Toon posts:

Linux FTP server zonder gebruik van OS accounts

Pagina: 1
Acties:

• Carharttguy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-04 11:58
Hallo iedereen

Ik zoek een FTP server die draait op Linux, maar heel specifiek zou ik willen dat ik heel makkelijk users kan toevoegen ZONDER dat ik daarvoor gebruikers moet toevoegen aan m'n OS.

Op Windows is FilleZilla FTP server een goed voorbeeld, daar worden users toegevoegd in een config file.

Iemand een idee? Tips zijn erg welkom!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik zou sowieso geen FTP meer gebruiken, maar SFTP.

En verder kan je binnen Linux ook users toevoegen voor alleen de role SFTP.

https://www.thegeekstuff.com/2012/03/chroot-sftp-setup/

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Volgens mij heb je Filezilla Server ook voor Linux. En ook iets als VSFTPD als FTP-daemon. Als je de configs van beiden bekijkt, lees ik al snel dat je een aparte regel hebt, iets in de trant van "allow local users".

Die moet je dan op NO / DISABLED zetten en daarna binnen de daemon/configs zelf natuurlijk users aanmaken.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Room42
  • Niet online
Gewoon, de standaard FTP server deamons die, bijvoorbeeld, een MySQL backend hebben of een eigen userdatabase. vsFTPd, PureFTPd of proftpd, bijvoorbeeld.

Vergeet je niet TLS/SSL te configureren? :o ;)
MAX3400 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 20:54:
Volgens mij heb je Filezilla Server ook voor Linux. [...]
Nee, helaas alleen voor Windows. :'( Ik zie wel wat sites over Wine praten, maar dat zou ik niet doen, in het geval van een server. De client is wel cross platform.

[Voor 63% gewijzigd door Room42 op 20-09-2018 20:59]

Blokkeert alle ads en trackers met:
- uBlock Origin
- uMatrix
- en Pi-Hole voor de rest van het netwerk.

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-05 21:04

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Room42 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 20:54:
Nee, helaas alleen voor Windows. :'( Ik zie wel wat sites over Wine praten, maar dat zou ik niet doen, in het geval van een server. De client is wel cross platform.
:o Dan heb ik verkeerd gelezen helaas; dank voor het attente antwoord.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Room42
  • Niet online
MAX3400 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 21:00:
[...]

:o Dan heb ik verkeerd gelezen helaas; dank voor het attente antwoord.
Ik heb me hier een tijd geleden al tegen gestoten. Moest een FTP-server op Linux inrichten die ook makkelijk door Windows-beheerders te beheren was. Uiteindelijk toch een CLI-handleiding gemaakt. Is goed voor ze, als ze eindelijk aan Powershell durven te beginnen :P

edit:
Dit klinkt misschien veel denigrerender dan ik het bedoel. Ik bedoel te zeggen dat het mensen zijn met erg weinig CLI-ervaring en deze ook actief uit de weg gaan en zelfs met de nek aankijken. Vandaar mijn houding naar hun toe ;) Ik lach me in het vuistje, omdat steeds meer 'beheer' via Powershell gedaan moet worden. Ze gaan er dus niet aan ontkomen of vallen straks uit de markt. [/ot]

[Voor 30% gewijzigd door Room42 op 20-09-2018 21:07]

- uBlock Origin
- uMatrix

• Carharttguy
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 20-04 11:58
Thanks mensen, ga voor PureFTPd gaan!

• Room42
  • Niet online
Carharttguy schreef op donderdag 20 september 2018 @ 21:08:
Thanks mensen, ga voor PureFTPd gaan!
Paar valkuilen, waar ik tegenaan liep: Denk aan TLS (en verbied plain text-verbindingen!) en configureer de poorten range voor passive-FTP correct en forward die port range ook naar de FTP-server. Anders kunnen clients achter een firewall waarschijnlijk niet of minder makkelijk verbinden.

[Voor 4% gewijzigd door Room42 op 20-09-2018 21:11]

- uBlock Origin
- uMatrix

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:25
Carharttguy schreef op donderdag 20 september 2018 @ 20:51:
Ik zoek een FTP server die draait op Linux, maar heel specifiek zou ik willen dat ik heel makkelijk users kan toevoegen ZONDER dat ik daarvoor gebruikers moet toevoegen aan m'n OS.
Vervelende is dat je dat OS account wèl nodig gaat hebben als iemand wat wil uploaden. Tenzij het acceptabel is om alles naar één user te mappen.

En laat nog even op je inwerken dat alle valkuilen in de post hierboven niet van toepassing zijn als je gewoon sftp gebruikt.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee