Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Een snel en stil systeem tussen de 400 en 600 euro

Pagina: 1
Acties:

• Mogenblue
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 28-04 17:11
Beste tweakers,

Begin dit jaar heb ik een SSD van 250GB in mijn pc gezet en sindsdien heb ik eigenlijk nog weinig te klagen over mijn systeem. Een reboot is nu in 15 tellen gebeurd en als ik hem uit de slaapstand haal staat het scherm klaar voor gebruik voor ik goed en wel in mijn stoel zit.

Mijn computer werkt op een intel i3-2120 2nd generation met een integrated graphics controller, 2 cores, 4 threads op 3,3GHz en 8GB DDR3 op 1333GHZ.
Het besturingssysteem is Linux Mint 18.3 Cinnamon 64 bit versie 3.6.7. Dik tevreden.
Het systeem gebruikt zelden meer als 2,5 GB ram.

Maar het begon te kriebelen....
Dus dan moet er iets gebeuren...

Hij is al 7 jaar oud en als er zulke verbeteringen mogelijk zijn dan moet het ook nog een paar stapjes beter kunnen ook. Anno 21 september 2018. Vandaar dat ik ben gaan rondneuzen en zodoende begon het mij te dagen dat ik eigenlijk best zelf zo'n ding in elkaar kan zetten en van lieverlee kwam ik steeds meer op deze website uit.

Ik heb goed rondgekeken en uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat ik een snel en stil systeem wil hebben. Omdat dat kan. Mijn normaal gebruik is spreadsheets, internet, een beetje foto bewerken in Gimp en af en toe een video op youtube kijken. Dat is het eerlijk gezegd wel.

Zo bezien is mijn wensenlijstje misschien wat overkill. Ik had waarschijnlijk een wat mindere processor kunnen kiezen, zoals de Intel Core i3-8100 of de Intel Core i3-8350K, allebei met 4 cores, maar als je snel wil, dan moet je ook snel doen. Ik ben nu die snelheid van die SSD gewend dus nu wil ik daar een paar stappen overheen. En over 7 jaar leven we ook weer in een andere wereld.

Ik ga binnenkort een 32 inch full HD scherm aanschaffen. Tot nu toe doe ik het met een 1280x1024 scherm. Mijn laptop heeft al een FHD scherm, 1920x1080. Om de uitwisselbaarheid van spreadsheets tussen de desktop en de laptop te vereenvoudigen lijkt het me het handigst om op de desktop dan ook maar een FHD scherm aan te sluiten. Ik had eerst een 32 inch quattro HD scherm in gedachten van Iijama, met 1 miljard kleuren, maar dat laat ik dus maar vallen. Misschien over 5 jaar weer eens naar kijken.

Mijn documenten en spreadsheets worden via dropbox gesynchroniseerd over de aangemelde apparaten. Door het verschil in schermmaten is dat nu nog steeds zoomen op beide apparaten om het beeld weer goed te krijgen. Dat moet straks dus verleden tijd zijn.

Dit is het wensenlijstje dat ik na diverse omzwervingen heb gemaakt.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8500 Boxed€ 223,85€ 223,85
1Gigabyte B360M HD3€ 73,50€ 73,50
1Cooler Master Silencio 352€ 58,-€ 58,-
1be quiet! Pure Rock Slim€ 19,95€ 19,95
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C4G4D26BFSB€ 74,90€ 74,90
1Seasonic M12II Evo 520W€ 60,95€ 60,95
1Corsair Force MP500 120GB€ 64,51€ 64,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 575,66

Mijn budget ligt tussen de 400 en 500 euro, maar als ik de aankopen over een aantal maanden uitspreid is er ook wat meer op te hoesten. Ik neem een audio kaart mee uit mijn huidige systeem. Dus die heb ik al.

Ik zit nog met een vraag wat het verschil is tussen een enkele kit van 8GB ram en een dubbele kit van 4GB ram. Voor mijn eigen systeem kom ik niet verder dan dat ik de kits na een paar jaar kan omwisselen zodat de andere dan wat meer gebruikt wordt.

Graag hoor ik van jullie wat jullie hierop te zeggen hebben. Geef ik teveel uit met een processor van 6 cores?

Met vriendelijke groet,

Mogenblue

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Een i3-8xxx of desnoods een i5-8400 is bakken sneller dan je huidige CPU. Je hebt, wat mij betreft, geen 6 cores nodig.

En RAM moet je afstemmen op de memory-controller dus je hebt meer aan 2x 4GB dan 1x 8GB in dit geval.

