Toon posts:

NIeuw MB en CPU koeler.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• IamBartjuuh
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 01-06 15:50
Beste tweakers,
Mijn huidige pc componenten werken zeker niet optimaal en ik wil er meer uithalen.

Mijn cpu draait in rust stand op 50 a 60 graden celcius en op 70 a 80 tijdens gamen. Dit is de reden waarom ik een nieuwe CPU koler wil. En ik heb een B moederbord met een K processor. Dit werkt zeker niet optimaal vandaar het nieuwe mb. Ik wil met de nieuwe componenten een mooiere maar vooral snellere en koelere pc maken.

Mijn budget ligt rond de 150 a 180 euro. eigenlijk max 150 maar als ik voor net iets meer iets veel beter kan krijgen zou dat natuurlijk kunnen.

Mijn voorkeur licht bij een MSI moederbord. Koeler maakt niet zoveel uit

Dit zijn de componenten van mijn huidige setup:
Moederbord: MSI B150 Gaming M3
Processor: Intel Core i5-7600k boxed
Ram: 2x Crucial - DDR4-2133 - 8GB.
Videokaart: MSI geforce gtx 1060 6gb gaming X
HDD:Western digital Blue - 2TB
Behuizing:NZXT S340 - Zwart / Rood
SSD:Samsung 750 EVO - 250GB
Voeding:Corsair CX550M
CPU koeler:be quiet! Pure Rock Slim

Ik heb zelf ook al gezocht naar nieuwe componenten en ben met deze keuze gekomen: (graag jullie mening over mijn keuze)

Moederbord:MSI Z270 Gaming Plus
CPU koeler:Cooler Master MasterLiquid ML120L RGB

Mvgr:
Bart

Beste antwoord (via IamBartjuuh op 22-09-2018 18:18)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-06 16:06
1) Een 7600K doet 3.8 GHz base en 4.2 GHz singlecore. Door in de bios enchanced turbo/Multicore Enhancement aan te zetten (of iets dat er op lijkt, draait de chip dan op 4 cores 4,2 GHz. Hoe hard denk je dat een overclock draait? 4.8 GHz? Dat is dus maar 15% sneller dan die 4.2 GHz.

2) volgens: https://www.guru3d.com/ar...-cpu-cooler-review,6.html doet een standaard 4790k op In idle 34 en load max 74 graden.

Als de 4790k op 4.6 GHz loopt en op 1.3 volt, zijn de getallen 41 en 89.

Die laatste is echt te hoog, maar het geeft wel aan dat het bij jou gewoon niet klopt. Het kan sowieso niet dat je cpu zo warm wordt in idle.

- Je koeler zit er niet goed op (voel eens voorzichtig of de koeler wel warm is.
-je software leest verkeerd uit. Probeer andere software, bijvoorbeeld die van de maker van je moederbord.
-je voltage staat te hoog, kijk even wat het standaard voltage zou moeten zijn en wat je moederbord daadwerkelijk naar je cpu stuurt.

Je zou die chip echt wel lager in temperatuur moeten kunnen krijgen zonder nieuwe koeler. En een nieuw moederbord voor € 80 voor 15% verbetering in cpu-snelheid.. ik zou het wel weten (niet doen dus).

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@IamBartjuuh Huidige CPU koeler is prima. heb je totaal 8 of 16GB ?
keer nieuwe koelpasta plaatsen

[Voor 18% gewijzigd door Hackus op 21-09-2018 17:04]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• n3othebest
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07:57
Kan je niet beter kijken of er veel stof in zit of iets dergelijks? Lijkt mij namelijk een flinke investering als je slechts een paar procent vooruit gaat met een nieuwe koeler.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:25
In plaats van een ander moederbord en cpu koeler kan je beter een i7 in je huidige mobo prikken. Dat levert je een veel grotere prestatiewinst op.

De Pure Rock Slim is een prima koeler. Controleer of deze nog goed bevestigd is. Het wil wel eens gebeuren dat een van de pushpins los raakt.

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 31-05 23:10
Dit is echt geld weggooien :P.

Kijk eens naar de airflow in je kast en of de koelpasta nog goed is. Dit is een prima systeem waar je goede prestaties mee zou moeten kunnen halen. Het zou ook nog aan software of drivers kunnen liggen.

• IamBartjuuh
Hackus schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 17:03:
@IamBartjuuh Huidige CPU koeler is prima. heb je totaal 8 of 16GB ?
keer nieuwe koelpasta plaatsen
Ik heb 16GB.
n3othebest schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 17:08:
Kan je niet beter kijken of er veel stof in zit of iets dergelijks? Lijkt mij namelijk een flinke investering als je slechts een paar procent vooruit gaat met een nieuwe koeler.
Zal ik eens gaan controleren.
Uszka schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 17:14:
In plaats van een ander moederbord en cpu koeler kan je beter een i7 in je huidige mobo prikken. Dat levert je een veel grotere prestatiewinst op.

De Pure Rock Slim is een prima koeler. Controleer of deze nog goed bevestigd is. Het wil wel eens gebeuren dat een van de pushpins los raakt.
Ok welke I7 zou je me aan raden de i7-6700?
Ik heb deze meerdere malen opnieuw op het MB gezet omdat er problemen waren met de huidige CPU er ik de oude er weer in moest doen enz. maar ik heb wel gwn netjes bevesitgd en nieuwe koelpasta opgedaan. Zal dit ook controleren zodra het kan. :)
Balance schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 17:18:
Dit is echt geld weggooien :P.

