Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Bosch Garages

Pagina: 1
Acties:

• XiaomiGlobal
  • Registratie: mei 2018
  • Laatst online: 23-03-2020
Ik ben vandaag met mijn auto bij een lokale Bosch Garage geweest, voor de 45.000km beurt. Volgens Bosch doen ze gewoon onderhoud volgens het boekje, maar ik heb vandaag helaas een hele andere ervaring gehad.

Het online gedeelte van Bosch Car Service geeft namelijk de mogelijkheid, om een afspraak in te plannen. En het voordeel hiervan is: je weet direct wat het gaat kosten en ze zetten erbij, wat voor werkzaamheden er worden gedaan.

In mijn geval zou het dus € 65 kosten voor de 45.000km beurt, daarbij zou de olie en oliefilter vervangen worden. Heel goedkoop natuurlijk, dus ik besloot om voor Bosch Car Service te kiezen: wat er kan namelijk fout gaan dacht ik? Nou daar ben ik vandaag achter gekomen!

Bosch heeft dit afspraken systeem pas een half jaar ofzo online, en schijnbaar zijn niet alle Bosch garages daar even blij mee. Volgens de garage waar ik vandaag kwam, zou de prijs namelijk niet kloppen.

Hij moest het echter toch uitvoeren, omdat Bosch mij die prijs gegeven had bij het maken bij de afspraak. Dus ik dacht: nu heb ik gewoon geluk en heb ik flink wat geld bespaart. Tot ik vanmiddag mijn auto op kwam halen. Toen bleek het boekje van de auto niet ingevuld te zijn, dus ik direct naar binnen om het boekje te laten invullen.

Dus ik kom thuis en kijk wederom in het boekje: deze keer viel mij op, dat er niks was ingevuld bij "oliewissel en oliefilter" dus ik weer terug. Mij werd toen verteld, dat dit was omdat ze enkel de olie vervangen hadden. De filter hadden ze niet vervangen, omdat ze deze normaalgesproken enkel om de 30.000km doen samen met alle andere filters.

Daarop heb ik natuurlijk getoond, dat ik wel degelijk betaald had voor een oliewissel en oliefilter wissel. Waarop de Bosch Garage, wederom de schuld in de schoenen van Bosch Car Service stak. Want de prijs zou zogenaamd niet kloppen en alleen al de olie, zou € 35 excl btw kosten.

Nu mag ik komende maandag dus weer terug komen, want hij heeft toegezegd om alsnog de oliefilter te vervangen. Maar naar mijn weten, hoort een oliefilter altijd samen vervangen te worden met de oliewissel. Oftewel iedere 15.000km volgens de fabrikant.

Dus tot zover onderhoud volgens het boekje en ik was en ben nog steeds lichtelijk geïrriteerd: want als ik niet had nagevraagd, dan zou ik dus denken dat het wel correct uitgevoerd is. Daar ga je als klant zijde namelijk wel vanuit, zij zijn namelijk de vakmensen.

En dan voelt het eerlijk gezegd een beetje alsof je belazerd word: want als ik het niet nagevraagd had, dan zou ik nu denken dat mijn oliefilter ook vervangen was. Vraag mij dus af of er andere mensen zijn, die ook dit soort ervaringen hebben?

Bosch Car Service adverteert de laatste tijd namelijk veel op onderwijs andere Facebook, en het is erg aantrekkelijk om je auto naar zo'n lokale garage te brengen. Vooral omdat Bosch als merk zijnde, een erg goede reputatie heeft.

Het bijgehouden verbruik van mijn zuinige Thaise Suzuki Celerio

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 22:17
Als iets te goed lijkt om waar te zijn, dan is het meestal ook niet waar.

• Fable
  • Registratie: juli 2009
  • Niet online
65 euro is wel heel erg weinig, als ik mijn auto invul kost het 202,86 euro, wat dan weer heel erg duur is.
De prijs is ook afhankelijk van de garage, dus misschien heeft jouw garage een verkeerde prijs doorgegeven aan de Bosch rekenmodule.

[Voor 41% gewijzigd door Fable op 21-09-2018 19:06]

• XiaomiGlobal
Fable schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 19:05:
65 euro is wel heel erg weinig, als ik mijn auto invul kost het 202,86 euro, wat dan weer heel erg duur is.
De prijs is ook afhankelijk van de garage, dus misschien heeft jouw garage een verkeerde prijs doorgegeven aan de Bosch rekenmodule.
Ja ik vond het ook erg goedkoop: maar ik heb dan ook een A-segmenter. En enige wat ze feitelijk doen is olie wisselen en filters: ik betwijfel, of ze überhaupt de auto controleren. Maar de Bosch garage beweert inderdaad, dat Bosch Car Service de verkeerde prijs zou hanteren.

Ik vind dat zelf alleen een beetje vreemd, dat ze wijzen naar Bosch Car Service. Want daar zijn ze ja bij aangesloten. En voor mij persoonlijk zijn transparante prijzen belangrijk.

Dus ik was erg blij met de mogelijkheid om online een afspraak te maken, waarmee ik direct de prijs kreeg te zien. Want het scheelde wel dikke € 100 tegenover de dealer.

• Hackus
  • Registratie: december 2009
  • Niet online

Hackus

Chain DL,SQ,BP,MP, and Flys

@XiaomiGlobal De garage waar je bent geweest, dient het uit te voeren wat de site aantoont. je zegt ons niet om welke auto het gaat met link naar de site waar je deze prijs hebt gezien. de garage werkt voor BCS en hoort alles wat op de site te zien is aan tarieven van reparatie en onderhoud dus uit te voeren. hun moeten het zelf maar uitvechten met BCS zelf

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 22:17
Voor 65 euro kan je inderdaad wel nieuwe olie+filter krijgen, en dan heb je nog ~€25 aan werkplaatstarief over. (mocht je het zelf doen)

Maar ze kijken dan verder nergens anders naar. Terwijl doorgaans ook het pollenfilter ook jaarlijks gaat.

• meermarco
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 22:20
Bosch is helaas slechts een label. Net zoals merkdealers. Je hebt hele goede, maar ook slechte. Wel goed dat Bosch service het wel laat fixen. Nu gaan ze het filter vervangen. Maar dan gaat er toch weer wat olie uit? Of kan dat zonder te knoeien?

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 23:59

t_captain

Moderator General Chat
Oliewissel voor 65 euro?

Half uurtje werk, incl BTW bij een gemiddelde garage 30 euro. Een fatsoenlijke longlife olie doet online 10 euro per liter, met wat marge 15 bij de garage. Filtertje, 2 tientjes. Kom ik al op 95 euro.

Verder is een oliewissel iets anders dan een beurt. Interieurfilter? Brandstoffilter? Controle enkele tientallen standaardpunten? Remvloeistof elke 2 jaar. Zelfs zonder werk mag er wel een half uurtje voor de inspecties worden gerekend. Weer drie tientjes.

Met andere woorden, dit is te ver uitgekleed.

• XiaomiGlobal
jeroen3 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 20:46:
Voor 65 euro kan je inderdaad wel nieuwe olie+filter krijgen, en dan heb je nog ~€25 aan werkplaatstarief over. (mocht je het zelf doen)

Maar ze kijken dan verder nergens anders naar. Terwijl doorgaans ook het pollenfilter ook jaarlijks gaat.
Ja pollenfilter en luchtfilter had ik zelf al gedaan: word bij Suzuki zelf ook apart in rekening gebracht, dus dan kan ik het net zo goed zelf doen. Kleine moeite namelijk.

Of ze de auto ook daadwerkelijk gecontroleerd hebben? Eigenlijk horen ze dat te doen, maar ik denk dat ze enkel de olie gewisseld hebben en voor de rest nergens naar gekeken hebben. Maar die controle word ook gewoon gespecificeerd door Bosch, dus het hoort erbij in-principe.
t_captain schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 20:58:
Oliewissel voor 65 euro?

