven. <+:)
Top verhaal. Dat stuk van het lekkend water via gaten is precies de info waar ik wat mee kan. Had al een idee dat het daar dan zou gaan lekken.

Momenteel heb ik langs een draagmuur al 2 stellingen staan. Ik schat het gewicht rond de 1100kg. Staat superstevig en zelfs als we met 4 man staan te springen trilt het water nog niet.

De nieuwe bak komt in de woonkamer. Op de plek waar die komt is geen draagmuur. Althans dat denk ik. Er zit een muur maar ik weet niet of die dragend is. De nieuwe bak wordt een amazone type bak met kleine bioloog eronder. Met grote zelfgebouwde achterwand en onderwater waterval in het midden. Van de 650l inhoud verwacht ik nog maar 350l water over te houden. Qua gewicht maak ik me nergens zorgen over. En het gelaagd glas zal een klein lek ook kunnen remmen.

• Amphiebietje

Amphiebietje

In de blubber

workermaster schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 23:41:
[...]

Top verhaal. Dat stuk van het lekkend water via gaten is precies de info waar ik wat mee kan. Had al een idee dat het daar dan zou gaan lekken.
Bij de buizen en de naden - d.w.z. waar twee betondelen op elkaar aansluiten zonder dat ze aan elkaar zijn gegoten.
In mijn flatgebouw betekent dat dus dat water onder muren door kan sijpelen, tussen betonnen vloerdelen gaat en vervolgens langs de muren van de ondergelegen flat loopt. Een van mijn buren heeft dat gehad, flat boven haar stond blank wegens een lekke waterleiding, en vervolgens de hare ook...

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
workermaster schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 23:41:
[...]
De nieuwe bak komt in de woonkamer. Op de plek waar die komt is geen draagmuur. Althans dat denk ik. Er zit een muur maar ik weet niet of die dragend is. De nieuwe bak wordt een amazone type bak met kleine bioloog eronder. Met grote zelfgebouwde achterwand en onderwater waterval in het midden. Van de 650l inhoud verwacht ik nog maar 350l water over te houden. Qua gewicht maak ik me nergens zorgen over. En het gelaagd glas zal een klein lek ook kunnen remmen.
Gelaagd glas gaat geen lek remmen. Lekken zullen ontstaan aan de randen waar het gekit wordt. De folie in gelaagd glas zal zorgen dat bij een glasbreuk de stukken er niet uitvallen. En het zal dan wel enige bescherming bieden tegen lekkage, maar of de niet beschadigde glasla(a)g(en) en de folie sterk genoeg zullen zijn om de waterdruk tegen te houden, hangt dan af van de dikte van de lagen.
Ik zou sowieso voor gehard glas gaan, al dan niet gelaagd.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• ASW1
  • Laatst online: 30-05 23:19
Arator schreef op zondag 23 september 2018 @ 12:19:

Gelaagd glas gaat geen lek remmen.
Natuurlijk doet het dat wel. Het voorkomt dat in geval van glasbreuk de gehele inhoud van de bak binnen 1 seconde op de grond ligt. Een dergelijk grote bak moet je altijd van gelaagd glas maken.

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online
ASW1 schreef op zondag 23 september 2018 @ 12:44:
[...]
Natuurlijk doet het dat wel. Het voorkomt dat in geval van glasbreuk de gehele inhoud van de bak binnen 1 seconde op de grond ligt. Een dergelijk grote bak moet je altijd van gelaagd glas maken.
Dat is toch wat ik zeg... bij glasbreuk.
Als je 8mm volglas nodig hebt om de waterdruk te weerstaan, worden dat 2 laagjes van 4mm in gelaagd glas. En dan is het maar de vraag hoe lang de onbeschadigde glaslaag de druk zal kunnen tegenhouden.

Maar ik ben dan net maar eens wezen googlen voor benodigde glasdiktes in aquaria (ik ken er niets van), en daar vond ik tabellen, waarbij men voor gelaagd glas dikker uitkwam dan volglas. Die 8mm volglas van hierboven werd dan in gelaagd glas 2 lagen van 6mm. Voor 9mm volglas, raadt men zelfs een laag van 6 en 8mm aan. Dus zal de onbeschadigde glaslaag inderdaad wel even de de waterdruk aankunnen. :P (bron : tabel 8, pagina 16).

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• workermaster
Arator schreef op zondag 23 september 2018 @ 12:19:
[...]

Gelaagd glas gaat geen lek remmen. Lekken zullen ontstaan aan de randen waar het gekit wordt. De folie in gelaagd glas zal zorgen dat bij een glasbreuk de stukken er niet uitvallen. En het zal dan wel enige bescherming bieden tegen lekkage, maar of de niet beschadigde glasla(a)g(en) en de folie sterk genoeg zullen zijn om de waterdruk tegen te houden, hangt dan af van de dikte van de lagen.
Ik zou sowieso voor gehard glas gaan, al dan niet gelaagd.
Het doel van het gelaagde glas is bij glasbreuk het lek wat te remmen al dan niet volledig te stoppen. Dan heb ik meer tijd en kan ik bij thuiskomst (indien ik niet thuis was) direct in actie komen en de bak leegpompen.

Gehard glas wordt niet echt gebruikt in de aqua bouw volgens mij. Breekt namelijk sneller bij doorbuigen. Normaal wordt er gewoon floatglass gebruikt. Dat gelaagde glas is al een extra beveiliging.

De naden worden met epoxyhars goed dicht gezet.

• workermaster
Arator schreef op zondag 23 september 2018 @ 13:08:
[...]

Dat is toch wat ik zeg... bij glasbreuk.
Als je 8mm volglas nodig hebt om de waterdruk te weerstaan, worden dat 2 laagjes van 4mm in gelaagd glas. En dan is het maar de vraag hoe lang de onbeschadigde glaslaag de druk zal kunnen tegenhouden.

Maar ik ben dan net maar eens wezen googlen voor benodigde glasdiktes in aquaria (ik ken er niets van), en daar vond ik tabellen, waarbij men voor gelaagd glas dikker uitkwam dan volglas. Die 8mm volglas van hierboven werd dan in gelaagd glas 2 lagen van 6mm. Voor 9mm volglas, raadt men zelfs een laag van 6 en 8mm aan. Dus zal de onbeschadigde glaslaag inderdaad wel even de de waterdruk aankunnen. :P (bron : tabel 8, pagina 16).
Ik twijfel op het moment nog tussen 12mm enkel glas of een maatje dikker gelaagd glas.
Mijn bak zou met 10mm ook al voldoende dikte moeten hebben en de kosten lopen exponentieel op bij zulke diktes glas.

• clements
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06:41
Toen ik nog op kamers zat, had ik een bak van 150 ltr op een houten vloer staan. Klossen van 10x10 cm onder de pootjes om te voorkomen dat een pootje door een houten vloerplank zou zakken. Het gehele gewicht zorgde er wel voor dat de bak een beetje scheef kwam te staan 😬😬

Bij beton is de oppervlakte druk van de poten niet zo spannend. Tenzij de bak 3mtr hoog is oid

• workermaster
clements schreef op zondag 23 september 2018 @ 16:12:
Toen ik nog op kamers zat, had ik een bak van 150 ltr op een houten vloer staan. Klossen van 10x10 cm onder de pootjes om te voorkomen dat een pootje door een houten vloerplank zou zakken. Het gehele gewicht zorgde er wel voor dat de bak een beetje scheef kwam te staan 😬😬

Bij beton is de oppervlakte druk van de poten niet zo spannend. Tenzij de bak 3mtr hoog is oid
Mijn bak komt op een frame van hout. In totaal komen er 6 poten. Tussen die poten komen ook balken om het gewicht te verdelen. Beton kan inderdaad erg veel druk aan. Zodra je aan beton gaat trekken kom je in de problemen.

Mijn stellingen staan op pootjes van 2 vierkante cm en zakken niet door het laminaat heen. En die hebben per poot ongeveer 150kg.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 29-05 16:07

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee