Ander woonadres + huurtoeslag ouders

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigdaddy1993
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 28-07-2019
Beste mensen,

Momenteel studeer ik en werk daarnaast. Nu heb ik een hele slechte band met mijn vader en wil uit huis gaan.
Als ik een nieuwe huis heb gevonden, kijkt de belastingdienst naar mijn vorige woonlocatie en nemen ze dan de totale jaarkomen van iedereen bij voor het bepalen voor de huurtoeslag of rekenen ze dat opnieuw bij mijn nieuwe adres, waar alleen ik woon.

Met mijn moeder heb ik een goeie band en zou het heel naar vinden als ik uit huis zou gaan en ze daarna een brief zouden krijgen met dat ze geen huurtoeslag meer ontvangen omdat een medewoner teveel had verdient in 2018.

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Pin me er niet op vast maar volgens mij wordt de huurtoeslag voor een sociale huurwoning berekend op basis van het bruto jaarinkomen van "de huurder" op het moment dat zo'n sociale huurwoning geaccepteert wordt en heb je vervolgens ook niets (meer) te maken met dát wat eventuele ouders aan inkomsten hebben.

Ik vraag me alleen af of je op korte termijn zomaar een sociale huurwoning kunt bemachtigen zonder daarbij al járen ingeschreven te staan bij een woningbouwvereniging als woningzoekende zijnde?

[ Voor 5% gewijzigd door Will_M op 21-09-2018 23:53 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigdaddy1993
wimmel_1 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 23:45:
Pin me er niet op vast maar volgens mij wordt de huurtoeslag voor een sociale huurwoning berekend op basis van het bruto jaarinkomen van "de huurder" op het moment dat zo'n sociale huurwoning geaccepteert wordt en heb je vervolgens ook niets (meer) te maken met dát wat eventuele ouders aan inkomsten hebben.

Ik vraag me alleen af of je op korte termijn zomaar een sociale huurwoning kunt bemachtigen zonder al járen ingeschreven te staan bij een woningbouwvereniging als woningzoekende zijnde?
Het gaat niet om mijn huurtoeslag maar die van mijn ouders. Als ik uit huis ga, is mijn inkomen nog steeds gerekend met die van mijn ouders in 2018? Of kijken ze naar je adres+ inkomen bij het einde van 2018.

Ik sta al 5 jaar ingeschreven voor een huurwoning en maak kans om snel uit huis te kunnen gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Jij staat toch niet als "huurder" te boek voor je huidige woning / verblijfplaats bij de verhuurder? Als dat wél zo is dan heb je dadelijk zelfs kans dat je ouders uit dat huis moeten vertrekken doordat de feitelijke huurder (JIJ dus) er niet meer woont....

[ Voor 14% gewijzigd door Will_M op 22-09-2018 00:05 ]

• bigdaddy1993
wimmel_1 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 23:57:
Jij staat toch niet als "huurder" te boek voor je huidige woning / verblijfplaats? Als dat wél zo is dan heb je dadelijk zelfs kans dat je ouders uit dat huis moeten vertrekken doordat de feitelijke huurder (JIJ) er niet meer woont....
Nee, mijn ouders zijn de feitelijk huurders van de woning.
Naast mijn studie werk ik 1 tot 2 keer maximaal per week en heb genoeg geld kunnen verdienen om mijn studieschuld van 10.000 te kunnen betalen. Nu krijgen mijn ouders dus een bericht dat onze gezamenlijke inkomen boven de limiet is om in aanmerking te komen voor huurtoeslag. Ik heb niks te maken met mijn ouders qua financiering en hierdoor zijn ze in problemen gekomen en hierdoor is mijn band mijn mijn vader nog slechter geworden.

Nu heb ik eindelijk de stap genomen om uit huis te gaan maar ben toch bang dat mijn ouders geen huurtoeslag zullen krijgen in 2019. Als ik de komende maand uit huis ga, zullen ze alsnog mijn inkomen bij die van mijn ouders meerekenen of buiten laten aangezien ik dan een andere woning heb.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ze zullen dan gewoon huurtoeslag krijgen, jij bent immers geen inwonend kind meer in 2019.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Xtince
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23-01 23:15
De toeslagen blijft een heikelpunt voor velen en helaas niet altijd even duidelijk.

Wat belangrijk is als je verhuist (ervan uitgaande dat een van je ouders de huurder is en derhalve de huurtoeslag krijgt) dat jouw ouders de wijziging in de situatie (lees: jouw verhuizing) binnen 4 weken doorgeven aan de Belastingdienst. Zie ook

https://www.belastingdien...gaat_iemand_mijn_huis_uit

Als het goed is wordt vanaf dat moment gekeken wat de nieuwe toeslag wordt vanaf die periode. Als het goed is wordt na de afsluiting van een kalenderjaar gekeken naar de perioden tot aan de verandering de inkomen van het totale gezin wordt getoets. Het inkomen wat je geniet na de periode van verhuizing wordt dan getoets voor jouw eventuele nieuwe huurtoeslag in de woning waar je op dat moment bent ingeschreven.

Maar belangrijk is dus dat je de wijziging wel doorgeeft. Anders zullen ze je inkomen na verhuizing wel toerekenen aan het totaal inkomen (bij jouw ouders) en kan het dus zo zijn dat, als je teveel hebt verdiend, dat zij de huurtoeslag terug moeten betalen.

Als je echt geen discussie achteraf wil zou ik de situatie schriftelijk vragen aan de Belastingdienst en daar een concreet antwoord op krijgen.

Toeslagen worden overigens per kalenderjaar getoetst. Dus als je bijv. per 1 januari 2019 ergens anders woont, zal de periode daarna geen invloed moeten hebben op je ouders. Let wel: ook dan moet je de wijziging binnen 4 weken doorgeven. Mocht je gedurende het kalenderjaar verhuizen moet je rekening houden met bovenstaande.

[ Voor 10% gewijzigd door Xtince op 22-09-2018 00:11 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

https://www.belastingdien...eslag_krijgen/medebewoner

Daar staat je antwoord redelijk netjes omschreven door de partij welke er over gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Ik heb het ooit aan de hand gehad.

Stel je verdiend 20.000 in een jaar. Je krijgt huurtoeslag, halverwegen het jaar krijg je een medebewoner.
Je medebewoner verdient ook 20.000 per jaar.
De belastingdienst rekent dan met 20.000 (jouw inkomen) + 10.000 (6 maanden inkomen van je medebewoner).
Als je medebewoner weggaat, wordt alleen het deel van het inkomen genomen van de periode dat deze op dat adres woonde (in mijn voorbeeld 6 maanden).

Als jij uit huis gaat, wordt het inkomen tot die datum meegenomen in de berekening van het lopende jaar. Het volgende jaar heeft er niks mee te maken. De belastingdienst maakt een schatting, daarom nemen ze de bedragen van het voorgaande jaar over. In 2019 krijgen ze de definiteve berekening van 2018 en krijgen dan terug of moeten bijbetalen.
Dat kan je voorkomen door via mijntoeslagen de geschatte inkomenshoogte aan te passen.

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 28-04 19:34
Ik weet niet of je tegenwoordig nog studiekosten als aftrekpost mag gebruiken want anders kan je die opvoeren om jouw inkomen naar beneden te krijgen voor de belastingdienst. Dat helpt misschien ook al voldoende.

• Spectaculous
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:54
De belastingdienst kijkt van maand tot maand wat de samenstelling is. Als jij dus nu vertrekt telt jou inkomen dus niet meer mee voor Oktober, November en December. Of ze dan toeslag krijgen weet ik natuurlijk niet, maar ze belastingdienst telt jou in ieder geval niet meer mee voor die maanden.