Half uurtje werk, incl BTW bij een gemiddelde garage 30 euro. Een fatsoenlijke longlife olie doet online 10 euro per liter, met wat marge 15 bij de garage. Filtertje, 2 tientjes. Kom ik al op 95 euro.

Verder is een oliewissel iets anders dan een beurt. Interieurfilter? Brandstoffilter? Controle enkele tientallen standaardpunten? Remvloeistof elke 2 jaar. Zelfs zonder werk mag er wel een half uurtje voor de inspecties worden gerekend. Weer drie tientjes.

Met andere woorden, dit is te ver uitgekleed.
Het is echter een beurt: laten wij eerlijk zijn, een kleine beurt stelt ook niet veel meer voor dan een oliewissel. Er word dan een rondje om de auto gelopen en dat is.

In-principe zouden ze dus ook de auto gecontroleerd moeten hebben: maar ik geloof ze niet op hun blauwe ogen, dus kan ook zijn dat ze enkel olie gewisseld hebben. Maar mijn onderhoudsboekje is wel netjes afgetekend B)

Dus zelf zeggen ze wel de controlebeurt uitgevoerd te hebben.

[Voor 40% gewijzigd door XiaomiGlobal op 21-09-2018 21:10]

• neographikal
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
t_captain schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 20:58:
Inkoop? Ik betaal als consument al 5,80 per liter volsynthetische olie per 5 liter, laat staan als het per drum gaat, nog goedkoper. Ik maak me alleen weinig illusies, ze zullen er voor dat geld niet snel volsynthetische olie ingooien, iets met marges. In zo'n wagentje gaat een 3,5 liter, filtertje eurootje of 7 (generiek merk), dus het gaat maar heel ruim is het niet.

Op zoek naar een fotograaf?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

meermarco schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 20:50:
Bosch is helaas slechts een label. Net zoals merkdealers. Je hebt hele goede, maar ook slechte. Wel goed dat Bosch service het wel laat fixen. Nu gaan ze het filter vervangen. Maar dan gaat er toch weer wat olie uit? Of kan dat zonder te knoeien?
filter met inhoud gooi je weg, dus moet een een paar 100ml bij bij deze auto (200ml filter en 2.9L vulling)

[Voor 3% gewijzigd door Hackus op 21-09-2018 21:11]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• neographikal
  • Niet online
Hackus schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 21:09:
[...]

filter met inhoud gooi je weg, dus moet een een paar 100ml bij bij deze auto
Olie zal doorgaans eruit moeten, het kan dat ze het teruggooien of dat ze lui zijn en gewoon de oliespuit pakken :)

• Will_M
  • Registratie: maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

neographikal schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 21:07:
[...]

Inkoop? Ik betaal als consument al 5,80 per liter volsynthetische olie per 5 liter, laat staan als het per drum gaat, nog goedkoper. Ik maak me alleen weinig illusies, ze zullen er voor dat geld niet snel volsynthetische olie ingooien, iets met marges. In zo'n wagentje gaat een 3,5 liter, filtertje eurootje of 7 (generiek merk), dus het gaat maar heel ruim is het niet.
Waar betaal jij als particulier voor een 5W30 (Long Life) Vol-Syntheet dat bedrag pér liter in dat soort kleine hoeveelheden? Een simpele (dunne) 15W50, misschien.....?

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 00:55
Een Celerio 1.0 loopt op 5W40 of 5W30. Met 15.000km ook geen longlife. 5 liter Eurol Super Lite 5W40 heb je voor 34 euro, maar er zijn goedkopere (winprice is dezelfde olie voor de helft).
Oliefiltertje van AMC doet 3-4 euro (ok, 6 euro adviesprijs), zijn de kosten ook niet.
Waarom ze voor die 3 euro dan niet dat filtertje doen: tijd. Carterstop eraf, even laten lopen terwijl je een andere auto pakt, schroefje terug, olie erin, 5 minuten werk, maximale winst.

• Uberdude
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 27-04 03:31
Slecht afgehandeld door deze bosch garage moet ik zeggen, werk zelf ook voor een bosch garage en icm met dit systeem word de afspraak met afgesproken prijs gewoon automatish in de agenda gezet. Ik moet zelf zeggen dat 65eu een redelijk lage prijs is die de calculator opgeeft. Durf zo ook niet te zeggen wat zo'n service bij ons zou moeten kosten aangezien ik niet over de prijzen ga, maar ik weet wel dat iedere BCS zijn prijzen online in die calculator kan aanpassen, misschien heeft deze vestiging daarbij een fout gemaakt.

• XiaomiGlobal
Ja ze zeiden doodleuk, dat ze filters om de 30.000km doen. Maar dat is niet wat de fabrikant voorschrijft en BCS, adverteert juist dat ze onderhoud volgens het boekje doen.

De prijzen waren trouwens vrijwel gelijk, de ene BCS garage was hoogsten een halve euro goedkoper. Maar als het goed is, dan word maandag alsnog die oliefilter geplaatst.

Ik betwijfel alleen of ik dan wel voor de 60.000km beurt bij hun langs wil komen: want een kaartje was ook niet in de auto gehangen, zal bij God niet weten wat voor olie ze er nou in gedaan hebben. Waarschijnlijk wat de fabrikant aanbeveelt, maar er mogen ook andere soorten in zoals 10w40 bijvoorbeeld.

• _JGC_
Ik zou gewoon ver weg blijven bij zo'n garage. Olie verversen zonder nieuw filter is alsof je na het sporten schone kleren aantrekt zonder te douchen. Kan je het net zogoed niet verversen.

Bosch Car Service is gewoon een naampje die ze kopen, verder niks. Er zijn garages die het serieus nemen, maar ook garages die het alleen voor het merkje doen.

Vorig jaar accu dood, bel Bosch Car Service in de plaats waar ik gestrand was. Komt langs met jumpstarter, ik rijd daarna achter hem aan voor een nieuwe accu. Verkoopt ie General accu van 62Ah voor 120 euro, voor dat geld heb je een Bosch of Varta accu, maar die verkocht ie niet.

• ErgoStijn
  • Registratie: oktober 2007
  • Laatst online: 23:46
_JGC_ schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 21:54:
Een Celerio 1.0 loopt op 5W40 of 5W30. Met 15.000km ook geen longlife. 5 liter Eurol Super Lite 5W40 heb je voor 34 euro, maar er zijn goedkopere (winprice is dezelfde olie voor de helft).
Oliefiltertje van AMC doet 3-4 euro (ok, 6 euro adviesprijs), zijn de kosten ook niet.
Waarom ze voor die 3 euro dan niet dat filtertje doen: tijd. Carterstop eraf, even laten lopen terwijl je een andere auto pakt, schroefje terug, olie erin, 5 minuten werk, maximale winst.
Sterker nog, een garage heeft vaak olievaten staan. 5w40 heb je al voor €130 ex btw, dat is ~2,20 per liter, zonder eventuele kortingen bij grootverbruik.

Ik heb zelf altijd goede ervaringen met bcs gehad, was onze dorpsgarage. Ik adviseer je om duidelijk met ze te communiceren dat dit geen service is, en dat je een klacht indient bij bosch zelf als overkoepelende organisatie.

€65 voor een simpele oliewissel incl filter kan namelijk prima (alhoewel ‘t geen vetpot is voor een garage)

Of je er terugkomt, ligt aan jezelf. Je kunt volgende keer weer online alles afspreken, daarna voor je afspraak je eerst melden, alles mondeling doornemen en laten tekenen dat dit voor die prijs conform afspraken uitgevoerd wordt.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

XiaomiGlobal schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 09:09:
Ja ze zeiden doodleuk, dat ze filters om de 30.000km doen. Maar dat is niet wat de fabrikant voorschrijft en BCS, adverteert juist dat ze onderhoud volgens het boekje doen.

