Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WDHBGS
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09-09 07:52
TL;DR beschikbaar in tweede helft van post.

Ik zoek een?
Ik zoek een smartphone ter vervanging van mijn Samsung Galaxy S4 (versie met 4 CPU cores). Deze gebruik ik sinds 2015 nadat het scherm van mijn Galaxy S II Plus kapot is gegaan. Ik heb de S4 gekregen toen mijn S II Plus stuk was gegaan. Op het gebied van specs zoek ik een smartphone met betere specs dan de S4 (minimaal hetzelfde qua hardware, maar wel een betere accuduur). Mijn S4 moet vaak herstarten vanwege problemen met de SIM-kaart houder (connector maakt soms geen goed contact). Een tijdelijke fix met een opgevouwd briefje die tegen de houder drukt werkte tot voor kort wel goed, maar sinds hij gisteren vier keer herstartte vanwege dit probleem, lijkt het me tijd voor een nieuwe smartphone. Daarnaast geeft hij vaak aan dat de opslagruimte bijna vol is en ik vind de accuduur niet uitstekend. Een toestel met betere accuduur en meer interne opslagruimte is welkom.

Wat is je budget?
Er is niet een specifiek maximum, maar ik zoek een smartphone waarmee ik de komende jaren goed uit de voeten kan. Ik ben gewend om relatief goedkope mid-range toestellen te kopen vanwege de goede prijs-kwaliteitverhouding. Sinds ik een S4 gebruik, merk ik wel dat een vlaggenschip zowel software- als hardwarematig zelfs na een aantal jaar nog vrij snel is (snel genoeg voor mijn doelen in ieder geval). De prijs van het toestel doet er maar gedeeltelijk toe omdat ik liever 5 jaar met een toestel met een mindere prijs-kwaliteitverhouding dan een goedkoper toestel waar ik 3 jaar mee doet met een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Dit vind ik vooral belangrijk omdat ik niet weet waarvoor ik mijn smartphone de komende jaren ga gebruiken. Hierover meer in de komende alinea.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Mijn S4 gebruik ik om mee te browsen (ca. 20 tabs gelijktijdig open in Chrome), te appen en voor communicatie gerelateerde applicaties zoals e-mail en Discord. Niets spannends dus momenteel. Ik gebruik hem elke dag ca. 1 uur actief (doordeweeks). In weekenden en vakanties meestal vaker.

Wat heb je zelf al gevonden?
De gevonden toestellen deel ik op in drie categorieën, namelijk toestellen van Samsung, toestellen in de Android Enterprise Recommended-lijst (deze toestellen krijgen gegarandeerd drie jaar updates dus ze zijn softwarematig toekomstbestendig) en iPhone's.

Mijn minimale eisen zijn:
  • 2GB RAM
  • 5 inch scherm
  • Zelfde camerakwaliteit als mijn S4 (heb geen minimum aantal MP omdat dat niet per se veel met de camerakwaliteit te maken heeft)
  • NFC bij voorkeur
  • 6 core CPU
  • MicroSD-kaart slot
  • 32 GB interne opslag (liefst meer, maar 16 GB is echt te weinig)
Hier volgen de overwegingen van toestellen:

Samsung
Ik heb gekeken naar Samsung-toestellen omdat ik de schermen van Samsung gewend ben en nog nooit een ander merk telefoon heb gebruikt (al maakt dat laatste mij niets uit want ik ben niet merkgebonden). Op het gebied van schermen is Samsung met mid-range en high-end toestellen anders dan veel toestellen van andere merken, omdat Samsung vaak (AM)OLED schermen gebruikt. T.o.v. mijn Galaxy Gio met LCD-scherm is het AMOLED-scherm een flinke verbetering. Hierom zou ik graag ervaringen horen over het verschil tussen een (AM)OLED-scherm en een LCD-scherm bij recente high-end/mid-range smartphones, want ik heb hier geen ervaring mee. De ondersteuning van Samsung's is wel minder dan toestellen in eerdergenoemde lijst van Android. In deze categorie heb ik dit toestel gevonden die me wel goed lijkt:

pricewatch: Samsung Galaxy S9+ Dual Sim 64GB Blauw

Ondanks dat ik een toekomstbestendig toestel belangrijk vindt, kan ik ook custom ROM's installeren, mocht Samsung geen updates meer uitbrengen. Daarom valt de S9+ niet af, ondanks dat hij niet in de Android Enterprise Recommended-lijst staat. Al heeft het wel mijn voorkeur dat het toestel jaren officieel ondersteund wordt.

Android Enterprise Recommended toestellen
Omdat ik graag een toekomstbestendig tostel wil, heb ik in Pricewatch toestellen uitgezocht die aan mijn eisen voldoen. Omdat er geen Samsung toestellen in het Enterprise Recommended-lijstje staan, heb ik Samsung-toestellen in een aparte categorie gezet. M.b.v. pricewatch en het vergelijken van smartphones die aan mijn eisen voldoen en goed verkrijgbaar zijn (> 10 shops), kwam ik op een aantal toestellen uit. Van deze toestellen heb ik de relatief minder goed preseterende toestellen en toestellen met nadelen die ik liever niet hebt (slechte camera, slechte prestaties, kwetsbaar) gefilterd waardoor ik uiteindelijk uitkwam op deze toestellen:
pricewatch: LG V30 (4GB ram) Zilver
pricewatch: Sony Xperia XZ2 Premium Zwart
pricewatch: Motorola Moto G6 Plus Blauw

Het voordeel van de LG is dat hij een OLED-scherm heeft en het voordeel van de XZ2 Premimum is dat hij qua prestaties en beeldkwaliteit (enige toestel in vergelijking met 4K) beter is dan de andere toestellen.
Het nadeel van de Moto G6 Plus is dat hij een breekbare achterkant heeft (glas) en volgens reviews schijnt hij vrij glad te zijn.

Hierom gaat mijn voorkeur uit naar de Sony omdat deze de beste specificaties heeft van deze drie toestellen, ware het niet dat de Sony volgens verschillende reviews een, relatief gezien, korte accuduur heeft (wel veel beter dan mijn S4). Hierdoor twijfel ik weer tussen deze drie toestellen.

iPhone's
Ik heb nooit een iPhone gehad, maar ik sta open voor de optie om een iPhone te kopen, al is het grote nadeel dat de prijs hoger ligt dan van Android's. Qua tweakbaarheid (custom ROM's op Android e.d.) is Android beter dan iOS, maar tweakbaarheid is geen eis zolang het toestel vrij future-proof is. iPhone's lijken me wel wat duurzamer dan Android's, maar of dat de prijs waard is, vind ik lastig te bepalen. Daarom vraag ik hier hoe jullie hierover denken. Als iPhone vind ik een nieuw model zoals een X te duur (omdat een Android toch wat tweakbaarder is speelt dit voor mij wel een rol als de prijzen > €800 zijn), maar een ouder model lijkt me wel geschikt vanwege de prijs-kwaliteitverhouding. Het probleem is dat een ouder model minder future-proof is dan een nieuw model. Hierdoor valt - behalve als ik word overtuigd door andere ervaringen - de iPhone af. Daarnaast mis ik op iPhone's ook een manier om (zonder internet te gebruiken) het geheugen uit te breiden, wat het toestel voor mij minder toekomstbestendig maakt.

Conclusie (TL;DR)
Ik ben op zoek naar een smartphone met vergelijkbare minimum specs als de S4 die redelijk future-proof is in het hoge midrange-segment of het high-end-segment. Toekomstbestendigheid is voor mij belangrijker dan prijs-kwaliteitverhouding (ik koop liever over 5 jaar een nieuw toestel dan over 3 jaar). Ik gebruik hem momenteel voor basiszaken, maar ik weet niet waarvoor ik hem de komende jaren ga gebruiken. Uiteindelijk kom ik uit op twee toestellen met een vergelijking (eigenlijk ook iPhone's (al voldoen ze niet aan alle eisen), lees voor meer info volledige post, de iPhone's vallen dus min of meer af), namelijk deze:

pricewatch: LG V30 (4GB ram) Zilver
pricewatch: Sony Xperia XZ2 Premium Zwart
pricewatch: Motorola Moto G6 Plus Blauw
pricewatch: Samsung Galaxy S9+ Dual Sim 64GB Blauw

Het dilemma is dat ik niet weet welk toestel beter zal zijn voor mij, ondanks dat ik veel reviews heb doorgespit over deze toestellen. Zijn er mensen met ideeën over deze toestellen?

Welke vragen heb je hier nog over? (samenvatting van impliciete en expliciete vragen in post)
  1. Is de ervaring van een Android user die overgaat op een iPhone goed?
  2. Welk toestel (van de genoemde) lijken jullie het beste?
  3. Zijn er nog andere (aanbevolen) toestellen die aan mijn eisen voldoen? Zo ja, zijn daar ervaringen mee?
Alvast bedankt voor het meedenken! :)
Ik begrijp dat het een flinke post is, maar daarmee hoop ik te bereiken dat er zonder al te veel extra vragen gereageerd wordt. Mocht je toch een vraag hebben, dan mag je hem uiteraard gewoon stellen :+

Beste antwoord (via WDHBGS op 22-09-2018 11:22)

• swhnld
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12:15
Camera kwaliteit is een heel interessant topic met resultaten dicht bij elkaar, maar zeker vanaf een S4 komende is veel al beter dan dat je gewend bent en bij reviews, kijk ook naar reviews als een device een paar maanden in gebruik zijn, sommige bugs zijn er dan al uit. De 7+ is vor 350 Euro dan een heel interessante uit het middensegment.

Zelf zou ik jou dan een S9 adviseren, zeker met de 100 Euro kickback die je er voor kunt vangen komt de aanschaf onder de 500 Euro nu (of 150 Euro kickback als je de duurdere versie met 256 GB opslag neemt). Die actie loopt nog tot 23 September! https://my-samsung.com/nl/mysamsung/offers/#/26K3RYY9DNUWX/
Je kunt ook uniek gaan voor de Note 9, echt een werkpaard, maar die kost een stuk meer (vanaf 999,-). Daar is een inruil actie op tot 23 september bij een preorder waar je gegarandeerd 200 Euro voor je oude toestel krijgt:
https://www.samsung.com/nl/offer/mobile-trade-in/

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
Bij vlaggeschip toestellen kun je niet gauw iets fout kopen, allen zijn goed en moet je juist in de details gaan zoeken naar verschillen, zo is de door jouw gekozen LG V30 sterk in Audio met een Quad DAC, en is Samsung sterk op alle fronten, Apple is sterk in het Apple zijn.

Klein foutje in je epistel. De Samsung Galaxy S9+ staat gewoon op de lijst met ondersteunde toestellen in het Android Enterprise Recommended Program: https://www.android.com/i...nterprise/device-catalog/
Daarop nog de vraag, waarom de gewone S9 niet geselecteerd, of de Note 9, of een A toestel (model van vorig jaar dit jaar uitgegeven met een mid range processor)?

Over iPone, ook prachtig speelgoed, ik heb beide naast elkaar, Samsung Note 8 prive en een iPhone 7 voor werk. Beide voldoen, maar ik mis de Terug knop op de iPhone want dat is in de applicaties aanwezig en niet universeel geregeld waardoor het niet altijd overal hetzelfde is geimplementeerd (mogelijk op de X/XS/XR/XS Max serie is het anders want die hebben geen home knop meer en werken met gestures), dat heb ik nog niet ervaren. Uit je wensen mist de SD kaart op een iPhone. Ook NFC betalen werkt in NL nog niet met Apples wegens het gesloten ecosysteem.

Dan nog een uitdagende kwestie, waarom geen Nokia 7+ uit het Android One programma met grote 4000 mah accu?
En bij de vlaggeschepen zie je ook de Oneplus vaak voorbij komen in het lijstje, de 6T komt volgende maand uit, zit ook in het Android Enterprise programma, en er zit een custom rom community achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WDHBGS
@swhnld Bedankt voor je reactie.

Over de Galaxy's: ik heb gekeken naar een andere pagina waarop minder toestellen staan (https://androidenterprisepartners.withgoogle.com/devices/ onder 'Knowledge Workers Devices') en daar staat geen enkele Samsung op. Ik heb gekozen alleen de S6+ in mijn lijstje opgenomen omdat ik de gewone S9 over het hoofd had gezien. Ik heb geen andere toestellen gekozen omdat ik verwacht dat het recentste vlaggenschip van Samsung (de S9 dus, maar die zag ik over het hoofd dus ik koos de S9+) het beste te vergelijken valt met de drie andere telefoons die ik in mijn link zag staan (in jouw link staan meer toestellen).

De iPhone valt dan inderdaad af als optie.

Over de Nokia 7+: die ben ik tegengekomen in mijn vergelijking, maar volgens de review van Tweakers is het scherm slecht afleesbaar in de zon, al is dit geen groot bezwaar voor mij. De camera lijkt soms geen hele goede kwaliteit te leveren volgens reviews (vergeleken met duurdere modellen zeker). Voor de rest is dit toestel zeker geschikt voor mij. Ik zal erover nadenken.

De vergelijking die ik eerder heb gemaakt waarbij ik smartphones uit de Android Enterprise Recommended-lijst heb vergeleken ga ik opnieuw doen vanwege het feit dat je link veel meer telefoons bevat.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• swhnld
Camera kwaliteit is een heel interessant topic met resultaten dicht bij elkaar, maar zeker vanaf een S4 komende is veel al beter dan dat je gewend bent en bij reviews, kijk ook naar reviews als een device een paar maanden in gebruik zijn, sommige bugs zijn er dan al uit. De 7+ is vor 350 Euro dan een heel interessante uit het middensegment.

Zelf zou ik jou dan een S9 adviseren, zeker met de 100 Euro kickback die je er voor kunt vangen komt de aanschaf onder de 500 Euro nu (of 150 Euro kickback als je de duurdere versie met 256 GB opslag neemt). Die actie loopt nog tot 23 September! https://my-samsung.com/nl/mysamsung/offers/#/26K3RYY9DNUWX/
Je kunt ook uniek gaan voor de Note 9, echt een werkpaard, maar die kost een stuk meer (vanaf 999,-). Daar is een inruil actie op tot 23 september bij een preorder waar je gegarandeerd 200 Euro voor je oude toestel krijgt:
https://www.samsung.com/nl/offer/mobile-trade-in/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WDHBGS
Bedankt, inmiddels heb ik de S9 besteld.