Upgrade 2500K

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-07 19:44

amas

Law of Nature: Chaos

Topicstarter
Beste tweakers, ik heb nu al ruim 7 jaar een i5-2500k draaien, momenteel geklokt op 4.7Ghz. Maar deze begint toch duidelijk de bottleneck te worden in mijn systeem icm met een GTX1080. Ik speel namelijk games op een resolutie van 3440x1440. Ook gebruik ik regelmatig een Oculus Rift. De framedrops die regelmatig voorkomen worden duidelijk veroorzaakt door de CPU. Het is dus tijd om de 2500K met pensioen te sturen en een moderne CPU aan te schaffen

Ik zoek een?
Nieuwe CPU die games als Divinity Original Sin 2, Shadows of the Tomb Raider, en VR games zonder framedrops kan draaien op 3440x1440 op 60fps. En die een GTX1080 niet bottleneckt.

Wat is je budget?
Max €500, of er moet echt iets heel veel beters zijn.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, zolang het maar werkt.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Zoals gezegd wordt het systeem voornamelijk belast door games, het de PC wordt nu duidelijk tegengehouden door de CPU, waardoor er regelmatig framedrops voorkomen. Mijn huidige systeem is te vinden in mijn inventaris.

Wat ik zelf heb gevonden:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 164,-€ 164,-
1MSI X470 Gaming Plus€ 120,-€ 120,-
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 148,99€ 148,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 432,99

Ik heb gekozen voor een AMD CPU omdat de Intel CPU's erg duur zijn op het moment. Is de Ryzen 2600 geschikt voor mijn wensen, het lijkt momenteel namelijk de beste bang-for-buck CPU te zijn. En omdat ik niet bekend ben met AMD CPU's heb ik hiervoor 2 vragen.
  • Ik wil wel graag overklokken, gaat dat goed op de meegeleverde koeler? Ik wil namelijk wel dat de PC een beetje stil blijft. Zo nee, kan ik mijn huidige koeler gebruiken? Bij de specificaties staat AM4 niet vermeld, maar het is een oude koeler, dus misschien is de lijst niet geüpdatet?
  • Ik heb gehoord dat Ryzen CPU's niet altijd even lekker overweg kunnen met sommige RAM modules. Is de gekozen versie geschikt?
Wat het moederbord betreft, de PC heeft 6 HDD/SSD's, dus 6 SATA aansluitingen is noodzakelijk. Ook heb ik 4 case fans voor de koeling, dus 4 3/4-pins case fan headers is wenselijk maar niet noodzakelijk aangezien de Fractal Design R2 met een fan controller komt. Naast dat het moederbord natuurlijk geschikt moet zijn voor overklokken. Verder heb ik een gesloten case zonder raampjes e.d. Dus het moederbord hoeft geen toeters en bellen te hebben, zolang het maar werkt.

Verder heb ik in het verleden wel eens gezeik gehad met Realtek netwerkchips. Hoe zit dat tegenwoordig? Is het goed om te zoeken op moederborden met Intel chips, of werkt alles nu goed genoeg?

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21:02
Mogelijk zijn er AM4 brackets voor die Zalman koeler te vinden.
Ik zou niet overklokken met de Wraith Stealth. De 2600X komt met een Wraith Spire.
Wil je echt wel overklokken met de nieuwe Ryzen?
https://www.google.com/se...i22i29i30k1.0.czjGXdvLXh0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@amas Voor iets meer heb je een 2600X set.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed€ 211,50€ 211,50
1MSI B450 Tomahawk€ 102,04€ 102,04
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 148,99€ 148,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 462,53

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 03-07 22:18
@amas Ik sluit me aan bij @Hackus dat je voor een 2600X moet gaan. De 2600 biedt bijna 2,5x de multi-core prestaties, maar slechts ~10% hogere single-core prestaties, die ook nog erg belangrijk zijn bij games. Bij de 2600X is dat ~20% extra single-core prestaties, plus nog iets snellere multi-core. Maar gezien je nu al een flinke overklok hebt vraag ik me af of je er single-core wel echt op vooruit gaat.

Ik zou ook heel even kijken wat de 9e generatie Intel-processors gaat doen. Die komt naar alle waarschijnlijkheid binnen een maand uit.
nieuws: Distributeur toont prijzen van negende generatie Intel Core-processors

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• amas

amas

Topicstarter
@Hackus Ik had de 2600 gekozen omdat deze veel meer bang-for-buck heeft. De 2600X kost 28% meer maar biedt slechts een 8% hogere kloksnelheid. Ik hoopte dat met een overklok te dichten op de 2600.

@Balance Dus de 2600 is eigenlijk niet eens significant sneller dan wat ik nu heb bij games die niet geoptimaliseerd zijn voor >4 cores? Je zegt dus eigenlijk dat het het niet waard is om te upgraden, zeker omdat de AMD's blijkbaar slecht over te klokken zijn zoals @SpeedQber zei. Ik zal de nieuwe Intel CPU's in de gaten houden. Ik heb 7 jaar met de CPU gedaan, een paar maandjes meer wachten is geen probleem :)

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 21:02
Check ook:
https://nl.hardware.info/...fee-lake-de-upgrade-waard

Edit: dit is voor Ryzen 1, Ryzen 2 zal iets beter zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door SpeedQber op 21-09-2018 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:32
De 2000 serie is niet iets beter, maar fors beter.
https://nl.hardware.info/...hmarks-battlefield-1-dx12

Even wachten kan geen kwaad inderdaad.
Eventueel tijdelijk een 3770k erin zetten?

• Ballondier
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 24-06 16:29
Op 3440x1440 is een 1080 in veel titels eerder een bottleneck dan je 2500k. Ik zit in een vergelijkbare situatie (3570k met een 1080 op dezelfde resolutie). Heb het laatste jaar veel benchmarks bekeken en de fps die je met een 1080 op 3440x1440 haalt, kan onze cpu's meestal nog wel aan. Het is vooral de frametime die flink zal verbeteren als je er een modernere cpu in stopt. Aangezien je schrijft dat je last hebt van framedrops/stuttering, zou je dus best baat kunnen hebben bij een nieuwe cpu, ook al zal je average fps niet veel stijgen.

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

@amas Als je serieus bent over een overclock dan zou ik geen MSI bordje nemen. Ja, ze hebben betere VRM's dan de meeste andere bordjes, maar in de bios ontbreekt offset vcore en dat is bloedirritant voor AM4 omdat je in de regel gebruik wil maken van offset vcore en niet statische vcore. MSI volgt AMD hun specificaties die stellen dat als je een vast voltage instelt, de chip nooit zal downclocken, nog voltage zal laten zakken onder idle load. Van ASUS en Gigabyte weet ik in ieder geval dat ze dit niet doen en die specificaties negeren. Gigabyte moet je alleen helemaal negeren aangezien die liever extra RGB ledjes op een moederbord plakken dan eens wat doen met kwaliteit.

Eigenlijk is het goedkoopste bordje dat een goede VRM en een volledige bios heeft met offset vcore, LLC etc, de pricewatch: Asus PRIME X470-PRO. Dit bord heeft alleen een bijna waardeloze heatsink. Het is voldoende voor een 2600(X), maar een beetje airflow over de heatsink kan geen kwaad. :)

Wat ik je eigenlijk aan zou raden is om het goed te doen. Ik zou een 2600 pakken, voor een paar euro een AM4 mounting kit voor je koeler kopen en je CPU naar de 4,2 a 4,3GHz overclocken op een goed bordje. Als laatste is er nog de kwestie van RAM. Dit setje wat ik nu selecteer heeft Hynix C-die geheugenchips. Dat is beter dan gemiddeld spul omdat het meeste geheugenchips bij 3200MHz tegen een grens aanloopt. Ryzen houdt alleen van snellere RAM. Voor dit setje moet je alleen wel weten dat de standaard 3600MHz C19 timings ook niet optimaal zijn. Koop je deze dan moet je wel zelf aan de slag met timings en clockspeed. De sweetspot zal eerder 3400MHz liggen met strakkere timings. Denk daarbij aan C17 timings. Je kan ook heel veel informatie en hulp vinden voor RAM OC met dit programma: https://www.techpowerup.c...-1-3-1-by-1usmus-released

Hier moet je alleen wel zin in hebben. Anders zou ik gewoon een 3000MHz of 3200MHz setje kopen en het geheugenprofiel aanzetten. :)

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed€ 164,-€ 164,-
1Asus PRIME X470-PRO€ 169,40€ 169,40
1G.Skill Sniper X F4-3600C19D-16GSXKB€ 160,-€ 160,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 493,40

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@amas Intel i5-9600k heeft een base clock van 3700MHz en turbo van 4500 SC. 6 Cores 6 Threads, en zal rond de €250,- te koop komen. Tegen de tijd zal ook de Z390 uit zijn (refresh van de Z370) met standaard Integrated 802.11ac

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 15:06
Ik zou even wachten op de nieuwe generatie ja ( Ben ik ook aan het doen :+ )

• amas

amas

Topicstarter
Ok het is duidelijk. Ik wacht even met de upgrade tot de Intel 9000 serie uit is. Die paar maandjes kan ik nog wel even uitzinnen :)

@DaniëlWW2 Bedankt voor de duidelijke uitleg. Mocht de Intel 9000 serie toch tegenvallen qua prijs of prestatie en ik alsnog voor AMD ga houd ik jouw post in gedachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

amas schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 17:58:
Ok het is duidelijk. Ik wacht even met de upgrade tot de Intel 9000 serie uit is. Die paar maandjes kan ik nog wel even uitzinnen :)

@DaniëlWW2 Bedankt voor de duidelijke uitleg. Mocht de Intel 9000 serie toch tegenvallen qua prijs of prestatie en ik alsnog voor AMD ga houd ik jou post in gedachten.
Maak je maar geen zorgen. De 9 series lijkt een nog grotere paperlaunch te worden dan de 8 series. Die zullen maandenlang waarschijnlijk niet of nauwelijks te krijgen zijn. O-)
https://nl.hardware.info/...de-lucht-in-door-tekorten

Maar als je wil wachten, dan zou ik eerder wachten op Ryzen 3000/ Zen 2. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pclinde
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23-04 17:17

pclinde

TechGaming.nl

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 18:04:
[...]

Maak je maar geen zorgen. De 9 series lijkt een nog grotere paperlaunch te worden dan de 8 series. Die zullen maandenlang waarschijnlijk niet of nauwelijks te krijgen zijn. O-)
https://nl.hardware.info/...de-lucht-in-door-tekorten

Maar als je wil wachten, dan zou ik eerder wachten op Ryzen 3000/ Zen 2. ;)
Ik hoop écht dat AMD nog een inhaalslag gaat maken met single core prestaties. Begrijp mij niet verkeerd, deze zijn al van Ryzen 1 naar Ryzen 2 flink verbeterd. 8)

Hardware reviews met buitenfotografie, de Intratuin zal jaloers zijn.

Pagina: 1