Vraag

Anoniem: 1118437

Topicstarter
Beste Tweakers,

Na jaren als student met laptops te werken heb ik besloten om te investeren in een mooie desktop. Met wat hulp van vrienden (die jaren terug hun eigen PC hebben gebouwd) en informatie van Tweakers (en de rest van het internet) heb ik voor mezelf een lijstje samengesteld om voor de eerste keer zelf mijn nieuwe PC te bouwen. Op internet heb ik gecheckt of de componenten samen functioneren en voor zover ik dat goed heb ingevuld zou het allemaal compatibel moeten zijn.
Omdat ik het stiekem toch wel een beetje spannend vind vroeg ik me af of jullie nog andere inzichten hebben in de combinatie van onderstaande componenten.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Mijn hoofddoel is dat de computer als een fatsoenlijke workstation functioneert. In geval van thuiswerken wil ik kunnen 3d modelleren (vectorworks/revit/sketchup) en gebruik kunnen maken van de creative suite (adobe photoshop, illustrator etc.) Daarnaast vind ik het leuk om als hobby af en toe video te bewerken (premiere pro/max. 1080p) en zo af een beetje gamen. Dit hoeft niet op de hoogste settings, maar ik zou het wel prettig vinden als het een stap beter is dan mijn PS4 en dat ik enkele nieuwe games in de komende jaren wel een beetje fatsoenlijk kan draaien. Belangrijk voor mij is dat de PC de komende 5-10 jaar mee kan gaan, eventueel met enkele upgrades door de jaren heen

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik mik nu op een bedrag van rond de 1200-1500 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb recentelijk een logitech M330 silent gekocht en die neem ik mee. Overigens gebruik ik nog eeen externe HDD voor data die niet op de computer hoeft te staan. Verder begin ik met een schone lei.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Gezien mijn gebruik van de creative suite/cloud en het video bewerken leek een i7 processor geen overbodige luxe. Daarnaast wil ik een videokaart met een goede prijs/kwaliteit verhouding.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
In principe heb ik een voorkeur voor Intel en Nvidia. Intel processors heb ik goede ervaringen mee. De voorkeur voor Nvidia komt voort uit aanbevelingen en reviews. Een SSD lijkt me daarnaast ook fijn.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik ben niet perse op zoek naar de allerbeste deals of de allersnelste componenten, maar ik ben vooral op zoek naar een elegante, degelijke en relatief stille PC build. Omdat ik de pc zelf wil bouwen wil ik hem daarna ook wel een beetje tentoonstellen. Ik heb nu gekozen voor componenten met een wit/zwart kleurenschema, omdat ik zelf geen fan ben van het hele RGB gebeuren. Daarnaast heb ik gekozen voor randapparatuur die ik persoonlijk mooi vind en wellicht niet het beste scoren op prijs/kwaliteit verhouding. Zo is de keuze voor de case, het LG scherm en het toetsenbord voor een groot deel gebaseerd op het uiterlijk...

Ga je overklokken?
Nee. Ik wil er in ieder geval geen extra gedoe aan hebben. Voor mij zijn prestaties niet relevant genoeg en ik wil dat alles redelijk out-of-the-box werkt zonder al teveel poespas. Dat lijkt me met mijn gelimiteerde kennis van computercomponenten ook het meest verstandig.

Wat verwacht je van ons?
Voor mij is dit de eerste keer dat ik een PC ga bouwen en ondanks de vele uren die ik in het onderzoeken heb gestoken weet ik ongetwijfeld nog lang niet alles. Ondanks dat prestaties niet mijn nummer 1 prioriteit zijn ben ik wel op zoek naar een kritische blik richting mijn setup. Zijn er bijvoorbeeld betere combinaties te vinden of kan ik voor betere toekomstbestendigheid beter andere keuzes maken? Zo is mij bijv. de RM750x PSU aangeraden voor toekomstbestendigheid, maar op internet lees ik dat dit wel een beetje overkill is. Kosten terugbrengen is daarnaast natuurlijk ook niet verkeerd, maar ik wil daar niet al teveel performance voor inleveren.