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

@Mogenblue ik zou ivm de uit de pan rijzende prijzen een AMD set kiezen Ryzen 2600 voldoet prima. heb je al een videokaart, als dat nvt is kun je goed uit met een 2400G AMD met B450 moederbord en 8gb 2x4gb RAM op 3000MT/s en een goede kwaliteitsvoeding als pricewatch: be quiet! Pure Power 10 400W of pricewatch: BitFenix Formula Gold 450W

gebruik je geen videokaart, kun je ook met minder W uit

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Mogenblue
Nee, ik heb geen videokaart. Ik heb er een geprobeerd met ddr4 geheugen maar toen begon het beeld te stotteren. Dus die heb ik maar teruggestuurd. Misschien kan ik er nog een proberen met ddr3 geheugen:

pricewatch: MSI GeForce GT 710 2GD3H LP

Maar eigenlijk wil ik aan dit systeem geen geld meer uitgeven. Aan de andere kant zou ik hem wel kunnen kopen en dan meenemen zodat ik een Ryzen 2600 kan kiezen.

• dannyh53
  • Registratie: december 2015
  • Laatst online: 02:35
Mogenblue schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 21:18:
Nee, ik heb geen videokaart. Ik heb er een geprobeerd met ddr4 geheugen maar toen begon het beeld te stotteren. Dus die heb ik maar teruggestuurd. Misschien kan ik er nog een proberen met ddr3 geheugen:

pricewatch: MSI GeForce GT 710 2GD3H LP

Maar eigenlijk wil ik aan dit systeem geen geld meer uitgeven. Aan de andere kant zou ik hem wel kunnen kopen en dan meenemen zodat ik een Ryzen 2600 kan kiezen.
die gpu is zn geld niet waard. Gewoon voor nieuw systeem gaan, misschien AMD APU als je een beetje gamed maar anders werkt een i3 goed genoeg

• Mogenblue
Als ik aan 4 cores genoeg heb en een tandje terug ga met de voeding wordt het toch wel zo 50 euro goedkoper. Het duurt allemaal nog een aantal maanden, dus misschien zakken de prijzen ook nog wat in die tijd. Zal wel mei of juni worden voor ik het in elkaar ga zetten.

Het heeft geen zin om 6 cores te nemen als er 2 altijd niks doen.

• MAX3400

MAX3400

Mogenblue schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 21:30:
Zal wel mei of juni worden voor ik het in elkaar ga zetten.
Dan heeft het erg weinig nut om nu een topic te openen... Prijzen zijn dagprijzen; afhankelijk van de vraag, aanbod en kartelvorming, kan een instap-PC tegen die tijd 300 of 900 Euro kosten.

• Mogenblue
Ja, maar ik wil die componenen verspreid over een aantal maanden gaan kopen. Dus dan wil ik wel van tevoren een plan hebben wat ik ga doen.
Om de kosten te spreiden.

• MAX3400

MAX3400

Mogenblue schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 21:35:
Ja, maar ik wil die componenen verspreid over een aantal maanden gaan kopen. Dus dan wil ik wel van tevoren een plan hebben wat ik ga doen.
Om de kosten te spreiden.
Nogmaals; je zit vast aan dagprijzen. Koop je morgen een CPU en over 2 maanden je RAM, kan het dus zijn dat het RAM over maanden 1.5x zo duur is. Duurt het nog langer voor je systeem af is. Ik snap dat je een nieuw(er) systeem nodig hebt maar persoonlijk vind ik het een raar idee om alles los te kopen over een periode van bijna 9 (!!) maanden zonder een duidelijk plan?

Als je oude BBG's bekijkt dan is de daling (gemiddeld over de hele linie) ongeveer 11% van de componenten. Let wel: gemiddeld dus niet per specifiek onderdeel. Dus als je nu gaat sparen voor een nieuw systeem en je hebt 500 Euro bij elkaar, zou je theoretisch een nieuw systeem van 561 Euro kunnen kopen.

• Mogenblue
Ik dacht dat ik best wel een duidelijk plan had gemaakt met mijn wensenlijstje. Ik heb nu wel het idee gekregen om het RAM vlak voor de CPU te kopen omdat ik dat dan beter op elkaar kan afstemmen.
Omdat ik hier interessante feedback krijg kan het best zijn dat ik voor een AMD ga kiezen. Dus dan kan ik sneller RAM gebruiken.

Het is misschien een raar idee om alles los te kopen, maar ik ben niet zo goed in sparen. Ik geef mijn geld vrij gemakkelijk uit.

Bedankt voor jullie feedback. Ik heb de Intel cpu verlaagd naar 4 cores en ook een wenslijstje toegevoegd voor AMD. Die komt zo'n 50 euro lager uit dan Intel, net onder de 500 euro.

[Voor 16% gewijzigd door Mogenblue op 22-09-2018 05:22. Reden: Wenslijstje AMD toegevoegd.]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True