De prijzen waren trouwens vrijwel gelijk, de ene BCS garage was hoogsten een halve euro goedkoper. Maar als het goed is, dan word maandag alsnog die oliefilter geplaatst.

Ik betwijfel alleen of ik dan wel voor de 60.000km beurt bij hun langs wil komen: want een kaartje was ook niet in de auto gehangen, zal bij God niet weten wat voor olie ze er nou in gedaan hebben. Waarschijnlijk wat de fabrikant aanbeveelt, maar er mogen ook andere soorten in zoals 10w40 bijvoorbeeld.
Je moet het gewoon uitpraten maandag. Direct een conclusie trekken dat het een slechte garage is vind ik ook wat overdreven. Het zijn gewoon standaard tarieven die uit kunnen. ze hebben zelf +- €15,- aan onderdelen
(filter en 3L olie) laat het €20,- zijn, dus het valt allemaal wel mee.

• XiaomiGlobal
Ik heb al met BCS via Facebook gecommuniceerd en doorgeven, dat ik via hun online platform een afspraak gemaakt had. Voor onderhoud volgens het boekje, en dat het dan vervolgens niet gebeurd zoals het zou moeten gebeuren.

Die garagist zal wel niet gewend zijn dat mensen online een afspraak maken via Bosch... maar dan nog: hij zal toch wel dezelfde informatie voor zijn neus krijgen, als ik tijdens het maken van de afspraak?! Maar nee, ik denk niet dat ik de volgende keer terug zal komen.

Ik laat ze het natuurlijk wel oplossen en maandag dus alsnog die filter plaatsen, waarbij ik er dan vanuit ga dat ze dat wel professioneel doen.

Alleen de volgende keer kies ik wel een andere garage: bijvoorbeeld Carprof, dat is een voormalig Peugeot/Hyundai dealer bij ons in de buurt.

Dus er zijn genoeg keuzes in de buurt en over de betreffende Bosch garage, heb ik helaas al wat mindere verhalen over gelezen. Zo wilde een man bij zijn auto blijven, toen ze hem APK keuren gingen. Waarop de garagist zei: bij een restaurant, mag je ook niet in de keuken kijken.

APK doe ik sowieso bij keuringsstation, maar ik had nooit gedacht dat een Bosch garage een simpele ( kleine ) onderhoudsbeurt verkeerd kon uitvoeren. Laat staan of ze de auto überhaupt controleren, wat er natuurlijk wel bij hoort.

Ga er wel vanuit dat ze het maandag prima op zullen lossen, maar het vertrouwen is natuurlijk al weg. Omdat ik mij eigenlijk enigszins belazerd voel: onderhoud volgens het boekje online boeken bij Bosch, en dan gebeurt het niet volgens het boekje.

Als je dan niet na vraagt kom je nooit te weten, wat ze daadwerkelijk gedaan hebben. Ik was zelfs nog aan het twijfelen, of ze de olie dan wel ververst hadden zoals ze gezegd hadden.

Voor hetzelfde geld, parkeren ze de auto gewoon even op een andere plek. Je merkt het namelijk toch niet en ze hebben ook geen kaartje in de auto achtergelaten, van olie ververst op deze datum met olie xxXxx.
Hackus schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 11:22:
[...]

Je moet het gewoon uitpraten maandag. Direct een conclusie trekken dat het een slechte garage is vind ik ook wat overdreven. Het zijn gewoon standaard tarieven die uit kunnen. ze hebben zelf +- €15,- aan onderdelen
(filter en 3L olie) laat het €20,- zijn, dus het valt allemaal wel mee.
Ja dat sowieso: al heb ik gisteren natuurlijk ook 5 minuten met ze gesproken, nadat ik verhaal kwam halen over de ontbrekende stempel bij Olie en Filter wissel. Toen werd mij ja verteld wat ze daadwerkelijk gedaan hadden.

En als ik hem niet had laten zien, wat er volgens Bosch zou moeten gebeuren. Dan had hij mij natuurlijk proberen te overtuigen, dat zo'n filter daadwerkelijk 30.000km mee kan. En dat ze goede olie gebruikt hadden ( dat laatste zei hij namelijk al ).

Heb hem trouwens ook uitgelegd, dat voor mij zo'n online systeem een uitkomst is. Want ik heb autisme, dus wil niet teveel direct contact met garages. Bij het kopen van een auto word ik ja al bedonderd, omdat ik door mijn beperking gewoon niet goed kan onderhandelen.

Dus voor onderhoud, wil ik gewoon een betrouwbare garage hebben. En dat vertrouwen heeft momenteel een deuk opgelopen.

[Voor 24% gewijzigd door XiaomiGlobal op 22-09-2018 11:29]

• _JGC_
Tip voor de volgende keer: zoek een garage die je goed lijkt en blijf bij die garage. Ik ging vroeger altijd naar de beun, leverde goed werk en was niet duur, maar omdat ik verhuisd was niet heel handig meer qua afstand.
Onderweg naar een klant de uitlaat stuk, kom bij de klant, zit op de zijkant van het pand een ZZP'er met een brug in een garagebox. Zelfde dag geholpen, niet duur en dat is mijn vaste garage geworden.
Uiteindelijk wel eens wat uitstapjes gemaakt bij een andere garage omdat het qua planning niet anders kon, maar qua service en kosten halen ze het niet bij de beun en de ZZP'er.

• FabianGTI
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 22:02
XiaomiGlobal schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 18:54:Nu mag ik komende maandag dus weer terug komen, want hij heeft toegezegd om alsnog de oliefilter te vervangen. Maar naar mijn weten, hoort een oliefilter altijd samen vervangen te worden met de oliewissel. Oftewel iedere 15.000km volgens de fabrikant.
Dit was vroeger zo, maar tegenwoordig zeker niet meer, best veel auto's hebben 30.000 km tussen de beurten zitten
Hoe dat bij een skelter is weet ik niet, voor zo'n 'auto' vind ik 65 euro ook best een normale prijs, klein blokje voorin dus ook weinig olie, en een brug heb je niet eens nodig

• Chntl321
  • Registratie: april 2013
  • Laatst online: 13-06 23:21
En als je niet mee mag kijken zou ik het al helemaal niet vertrouwen.

Wij hebben dit gehad bij de Suzukidealer in Breda. Eerst netjes gevraagd of ze van een Vitara van 96 de ecu konden uitlezen omdat hiervoor een speciale stekker nodig is, nee hoor geen probleem. Daar aangekomen mochten we niet mee en kregen we de auto een uur later terug met de mededeling dat hij niet was uit te lezen en dat dit aan de auto lag en dat ze verschillende stekkers hadden geprobeerd. Ten eerste past er maar 1 stekker op en de garage hoort dit te weten en ten tweede was hij de week ervoor bij een Suzuki specialist 150km verderop nog uitgelezen. Dus zij konden het gewoon niet en legden het probleem bij ons weg. Protest had geen nut, auto werd “gegijzeld” tot de 50 euro betaald was. Lekker makkelijk verdienen zo.

Dus sindsdien laat ik nergens mijn auto achter als ik niet mee mag om te kijken wat er gedaan wordt. Bij onze WRX, waarmee we al jaren naar een dorpsgarage gaan, blijven we er ook altijd bij.. ondanks dat we deze monteurs 100% vertrouwen.

Ik zeg maar zo, als je niet mag kijken hebben ze zeker wat te verbergen :X

• internetinfo
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 00:03
FabianGTI schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 12:03:
[...]

Dit was vroeger zo, maar tegenwoordig zeker niet meer, best veel auto's hebben 30.000 km tussen de beurten zitten
Hoe dat bij een skelter is weet ik niet, voor zo'n 'auto' vind ik 65 euro ook best een normale prijs, klein blokje voorin dus ook weinig olie, en een brug heb je niet eens nodig
Nice, lekker ongevraagd de wagen van TS in één zin meerdere keren onnodig afkraken. Ik zou bijna een link met 'GTI' in je nick leggen.

Interval van 30.000 klopt inderdaad dan weer wel, waarbij moderne auto's het zelfs dynamisch berekenen op basis van aantal koude starts, rijgedrag, etc.

• foxgamer2019
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online
Fable schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 19:05:
Dat ligt er toch aan? Misschien was het wel een actie van Bosch, hoeveel de garagehouder krijgt weten we niet. Misschien krijgt hij wel X meer/goedkoop de onderdelen, maar vervangt hij onderdelen niet omdat hij dan minder overhoudt en die dan weer kan verkopen bij volgende reparatie.

Noem mij vooringenomen, maar garagehouders vertrouw ik doorgaans voor geen ene meter. Er wordt ontzettend veel gesjoemeld en geld in eigen zak gestoken. Veelal zie je dat onderdelen niet worden vervangen, of helemaal niet stuk zijn. Ook zogenaamd ruitensproeier bijvullen wordt vaak niet gedaan. Allemaal dingen waar de 'gewone man' overheen kijkt.

Gewoon bij Bosch dus een klacht indienen en naar wel een goede (eventueel door hun geadviseerd) garage gaan.

[Voor 17% gewijzigd door foxgamer2019 op 22-09-2018 12:22]

• XiaomiGlobal
internetinfo schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 12:13:
[...]
Interval van 30.000 klopt inderdaad dan weer wel, waarbij moderne auto's het zelfs dynamisch berekenen op basis van aantal koude starts, rijgedrag, etc.
Op Wikipedia staat inderdaad ook 30.000km als vervangingstermijn van een oliefilter, dus de garagist heeft het gelukkig niet uit zijn duim gezogen.

Alleen mijn auto moet gewoon iedere 15.000 voorzien worden van nieuwe olie, en dan hoort ook direct de oliefilter vervangen te worden. Dus dat is dan volgens het boekje: en dan krijg je een leuke stempel in je boekje, daar gaat het mij ook wel een beetje om :+

Want anders zou ik gewoon in Duitsland naar MacOil kunnen rijden: en daar de olie en oliefilter laten wisselen. Alle andere filters, op de benzinefilter na kan ik namelijk zelf vervangen. Dat laatste heb ik ook gedaan, luchtfilter en interieur filter heb ik zelf vervangen.

Alleen dan krijg je enkel een stempel bij "Olie en Oliefilter" vervangen, dat terwijl een onderhoudsbeurt tegenwoordig niet meer is dan een rondje om de auto lopen en olie verversen en filter. Van zo'n controlebeurt verwacht ik persoonlijk dus heel weinig.

Zal maandag hoe dan ook wel goed komen, dan hoef ik 15.000km niet meer over een beurtje na te denken. Want ik heb nog tot juli volgend jaar de ANWB en bij Suzuki, krijg je gewoon Pechhulp ben hun. Dus als je dat uitrekent, dan is de dealer niet meer zo duur.

Wilde gewoon netjes op tijd de 45.000km beurt uitvoeren en niet wachten tot mei volgend jaar, want dan ben ik vast 10.000km verder. Dus APK laat ik mooi apart uitvoeren.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

_JGC_ schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 11:56:
Tip voor de volgende keer: zoek een garage die je goed lijkt en blijf bij die garage. Ik ging vroeger altijd naar de beun, leverde goed werk en was niet duur, maar omdat ik verhuisd was niet heel handig meer qua afstand.
Onderweg naar een klant de uitlaat stuk, kom bij de klant, zit op de zijkant van het pand een ZZP'er met een brug in een garagebox. Zelfde dag geholpen, niet duur en dat is mijn vaste garage geworden.
Uiteindelijk wel eens wat uitstapjes gemaakt bij een andere garage omdat het qua planning niet anders kon, maar qua service en kosten halen ze het niet bij de beun en de ZZP'er.
Dat was dus mislukt :)

• -tom-562
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 22:49

-tom-562

Oliesjeik

Chntl321 schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 12:12:
En als je niet mee mag kijken zou ik het al helemaal niet vertrouwen.

Wij hebben dit gehad bij de Suzukidealer in Breda. Eerst netjes gevraagd of ze van een Vitara van 96 de ecu konden uitlezen omdat hiervoor een speciale stekker nodig is, nee hoor geen probleem. Daar aangekomen mochten we niet mee en kregen we de auto een uur later terug met de mededeling dat hij niet was uit te lezen en dat dit aan de auto lag en dat ze verschillende stekkers hadden geprobeerd. Ten eerste past er maar 1 stekker op en de garage hoort dit te weten en ten tweede was hij de week ervoor bij een Suzuki specialist 150km verderop nog uitgelezen. Dus zij konden het gewoon niet en legden het probleem bij ons weg. Protest had geen nut, auto werd “gegijzeld” tot de 50 euro betaald was. Lekker makkelijk verdienen zo.

Dus sindsdien laat ik nergens mijn auto achter als ik niet mee mag om te kijken wat er gedaan wordt. Bij onze WRX, waarmee we al jaren naar een dorpsgarage gaan, blijven we er ook altijd bij.. ondanks dat we deze monteurs 100% vertrouwen.

Ik zeg maar zo, als je niet mag kijken hebben ze zeker wat te verbergen :X
Waarom zou je er bij willen zijn?? Als ik een garage had/monteur was, had ik zeker geen zin in mensen die continu op je vingers kijken. Zeker tegenwoordig niet met al die 'internetmonteurs' die het zogenaamd weten, want 'ik had dat op forum X gelezen' :X |:(
Ofja, je zou mss mogen kijken, maar dan blijf je op 10 meter afstand en houd je je mond dicht :+

Men do not quit playing because they grow old. They grow old because they quit playing.

• Michael Knight
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 02:46

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

-tom-562 schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 12:41:
[...]

Waarom zou je er bij willen zijn?? Als ik een garage had/monteur was, had ik zeker geen zin in mensen die continu op je vingers kijken. Zeker tegenwoordig niet met al die 'internetmonteurs' die het zogenaamd weten, want 'ik had dat op forum X gelezen' :X |:(
Ofja, je zou mss mogen kijken, maar dan blijf je op 10 meter afstand en houd je je mond dicht :+
Bij mijn garages kijk ik ook mee.. vinden ze totaal geen probleem, zeker als ze zien dat je een echte liefhebber bent.

Verschillende monteurs roepen mij er soms zelfs bij om even te laten zien wat er aan zit te komen (en hoe ik iets zelf kan doen in een half uurtje), omdat ze weten dat ik zelf ook graag (netjes!) sleutel.

De grote dingen mogen zij allemaal doen, dat zien ze in het systeem.

Laten we vooral niet generaliseren in dit topic. Dat is erg makkelijk en veelal voorbarig.

Flesje Valvoline 5w30 haal ik hier om de hoek voor €5 euro inderdaad. Een oliefilter heb ik voor een tientje. Dan zouden mijn materiaalkosten voor genoemde auto 25 euro zijn. En ja, dan is er weinig over voor garagehouder/monteurs, maar dit zijn veelal de ‘servicebeurtjes’.. het grotere geld verdien je met verkoop en groot onderhoud.

Ik zou als garagehouder juist op goedkope servcebeurtjes inzetten, zodat men dan veel sneller terugkomt voor het grote onderhoud!

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Raymond P
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 02:37
wimmel_1 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 21:29:
[...]

Waar betaal jij als particulier voor een 5W30 (Long Life) Vol-Syntheet dat bedrag pér liter in dat soort kleine hoeveelheden? Een simpele (dunne) 15W50, misschien.....?
Hier, onder andere

En dan heb je daadwerkelijk een synthetische olie en geen hydrocrack (Castrol/Shell) truukjes.
Ik koop al tijden DBV daar, maar die is de laatste maanden niet meer als vol-syntheet te krijgen.

- knip -

• Vinzz
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 23:42
116 euro voor een mijn Lupo. Ik doe dit zelf met een filter 5 euro bv. van Mister Auto en echte super LIDL racing kwaliteit olie 5l voor 12 euro. Kaching.

Moraal: een oliefilter kost 3 euro inkoop.

@_JGC_ Koop een goede 6A acculader, al vanaf 25 euro, daar heb ik al heel wat geld mee bespaard.

[Voor 20% gewijzigd door Vinzz op 22-09-2018 13:01]

• WEBGAMING
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 03:15
[...]

Als je een fatsoenlijk monteur bent, zou het helemaal niets uit moeten maken. De monteurs die ik ken vinden het ook echt totaal geen probleem als je mee kijkt. De meesten vinden het zelfs een plus, omdat je die mensen wat makkelijker kan uitleggen wat het probleem nou precies is.
Als het forum verhaal klopt is het ook alleen maar behulpzaam. Genoeg nuttige informatie op forums, en als monteur kan je ook niet alles weten. Als het een onzin verhaal is, kan je als (goede) monteur gewoon uitleggen waarom iets een onzinverhaal is.

Waarom je als klant mee zou willen kijken lijkt me niet zo'n heel moeilijke vraag toch? Misschien leer je nog wat, en je kan zien dat het werk goed uitgevoerd word.

Ontopic, ik vind dat ze er gewoon even een nieuw filter op moeten zetten. Paar euro, ze moeten gewoon niet zeuren. Dat die prijzen online niet kloppen kan jij ook niets aan doen, en je hebt er inderdaad gewoon voor betaald.
Die garage moet maar bij Bosch gaan zeuren dat de prijzen niet kloppen.

[Voor 15% gewijzigd door WEBGAMING op 22-09-2018 20:14]

• Chntl321
[...]

Wij zijn liefhebbers van beide auto’s en vinden het leuk om mee te kijken en dan ondertussen ook nog wat te leren. De auto’s zijn een hobby. De monteurs van onze huidige garage vinden dat alleen maar fijn, laten gelijk zien wat ze allemaal doen en waarom. Zijn ook nooit te beroerd om ergens even mee te helpen of naar te kijken als het nodig is. Het is dat ze de benodigde stekker niet hadden om de Vitara uit te lezen, anders waren we al nooit naar de Suzukidealer in Breda gegaan.

Ik denk dat jouw houding meer zegt over jouw persoonlijkheid dan dat van degene die mee wil kijken omdat het hem/haar interesseert 8)7

[Voor 8% gewijzigd door Chntl321 op 22-09-2018 13:53]

• neographikal
  • Niet online
wimmel_1 schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 21:29:
[...]

De Action heeft tijden Shell Helix Ultra gehad voor vijf euro per liter, dat spul haalt de hoogste normen. Het is nu ietsje duurder, maar voor een euro of 8 per liter ben je rond op internet, incl. verzenden.

• Trichoglossus
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 18-06 17:16
30.000km voor olie is wel relatief lang, afhankelijk van wat voor ritten je rijdt. Volgens het boekje zou de mijn renault dat ook moeten hebben, diverse monteurs geven echter aan dat 15.000km beter is. Mijn nokkenasversteller vond 30k ook te lang en ging de pijp uit. Nu gewoon om de 15k ff vervangen.

• XiaomiGlobal
Trichoglossus schreef op zondag 23 september 2018 @ 00:07:
30.000km voor olie is wel relatief lang, afhankelijk van wat voor ritten je rijdt. Volgens het boekje zou de mijn renault dat ook moeten hebben, diverse monteurs geven echter aan dat 15.000km beter is. Mijn nokkenasversteller vond 30k ook te lang en ging de pijp uit. Nu gewoon om de 15k ff vervangen.
Het ging over de oliefilter: daar meende de Bosch garage, dat deze een vervangingstermijn van 30.000km had. Hun argument was, dat ze de oliefilter mee deden vervangen met alle andere filters.

Terwijl onderhoud volgens het boekje, waar Bosch doodleuk op Facebook mee adverteert. Gewoon iedere 15.000km is en dan ook gewoon de oliefilter mee vervangen moet worden. Dat is precies de reden waarom ik zo lichtelijk geïrriteerd geraakt ben, en nog wel een beetje ben.

Ik wil graag het onderhoud precies laten uitvoeren, zoals de fabrikant voorschrijft. Dus niet nog even 5000km doorrijden, en daarom koos ik dus voor Bosch.

Als ze echt zoveel goedkoper zijn dan de Suzuki dealer, dan is dat mooi meegenomen. Alleen schijnbaar doet of de lokale Bosch garage iets fout, of het online systeem van Bosch deugt niet. Zelf ben ik in iedere geval enigzins blij, dat de garage direct aangaf dat ik daar niet de dupe van moest worden.

Aan de andere kant, lijkt het mij zeer onwaarschijnlijk dat ze van Bosch niet dezelfde informatie gekregen als die ik kreeg tijdens het boeken van de afspraak.

Dus dat vind ik allemaal een beetje vreemd, alsof Bosch Car Service en de uitvoerende garages, niet goed met elkaar communiceren. Want de garagehouder reageerde wel enigszins boos, dat Bosch Car Service het volgens zijn zeggen verkeerd berekend had.

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
Oliefilter gaat altijd samen met oliewissel, dat heb ik nog nooit anders gezien.

Overigens apart dat een auto uit 2015 nog een interval van 15000 of 1 jaar heeft. Tegenwoordig is 25000 of 30000 en twee jaar wel de norm.

• The Killer
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
Chntl321 schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 13:50:
[...]

Ik denk dat jouw houding meer zegt over jouw persoonlijkheid dan dat van degene die mee wil kijken omdat het hem/haar interesseert 8)7
Wat onaardig. Moet dat nou?

• _JGC_
t_captain schreef op zondag 23 september 2018 @ 08:54:
Oliefilter gaat altijd samen met oliewissel, dat heb ik nog nooit anders gezien.

Overigens apart dat een auto uit 2015 nog een interval van 15000 of 1 jaar heeft. Tegenwoordig is 25000 of 30000 en twee jaar wel de norm.
Er zijn garages die het nog steeds doen...

Verder heb je het hier over een auto die vanwege grootte en motorisering vooral voor korte afstanden wordt gebruikt, na 1 jaar elke week een paar korte ritjes van 10km is die olie echt wel aan vervanging toe. Motor wordt nooit warm en olie zit vol met vocht.

• t_captain

t_captain

Moderator General Chat
Volgens mij is het interval vaak ook variabel. Ik geloof dat bij mijn auto de kilometers voor de oliewissel sneller aflopen als ik veel korte ritten maak en juist minder snel bij ritten van 100km enkel.

• XiaomiGlobal
t_captain schreef op zondag 23 september 2018 @ 09:44:
Volgens mij is het interval vaak ook variabel. Ik geloof dat bij mijn auto de kilometers voor de oliewissel sneller aflopen als ik veel korte ritten maak en juist minder snel bij ritten van 100km enkel.
Ik rij juist ook redelijk wat langere ritten: vooral in het weekend, dan rij ik vaak naar Düsseldorf en dat is 90km heen en 90km terug. Maar doordeweeks rij ik per dag 20km woon-werkverkeer, dus zo'n 100km per week.

