Bewakingscamera's in combinatie met een variabel ip is dat een probleem?
Vraag
Alle reacties
Op zich niet.
Maar als je ze wilt bereiken moet je eerst zoeken wat het ip is.
Misschien is er een app die ze automatisch vind.
Maar als je ze wilt bereiken moet je eerst zoeken wat het ip is.
Misschien is er een app die ze automatisch vind.
Ik zou me heeeel goed bedenken waarom je non-static IP's wil gaan gebruiken. Zonder enige vorm van achtergrond / inzicht, kan er dus een kans bestaan dat door het wisselen van een IP, de volgende situatie ontstaat:
- camera legt een inbraak (of ander nuttig beeld) niet meer vast
- camera is publiekelijk toegankelijk via het internet
- beelden lekken en/of je kan "aangeklaagd" worden op basis van privacy-wetgeving
Gezien je vraagstelling: zoek/huur iemand die weet hoe e.e.a. werkt. Over het algemeen (ook als je andere topics ziet), zou een apart subnetje of VLAN een beter idee zijn om camera's te scheiden van "overig netwerk" zodat ook niet per ongeluk een grappig neefje op het ene netwerk met zijn iPhone zit en dan leuk de camera uitzet ofzo.
- beelden lekken en/of je kan "aangeklaagd" worden op basis van privacy-wetgeving
Gezien je vraagstelling: zoek/huur iemand die weet hoe e.e.a. werkt. Over het algemeen (ook als je andere topics ziet), zou een apart subnetje of VLAN een beter idee zijn om camera's te scheiden van "overig netwerk" zodat ook niet per ongeluk een grappig neefje op het ene netwerk met zijn iPhone zit en dan leuk de camera uitzet ofzo.
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
Wij gaan een kpn zakelijk abbonoment nemen en dan hebben wij geen keusMAX3400 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 21:49:
Ik zou me heeeel goed bedenken waarom je non-static IP's wil gaan gebruiken. Zonder enige vorm van achtergrond / inzicht, kan er dus een kans bestaan dat door het wisselen van een IP, de volgende situatie ontstaat:
Volgens mij bedoeld TS het public IP.MAX3400 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 21:49:
Bij KPN Zakelijk kun je dat eventueel gewoon erbij aanvragen.sugargibbon374 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 21:58:
[...]
Wij gaan een kpn zakelijk abbonoment nemen en dan hebben wij geen keus
Overigens zijn er ook mogelijkheden om bijvoorbeeld DynDNS te gebruiken.
[Voor 3% gewijzigd door Dieks77 op 21-09-2018 22:06. Reden: Toevoeging DynDNS mogelijkheid]
@sugargibbon374 @rcdieks blijkbaar allebei geen idee maar KPN Zakelijk, tweede hit op Google, heeft minstens 1 vast IP aan de WAN-kant en indien nodig kan je zelfs meerdere IP's bijkopen.
En als je camera's direct gaat aansluiten op een WAN-IP, ben je, naar mijn mening, gewoon absoluit niet slim bezig.
En als je camera's direct gaat aansluiten op een WAN-IP, ben je, naar mijn mening, gewoon absoluit niet slim bezig.
[Voor 23% gewijzigd door MAX3400 op 21-09-2018 22:25]
Zoals @MAX3400 hierboven ook al zegt heb je bij een KPN zakelijk abo gewoon minimaal één vást IP. Je wil je camera's daarbij ook helemaal niet direct bereikbaar maken vanop 't internet en zelfs op je eigen interne netwerk hoeven die dingen niet zichtbaar te zijn voor andere devices dan alléén de NVR (spullen hang je dus in een afzonderlijk netwerk middels, op z'n minst, een Vlan scheiding).
Als je de camera's daarna alsnog vanop 't internet wil kunnen bekijken/monitoren dan realiseer je daar een VPN verbinding voor waarbij 't VPN Endpoint tussen je eigen netwerk en 't internet komt te staan in een eigen DMZ en waarbij je vervolgens ook alléén maar verkeersstromen toestaat welke je (her) kent.
Als je de camera's daarna alsnog vanop 't internet wil kunnen bekijken/monitoren dan realiseer je daar een VPN verbinding voor waarbij 't VPN Endpoint tussen je eigen netwerk en 't internet komt te staan in een eigen DMZ en waarbij je vervolgens ook alléén maar verkeersstromen toestaat welke je (her) kent.
[Voor 9% gewijzigd door Will_M op 21-09-2018 22:41]
Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Zoals ik al eerder zei; dan zoek je een ander (zakelijk) iemand die weet hoe IP-camera's werken en laat je die een advies en/of installatie doen. In de basis lees ik nu al niet over welk non-static IP (LAN / WAN / VLAN) we praten; dat levert al ruis op. Daarna blijkt dus dat je al verkeerd bent ingelicht want er is een aanname dat KPN Zakelijk dynamic WAN-IP's levert.sugargibbon374 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 21:58:
[...]
Wij gaan een kpn zakelijk abbonoment nemen en dan hebben wij geen keus
Op een ouder blog van KPN Zakelijk wordt er bijna kant en klaar al gepraat over beveiligingscamera's: https://www.kpn.com/zakel...-hackers-en-inbrekers.htm
Zoals ik het las op die 2e hit kun je kiezen, niet zo diep gegaan of een vast IP standaard is.MAX3400 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 22:23:
@sugargibbon374 @rcdieks blijkbaar allebei geen idee maar KPN Zakelijk, tweede hit op Google, heeft minstens 1 vast IP aan de WAN-kant en indien nodig kan je zelfs meerdere IP's bijkopen.
Heb zelf XS4all al jaren met standaard vast, dus ook niet anders gewend.
[Voor 2% gewijzigd door Dieks77 op 21-09-2018 22:46. Reden: edit]
Op zich maakt 't WAN IP adres ook niet zo heel veel uit, TS moet zich gewoon eerst even gaan realiseren dat 'ie z'n IP camera(s) niet direct aan het internet of zelfs reguliere interne LAN moet willen gaan verbinden én misschien ook weten waarom 'ie dat niet moet gaan willen.... (Dat WAN adres is eventueel met een dienst als DYNDNS nog wel het minste probleem).rcdieks schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 22:45:
[...]
Zoals ik het las op die 2e hit kun je kiezen, niet zo diep gegaan of een vast IP standaard is.
Heb zelf XS4all al jaren met standaard vast, dus ook niet anders gewend.
Er was hier afgelopen week nog een topic op GoT te vinden van een persoon welke héle mooie IP camera's had hangen in z'n zaak/woning maar waarbij die dingen dus precies tijdens een inbraak niets geregistreerd hadden op de NVR...

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse
Move naar Netwerken
Vragen/opmerkingen
Privacy is something you can sell, but you can't buy back!
TS ook bij KPN zakelijk kan je een vast IP adres krijgen. Zelfs het dynamische IP adres is vaak niet zo dynamisch. Lees ik beheer verschillende netwerken maar eigenlijk zie ik ze nooit veranderen, dus maak je er niet druk om. Soms na een grote netwerk wijziging kan het zijn dat je een nieuw ip adres krijgt maar zelfs dat is zeldzaam. heb zelfs met Telfort meegemaakt dat na verhuizing naar andere wijk het IP adres nog gelijk was, was wel met meenemen modem.
Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.
Beste @sugargibbon374sugargibbon374 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 21:28:
Bewakingscamera's in combinatie met een variabel ip is dat een probleem?
Wat voor variabel IP adres hebben we het hier over? Een intern IP adres wat door de DHCP service van je router wordt uitgegeven, of een extern IP adres wat door de provider wordt uitgedeeld?
En waarom zou dat dan een probleem zijn?
En heb je al gekeken wat een eventuele oplossing zou kunnen zijn? Een topicstart met 1 regel is wel erg minimaal.
Vragen/opmerkingen
Privacy is something you can sell, but you can't buy back!
Pagina: 1