Wat altijd wel belangrijk is, is dat ze altijd kijken naar je jaarsalaris. Als je het eerste half jaar als student huurtoeslag krijgt, en 1 Juli beginnen te werken kan het zijn dat je alles moet terugbetalen. Nou lijkt dat logisch, maar die situatie kan ook ontstaan als je ouders met jou iets huurtoeslag krijgen. Als jij de eerste 6 maanden daar woont zonder inkomen, je gaat uit huis en je gaat aan het werk dan pakken ze nog jou jaarsalaris en als dat samen met het inkomen van je ouders boven de grens uitkomt mag alles (of een deel) terug.

Het klopt dus wat Hsb-3 zegt dat alleen over de periode dat iemand er woont er wordt gekeken naar zijn/haar inkomen, maar voor de berekening over die maanden pakt de belastingdienst wel het uiteindelijke jaarsalaris. Ook als het gros van dat salaris is verdient buiten de periode waarin je toeslag ontving.

• Hsb-3
Ik denk dat het ook gaat om in welke maand je welk salaris had.
Als je tot juni ergens woont, je verhuist en je gaat per september werken, dan telft het inkomen echt niet meer mee op je vorige adres. Anders zouden ook huurders na jou in de problemen kunnen komen, omdat je op dat adres hebt gewoond. En je hebt zelf dan ook gewoon recht op huurtoeslag.

En anders zou je inkomen 2x meegenomen worden. 1x op je vorige adres en 1x op je huidige adres.

• Spectaculous
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 16:54
Hsb-3 schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 10:30:
Ik denk dat het ook gaat om in welke maand je welk salaris had.
Als je tot juni ergens woont, je verhuist en je gaat per september werken, dan telft het inkomen echt niet meer mee op je vorige adres. Anders zouden ook huurders na jou in de problemen kunnen komen, omdat je op dat adres hebt gewoond. En je hebt zelf dan ook gewoon recht op huurtoeslag.

En anders zou je inkomen 2x meegenomen worden. 1x op je vorige adres en 1x op je huidige adres.
Dat doet het ook. Ze kijken in beide gevallen op hoeveel je recht had op basis van je jaarsalaris. Waar je dan recht op hebt (of niet) betalen ze je uit over de maanden dat je op adres x woont. Ik begrijp je gedachten, zo dacht ik ook, maar heel veel gesprekken, brieven en zelfs een jurist kon de belastingdienst niet overtuigen.

Kleine situatieschets: Persoon A en B wonen op 1 adres, persoon A heeft geen inkomen, persoon B wel, maar samen toch huurtoeslag. Op een gegeven moment verhuist persoon A weg, persoon B blijft met huurtoeslag. Een maand later gaat persoon A een leuk inkomen verdienen (dus al na de verhuizing). Aan het einde van het jaar mocht de huurtoeslag over de periode dat A en B samen woonden terug, want het inkomen van A + B is teveel om recht te hebben op huurtoeslag. De periode dat B alleen woont is er wel recht op toeslag.

De belastingdienst zegt dit zo te moeten doen, omdat zij niet kunnen nagaan wat jij in welke maand hebt verdient, ze weten alleen wat jij in een jaar hebt verdient. Ze rekenen het niet echt dubbel, maar als twee losse situaties waar in beide gevallen met je jaarsalaris wordt gerekend.

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:50

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

bigdaddy1993 schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 00:05:
[...]

Ik heb niks te maken met mijn ouders qua financiering en hierdoor zijn ze in problemen gekomen en hierdoor is mijn band mijn mijn vader nog slechter geworden.
Je hebt alles te maken met de financiering van je ouders als je in hetzelfde huis woont.
Anders zou je een huur huis kunnen schrijven op 1 persoon om maximale toeslag te kunnen krijgen.
Dus iedereen op dat adres wordt meegenomen omdat ze allemaal kunnen bijdragen aan de huur.

Dus waarom blijf je niet thuis wonen en betaal je het verschil van de huurtoeslag. (is nogsteeds goedkoper dan een eigen (huur)woning).

Er wordt altijd gerekend met een jaarinkomen bij de belastingdienst, daarna wordt er gekeken wie er voor welke tijd op het adres hebben gewoond.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

• Hsb-3
@Spectaculous , de vraag is dan wel, wie moet er betalen? B of A of moeten ze dat zelf regelen?

In een geval, A woont in huis 1, is werkloos. In juni verhuist A naar huis 2 en heeft weer werk. B komt in huis 1 wonen en vraagt huurtoeslag aan. Dan gaan ze het inkomen van A toch niet bij B optellen?

In TS zn verhaal: A,B en C wonen in een huis en ze hebben recht op huurtoeslag. C gaat weg. Maar toch blijft C financieel verbonden aan A en B voor dat kalenderjaar?

Ik heb het ooit meegemaakt. (--achteraf verkeerd voorbeeld daarom weggehaald, persoon stond ook nog ingeschreven op eerste adres ondanks verhuizing--)

[ Voor 23% gewijzigd door Hsb-3 op 22-09-2018 19:33 ]

• bigdaddy1993
Ik heb met een mijn oom afgesproken dat een tijdje bij hem zal leven tot ik een eigen woning kan krijgen. Hij woont onder mijn ouders. Dus als ik nu een andere adres heb, wordt mijn inkomen nog steeds met die van mijn ouders meegerekend zelfs als ik ze financieel niet steun en ergens anders woon?

• President
  • Laatst online: 18:33
bigdaddy1993 schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 20:45:
Ik heb met een mijn oom afgesproken dat een tijdje bij hem zal leven tot ik een eigen woning kan krijgen. Hij woont onder mijn ouders. Dus als ik nu een andere adres heb, wordt mijn inkomen nog steeds met die van mijn ouders meegerekend zelfs als ik ze financieel niet steun en ergens anders woon?
Als onder je ouders een eigen adres is volgens GBA dan is dat prima en wordt je salaris vanaf dat punt niet meer bij je ouders opgeteld en hebben ze in 2019 sowieso recht op toeslag.

Wel betekent het dat je fysiek bij je oom moet wonen, anders is het oplichting en als de belastingdienst komt controleren heb je een probleem.

• Jaer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:55
Voor de maanden dat je daar gewoond hebt ja. Anders kunnen we allemaal (alle werkenden) eind van het jaar op een adres in nl samen gaan wonen en daar geen toeslag krijgen en de overige huishoudens krijgen dan wel toeslag. Beetje overdreven voorbeeld maar dat is natuurlijk niet te betalen als samenleving.

Zuur voor je achteraf ja, het zijn wel de spelregels om alles betaalbaar te houden.

• bigdaddy1993
President schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 21:26:
[...]

Als onder je ouders een eigen adres is volgens GBA dan is dat prima en wordt je salaris vanaf dat punt niet meer bij je ouders opgeteld en hebben ze in 2019 sowieso recht op toeslag.

Wel betekent het dat je fysiek bij je oom moet wonen, anders is het oplichting en als de belastingdienst komt controleren heb je een probleem.
Waarom komt de belastingdienst kijken, ik krijg geen huurtoeslag van hun? En nee ik licht niks op :)

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17:22
bigdaddy1993 schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 21:39:
[...]

Waarom komt de belastingdienst kijken, ik krijg geen huurtoeslag van hun? En nee ik licht niks op :)
Maar je ouders krijgen dat wel, en doordat jij nu inkomen hebt en bij ze inwoont komen ze deze maanden boven de inkomensgrens uit. Op het moment dat je verhuist en die wijziging in het GBA is opgenomen, komen zij weer onder de inkomensgrens en dus weer in aanmerking voor huurtoeslag. Maar, je verhuist naar een familielid die in hetzelfde gebouw woont, dat zijn twee gigantische rode vlaggen voor alle systemen, dus je moet niet raar kijken als de belastingdienst daadwerkelijk komt kijken of jij woont waar je zegt dat je woont.

[ Voor 3% gewijzigd door Transportman op 22-09-2018 21:46 ]

• President
  • Laatst online: 18:33
bigdaddy1993 schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 21:39:
[...]

Je ouders wel... En die kunnen zo zien dat je plotseling bij een familielid bent gaan wonen.

Maar goed, of ze voor 2018 nog huurtoeslag krijgen ligt aan de getallen, als jij voor 1 januari jezelf uitschrijft van hun adres dan krijgen ze in 2019 gewoon huurtoeslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vanoverdegrens
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-04 18:31
Spectaculous schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 10:47:
[...]

De belastingdienst zegt dit zo te moeten doen, omdat zij niet kunnen nagaan wat jij in welke maand hebt verdient, ze weten alleen wat jij in een jaar hebt verdient.
Als ze inkomen binnen het jaar aan bepaalde perioden moeten toewijzen voor dit soort berekeningen, wordt de verwerking van de aangiften veel te tijdrovend. In de belastingrechtgeving wordt daarom rekening gehouden met praktische uitvoerbaarheid van de wetten. Althans, dat pogen ze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1210790

Bij mij is dit ook gebeurd ik heb maar 5maanden gewoond bij me ouders vervolgens krijgen me ouders een brieft dat te veel huurtoeslag hebben ontvangen waar door ze nu terug moeten betalen . En ze hebben me uitgeleend dat dit een regel is bij hun
Ze stelen heel jaar mee wat ze dus doen is( stel ik heb 7 duizend euro verdient in die 5 maanden ze doen 7 duizende euro delen door 5 maanden en en dat bedrag weer maal 12 maanden EEN JAAR DUS . En dat neem ze mee met het bereken van de huurtoeslag. Het is oneerlijk maar toch word het zo gerekend .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Anoniem: 1210790 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 12:03:
Bij mij is dit ook gebeurd ik heb maar 5maanden gewoond bij me ouders vervolgens krijgen me ouders een brieft dat te veel huurtoeslag hebben ontvangen waar door ze nu terug moeten betalen . En ze hebben me uitgeleend dat dit een regel is bij hun
Ze stelen heel jaar mee wat ze dus doen is( stel ik heb 7 duizend euro verdient in die 5 maanden ze doen 7 duizende euro delen door 5 maanden en en dat bedrag weer maal 12 maanden EEN JAAR DUS . En dat neem ze mee met het bereken van de huurtoeslag. Het is oneerlijk maar toch word het zo gerekend .
Dat is helemaal niet oneerlijk, dat is om de voorlopige toeslag te kunnen berekenen. Uiteindelijk wordt alles op jaartotalen berekend, want je krijgt ook een bedrag per jaar. En dat is gewoon 'eerlijk'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1ckk
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:44

N1ckk

I doubt, therefore I might be.

Heb je al naar de Belastingtelefoon gebeld? Misschien hebben ze een direct antwoord op al je vragen en doorgaans zijn die mensen nog relatief vriendelijk en bekwaam ook (in mijn ervaring*).

* Ik geloof het zelf ook amper, maar het is echt waar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 17:14
Anoniem: 1210790 schreef op maandag 13 mei 2019 @ 12:03:
Alle inkomens van alle inwonenden tellen mee voor (huur)toeslagen/bijstand. Het is derhalve handig om de inkomens van alle bewoners up to date te houden op mijntoeslagen.nl. Hiermee voorkom jij dat je teveel huurtoeslag krijgt en terug moet betalen.

Aan het einde van het jaar wordt naar de jaarinkomens gekeken (belastingaangifte) en aan de hand daarvan bepaald of er teveel of te weinig toeslag is uitgekeerd. Het enige 'oneerlijke' aan deze werkwijze is als je halverwege het jaar ineens een topinkomen krijgt. Dan mag je mooi al de toeslagen van het begin van het jaar gaan terugbetalen.
Pagina: 1