Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

PC start spontaan niet (en wel) op

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Diigii
  • Registratie: november 2009
  • Laatst online: 18-06 20:56
Sinds gisteren ervaar ik problemen met mijn computer, en het lijkt enigszins op problemen die ik ooit eerder heb gehad, maar toch hoop ik dat iemand wellicht de specifiekere oorzaak week.

De reden dat ik een topic aanmaak is omdat ik niet zo 1, 2, 3 hardware heb liggen om bepaalde defecten uit te sluiten.

Probleem
Gisteren (afgelopen donderdag) probeer ik mijn PC op te starten, maar hij startte spontaan niet op. Ik was even weggelopen, maar even later hoorde ik het BIOS bliep geluid, dus ik dacht, dat is niet goed. Toen ik terug naar mijn PC liep gebeurde het volgende:

De PC startte zichzelf de hele tijd opnieuw op, een soort van loop. De eerste keer start de PC op zonder dat ik überhaupt beeld krijg, alle apparatuur (zoals muis en toetsenbord bleven ook uit). Ook hoorde ik op dat moment het BIOS geluidje niet meer. Na ongeveer 5 seconden zwart beeld start de PC zich opnieuw op, en zie ik dat wel de aangesloten apparatuur aan gaat, en ik krijg ook het BIOS geluidje te horen. Helaas gaat de PC na het tonen van het BIOS scherm niet verder, en start hij weer opnieuw op. Vanaf dat moment begint hij weer bij het begin (dus geen beeld, apparatuur gaat niet aan, en geen BIOS geluid, en na 5 seconden start hij weer opnieuw op).

Wat heb ik geprobeerd?
Allereerst dacht ik dat het een RAM probleem was, dus ik had 1 stripje RAM los gekoppeld. En warempel, de PC start op tot en met Windows, en ik kan weer alles doen. Ik dacht, ik start de PC gelijk opnieuw op om het nogmaals te controleren. Rara, de PC komt weer in dezelfde loop terecht als daarboven. Ik dacht, misschien is de RAM bank kapot. Dus 1 RAM stickje in een andere RAM bank gestopt, en de PC start weer helemaal op tot Windows. En ook hierna heb ik de PC afgesloten, en komt hij in dezelfde loop terecht.

Uiteindelijk de RAM sticks weer in de originele RAM bank geklikt, en de PC start weer op tot Windows, en ik kan weer alles doen.

Conclusie
Nadat de PC weer correct opstartte, kon ik weer gewoon alles doen. Heb die avond gewoon kunnen gamen, zonder enige problemen te ervaren. Nu uit het werk gekomen start ik de PC op, en de PC begint weer bij het begin, en komt in de loop terecht.

Ik dacht, ik probeer weer een RAM stick eruit te halen, en de PC start zoals ik dacht weer op. PC weer uitgezet, RAM stick er weer in plaatsen, en de PC start weer op.

Moet zeggen dat het heel erg vreemd is, maar ik heb nu een workaround om de PC aan te zetten 8)7.

Vraag
Heeft iemand enig idee wat er aan de hand zou kunnen zijn? Het lijkt een klein beetje op een probleem dat ik enkele jaren geleden heb gehad met mijn moederbord (destijds viel dit onder de garantie, en kreeg ik een nieuwe). Toen kreeg mijn PC ook problemen, en werd het steeds erger.

Mijn hardware
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4670K Boxed€ 261,-€ 261,-
1Gigabyte GA-Z87X-D3H€ 0,-€ 0,-
1MSI GTX 980 Ti GAMING 6G€ 0,-€ 0,-
1Corsair Vengeance CMZ16GX3M2A1600C9€ 129,95€ 129,95
1Seasonic G-series 650 watt€ 0,-€ 0,-
1Samsung 850 EVO 1TB€ 258,82€ 258,82
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 649,77

Alvast bedankt!

Guild Leader van Council of Pepegas | NL Guild op Stormscale (Horde)

Alle reacties

• Elmo_b
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 20-06 02:47
zonder hardware is het lastig.

1 draai memtest
2 kaal booten met alleen 1 ramstick en net zolang booten met elke keer een nieuw ding aangesloten
3 kijken naar kortsluiting... misschien buiten je kast even opbouwen
4 klinkt als misschien een voedingprobleem.. kijk of je er ergens 1 kan lenen

• Diigii
Elmo_b schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 19:06:

1 draai memtest
2 kaal booten met alleen 1 ramstick en net zolang booten met elke keer een nieuw ding aangesloten
Dat zijn zeker dingen die ik even ga proberen, bedankt!

• Diigii
Elmo_b schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 19:06:

1 draai memtest
Ben inmddels een tijd verder en de oorzaak heb ik kunnen achterhalen.

1 memtest vertoonde geen bijzonderheden
2 kaal booten gaf problemen ongeacht de aangesloten onderdelen
3 gecontroleerd op kortsluiting en dit was niet het geval
4 voeding was ook mijn 2e keuze, maar met een andere voeding traden de problemen ook op

Met alles te hebben geprobeerd moest het probleem bijna wel in het moederbord zitten en dat bleek ook zo te zijn. Een nieuw moederbord is gekocht en geplaatst in de PC en nu draait de PC weer als vanouds.

[Voor 7% gewijzigd door Diigii op 12-10-2018 13:13]

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True