Mijn lijst tot nu toe:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700 Boxed€ 344,85€ 344,85
1Asus PRIME Z370-P€ 115,-€ 115,-
1MSI GeForce GTX 1060 6GT OC€ 259,-€ 259,-
1Fractal Design Define C Window€ 72,90€ 72,90
1LG 27MP89HM-S Wit, Zilver€ 241,-€ 241,-
1Logitech K780 (Qwerty US)€ 74,90€ 74,90
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 160,49€ 160,49
1Corsair RM750x Zwart€ 125,99€ 125,99
1Samsung 860 EVO 500GB€ 90,95€ 90,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.485,08

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Anoniem: 1118437 Voeding is dik en dik overdreven. Z370MB heb je niet nodig, B360 voldoet ook. RAM is overbodig bij deze snelheid, aangezien er maar 2666 wordt ondersteund. Ik denk dat je beter een workstation kunt samenstellen op Ryzen 7 2700X (daar past je gekozen RAM ook prima bij)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bbblije
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-07 22:07

bbblije

Riiiiight

Creative suite software draait het beste op single tot light thread. Je hebt dus het meeste aan een hoge kloksnelheid.

Zelf ben ik ook aan het kijken voor een workstation dat casual voor game doeleinden gebruikt gaat worden. Zelf neig ik richting:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 295,-€ 295,-
1Asus Prime Z270-A€ 123,-€ 123,-
1Asus ROG Strix GTX 1070 Ti Gaming Advanced€ 487,99€ 487,99
1NZXT H500 Zwart€ 71,47€ 71,47
1Dell UltraSharp U2518D Zwart€ 305,-€ 305,-
1be quiet! Dark Rock 4€ 58,90€ 58,90
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 148,99€ 148,99
1Corsair RM550x Zwart€ 82,95€ 82,95
1Samsung 860 EVO 500GB€ 90,95€ 90,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.664,25

K en Z270 vanwege de singlethread kloksnelheid, I7 vanwege future proof en zwaardere 3D render en CAD werkzaamheden. Systeem zal een 2 monitor systeem worden, waar ik werk op de 25" (of 27") die hier in de lijst staat en game op een Dell UltraSharp U2414H die er in de werk setup verticaal naast zal staan.

Grote vraag is nog of ik wel een 1070ti wil aanschaffen, of toch voor een 1060 ga. Maar de prijzen (tweedehands) zijn zo aan het dalen dat het de meer kosten niet meer zijn. Sporadisch zal de GPU bijdragen op het workstation vlak, deze is meerendeel om te gamen. Workstation is CPU based.

Ik heb gekozen voor een oudere CPU omdat deze ivt de nieuwere generaties nog prima loopt, en gemiddeld koeler draait dan zijn opvolgers. Er is dan nog overklock ruimte zonder al te gekke fratsen uit te hoeven halen (delidden etc). Wat weer bijdraagt aan de single thread hogere kloksnelheid.

Maar ondertussen ben ik ook hier op VA en marktplaats aan het kijken, veel mensen willen van hun oudere systeem af nu de volgende generaties van Intel en Nvidea er aan zitten te komen. En/of ik zit in dubio om niet voor een 8700K systeem te gaan, vanwege eventuele toekomstige systeemeisen.

[ Voor 97% gewijzigd door bbblije op 22-09-2018 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@bbblije Ik heb zelf niet zo veel vertrouwen in het tweedehands kopen van onderdelen, maar dit is misschien meer gebaseerd op een onderbuikgevoel. In de nieuwprijs is het prijsverschil tussen de 1060 en 1070ti wel dusdanig groot dat ik heb besloten om een 1060 te nemen. In de reviews zie ik ook terugkomen dat je Far Cry 4 nog op ultra kan spelen met een gemiddelde FPS van boven de 50. Nu ben ik zelf ook een behoorlijk casual gamer en hoeft het voor mij ook allemaal niet perse op ultra dus ik denk met een 1060 ook wel goed te zitten.

Ik wist overigens niet dat Creative Suite vooral baat had bij een hoge single thread kloksnelheid.

@Hackus PSU ga ik verlagen naar een RM550x. Ik moet nog even dubbelchecken of dit goed gaat, maar volgens mij moet dit wel werken. Daarnaast las ik bij de specs van het moederbord: DDR4 4000(O.C.) support. Ik ging er vanuit dat dit betekende dat de RAM snelheid van 3200 daardoor wel ondersteund zou worden. Of ligt dit aan iets anders?

Verder vroeg ik me af of jullie mij nog tips konden omtrent het moment van kopen van onderdelen. Ik had een tijdje terug begrepen dat de prijzen van GPU's misschien iets zouden dalen door de nieuwe lading GPU's, maar volgens mij zitten deze wel in een behoorlijk andere (prijs)klasse...
Daarnaast zag ik dat de prijs van de CPU ook behoorlijk lijkt te schommelen. Eerst hing deze rond de 380 alleen was hij weinig leverbaar. Nu zie ik ze voornamelijk voor 450 gaan.

Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Anoniem: 1118437 op de Z370 bedoel je, dat is een bord voor K cpu geschikt om te overklokken. (non k) cpu is max 2666MT/s

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Beste allen,

Ik heb even gekeken naar mijn setup en een paar kleine wijzigingen doorgevoerd. Zoals eerder aangegeven heb ik qua PSU een stapje terug gedaan naar de RM550x (volgens mij nog steeds ruim voldoende). Ook heb ik overwogen om voor een Kaby Lake CPU te gaan, maar aangezien Coffee lake in mijn ogen toch wel iets nieuws doet/toekomstbestendiger is heb ik toch besloten hierbij te blijven. Zoals eerder vermeld heb ik een voorkeur voor een Intel CPU. Verder heb ik een aantal dingen (toetsenbord muis monitor) al aangeschaft.

Keuze voor het moederbord is voornamelijk gebaseerd op de looks en functionaliteit.
Verder heb ik alles gecheckt met PCpartpicker en ingelezen in de componenten.
Volgens mij zou de volgende lijst dus prima samen moeten werken:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700 Boxed€ 451,25€ 451,25
1Asus PRIME Z370-A€ 169,15€ 169,15
1MSI GeForce GTX 1060 6GT OC€ 274,-€ 274,-
1Fractal Design Define C TG€ 84,91€ 84,91
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2666C16€ 129,-€ 129,-
1Corsair RM550x (2018)€ 71,-€ 71,-
1Samsung 860 EVO 500GB€ 88,40€ 88,40
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.267,71

Hieronder nog twee vragen:
1 - Ik ben voor een boxed non K cpu gegaan omdat ik niet van plan ben om te overclocken. Nu ga ik er vanuit dat ik met de boxed cooler voldoende koeling heb. Klopt dit?
2- Verder nog tips of dingen die ik over het hoofd heb gezien?

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:15
Als moederbord kom je ook met een veel goedkopere pricewatch: Asus ROG Strix B360-F Gaming, pricewatch: Asus Strix H370-F Gaming, pricewatch: MSI H370 Gaming Pro Carbon of pricewatch: MSI B360 Gaming Pro Carbon goed weg.

De boxed koeler is maar net genoeg voor een i7-8700. Een towerkoelertje monteren is aan te raden pricewatch: Scythe Kotetsu Mark II ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@Anoniem: 1118437 je ziet dat je onderhand 100 euro meer betaald aan die 8700 dan eerder. Ik zou dan serieus een ryzen 2700x gaan overwegen. Allround evensnel en veel meer value per euro. Die 100 euro kun je ook in een gpu steken, bijv.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

maratropa schreef op zaterdag 13 oktober 2018 @ 13:29:
@Anoniem: 1118437 je ziet dat je onderhand 100 euro meer betaald aan die 8700 dan eerder. Ik zou dan serieus een ryzen 2700x gaan overwegen. Allround evensnel en veel meer value per euro. Die 100 euro kun je ook in een gpu steken, bijv.
En sneller RAM is ook wel fijn bij de Ryzen 2700X. Maar ja, sommige zweren bij Intel en willen de hoofdprijs wel voor lief nemen. €456,- nu al

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik zit nu te kijken naar de Ryzen 2700x en dat is financieel nu zeker wel het overwegen waard. Ik zie alleen wel dat je voor snellere RAM (2933) dan wel weer een X470 mobo moet hebben. Mocht ik bij dezelfde ram blijven (3000) zouden jullie mij dan ook een X470 aanraden?

Verder vroeg ik me af of er nog andere dingen zijn die ik zou moeten aanpassen als ik ga voor een ryzen cpu en of er nog nadelen zijn aan een ryzen cpu?

Afhankelijk van het totale kostenplaatje ga ik eind deze week de knoop doorhakken en bestellen. Mocht ik nog wat ruimte in mijn budget hebben dan wil ik best een betere GPU overwegen. Nu is de financiële stap naar bijv. een 1070ti wel flink. Mochten jullie daar nog een goed advies kunnen geven dan hoor ik het graag!

Dank voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rain2reign
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:08
Anoniem: 1118437 schreef op zondag 14 oktober 2018 @ 12:19:
Ik zit nu te kijken naar de Ryzen 2700x en dat is financieel nu zeker wel het overwegen waard. Ik zie alleen wel dat je voor snellere RAM (2933) dan wel weer een X470 mobo moet hebben. Mocht ik bij dezelfde ram blijven (3000) zouden jullie mij dan ook een X470 aanraden?
De pricewatch: MSI B450 Gaming Pro Carbon AC is een goede aanrader om mee te beginnen of als je de extra features niet nodig hebt een pricewatch: MSI B450 Tomahawk. Maar als je bijv. ASUS bios gewend bent of de extra features en connectie mogelijkheden nodig hebt (meer USB, sata, etc..) dan is een pricewatch: Asus PRIME X470-PRO ook een optie. Aangezien je niet gaat overklokken zal je het verschil niet merken (op features en connecties na).
Verder vroeg ik me af of er nog andere dingen zijn die ik zou moeten aanpassen als ik ga voor een ryzen cpu en of er nog nadelen zijn aan een ryzen cpu?
Niet per se, maar ik zie vaak dat er een aftermarket CPU-koeler wordt aangeraden en niet voor de prestaties, maar geluidsproductie voor hetzelfde prestatie(koeling). Ik zou gewoon kijken (en luisteren) of je tijdens gebruik de standaard bijgeleverde AMD Wraith Prism koeler bij de 2700x te luidt vindt. Je kan achteraf altijd de Wraith Prism vervangen voor een pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B of een pricewatch: Arctic Freezer 33 als het nodig is/vindt.
Afhankelijk van het totale kostenplaatje ga ik eind deze week de knoop doorhakken en bestellen. Mocht ik nog wat ruimte in mijn budget hebben dan wil ik best een betere GPU overwegen. Nu is de financiële stap naar bijv. een 1070ti wel flink. Mochten jullie daar nog een goed advies kunnen geven dan hoor ik het graag!

Dank voor de reacties!
Het verschil dat je bespaart door de 2700x (als je dat wilt uiteraard) kan je uiteraard in een duurdere GPU stoppen, maar of je het verschil gaat merken? Op 1080p60hz casual gaming is de 1060 wel vlot genoeg of een AMD RX 580 als je beeldscherm Freesync ondersteund.

Zelf zou ik kijken of je een tweede en/of betere beeldscherm nodig gaat hebben. Zo'n scherm gaat immers langer mee dan een GPU en (wellicht) beter beeld geven mbt modellering, videobewerking en photoshop (betere kleurenweergave sRGB en Adobe RGB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
@Anoniem: 1118437 Allround haal je met een 2700x de performance van een 8700, soms wat meer en soms wat minder maar waarschijnlijk vaak ook niet merkbaar, beide kanten op. Bijv, allround zit de 2700x nét onder de 8700k in photoshop. Vanilla 8700 voor dit geld is niet te verantwoorden imho.

Wat @rain2reign zegt, stop het in een scherm bijv.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Anoniem: 1118437 Zo ziet een Ryzen 2700X build er uit.

Lekker snel RAM wat je op[ 3200MT/s klokt. stillere betere koeler dan de AMD Prism
Modulaire voeding(losse kabels) ideaal met m.2 insteek SSD scheelt je weer (Sata)kabels
Er kan ook iets goedkoper RAM in, dat klokt op 2933MT/s G Skil Aegis

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 318,88€ 318,88
1MSI B450 Tomahawk€ 105,05€ 105,05
1Fractal Design Meshify C - Dark TG€ 81,-€ 81,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.4 version B€ 25,05€ 25,05
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2Z3200C16€ 160,96€ 160,96
1Crucial MX500 m.2 500GB€ 85,-€ 85,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.120,94

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Beste allen, veel dank voor jullie hulp tot nu toe.
Hieronder mijn (semi) definitieve lijst:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 318,88€ 318,88
1Asus PRIME X470-PRO€ 169,-€ 169,-
1Fractal Design Define C TG€ 84,91€ 84,91
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2Z3200C16€ 160,96€ 160,96
1Crucial MX500 m.2 500GB€ 85,-€ 85,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.163,75

Een m.2 SSD lijkt mij eigenlijk ook een prima plan. Is zelfs goedkoper dan de Samsung SSD die ik had gekozen. Misschien een beetje een knullige vraag, maar ik las dat je bij M.2 SSD's goed moet kijken naar of deze compatibel is met het moederbord. Ik wordt hier zelf niet echt veel wijzer van. Weten jullie of de setup zoals hierboven beschreven zou moeten werken?

Daarnaast wacht ik met betrekking tot de CPU koeler even af hoe de stock koeler werkt. Mocht deze teveel lawaai maken dan zal ik deze vervangen voor de Tranquillo of Arctic Freeze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Anoniem: 1118437 Waarom een X470 moederbord ?
Daar moet je ook andere RAM bij kiezen oa deze pricewatch: Corsair Vengeance RGB CMR16GX4M2C3000C15

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@Hackus Als ik kijk naar de verschillende mobo's spreekt deze me het meeste aan (features & visueel). Daarnaast snap ik even helemaal niks van de RAM compatibility/speeds van deze boards. Als ik kijk bij de RAM speeds vind ik dit:
MSI B450 Tomahawk, supports up to: 3466 (OC) (non-OC snelheid niet kunnen vinden)
ASUS Prime X470 PRO, supports up to: 3600 (OC) (eerst een non-OC van 2933 gevonden, nu vind ik bij de specs 2666 non OC)

Of ging jouw reactie over dat de gekozen ram uberhaupt niet compatibel was met de asus mobo?

Ik weet verder niks van het overclocken van RAM, maar als dat weinig moeite kost en wel veel oplevert wil ik het wel overwegen. Ik heb zelf wat proberen uit te zoeken over het overclocken van RAM, maar ik heb nog geen goede uitleg kunnen vinden waar ik iets van snapte :(

Ik heb overigens dus wel een voorkeur voor de Asus Prime X470 Pro, zoals gezegd door de features en de looks (echt een strak design wat goed past bij mijn zwart witte PC build). Ik heb op de website van ASUS gekeken naar compatibele M.2 SSD's, en daar staat de Crucial MX500 niet tussen. De MX300 wel. Zou de MX500 dan gewoon niet werken? of is de lijst dan niet up to date?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Anoniem: 1118437 schreef op maandag 15 oktober 2018 @ 19:23:
@Hackus Als ik kijk naar de verschillende mobo's spreekt deze me het meeste aan (features & visueel). Daarnaast snap ik even helemaal niks van de RAM compatibility/speeds van deze boards. Als ik kijk bij de RAM speeds vind ik dit:
MSI B450 Tomahawk, supports up to: 3466 (OC) (non-OC snelheid niet kunnen vinden)
ASUS Prime X470 PRO, supports up to: 3600 (OC) (eerst een non-OC van 2933 gevonden, nu vind ik bij de specs 2666 non OC)

Of ging jouw reactie over dat de gekozen ram uberhaupt niet compatibel was met de asus mobo?

Ik weet verder niks van het overclocken van RAM, maar als dat weinig moeite kost en wel veel oplevert wil ik het wel overwegen. Ik heb zelf wat proberen uit te zoeken over het overclocken van RAM, maar ik heb nog geen goede uitleg kunnen vinden waar ik iets van snapte :(

Ik heb overigens dus wel een voorkeur voor de Asus Prime X470 Pro, zoals gezegd door de features en de looks (echt een strak design wat goed past bij mijn zwart witte PC build). Ik heb op de website van ASUS gekeken naar compatibele M.2 SSD's, en daar staat de Crucial MX500 niet tussen. De MX300 wel. Zou de MX500 dan gewoon niet werken? of is de lijst dan niet up to date?
Oké, die lijst is gewoon oud wat je hebt gezien. m.2 Sata MX500 niet zo lang uit van begin dit jaar.

Pagina: 1