Beste tweakers, ik heb nu al ruim 7 jaar een i5-2500k draaien, momenteel geklokt op 4.7Ghz. Maar deze begint toch duidelijk de bottleneck te worden in mijn systeem icm met een GTX1080. Ik speel namelijk games op een resolutie van 3440x1440. Ook gebruik ik regelmatig een Oculus Rift. De framedrops die regelmatig voorkomen worden duidelijk veroorzaakt door de CPU. Het is dus tijd om de 2500K met pensioen te sturen en een moderne CPU aan te schaffen
Ik zoek een?
Nieuwe CPU die games als Divinity Original Sin 2, Shadows of the Tomb Raider, en VR games zonder framedrops kan draaien op 3440x1440 op 60fps. En die een GTX1080 niet bottleneckt.
Wat is je budget?
Max €500, of er moet echt iets heel veel beters zijn.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, zolang het maar werkt.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Zoals gezegd wordt het systeem voornamelijk belast door games, het de PC wordt nu duidelijk tegengehouden door de CPU, waardoor er regelmatig framedrops voorkomen. Mijn huidige systeem is te vinden in mijn inventaris.
Wat ik zelf heb gevonden:
Ik heb gekozen voor een AMD CPU omdat de Intel CPU's erg duur zijn op het moment. Is de Ryzen 2600 geschikt voor mijn wensen, het lijkt momenteel namelijk de beste bang-for-buck CPU te zijn. En omdat ik niet bekend ben met AMD CPU's heb ik hiervoor 2 vragen.
Verder heb ik in het verleden wel eens gezeik gehad met Realtek netwerkchips. Hoe zit dat tegenwoordig? Is het goed om te zoeken op moederborden met Intel chips, of werkt alles nu goed genoeg?
Ik zoek een?
Nieuwe CPU die games als Divinity Original Sin 2, Shadows of the Tomb Raider, en VR games zonder framedrops kan draaien op 3440x1440 op 60fps. En die een GTX1080 niet bottleneckt.
Wat is je budget?
Max €500, of er moet echt iets heel veel beters zijn.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, zolang het maar werkt.
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Zoals gezegd wordt het systeem voornamelijk belast door games, het de PC wordt nu duidelijk tegengehouden door de CPU, waardoor er regelmatig framedrops voorkomen. Mijn huidige systeem is te vinden in mijn inventaris.
Wat ik zelf heb gevonden:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed | € 164,- | € 164,- |
1 | MSI X470 Gaming Plus | € 120,- | € 120,- |
1 | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 | € 148,99 | € 148,99 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 432,99 |
Ik heb gekozen voor een AMD CPU omdat de Intel CPU's erg duur zijn op het moment. Is de Ryzen 2600 geschikt voor mijn wensen, het lijkt momenteel namelijk de beste bang-for-buck CPU te zijn. En omdat ik niet bekend ben met AMD CPU's heb ik hiervoor 2 vragen.
- Ik wil wel graag overklokken, gaat dat goed op de meegeleverde koeler? Ik wil namelijk wel dat de PC een beetje stil blijft. Zo nee, kan ik mijn huidige koeler gebruiken? Bij de specificaties staat AM4 niet vermeld, maar het is een oude koeler, dus misschien is de lijst niet geüpdatet?
- Ik heb gehoord dat Ryzen CPU's niet altijd even lekker overweg kunnen met sommige RAM modules. Is de gekozen versie geschikt?
Verder heb ik in het verleden wel eens gezeik gehad met Realtek netwerkchips. Hoe zit dat tegenwoordig? Is het goed om te zoeken op moederborden met Intel chips, of werkt alles nu goed genoeg?
Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.