Kijk eens naar de airflow in je kast en of de koelpasta nog goed is. Dit is een prima systeem waar je goede prestaties mee zou moeten kunnen halen. Het zou ook nog aan software of drivers kunnen liggen.
Ok, de software is volgens mij gewoon up-to-date.

Algemeen: De koelpast is gloednieuw en tijdens elk moment dat hij er af is geweest vernieuwd. Dus ik denk niet dat het hier aan ligt.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@IamBartjuuh hoe heb je dit(temp) gemeten, toch niet met Speccy of zoiets ?
als je al nieuwe koelpasta hebt gebruikt, zal de koeler wel niet goed teruggeplaatst zijn. 3.8GHz klok je zoal op quadcore en lijkt me zat om icm je 1060 te gamen. wil je overclokken heb je wel een ander moederbord nodig. i7-6700K ben je al gauw €200,- kwijt en schiet je weinig mee op tov je i5-7600k SC is gelijk, QC is de i5 sneller en allen de multi core is de i7 sneller vanwege 8 threads. en je gaat terug naar een 18mnd oudere CPU

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• IamBartjuuh
Hackus schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 17:57:
@IamBartjuuh hoe heb je dit(temp) gemeten, toch niet met Speccy of zoiets ?
als je al nieuwe koelpasta hebt gebruikt, zal de koeler wel niet goed teruggeplaatst zijn. 3.8GHz klok je zoal op quadcore en lijkt me zat om icm je 1060 te gamen. wil je overclokken heb je wel een ander moederbord nodig. i7-6700K ben je al gauw €200,- kwijt en schiet je weinig mee op tov je i5-7600k SC is gelijk, QC is de i5 sneller en allen de multi core is de i7 sneller vanwege 8 threads. en je gaat terug naar een 18mnd oudere CPU
Ik heb dit gemeten via AIDA64 lite

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-06 16:06
1) Een 7600K doet 3.8 GHz base en 4.2 GHz singlecore. Door in de bios enchanced turbo/Multicore Enhancement aan te zetten (of iets dat er op lijkt, draait de chip dan op 4 cores 4,2 GHz. Hoe hard denk je dat een overclock draait? 4.8 GHz? Dat is dus maar 15% sneller dan die 4.2 GHz.

2) volgens: https://www.guru3d.com/ar...-cpu-cooler-review,6.html doet een standaard 4790k op In idle 34 en load max 74 graden.

Als de 4790k op 4.6 GHz loopt en op 1.3 volt, zijn de getallen 41 en 89.

Die laatste is echt te hoog, maar het geeft wel aan dat het bij jou gewoon niet klopt. Het kan sowieso niet dat je cpu zo warm wordt in idle.

- Je koeler zit er niet goed op (voel eens voorzichtig of de koeler wel warm is.
-je software leest verkeerd uit. Probeer andere software, bijvoorbeeld die van de maker van je moederbord.
-je voltage staat te hoog, kijk even wat het standaard voltage zou moeten zijn en wat je moederbord daadwerkelijk naar je cpu stuurt.

Je zou die chip echt wel lager in temperatuur moeten kunnen krijgen zonder nieuwe koeler. En een nieuw moederbord voor € 80 voor 15% verbetering in cpu-snelheid.. ik zou het wel weten (niet doen dus).

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
Uszka schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 17:14:

Pushpins op een pure rock Slim ? Dacht het niet die installeer je met een backplate en schroef je erop. _O-

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

• Uszka
@Tjm De Groot Je bent niet goed geïnformeerd. Doe voortaan beter onderzoek.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Tjm De Groot schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 13:28:
[...]

Pushpins op een pure rock Slim ? Dacht het niet die installeer je met een backplate en schroef je erop. _O-
De 2 brackets schroef je vast op de koeler. in die brackets zitten op de hoek Push Pins

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
Ik heb me vergist mijn oprechte excuses voor mijn onnozele post.

PS. Ik durf mijn fouten te bekennen want wie geen fout maakt, maakt meestal niets.

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

• IamBartjuuh
Hackus schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 14:01:
[...]

De 2 brackets schroef je vast op de koeler. in die brackets zitten op de hoek Push Pins
Ik zal deze morgenmiddag controlleren.

• IamBartjuuh
Is dit aangeraden of moet ik hem een aantal kwart slagen draaien?

Allen pinnen zitten vast BTW.
Ben nu nog bezig met stof verwijderen.

[Voor 17% gewijzigd door IamBartjuuh op 24-09-2018 19:01]

• IamBartjuuh
Beste mensen bedankt voor de hulp!!!
Volgens speccy krijg ik het volgende:
26 celcius in idle.
Voor mij is het nu te laat om de gaming celcius te testen dus plaats ik morgen
Groetjes
Bart

• Uszka
De bouwwijze van de Pure Rock Slim is iets offcenter zodat de fan niet boven het geheugen zit. De fan zit aan de goede kant bij het geheugen maar de heatsink moet je een halve slag draaien zoals deze op de volgende afbeelding geplaatst is.

• IamBartjuuh
Uszka schreef op maandag 24 september 2018 @ 22:13:
De bouwwijze van de Pure Rock Slim is iets offcenter zodat de fan niet boven het geheugen zit. De fan zit aan de goede kant bij het geheugen maar de heatsink moet je een halve slag draaien zoals deze op de volgende afbeelding geplaatst is.
[Afbeelding]
Zal morgen kijken. Bedankt voor de tip. 👍
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee