Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1118723

Topicstarter
Hey,

Ik heb de volgende aparaten:
GP62-6QF-Leopard-Pro laptop met windows 10.
Samsung TV PS42Q92H met HDMI aansluiting.
Philips home cinema set FR994 met SPDFI aansluiting.
SpeaKa Professional Audio Extractor SP-AE-H/TC-04

Nu heb ik een HDMI kabel naar de extractor lopen.
Vanaf daar loopt er een HDMI naar de TV en een SPDIF naar de home cinema set.
Nu krijg ik geluid over de TV boksen en over de home cinema set.
De TV kan ik op mute zetten maar het geluid van de home cinema set blijft stereo ipv 5.1.
De schakelaar staat op 5.1.
Echter herkent de laptop alleen de Samsung als geluidsbron en kan ik nergens 5.1 aanklikken oid.

Ik weet echt niet meer wat ik moet doen, zoveel opties geprobeerd als computer leek en ik snap het echt niet meer.
Hopelijk heeft iemand een makkelijke oplossing, ergens een vinkje aanzetten of iets downloaden...

Alvast bedankt,

Ramon

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:43
Waarom sluit je de speakerset niet rechtstreeks aan op de spdif uitgang van de laptop?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja, dit type heeft dus geen SPDIF uitgang helaas...niet op gelet met het uitzoeken paar jaar geleden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Waarom SPDIF uberhaupt? Daar kunnen toch niet alle codecs overheen?

Werkt het wel (beter) als je eens alleen de laptop direct op de TV prikt en verder geen andere spullen aansluiten? Iets zegt met dat die extractor geen "netjes HDMI / HDCP" praat.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik ben echt een leek in dit soort dingen...
Als ik de laptop gewoon met HDMI rechtstreeks op de TV aansluit gaat het beeld en geluid prima over de TV.
Echter zit de home cinema niet met de TV gekoppeld maar staat er los van.
Ik kon eigenlijk geen andere oplossing verzinnen om 5.1 naar de home cinema te krijgen, als iemand een ander idee heeft hoor ik het graag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Ik denk, maar dat zal ook waarschijnlijk wel in de handleiding staan; een receiver uit 2008 kent geen HDMI of besef van bepaalde signalen/codecs.

Het is me wel een beetje onduidelijk hoe alles nu is aangesloten en op welke in/uitgang. Je zit met laptop van nog geen 2 jaar oud en probeert op de een of andere manier "een signaal" zowel naar je TV als receiver te sturen welke allebei 10 jaar oud zijn.

Welke codecs zijn het? Wat werkt er nu wel/niet anders als de laptop direct aan de TV zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:43
Anoniem: 1118723 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 19:44:
Ja, dit type heeft dus geen SPDIF uitgang helaas...niet op gelet met het uitzoeken paar jaar geleden ;)
Weet je dat heel zeker? Is bij laptops vaak gecombineerd met de normale hoofdtelefoon aansluiting, kijk eens of je geen rode led ziet branden als je erin kijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Ik zag even snel wat specificaties voorbij komen van je tv en deze zou ook over een spdif uit beschikken? Zo ja, dan zit daar mogelijk de oplossing voor je?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-01 11:18
Antwoord is vrij simpel denk ik: audio wordt pcm verstuurd (uncompressed), en dat gaat maar tot 2 kanalen over spdif.
Dolby digital / dts (compressed) kunnen wel.
Is feitelijk weinig aan te doen als je echt spdif moet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb even gekeken..de laptop heeft geen rood lampje of ander teken staan bij de 3,5 jack. Kan het ook niet vinden op internet.
Achter op de tv gekeken en in de handleiding en er zit geen optical audio of spdif op de tv. Alleen 3,5mm en rood/wit tulp. De laptop zou surround moeten kunnen geven, dus neem aan dat er toch een optie zou moeten zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zou de laptop anders misschien geen 5.1 kunnen zenden? Eigenlijk geen idee hoe je dat kunt zien. De verkoper had een mooi praatje over surround sound destijds. Kan je anders een andere geluidskaart ofzo gebruiken dat dit trucje/of een ander trucje wel werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Sluit je laptop eens aan met HDMI op een recente receiver, bij familie of vrienden. En dan ga je naar 4kmedia.org en download je enkele demo's om af te spelen met VLC3.x

In je huidige opstelling is het echt een beetje gissen wat je doet, welke codecs je afspeelt, met welke player, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Goed idee! Is dit dan een optie eventueel? ASUS Xonar U5. Of zitten hier ook weer haken en ogen aan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:37
Volgens MSI heeft jouw laptop gewoon spdif output via de koptelefoonuitgang. https://www.msi.com/Lapto...Leopard-Pro/Specification . Daar moet je 5.1 ac3/dts mee kunnen gebruiken.

[ Voor 15% gewijzigd door blissard op 21-09-2018 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Echt? Top! Ik heb me rot gezocht op sites, onder andere die van MSI en heb het nergens zien staan...gaaf :)

https://www.msi.com/Laptop/GP62-6QF-Leopard-Pro.html

Ik zag ook geen teken of rood lampje bij de audio jack.
Welke kabel zou ik dan moeten kopen om naar de reciever? Dan gaat het (hopelijk) dus toch werken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nick_haak
Je moet voor jezelf even een goed onderscheid maken wat je wilt / verwacht.
De laptop kan via spdif gerust surround uitsturen, maar het betreft dan alleen compressed (bitstream) formaten, vaak moet je daar een optie als "SPDIF Passthrough" aanzetten in je video player.
Deze formaten zijn bijvoorbeeld (zoals hierboven genoemd AC3, Dolby Digital, DTS...

Als je nou een spel gaat spelen op je laptop, wordt het geluid niet in 1 van die formaten uitgestuurd, maar gewoon als losse (uncompressed) kanalen.

Windows zal zelf niet zomaar audio omzetten naar een bitstream formaat, en hier ligt ook meteen de reden dat je alleen stereo kunt kiezen, de manier waarop je audio normaliter wordt uitgestuurd, kan gewoon (over spdif) niet meer dan 2 kanalen zijn.

Als je een film gaat kijken met de juiste audiosporen (en instellingen), zul je gewoon surround geluid moeten krijgen, ondanks dat je Windows op stereo staat ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blissard
@Anoniem: 1118723 met een connector als deze https://www.kabeldirect.n...mini-toslink-adapter.html kun je met een gewoon toslink kabeltje je laptop op je versterker aansluiten. Zou vanzelf moeten werken.

Topicstarter
Ik heb eindelijk de connector binnen...duurde even ;)
Als ik het erin steek hoor ik niks. Als ik hem eruit haal doen de boksen van de laptop het gewoon.
Heb ik ergens een instelling gemist of een verkeerde driver?
Begrijp er weer niks van ;)

• nick_haak
Heb je de audio drivers die Windows zelf installeert, of de drivers van (ik vermoed) Realtek?
https://www.msi.com/faq_n...3631456671/Q1493631348331
Deze FAQ beschrijft het denk ik wel aardig :)

• blissard
En hoe sluit je het aan en heb je de optische uitgang aan staan?
Pagina: 1