Vaak rij ik totaal in een week bijna 300km totaal. Zelf vind ik 15.000km ook redelijk kort als onderhoudsinterval, maar aan de andere kant: het zal er niet voor niks staan. Zo las ik online, dat sommige garages 30.000km intervallen aanraden voor mensen die na een aantal jaar weer van auto wisselen.

Dan word de nieuwe eigenaar dus opgescheept, met de gevolgen van het te lang doorrijden Russen de intervallen. Maar als je wilt dat je auto lang mee gaat, dan doe je er beter aan om de intervallen van de fabrikant aan te houden.

Oliewissel is iets wat ik in Duitsland trouwens ook apart kan doen: dan rij je een oliewissel station op, zonder afspraak. En 15 minuten later is je olie ververst en ook direct de oliefilter. Zo deed ik dat met mijn vorige auto, die toch geen onderhoudsboekje meer had.

Maja dat heeft weinig zin in Nederland, omdat een onderhoudsbeurt tegenwoordig in-principe gewoon een oliewissel en oliefilter wissel is. Voor de rest mag je extra bij betalen, en daarom doe ik de abeer filters zelf.

• Chntl321
Zeggen dat je op afstand moet blijven en je mond moet houden vind ik nu niet echt getuigen van een vriendelijke houding.. maar misschien vergis ik me daarin en is dat voor sommige mensen heel normaal.
Gelukkig is dat bij onze garage in elk geval niet zo 8)

• The Killer
  • Registratie: april 2004
  • Niet online
Chntl321 schreef op zondag 23 september 2018 @ 13:01:
[...]

Zeggen dat je op afstand moet blijven en je mond moet houden vind ik nu niet echt getuigen van een vriendelijke houding.. maar misschien vergis ik me daarin en is dat voor sommige mensen heel normaal.
Gelukkig is dat bij onze garage in elk geval niet zo 8)
Je hebt deze gemist bij de opmerking over het mond houden: :+

Ik vind het niet heel vriendelijk om ongefundeerde negatieve uitspraken over iemand zijn persoonlijkheid te doen.

• FastFred
  • Laatst online: 23:56
XiaomiGlobal schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 09:09:
Ja, filters ja. Iedere prutser die een halfjaartje VMBO autotechniek gedaan heeft snapt toch dat je bij een oliewissel ALTIJD het oliefilter mee moet pakken 8)7

Wat vind de Suzuki dealer hier trouwens van? Wat doet dit gepruts bij universele garages en zelf onderhoud uitvoeren met de garantie op je wagen?

[Voor 14% gewijzigd door FastFred op 23-09-2018 13:28]

pssst, Seat kopen? https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2073162

• Zenix
  • Laatst online: 02:32

Zenix

BOE!

FastFred schreef op zondag 23 september 2018 @ 13:26:
[...]

Ja, filters ja. Iedere prutser die een halfjaartje VMBO autotechniek gedaan heeft snapt toch dat je bij een oliewissel ALTIJD het oliefilter mee moet pakken 8)7
Inderdaad. Ik vind het echt belachelijk, de prijs is niet eens zo laag. Een filter kost voor zo'n kleine auto 7-8 euro(Merk) en dan 3 liter olie. Volledig synthetische olie hoeft niet eens zo duur te zijn 3x3,50: https://www.motor-oel-gue...nnol-5w-30-energy-premium Geen bekend merk, maar in Duitsland goed getest: https://www.deolieconcurrent.nl/onderzoek.pdf

Zo'n garage krijgt olie voor groothandel prijzen, dus laten we zeggen dat ze maximaal 25 euro kwijt zijn aan materiaal. Het vervangen van olie+filter kost 10min, lekkere winst met 65 euro. Als het 65 euro was voor een auto waar 8L in moet dan is het wat anders, maar dat is hier niet zo. Het is dus niet goedkoop.

Kortom je hebt groot gelijk dat je geirriteerd bent. Ik zou nieuwe olie+filter eisen.

[Voor 15% gewijzigd door Zenix op 23-09-2018 13:39]

• Raymond P
Zenix schreef op zondag 23 september 2018 @ 13:34:
[...]

Inderdaad. Ik vind het echt belachelijk, de prijs is niet eens zo laag. Een filter kost voor zo'n kleine auto 7-8 euro(Merk) en dan 3 liter olie. Volledig synthetische olie hoeft niet eens zo duur te zijn 3x3,50: https://www.motor-oel-gue...nnol-5w-30-energy-premium Geen bekend merk, maar in Duitsland goed getest: https://www.deolieconcurrent.nl/onderzoek.pdf

Zo'n garage krijgt olie voor groothandel prijzen, dus laten we zeggen dat ze maximaal 25 euro kwijt zijn aan materiaal. Het vervangen van olie+filter kost 10min, lekkere winst met 65 euro. Als het 65 euro was voor een auto waar 8L in moet dan is het wat anders, maar dat is hier niet zo. Het is dus niet goedkoop.

Kortom je hebt groot gelijk dat je geirriteerd bent. Ik zou nieuwe olie+filter eisen.
Je vergeet de huur van het pand, aanschaf gereedschap, personeelskosten en bloemen voor de zieke kantinejuf in je berekening.

- knip -

• Zenix

Zenix

BOE!

Raymond P schreef op zondag 23 september 2018 @ 13:48:
[...]

Je vergeet de huur van het pand, aanschaf gereedschap, personeelskosten en bloemen voor de zieke kantinejuf in je berekening.
Lees ''materiaalkosten'' ;) 40 euro is genoeg voor de overhead bij olie vervangen lijkt mij?

Ik zou overigens ook eerder voor de ZZP'er gaan. Ik zit met mijn Opel Corsa bij een ZZP'er en het grote voordeel daarvan is dat ik mijn eigen onderdelen mag meenemen. Ik heb vorig jaar alle filters, bougies en olie laten vervangen en was nog geen 120 euro kwijt, en dan had ik Bosch bougies en MANN filters en volledige synthetische motorolie. Het is alleen de kunst om een goede te vinden. Ik mag er ook altijd bijblijven, dan zie je snel het verschil tussen een vakman en een beunhaas.

Een ander leuk voorbeeld: Met de APK kreeg ik te horen dat ik lek had in flexibel stuk bij uitlaat, lassen zou 200 euro kosten. Via internet een volledig nieuwe uitlaat gekocht met 3 jaar garantie voor 80 euro en laten monteren voor 35 euro. Bij de herkeuring kreeg ik de opmerking, je hebt gewoon een nieuwe uitlaat laten monteren? Ja dat was blijkbaar goedkoper dan het uurloon bij de dealer ;)

[Voor 66% gewijzigd door Zenix op 23-09-2018 14:10]

• Chntl321
The Killer schreef op zondag 23 september 2018 @ 13:21:
[...]

Je hebt deze gemist bij de opmerking over het mond houden: :+

Ik vind het niet heel vriendelijk om ongefundeerde negatieve uitspraken over iemand zijn persoonlijkheid te doen.
Nja, en ik vind het niet aardig om iedereen die mee wil kijken af te schilderen als betweters die hun kennis van een forumpje hebben. Dus...

Maar volgens mij ging deze discussie daar niet over en dus zal ik in dit geval de wijste zijn en mijn mond inderdaad verder houden hierover.. en nee, die wijsheid heb ik niet van dit forum.. :+

[Voor 17% gewijzigd door Chntl321 op 23-09-2018 14:26]

• XiaomiGlobal
FastFred schreef op zondag 23 september 2018 @ 13:26:
[...]
Wat vind de Suzuki dealer hier trouwens van? Wat doet dit gepruts bij universele garages en zelf onderhoud uitvoeren met de garantie op je wagen?
Garantie is al verlopen op de auto, dus de Suzuki dealer heeft hier niets van te vinden. Overigens ben ik over de Suzuki dealer ook niet al te goed te spreken, want ze beantwoorden je vragen gewoon niet als je ze per mail stelt.

Ik vind het trouwens geen gepruts: maar ik betwijfel of ik terug zal komen bij die Bosch garage. Maar zelf vermoed ik gewoon, dat ze het express gedaan hebben omdat ze geld wilde sparen. Al kost een filtertje inderdaad geen ene drol :(

Morgen mogen ze het oplossen en dan zullen ze vast wel opnieuw olie erin mogen gooien, omdat je bij vervangen van een oliefilter ook olie verliest. Denk en hoop niet dat ze zo te werk gaan....

Het zal verder gelukkig geen schade aan mijn auto opgeleverd hebben: alleen ik weet niet wat de gevolgen geweest waren, als ik niet terug geweest was. Want dan had ik gewoon rond gereden met een oude oliefilter, die al 15.000km geleden had moeten vervangen worden.

En dat is waar bij mij nogal het vertrouwen weg is: ze krijgen de opdracht, om een 45.000km beurt uit te voeren en daarbij de olie en oliefilter te vervangen. Dat ze op een of andere manier, hun prijzen verkeerd in het systeem van Bosch zetten is dan niet mijn probleem.

Echter ik heb het idee: dat ze het wel degelijk wisten dat ook de oliefilter vervangen moest worden, of ze weten niet wat onderhoud volgens het boekje is. Want daar adverteert Bosch juist mee!

Ohja hopelijk lossen ze het morgen netjes op, want voor mij is dit echt geen pretje. Ik dacht juist dat ze een goede garage waren, omdat ik de auto van mijn vader er een keer langs gebracht had. En toen hadden ze hun werk wel prima gedaan.
Zenix schreef op zondag 23 september 2018 @ 13:34:
[...]
Volgens mij moeten ze hoe dan ook de olie aflaten, dus dan zullen ze sowieso nieuwe olie erin moeten gooien. Lijkt mij namelijk niet te doen om de oude olie er weer terug in te gooien.

[Voor 9% gewijzigd door XiaomiGlobal op 23-09-2018 14:35]

• Raymond P
Zenix schreef op zondag 23 september 2018 @ 13:51:

Lees ''materiaalkosten'' ;) 40 euro is genoeg voor de overhead bij olie vervangen lijkt mij?
[...]
Uit het hele verhaal kan je denk ik wel opmaken dat de garagehouder daar in ieder geval anders over denkt.
Afhankelijk van hoeveel werk die man heeft kan ik daar wel in meegaan, zo'n garagehouder kijkt naar wat z'n brug moet opbrengen en niet direct naar de kosten van een enkele klus.

Overigens is mijn auto na 10 minuten echt nog niet klaar met druppelen, maar Bosch rekent 182.90 (iets goedkoper dan de dealer) voor die auto dus wellicht is die extra tijd op de brug ingecalculeerd. :+

Bij het niet vervangen van de oliefilter ga ik er eigenlijk gewoon vanuit dat de olie ook niet vervangen is, niets aan de hand dus. :9

- knip -

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Of een klant in de garage mag kijken, ligt aan welke garage en je contact daar. Ik blijf bij de BMW- Garage ook bij de auto. Soms zie je een nieuwe monteur kijken van he, maar ik loop met de Meister mee. Ik toon ook interesse en wil graag leren hoe of wat. Ik bemoei me er verder niet mee, en loop ook wel te ouwehoeren. (ook al is dat in Duitsland niet echt gebruikelijk)

• Zenix

Zenix

BOE!

Raymond P schreef op zondag 23 september 2018 @ 14:47:
[...]

Uit het hele verhaal kan je denk ik wel opmaken dat de garagehouder daar in ieder geval anders over denkt.
Afhankelijk van hoeveel werk die man heeft kan ik daar wel in meegaan, zo'n garagehouder kijkt naar wat z'n brug moet opbrengen en niet direct naar de kosten van een enkele klus.

Overigens is mijn auto na 10 minuten echt nog niet klaar met druppelen, maar Bosch rekent 182.90 (iets goedkoper dan de dealer) voor die auto dus wellicht is die extra tijd op de brug ingecalculeerd. :+

Bij het niet vervangen van de oliefilter ga ik er eigenlijk gewoon vanuit dat de olie ook niet vervangen is, niets aan de hand dus. :9
Dat zal denk ik het verschil per auto zijn, mijn Corsa met 3,5L liter is met zo'n 10min echt wel klaar.
En ik geloof niet dat monteur 10min gaat zitten wachten tot die klaar is, die kan tussendoor gewoon werk verrichten. Dat bedrag wat Bosch rekent voor jou auto is vergelijkbaar met mijn totale onderhoudskosten in een jaar ;)
Hackus schreef op zondag 23 september 2018 @ 14:59:
Of een klant in de garage mag kijken, ligt aan welke garage en je contact daar. Ik blijf bij de BMW- Garage ook bij de auto. Soms zie je een nieuwe monteur kijken van he, maar ik loop met de Meister mee. Ik toon ook interesse en wil graag leren hoe of wat. Ik bemoei me er verder niet mee, en loop ook wel te ouwehoeren. (ook al is dat in Duitsland niet echt gebruikelijk)
Het gaat om de instelling, laat je de man gewoon zijn werk doen en probeer je de van te leren zal de monteur het niet erg vinden.

[Voor 22% gewijzigd door Zenix op 23-09-2018 16:03]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Voor de mensen welke zelf wel eens olie vervangen en daarvoor de bodembeschermplaat + aftapplug onder in het carter verwijderen (en die aftapplug vervolgens uiteraard weer monteren met een NIEUWE pakkingring): De meeste garagebedrijven halen die aftapplug niet eens los.... Olie wordt, als dat mogelijk is, vaak gewoon afgezogen :+

[Voor 11% gewijzigd door Will_M op 23-09-2018 16:29]

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• Raymond P
@Zenix Ik wacht zelf netjes op de laatste druppel met troep. Commercieel is dat totaal niet haalbaar tenzij er nog iets anders aan de auto moet gebeuren (of er geluncht moet worden).

@wimmel_1 Olie wordt soms zelfs niet eens afgezogen. :+

- knip -

• Sjaak_Trekhaak
  • Registratie: juni 2003
  • Niet online
t_captain schreef op zondag 23 september 2018 @ 08:54:

Ik dacht dat de nieuwe Kia Ceed ook een interval van 15.000 heeft. En die heeft 2 nieuwe benzinemotoren.

• Trichoglossus
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 18-06 17:16
Mijn renault uit 2008 heeft al een oliewissel interval van 30,000km. Maar dat is te lang volgens renaultmonteurs. Dus nu gewoon elke 15k op een eigen brug ff nieuwe olie.

• XiaomiGlobal
Ik heb zojuist de auto bij de Bosch garage afgegeven: zij zeggen in iedere geval, dat er in het systeem van Bosch een fout zit. Want € 65 voor een controlebeurt inclusief oliewissel en oliefilter, dat ging gewoon niet zei hij.

Natuurlijk wil ik dat best geloven: als je via Mijngarage.nl zoekt dan vragen ze namelijk € 100 en de heer vertelde mij net, dat het normaal € 140 zou kosten. Kortom het lijkt er toch op dat er het een en andere mis gaat tussen Bosch en de uitvoerende garages, alleen gelukkig hoef ik daar de dupe niet van te worden.

Dat ik daar vervolgens zo geïrriteerd door raak, heeft ook met mijn autisme te maken. Je verwacht dat iets goed gaat, of hebt een bepaalde verwachting. En als het dan fout gaat, dan heeft dat een behoorlijke aanslag op mijn gemoedstoestand.

Kan trouwens best begrijpen, dat de eigenaar van de Bosch garage ook niet amused is dat Bosch Car Services met zo'n lage prijzen komt. Alleen dat is dan wel iets wat ze eens mogen oplossen, want ik zal niet de eerste zijn die via het platform van Bosch een afspraak maakt.

Wat betreft het meekijken: ik begrijp wel, dat sommige garages dat liever niet hebben. Als ik zelf constant op vingers gekeken werd, dat zou ik namelijk ook niet fijn vinden ( Bij de dealer, zie je zelfs helemaal niets van de werkplaats ). Dus het verhaal van de lokale Bosch garage, vind ik achteraf toch niet zo ongeloofwaardig.

Voor mij persoonlijk is het echter niet interessant om voor € 140 een onderhoudsbeurt bij Bosch te laten uitvoeren, wanneer het € 168 inclusief pechhulp inbegrepen bij Suzuki kost.

Dus volgend jaar ga ik wellicht toch naar de Suzuki dealer, zodra mijn ANWB lidmaatschap afgelopen is. Dat is eigenlijk de reden, dat ik niet naar de dealer wilde. Want pechhulp zit gewoon in de prijs inbegrepen. En eigenlijk zou het ook weinig uit moeten maken, of een Bosch garage of de dealer de onderhoudsbeurt doet.

• Zebby
  • Laatst online: 23:45
XiaomiGlobal schreef op maandag 24 september 2018 @ 08:45:
Ik heb zojuist de auto bij de Bosch garage afgegeven: zij zeggen in iedere geval, dat er in het systeem van Bosch een fout zit. Want € 65 voor een controlebeurt inclusief oliewissel en oliefilter, dat ging gewoon niet zei hij.

Natuurlijk wil ik dat best geloven: als je via Mijngarage.nl zoekt dan vragen ze namelijk € 100 en de heer vertelde mij net, dat het normaal € 140 zou kosten. Kortom het lijkt er toch op dat er het een en andere mis gaat tussen Bosch en de uitvoerende garages, alleen gelukkig hoef ik daar de dupe niet van te worden.

Dat ik daar vervolgens zo geïrriteerd door raak, heeft ook met mijn autisme te maken. Je verwacht dat iets goed gaat, of hebt een bepaalde verwachting. En als het dan fout gaat, dan heeft dat een behoorlijke aanslag op mijn gemoedstoestand.

Kan trouwens best begrijpen, dat de eigenaar van de Bosch garage ook niet amused is dat Bosch Car Services met zo'n lage prijzen komt. Alleen dat is dan wel iets wat ze eens mogen oplossen, want ik zal niet de eerste zijn die via het platform van Bosch een afspraak maakt.

Wat betreft het meekijken: ik begrijp wel, dat sommige garages dat liever niet hebben. Als ik zelf constant op vingers gekeken werd, dat zou ik namelijk ook niet fijn vinden ( Bij de dealer, zie je zelfs helemaal niets van de werkplaats ). Dus het verhaal van de lokale Bosch garage, vind ik achteraf toch niet zo ongeloofwaardig.

Voor mij persoonlijk is het echter niet interessant om voor € 140 een onderhoudsbeurt bij Bosch te laten uitvoeren, wanneer het € 168 inclusief pechhulp inbegrepen bij Suzuki kost.

Dus volgend jaar ga ik wellicht toch naar de Suzuki dealer, zodra mijn ANWB lidmaatschap afgelopen is. Dat is eigenlijk de reden, dat ik niet naar de dealer wilde. Want pechhulp zit gewoon in de prijs inbegrepen. En eigenlijk zou het ook weinig uit moeten maken, of een Bosch garage of de dealer de onderhoudsbeurt doet.
Zij moeten jou niet opschepen met de problemen die ze hebben met BCS. Meer dan "Er is iets fout gegaan in de communicatie tussen ons en BCS, onze excuses, wij lossen het op en u krijgt de service voor de prijs die is afgesproken". Punt, klaar. Dat is hoe een professionele garage het zou afhandelen.

Meekijken is iets wat je vanuit fatsoen van te voren moet aangeven vind ik. Bij mijn garage (ik heb morgen een beurt staan) hebben ze twee dagen en tijdstippen waar het een soort "open garage" is, dus als je mee wilt kijken vragen ze je of het dan op die tijdstippen kan. Nette compromis lijkt me.

Overigens is het bij een garage net als bij een supermarkt. Een aantal veel voorkomende items worden mogelijk tegen kostprijs (of zelfs verlies) aangeboden zodat je maar komt, en dan proberen ze je met acties nog allerlei zaken aan te smeren waar wel een mooi centje aan verdient wordt. Alle garages doen dit, van Kwikfit tot merkdealers met hun "zomer/wintercheck". Die kost niks of 20 euro, maar vervolgens wordt wel geadviseerd je vloeistoffen bij te vullen, je remmen zijn wat versleten, oh we reinigen je airco even -- dat maakt het de moeite voor ze. En dan nog komen er mensen alleen voor de opdracht op kostprijs, dat is alsnog beter dan monteurs die uit de neus staan te vreten.

Ik zou er alsnog niet terugkomen, puur door de wijze van communiceren.

• XiaomiGlobal
Nee natuurlijk zal ik niet meer terugkeren: ookal hebben ze het vanmorgen netjes opgelost en alsnog de oliefilter vervangen, maar het heeft gewoon een nare nasmaak achtergelaten.

Maar gelukkig zit er nu wel een kaartje in de auto, want anders lijkt het net alsof ze niks gedaan hebben. En ik was een beetje bang, dat ze er wellicht 10w40 in gegooid hadden, dat mag de auto hebben. Alleen 5w30 is wel net een stuk beter, vooral in de winter.

Het is dat je geen controlebeurt stempel kunt krijgen, zonder dat een garage ook de oliewissel doet. Want anders zou ik in Duitsland bij MacOil gewoon de oliewissel laten doen: heel transparant, omdat je via een scherm live de werkzaamheden kunt zien en er is geen afspraak nodig.

• XiaomiGlobal
Ik hoopte eigenlijk dat ik niet meer langs hoefde te gaan bij de betreffende Bosch Garage: aangezien het probleem netjes opgelost is. Alhoewel: dat is wat ik maar moet geloven, want ze kunnen mijn in-principe alles vertellen. Hoe dan ook: nu blijk ik plotseling de gelukkig winnaar van een Bosch Wasmachine iDos te zijn, daar kreeg ik vorige week een mailtje van :)

Nadat ik ruim een week niks meer gehoord had, ben ik maar eens na gaan vragen of het mailtje wel echt was. Want ik voel mij niet bepaald serieus genomen door de Bosch garagehouder. Die wist schijnbaar van niks af 8)7 En wederom gooide hij het op Bosch, die hadden niks met hem gecommuniceerd :? Natuurlijk ben ik erg blij dat ik een prijs gewonnen heb, maar vind het wel raar dat de garagehouder naar Bosch wijst en dat Bosch zegt: ik moet een afspraak met de garagehouder maken :X

Persoonlijk heb ik er maar een vreemd gevoel bij: aan de ene kant natuurlijk blij dat ik wat gewonnen heb, maar aan de andere kant hekel ik het contact met garagehouder. Want ik heb eerlijk gezegd een beetje het gevoel dat die mij gewoon getracht heeft te belazeren: iets wat schijnbaar aan de orde van de dag is bij garages, als ik dit soort video's op YouTube zie: al dan wel in het Duits :+

http://i68.tinypic.com/2a6mcxt.png

Frappante is trouwens dat ik nu ruim een maand later gewoon nog steeds zo'n onderhoudsbeurt voor € 65 kan boeken |:( Als het toch zogenaamd een foutieve prijs zou betreffen, dan zorg je er toch voor dat het gecorrigeerd word? Want ik wil juist online prijzen kunnen vergelijken en een afspraak maken, voor wat erb moet gebeuren tegen een vaste prijs: volgende keer dus wellicht Mijngarage.nl raadplegen.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True