Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• w3bcrowf3r
  • Registratie: juli 2018
  • Laatst online: 12-05-2019
Is het normaal om de klant maandelijks/per periode/jaar mij direct te laten betalen voor het hosten en om zelf een server ergens te huren?

Of stuur je de klant door naar het bedrijf wat je voor hem kiest en betaald hij hun direct? En zet je de app voor de klant op de server?

Als het dat eerste is, dan kan ik daar ook weer als beginnende freelancer geld scoren. Alleen vroeg ik me dus af of het normaal is om de klant elke maand/periode/jaar het bedrag naar mijzelf te laten incasseren.

[Voor 5% gewijzigd door w3bcrowf3r op 20-09-2018 20:10]

• Superkanjo
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 19-06 18:53
Wat je ook besluit te doen, hou het wel realistisch. Prijzen zijn voor een klant makkelijk te vergelijken, valt waarschijnlijk dus wel op als je er zelf een te grote toeslag bovenop gooit. Vraag jezelf ook af waarom de klant via jou zou moeten hosten, wat is de meerwaarde voor de klant?
w3bcrowf3r schreef op donderdag 20 september 2018 @ 20:08:
dan kan ik daar ook weer als beginnende freelancer geld scoren.
Dit is (naar mijn idee) niet bepaald de instelling waarmee je ver gaat komen.

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 16-06 14:01

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Wat versta je onder een app? Is dat een client-server-model? Is dat een SaaS-oplossing? Is het puur een "executable" die de klant wil downloaden? Over welke "server requirements" hebben we het? Wat is er mis met een storage-instance? Of een klein VPS'je van een tientje?

Leuk om te zien dat je zo snel na je vorige opleiding toch al ideeen/geld ziet en daar klanten voor hebt (of lijkt te hebben) maar je weet ook dat als je freelanct, je het handigste een KvK-nummertje kan trekken en je laten voorlichten over aftrekposten en BTW? Allicht is dan "een eigen server" ergens nog als bedrijfsmiddel af te schrijven en kost het jou minder en lever je een extra service aan je klanten.

Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• t_captain
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 07:58

t_captain

Moderator General Chat
Als je klant geen policy heeft waar ze hun hosting doen (lees: niet IT-savvy kleinbedrijf), dan zijn ze alleen maar blij met een one stop shop voor ontwikkeling en hosting. Lekker makkelijk en nooit in het midden van twee partijen die naar elkaar wijzen.

De vraag is of de marge op de hosting tegen deze verantwoordeljjkheid opweegt.

• FreezeXJ
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 11-06 14:50

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Wat voor garanties ga jij leveren op je hosting? Durf jij de volledige kosten voor teveel downtime aan? Het is leuk dat je er euros voor wilt vangen, maar daar moet je dan iets voor terugleveren, en als er iets gebeurt met _jouw_ hosting (het maakt niet uit door wie jij dat laat doen, jij gaat het contract ervoor aan) dan kloppen ze uiteraard op jouw deur voor oplossingen en vergoedingen. Aangezien je bedrijf bent kun je je niet verschuilen achter consumentenrecht, of "ja maar de hoster zei dat".

Ik zou lekker ergens hosting regelen op naam van het bedrijf, via een externe partij, zodat als er iets misgaat de advocaten van je klant achter je hoster aangaan. Erg veel marge zit er toch niet in, en je kunt altijd als adviseur optreden.

Few weapons in the arsenal of freedom are more useful than the power to compel a government to disclose the evidence on which it seeks to forfeit the liberty of its citizens - Learned Hand

• eric.1
  • Registratie: juli 2014
  • Laatst online: 23:43
Sjah, overleg met de klant. Al zou ik altijd de relatie direct met de klant laten verlopen ipv via jou (wellicht jezelf wel als tweede/derde contactpersoon laten noteren zolang nodig zodat je direct requests kan indienen etc). Je kan uiteraard adviseren waar of wat voor pakket het beste bij de klant past.

Maar:
- wil jij de eerste lijn zijn wanneer er problemen of requests zijn?
- Hoe zit het als ze de hosting niet meer via jou willen laten verlopen?
- Wat als de klant niet (meer) betaalt? Zet je dan de server uit?
- Hoe ga je hiervoor allemaal een contract opstellen om al die zaken te waarborgen?
- Ga je ook midden in de nacht in de weer omdat jouw server niet werkt?
- ...

Laat dat lekker aan de hoster over ;). Het wiel opnieuw uitvinden om een paar euries mee te pakken; zou ik niet doen.

• Widow
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 18-06 23:05
Je hebt het over "geld scoren" maar dat is wel kort door de bocht. Weet je welk bedrijf ook zo dacht? De V&D. Alles van borden tot kleding, en van chocola tot warme saussijzenbroodjes. Want we kunnen er geld mee verdienen. Uiteindelijk onderscheid zo'n bedrijf zich niet ten opzichte van zijn concurrentie, en worden ze links en rechts ingehaald. En wat er toen gebeurde, is geschiedenis. Dus probeer je te onderscheiden. Zoiets als hosting, er zijn waarschijnlijk duizenden hostingspartijen. Je kan proberen om je in die markt te mengen, maar hoe onderscheid jouw hosting zich dan van die andere duizenden partijen?

Daarnaast, kijk naar klantverwachtingen bij hosting. Waarschijnlijk wil een klant ondersteuning bij bepaalde zaken waar ze zelf weinig kennis van hebben, en willen ze een omgeving die goed beveiligd is. Ga jij de telefoon opnemen als een klant een nieuwe gebruiker geautoriseerd wil, ga jij de beveiliging in de gaten houden?

Als ik je mag adviseren, zoek een bedrijf waar je mee kan samenwerken op hostingsgebied. Je kan je klant dan twee mogelijkheden geven: óf de klant host het zelf, óf jij levert je apps aan hostingspartij X. Met die hostingspartij kan jij dan afstemmen hoe jij je apps aanlevert, en de hostingspartij kan met de klant afstemmen watvoor support ze willen op hun apps. En jij houdt tijd over voor het ontwikkelen van apps ;)

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• merauder
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 08:19
Je hebt ook hostingproviders met een provisieregeling. De hostingprovider is dan aanspreekpunt, en zelf vang je provisie voor de verkoop.

• emnich
  • Registratie: november 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

w3bcrowf3r schreef op donderdag 20 september 2018 @ 20:08:
Als het dat eerste is, dan kan ik daar ook weer als beginnende freelancer geld scoren. Alleen vroeg ik me dus af of het normaal is om de klant elke maand/periode/jaar het bedrag naar mijzelf te laten incasseren.
Heb je er verstand van?
Ben je er goed in?
Snap je hoeveel werk het is (want het is méér dan een servertje neer zetten en uploaden)?
Verdien je met een uurtje hosting verzorgen net zo veel of meer als een uurtje ontwikkelen?

Als al deze vragen ja zijn dan kan je het doen, anders moet je ze lekker doorverwijzen naar een partij die het beter kan.

• Standeman
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 18-06 14:15

Standeman

Moderator Witgoed / General Chat

Prutser 1e klasse

Met app wordt in mijn ogen nog steeds een iOS of Android app bedoeld (even Windows Mobile en vage mobiele OSen daar gelaten) en daar gebeurt de hosting door Apple c.q. Google en hoef je dus niets te hosten.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• w3bcrowf3r
Superkanjo schreef op donderdag 20 september 2018 @ 20:23:
Wat je ook besluit te doen, hou het wel realistisch. Prijzen zijn voor een klant makkelijk te vergelijken, valt waarschijnlijk dus wel op als je er zelf een te grote toeslag bovenop gooit. Vraag jezelf ook af waarom de klant via jou zou moeten hosten, wat is de meerwaarde voor de klant?

[...]

Dit is (naar mijn idee) niet bepaald de instelling waarmee je ver gaat komen.
De klant zou ik zelf de keuzen aanbieden. Via mij zouden ze dan niet zelf met de hosting service in zee moeten etc.

Nou wil ik niet meer dan 1-2 euro winst boeken per klant als het om hosting gaat. Zo veel wil ik niet pakken.

• w3bcrowf3r
Widow schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 10:13:
Je hebt het over "geld scoren" maar dat is wel kort door de bocht. Weet je welk bedrijf ook zo dacht? De V&D. Alles van borden tot kleding, en van chocola tot warme saussijzenbroodjes. Want we kunnen er geld mee verdienen. Uiteindelijk onderscheid zo'n bedrijf zich niet ten opzichte van zijn concurrentie, en worden ze links en rechts ingehaald. En wat er toen gebeurde, is geschiedenis. Dus probeer je te onderscheiden. Zoiets als hosting, er zijn waarschijnlijk duizenden hostingspartijen. Je kan proberen om je in die markt te mengen, maar hoe onderscheid jouw hosting zich dan van die andere duizenden partijen?

Daarnaast, kijk naar klantverwachtingen bij hosting. Waarschijnlijk wil een klant ondersteuning bij bepaalde zaken waar ze zelf weinig kennis van hebben, en willen ze een omgeving die goed beveiligd is. Ga jij de telefoon opnemen als een klant een nieuwe gebruiker geautoriseerd wil, ga jij de beveiliging in de gaten houden?

Als ik je mag adviseren, zoek een bedrijf waar je mee kan samenwerken op hostingsgebied. Je kan je klant dan twee mogelijkheden geven: óf de klant host het zelf, óf jij levert je apps aan hostingspartij X. Met die hostingspartij kan jij dan afstemmen hoe jij je apps aanlevert, en de hostingspartij kan met de klant afstemmen watvoor support ze willen op hun apps. En jij houdt tijd over voor het ontwikkelen van apps ;)
Sorry, maar met hosting bedoelde ik dat ik het via een bedrijf een server huur. En dat ik dan de klant een bepaald bedrag vraag om op mijn server hun web app te hosten.

Dat zou ze dan besparen om zelf met een hosting service te moeten praten. Aangezien sommige klanten daar geen ervaring mee hebben.

Ik ga niet meedoen met de competitie en mn eigen servers kopen en hosten. Sorry voor mijn verkeerde manier van vragen dan.

[Voor 3% gewijzigd door w3bcrowf3r op 23-09-2018 19:23]

• eric.1
w3bcrowf3r schreef op zondag 23 september 2018 @ 19:20:
[...]

De klant zou ik zelf de keuzen aanbieden. Via mij zouden ze dan niet zelf met de hosting service in zee moeten etc.

Nou wil ik niet meer dan 1-2 euro winst boeken per klant als het om hosting gaat. Zo veel wil ik niet pakken.
Dan pak je wel een flinke verantwoordelijkheid voor 1-2 euro "winst". Business-technisch gezien: niet te verantwoorden.

• MAX3400

MAX3400

w3bcrowf3r schreef op zondag 23 september 2018 @ 19:22:
[...]

Aangezien sommige klanten daar geen ervaring mee hebben.
Gezien je topic en vraagstelling lijk jij ook geen ervaring te hebben met "hosting"? Je beantwoord alleen de simpele opmerkingen in het topic maar vragen/tips van @eric.1 @FreezeXJ en mezelf lijk je subtiel te ontwijken? Kan ook onbewust zijn maar het zijn wel zaken waar je rekening mee moet houden.

• Hydra
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 19-06 12:57
Ik zou zelf primair aanbieden het op een bekende cloud dienst als AWS te gaan zitten. Wil de klant iets anders dan mag 'ie het zelf doen. En dan kan je zelf bedenken welke marge je op de kosten wil leggen. Ga ajb niet met een lokale goedkope hosting boer in zee; juist als ZZPer wil je dat die shit gewoon werkt.

https://niels.nu

• w3bcrowf3r
Hydra schreef op maandag 24 september 2018 @ 09:20:
Ik zou zelf primair aanbieden het op een bekende cloud dienst als AWS te gaan zitten. Wil de klant iets anders dan mag 'ie het zelf doen. En dan kan je zelf bedenken welke marge je op de kosten wil leggen. Ga ajb niet met een lokale goedkope hosting boer in zee; juist als ZZPer wil je dat die shit gewoon werkt.
Precies het juiste advies wat ik denk ik nodig heb.

• w3bcrowf3r
eric.1 schreef op zondag 23 september 2018 @ 19:25:
[...]

Dan pak je wel een flinke verantwoordelijkheid voor 1-2 euro "winst". Business-technisch gezien: niet te verantwoorden.
Okey, dat is dan te snel gedacht. Ik zal nog ff goed moeten nadenken daarover dus.

Maar ik ga geen jackpot vragen inderdaad. Ik zal de middeweg gaan kiezen.

• Hydra
w3bcrowf3r schreef op maandag 24 september 2018 @ 09:50:
Precies het juiste advies wat ik denk ik nodig heb.
YW :)

Je zult je wel een beetje moeten verdiepen in AWS, vooral in alle offerings die je hebt. Statische content bijvoorbeeld kun je in S3 zetten, heb je nieteens een server nodig. Kleine applicaties kun je prima via Docker in een ECS fargate cluster deployen, of als applicaties in beanstalk. AWS kan het autoscalen en de failover regelen. Load balancing / SSL termination doet de Elastic Load Balancer voor je. DNS regel je via Route53.

Je hebt een enorme bak met tools die je in kan zetten als ZZPer en je kunt zelfs, door aparte accounts onder je root account aan te maken, de billing netjes per klant scheiden.

Heb zelf de AWS architect certificering gedaan. Laat maar weten als je vragen hebt.

Overigens; als je meer een fan van Google bent; Google biedt eigenlijk precies hetzelfde aan.

• w3bcrowf3r
Hydra schreef op maandag 24 september 2018 @ 09:54:
[...]

YW :)

Je zult je wel een beetje moeten verdiepen in AWS, vooral in alle offerings die je hebt. Statische content bijvoorbeeld kun je in S3 zetten, heb je nieteens een server nodig. Kleine applicaties kun je prima via Docker in een ECS fargate cluster deployen, of als applicaties in beanstalk. AWS kan het autoscalen en de failover regelen. Load balancing / SSL termination doet de Elastic Load Balancer voor je. DNS regel je via Route53.

Je hebt een enorme bak met tools die je in kan zetten als ZZPer en je kunt zelfs, door aparte accounts onder je root account aan te maken, de billing netjes per klant scheiden.

Heb zelf de AWS architect certificering gedaan. Laat maar weten als je vragen hebt.

Overigens; als je meer een fan van Google bent; Google biedt eigenlijk precies hetzelfde aan.
Thanks. Waar kan ik het beste mee beginnen? Mijn klantenlijst is nog heel klein. Laat ik met iets simpels beginnen zodat het balletje vanzelf gaat rollen.

• Hydra
w3bcrowf3r schreef op maandag 24 september 2018 @ 09:56:
Thanks. Waar kan ik het beste mee beginnen? Mijn klantenlijst is nog heel klein. Laat ik met iets simpels beginnen zodat het balletje vanzelf gaat rollen.
Je moet me eerst uitleggen wat je precies wil hosten :)

• w3bcrowf3r
Hydra schreef op maandag 24 september 2018 @ 09:57:
[...]

Je moet me eerst uitleggen wat je precies wil hosten :)
Om te beginnen, een simpele static website. Gemaakt met Express en Angular.

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Ga nu eerst eens bepalen waarom je dit precies wilt. Als je zo klein bent valt er echt niets mee te verdienen en gaat het je heel veel tijd kosten die je beter in je corebusiness kan steken.

Als het dus puur om die paar extra centen gaat: doe. het. niet.

• Hydra
w3bcrowf3r schreef op maandag 24 september 2018 @ 09:58:
Om te beginnen, een simpele static website. Gemaakt met Express en Angular.
emnich schreef op maandag 24 september 2018 @ 10:03:
Als het dus puur om die paar extra centen gaat: doe. het. niet.
Gaat volgens mij meer om de service kant. Vaak willen klanten juist dat je dit soort shit voor ze regelt.

[Voor 27% gewijzigd door Hydra op 24-09-2018 10:06. Reden: GoT markup zuigt]

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Hydra schreef op maandag 24 september 2018 @ 10:04:

Gaat volgens mij meer om de service kant. Vaak willen klanten juist dat je dit soort shit voor ze regelt.
En dan kan je dus veel beter de klant doorverwijzen naar een hoster. Uiteraard kan je dat ook overnemen voor de klant en dan regel je het met een hoster maar wel dat de hoster rechtstreeks een factuur stuurt naar de klant en dat de tijd die jij bezig bent met het hosten gewoon gefactureerd wordt.

• w3bcrowf3r
Hydra schreef op maandag 24 september 2018 @ 10:04:
[...][...]

Thanks, super.
emnich schreef op maandag 24 september 2018 @ 10:19:
[...]

En dan kan je dus veel beter de klant doorverwijzen naar een hoster. Uiteraard kan je dat ook overnemen voor de klant en dan regel je het met een hoster maar wel dat de hoster rechtstreeks een factuur stuurt naar de klant en dat de tijd die jij bezig bent met het hosten gewoon gefactureerd wordt.
Zo veel werk is het denk ik niet als ik er een paar euro per maand voor vraag. Stel ik heb straks tientallen, honderd(en) projecten op m'n eigen server. Dan tikt dat wel lekker aan.
Dat is zeg maar mijn doel. Heel goedkoop maken, en pas winst boeken als ik veel klanten heb.

• foxgamer2019
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online
eric.1 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 21:03:
Sjah, overleg met de klant. Al zou ik altijd de relatie direct met de klant laten verlopen ipv via jou (wellicht jezelf wel als tweede/derde contactpersoon laten noteren zolang nodig zodat je direct requests kan indienen etc). Je kan uiteraard adviseren waar of wat voor pakket het beste bij de klant past.

Maar:
- wil jij de eerste lijn zijn wanneer er problemen of requests zijn?
- Hoe zit het als ze de hosting niet meer via jou willen laten verlopen?
- Wat als de klant niet (meer) betaalt? Zet je dan de server uit?
- Hoe ga je hiervoor allemaal een contract opstellen om al die zaken te waarborgen?
- Ga je ook midden in de nacht in de weer omdat jouw server niet werkt?
- ...

Laat dat lekker aan de hoster over ;). Het wiel opnieuw uitvinden om een paar euries mee te pakken; zou ik niet doen.
Hoe moet ik dit precies zien? Als we uitgaan van een app met API heb je altijd genoeg zelf te doen.
Ook bij storingen van andere (externe) partijen heb je mogelijk werk en moet je ook in de nacht op.

• Tazzios
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 19-06 14:52
Hopelijk niet te reclame-achtig:
Kun je niet beter bij versio de affiliate link gebruiken? Klant neemt pakket af bij versio jij krijgt bij aanschaf en verlenging provisie.

- Direct rendabel
- Geen gedoe met serverbeheer.
- Geen extra kosten voor de klant.
- Klant heeft webhosting support zonder dat het jou tijd kost.
- Indien de klant support op jouw product wil kun je dat als extra dienst verkopen.

Lijkt mij sterk dat je als individu betere, betrouwbaardere en webhosting kan aanbieden dan de huidige webhosters en er nog aan kan verdienen ook.

Als midden weg kun je ook een reseller pakket afnemen.

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

w3bcrowf3r schreef op maandag 24 september 2018 @ 10:28:
[...]

Thanks, super.

[...]

Zo veel werk is het denk ik niet als ik er een paar euro per maand voor vraag. Stel ik heb straks tientallen, honderd(en) projecten op m'n eigen server. Dan tikt dat wel lekker aan.
Dat is zeg maar mijn doel. Heel goedkoop maken, en pas winst boeken als ik veel klanten heb.
Je verkijkt je er op hoeveel werk het is. Heel misschien kan het uit met 100+ klanten maar als je er zo veel hebt, kan je echt veel beter de tijd in ontwikkeling stoppen want dan kan je dát werk al bijna niet meer aan.

Je zal je processen in moeten richten op die kleine dingen. Dus automatisch facturen sturen voor hosting en domeinnamen, API bouwen voor het registreren van de domeinnamen. Als je dat niet automatiseert, kom je nooit uit de kosten en om dat allemaal goed gestroomlijnd te hebben, ben je al meer tijd kwijt dan je de komende jaren er mee gaat verdienen.

Daarnaast ben je tijd kwijt aan support vragen (want die komen er altijd) en die kan je imo niet door belasten.

Natuurlijk heb je nu nog tijd zat en denk je dat elke euro telt (en misschien is dat ook zo) maar tenzij je écht weet wat je doet zou ik er niet aan beginnen. Stop de tijd die je dan over hebt in het verbeteren van je programmeer kennen of leer andere nieuwe dingen.

• Hydra
emnich schreef op maandag 24 september 2018 @ 10:19:
En dan kan je dus veel beter de klant doorverwijzen naar een hoster.
Een hoster deployed een applicatie niet voor je.

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Hydra schreef op maandag 24 september 2018 @ 11:24:
[...]

Een hoster deployed een applicatie niet voor je.
dus?

Klant sluit hosting pakket af bij X en geeft jou de benodigde gegevens. Of TS sluit op naam van klant pakket af.

Punt is dat onderhoud, support, in regelen, facturatie, etc etc gewoon te veel tijd kost tov de opbrengsten.

Als beginnend ondernemer zie je overal kansjes liggen om ook een paar euro mee te pakken maar dat moet je niet willen. Je moet je focussen op de basis.

Als TS over een tijd echt 100 klanten heeft kan TS dan alsnog die klanten naar een eigen hosting over zetten maar hopelijk heeft TS het dan veel te druk met de zaken waar wel verstand en ervaring in aanwezig is.

• eric.1
foxgamer2019 schreef op maandag 24 september 2018 @ 10:34:
[...]

Hoe moet ik dit precies zien? Als we uitgaan van een app met API heb je altijd genoeg zelf te doen.
Ook bij storingen van andere (externe) partijen heb je mogelijk werk en moet je ook in de nacht op.
Nouja, het is nogal een verschil;
1. Ik regel een server, heb ik zelf in beheer en rol daar van alles op uit.
2. Zorgen jullie (klant icm hoster) voor een platform, dan rol ik de applicatie daarop uit.

Situatie: server dondert onderuit. Kan gebeuren.

1; Geheeeeeel jouw verantwoordelijkheid.
2; Als je het goed inricht doet jouw applicatie het gewoon weer nadat de server bereikbaar is.

• Hydra
Het heeft er alle schijn van dat hij kleine MKB klanten target. Als je zegt "regel zelf de hosting maar" gaan ze naar een ander.
emnich schreef op maandag 24 september 2018 @ 10:37:
Je verkijkt je er op hoeveel werk het is.
Ten eerste valt dat, vooral met een statische site, best wel mee. Dit is simpel te automatiseren. Heck, ik heb dat zelfs voor m'n blog werkend: iedere push naar master wordt automatisch op m'n host (transip) uitegerold. Helemaal met iets als S3 is het relatief weinig werk.

Daarnaast factureer je dat ook gewoon, uurtje factuurtje.

Bij kleine bedrijven kom je er echt niet mee weg om maar te zeggen dat ze het zelf moeten regelen. Het is altijd een optie voor een klant als ze dat liever zelf doen (dan vereisen dat je het via SSH / SCP kunt pushen), maar je moet ze zeker de optie bieden het voor ze te doen.

[Voor 60% gewijzigd door Hydra op 24-09-2018 11:42]

• emnich
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Hydra schreef op maandag 24 september 2018 @ 11:39:
[...]

Het heeft er alle schijn van dat hij kleine MKB klanten target. Als je zegt "regel zelf de hosting maar" gaan ze naar een ander.
Tja, dan zit er inderdaad niets anders op dan alles zelf te doen 8)7

Je kan je klant ook begeleiden en/of alles voor hem regelen maar dat betekent niet dat je de hosting zelf moet doen.
[...]

[...]

Ten eerste valt dat, vooral met een statische site, best wel mee. Dit is simpel te automatiseren. Heck, ik heb dat zelfs voor m'n blog werkend: iedere push naar master wordt automatisch op m'n host (transip) uitegerold. Helemaal met iets als S3 is het relatief weinig werk.

Bij kleine bedrijven kom je er echt niet mee weg om maar te zeggen dat ze het zelf moeten regelen. Het is altijd een optie voor een klant als ze dat liever zelf doen (dan vereisen dat je het via SSH / SCP kunt pushen), maar je moet ze zeker de optie bieden het voor ze te doen.
Het gaat niet om het deployen, dát hoort bij je werk als ontwikkelaar. Je levert een werkende site op.

Het gaat om het hosten. Dus een server regelen, e-mails instellen, evt updates verzorgen, etc etc. Dát kost echt wel wat werk en zeker als TS er niet zo heel veel van weet.

Natuurlijk kan het allemaal, je kan ook het hosten voor 95% automatiseren maar de tijd die het kost om dat allemaal goed te regelen weegt nooit op tegen de opbrengsten.

Grootste valkuil voor een beginnend ondernemer is imo te weinig focus op wat belangrijk is en dit is wat mij betreft een goed voorbeeld er van.

[Voor 62% gewijzigd door emnich op 24-09-2018 11:47]

• Saven
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 21:06

Saven

Administrator

Volgens mij hebben we nog steeds geen antwoord op wat voor 'app' TS nou bedoelt.

Maar goed, voor een webapp die iets automatiseert (en je klanten dus feitelijk geld oplevert) kun je het prima verkopen als 'we draaien het in onze cloud' voor 75 euro oid per maand. Dan bied je er een uur support per maand via mail bij en ineens heb je 75 euro recurring inkomsten. Uiteraard zonder onderhoud/updates aan de app. Willen ze telefonische support en/of een SLA verdubbel je de maandelijkse kosten.

Denk dat veel mensen hier in dit topic een lesje ondernemen wel kunnen gebruiken |:( Het draaien van een vpsje is geen rocketscience en kost je een uurtje in de maand. Desnoods besteed je het uit

• w3bcrowf3r
[...]

[...]

Inderdaad, het uitrollen etc. doe ik gewoon onder de kosten van de hosting. Als er meer aan de hand is dan zal ik dat onder de onderhoudservice laten vallen.

Niet elke klant wilt de app zelf implementeren. Er zullen natuurlijk sommige klanten zijn die al een server hebben.

[Voor 5% gewijzigd door w3bcrowf3r op 24-09-2018 12:58]

• w3bcrowf3r
Saven schreef op maandag 24 september 2018 @ 11:58:
Volgens mij hebben we nog steeds geen antwoord op wat voor 'app' TS nou bedoelt.

Maar goed, voor een webapp die iets automatiseert (en je klanten dus feitelijk geld oplevert) kun je het prima verkopen als 'we draaien het in onze cloud' voor 75 euro oid per maand. Dan bied je er een uur support per maand via mail bij en ineens heb je 75 euro recurring inkomsten. Uiteraard zonder onderhoud/updates aan de app. Willen ze telefonische support en/of een SLA verdubbel je de maandelijkse kosten.

Denk dat veel mensen hier in dit topic een lesje ondernemen wel kunnen gebruiken |:( Het draaien van een vpsje is geen rocketscience en kost je een uurtje in de maand. Desnoods besteed je het uit
Precies.

Zo veel zal ik niet vragen aangezien ik nog een beginner ben. Maar het zullen ook geen hele grote apps zijn voorlopig.

De meeste apps zal ik voorlopig schatten op static one pagers, basic crud apps, en kleine webshops. Het is niet zo dat ik binnen nu en een jaar opeens met 10k-100k+ aan traffic zal zitten per web app.

Ik ben ook maar een student die wat wilt freelancen in zn vrije tijd. Heb mn MBO app ontwikkeling, nu bezig met HBO informatica. Mij gaat het momenteel eigenlijk meer om de ervaring dan om geld te verdienen. Geld, daar zeg ik natuurlijk geen nee tegen.

[Voor 9% gewijzigd door w3bcrowf3r op 24-09-2018 13:02]

• Hydra
emnich schreef op maandag 24 september 2018 @ 11:43:
Het gaat om het hosten. Dus een server regelen, e-mails instellen, evt updates verzorgen, etc etc. Dát kost echt wel wat werk en zeker als TS er niet zo heel veel van weet.
Ik had het over AWS. Niks "server regelen" dus. Een statische site op S3 heb je weinig aan te updaten bijvoorbeeld. Een ECS Fargate service kun je kwa OS ook niks aan updaten.
w3bcrowf3r schreef op maandag 24 september 2018 @ 12:57:
Niet elke klant wilt de app zelf implementeren. Er zullen natuurlijk sommige klanten zijn die al een server hebben.
Een klant is gek als 'ie dat zelf gaat organiseren op een eigen server m.i.

[Voor 25% gewijzigd door Hydra op 24-09-2018 13:09]

• BernardV
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 13-06 10:11
Maar als je een "eigen" server hebt zul je deze ook moeten onderhouden, updates uitvoeren etc.
Vergis je er niet in dat dit best lastig kan zijn als je er niet veel ervaring mee hebt.

Persoonlijk zou ik kijken naar een hostingpartij die op provisiebasis werkt, zoals al eerder aangegeven hier.

• Hydra
bernardV schreef op maandag 24 september 2018 @ 13:15:
Maar als je een "eigen" server hebt zul je deze ook moeten onderhouden, updates uitvoeren etc.
Tegen wie heb je het nu?

• BernardV
Tegen TS.. maar zoals je aandraagt een AWS, dat is ook niet onderhoudsvrij, daar moet je zelf ook altijd nog updaten.

• Hydra
bernardV schreef op maandag 24 september 2018 @ 18:46:
Tegen TS.. maar zoals je aandraagt een AWS, dat is ook niet onderhoudsvrij, daar moet je zelf ook altijd nog updaten.
Als je een EC2 instance gebruikt wel ja (dat is gewoon een VM) maar AWS heeft veel meer keus dan dat. S3, serverless, fargate, etc. Die kun je nieteens zelf 'updaten', dat wordt voor je gemanaged.

• BernardV
Hydra schreef op maandag 24 september 2018 @ 19:03:
[...]

Als je een EC2 instance gebruikt wel ja (dat is gewoon een VM) maar AWS heeft veel meer keus dan dat. S3, serverless, fargate, etc. Die kun je nieteens zelf 'updaten', dat wordt voor je gemanaged.
Klopt! Maar zoals TS een paar posts hierboven aangeeft is de wens een aantal statische pagina’s te kunnen draaien, CRUD applicaties en wat kleine webshops. Dan zit je toch al snel aan een EC2 voor de laatste twee.

• Hydra
bernardV schreef op maandag 24 september 2018 @ 19:41:
Klopt! Maar zoals TS een paar posts hierboven aangeeft is de wens een aantal statische pagina’s te kunnen draaien, CRUD applicaties en wat kleine webshops. Dan zit je toch al snel aan een EC2 voor de laatste twee.
En wat ga je dan tegen een klein bedrijfje met nul techneuten zeggen. Regel zelf maar?

• BernardV
Nee, daarom ook het advies aan TS om een andere partij te vinden die de hosting op zich kan nemen en dat TS reseller wordt. Zo kan TS er een percentage tussenuit pakken en hoeft zich geen zorgen te maken over de hosting.
Als TS het namelijk goed doet zijn de uren die TS kan besteden aan ontwikkeling beter betaald dan de uren die TS moet steken in het (leren van) updaten.

//EDIT: Daarmee wil ik niet zeggen dat het niet leerzaam is, in tegendeel. Het ontwikkelen van applicaties gaat in mijn ogen ook samen met het weten van de achterliggende infrastructuur.

[Voor 20% gewijzigd door BernardV op 24-09-2018 20:12]

• w3bcrowf3r
bernardV schreef op maandag 24 september 2018 @ 18:46:
[...]

Ben je web developer? Heb je dagelijks te maken met een server en het hosten? Wat is voor jou veel werk? Die paar uur schrijf ik gewoon bij mijn dienst als service, ik ga heus niet alles in mn vrije tijd doen, daar kan je gewoon geld voor vragen.

Neem nou maar van Hydra aan dat je als beginnende freelancer prima de klant kan vertellen dat jij de app voor ze host en je ze niet persee door hoeft te sturen naar een hostingsbedrijf.

[Voor 16% gewijzigd door w3bcrowf3r op 24-09-2018 20:17]

• Hydra
bernardV schreef op maandag 24 september 2018 @ 20:09:
Nee, daarom ook het advies aan TS om een andere partij te vinden die de hosting op zich kan nemen en dat TS reseller wordt.
Waarvoor? Even een nieuwe versie van een AMI op een EC2 starten en de DNS omhangen? En da's een worst case scenario; zoals ik al zei hoef je met bijv. Fargate helemaal niks te updaten. Snap niet waarom je daar een 3e partij voor zou nemen.

Niet in de laatste plaats omdat er als er iets misgaat er altijd met vingertjes gewezen wordt.

• MAX3400

MAX3400

w3bcrowf3r schreef op maandag 24 september 2018 @ 20:12:
[...]

Neem nou maar van Hydra aan dat je als beginnende freelancer prima de klant kan vertellen dat jij de app voor ze host en je ze niet persee door hoeft te sturen naar een hostingsbedrijf.
Wow... Niet dat @Hydra niet interessante posts maakt maar ga je je op die manier ook tegen je klanten opstellen? Op het moment dat er een klant is die kritische vragen stelt? "Ja maar, Hydra zei het en jullie zijn geen developers".

Even een observatie (kijkt terug naar topicstart); het zou ook helpen als jij je iets professioneler opstelt want als je "apps" en "angular website" op 1 hoop gooit en op basis daarvan een hosting-solution zoekt, heb je mogelijk voor jezelf, je business en voor je klanten nog wel enige puntjes op de i te zetten om voor eenieder de beste manier van werken, tevredenheid en financiele bestedingen te realiseren.

Ondanks dat een dienst als AWS mogelijk interessante zaken biedt, kan je daar heel snel verzanden in alle opties en afrekenmodellen; het zou wel zuur zijn als je denkt iets voor 20 Euro in de maand af te nemen en een klant verbruikt ineens heel veel dataverkeer, dat je met hangende pootjes een factuur van 250 Euro moet voldoen.

Je geeft ook al netjes aan dat je nog weinig klanten hebt, amper vragen hebt gehad omtrent hosting en dat je hier en daar een balletje moet opgooien. Dan zou je zelfs uit de voeten kunnen met een leuk VPSje van een tientje ofzo. Knal er een paar (sub-)domeinen op en gooi die paar KB code online. Heb je dus voor een tientje een "hosting-omgeving" voor 4 of 5 klanten zonder dat ze elkaar bevechten om bandbreedte of resources.

• Hydra
MAX3400 schreef op maandag 24 september 2018 @ 20:29:
Wow... Niet dat @Hydra niet interessante posts maakt maar ga je je op die manier ook tegen je klanten opstellen? Op het moment dat er een klant is die kritische vragen stelt? "Ja maar, Hydra zei het en jullie zijn geen developers".
Dat zegt 'ie toch niet? Als de klant 't zelf wil; best. Maar dan zijn ze zelf overal voor verantwoordelijk.

Je hebt dus twee smaakjes op een hele simpele ijskaart. Optie 1 is de klant regelt de hosting/installatie helemaal zelf. Dus als er iets misgaat is het zijn probleem. Optie 2, waar je initieel op aanstuurt, is dat jij het helemaal voor de klant regelt. En het dan gewoon bij een profi cloud host neerzet. Zo zou ik het aanpakken teminste. No way dat zij een of andere el-cheapo hoster regelen waar een stel randdebielen een paar oude pizza dozen als hosting center ingezet hebben en ik dan midden in de nacht gebeld wordt als 'de site het niet doet'.
Ondanks dat een dienst als AWS mogelijk interessante zaken biedt, kan je daar heel snel verzanden in alle opties en afrekenmodellen; het zou wel zuur zijn als je denkt iets voor 20 Euro in de maand af te nemen en een klant verbruikt ineens heel veel dataverkeer, dat je met hangende pootjes een factuur van 250 Euro moet voldoen.
Dat is wel simpel gesteld. Als je zoveel dataverkeer verstookt dat je aan de 250E per maand zit, dan gaat een 'gewone' host ook echt wel problemen opleveren. 250E per maand is 12500 GB outgoing traffic. Wat ga je hosten; porno? :D

[Voor 22% gewijzigd door Hydra op 24-09-2018 20:43]

• MAX3400

MAX3400

Hydra schreef op maandag 24 september 2018 @ 20:40:
[...]

Dat zegt 'ie toch niet? Als de klant 't zelf wil; best. Maar dan zijn ze zelf overal voor verantwoordelijk.
Nee, zo haalt 'ie uit tegen een andere GoT'er... Dat is het subtiele verschil waardoor ik mijn antwoord zo formuleerde.
optie 1 of optie 2
Maar dat is de vraag toch ook: moet ik het zelf doen (als service naar de klant) of moet ik de klant het zelf laten regelen? Omdat het voor topicstarter ook een leertraject is, ook met technologieen buiten de deur, kan je al (voor jezelf) met een VPS bij DigitalOcean uit de voeten. Kost je 5 hele Euro's voor een maand en naar hartelust deployen / testen / consolideren.

Kost het teveel tijd of te weinig inzicht (en dus geen goede service voor aankomende klanten), kan je inderdaad een andere (mogelijke duurdere) oplossing zoeken. AWS is daar 1 van. Maar ook een (semi-)managed pizzadoos is een optie. Uiteindelijk is het wel een gevalletje "meten = weten" dus dan kom je snel uit wat de density & verdienmodel van de topicstarter wordt t.o.v. de hoeveelheden data / storage / IO zijn werk nodig heeft om responsive te blijven voor de klanten.
250E per maand is 12500 GB outgoing traffic. Wat ga je hosten; porno? :D
Mmmm, ik dacht dat je best serieus postte hier. 12.5TB outgoing is peanuts. En dat hoeft helemaal geen 250 Euro te kosten. Er zijn meerdere (zeer grote) hostingproviders waar je 100Mbit tot 1Gbit dedicated IP krijgt en unlimited traffic. Startprijs vanaf een paar tientjes.

Maar die factuur was een voorbeeld maar als dat bij AWS inderdaad zo duur is, dan staat mijn vorige paragraaf driedubbeldik: meten = weten.

[Voor 17% gewijzigd door MAX3400 op 24-09-2018 20:48]

• Hydra
MAX3400 schreef op maandag 24 september 2018 @ 20:45:
Nee, zo haalt 'ie uit tegen een andere GoT'er... Dat is het subtiele verschil waardoor ik mijn antwoord zo formuleerde.
Da's dus een stroman. Dat je 't ff weet.
Maar dat is de vraag toch ook: moet ik het zelf doen (als service naar de klant) of moet ik de klant het zelf laten regelen? Omdat het voor topicstarter ook een leertraject is, ook met technologieen buiten de deur, kan je al (voor jezelf) met een VPS bij DigitalOcean uit de voeten. Kost je 5 hele Euro's voor een maand en naar hartelust deployen / testen / consolideren.
Prima. Alleen heb je met Amazon/Google wat meer managed tools dan alleen een VPS. Met lambda's (eerste 1M executies per maand gratis), dynamo en S3 kun je je relatief goedkoop een applicatie neerzetten waar je niks aan te updaten hebt. Een stapje omhoog is dan Fargate. En als je het dan echt heel graag wil kun je altijd nog 'gewoon' VPSjes afnemen met EC2.

Juist voor een beginner vind ik het onverstandig om niet op een goeie cloudhost te gaan zitten. Wat is je grootste risico? Dat shit onverwacht omvalt. Die kans is bij de grote jongens een stuk kleiner dan bij amateurclubjes.

Digital Ocean is an sich een prima VPS host maar die onderscheid zich vooral op prijs. Is dat een 3e smaakje die je aan kan bieden? Sure. Neem anders Hetzner; heb je een VPS voor 3E per maand ofzo. Maar ik zou dat, juist als beginnende ZZPer, niet willen. Hoe minder je zelf hoeft te doen hoe minder fouten je kunt maken.
Mmmm, ik dacht dat je best serieus postte hier. 12.5TB outgoing is peanuts. En dat hoeft helemaal geen 250 Euro te kosten.
Da's worst case. En laat die "serieus posten" opmerkingen even achterwege ajb. Ik probeer hier m'n ervaring te delen, we hoeven het niet eens te zijn. Maar stromannen en ad hominems zijn extreem kinderachtig.

[Voor 10% gewijzigd door Hydra op 24-09-2018 20:56]

• w3bcrowf3r
Ik ga niet meer reageren hierop. Mijn statement baseerde ik op de ervaring van de persoon waar ik het over had.

Laten we deze zinloze discussie stoppen. Het ging om een hele simpele vraag.

• eric.1
Een simpele vraag kan altijd een ingewikkeld antwoord hebben ;).

Succes iig.

• BernardV
Hydra schreef op maandag 24 september 2018 @ 20:51:
[...]

Da's dus een stroman. Dat je 't ff weet.
Als je op mij doelt heb je het compleet mis.
Ik werk zelf ook in development webgericht en onderhoud ook een aantal servers en elasticbeanstalk omgevingen. Het is alleen zo dat ik, toen ik net begon met freelancen, ook dacht “dat doe ik wel even erbij” totdat het meer tijd gaat kosten dan je lief is.

Ik heb er heel veel van geleerd en weet nu ook zeker dat ik geen gezeik wil over hosting. Een kleine webshop die TS wil draaien is al Eem voorbeeld, als die site 50,- per dag aan omzet heeft is het een kleine shop. Maar je wilt geen uren mailen en bellen over een eventuele downtime waarbij je zelf een paar 10-tjes per maand pakt en de klant 50,- aan omzet heeft verloren...

• Gamebuster
  • Laatst online: 18-06 11:34
Is het normaal om de klant maandelijks/per periode/jaar mij direct te laten betalen voor het hosten en om zelf een server ergens te huren?
"Normaal" is niet de term die ik zou gebruiken, maar het komt veel voor.

Houd er rekening mee dat marge op hosting echt bizar weinig is; je kan er echt niet idioot ver boven gaan zitten, daar maak je geen vrienden mee. Daartegen ben je wel je "leven lang" het aanspreekpunt als er wat fout gaat, zelfs als het niet jouw schuld is.

Hosting plat en jij op vakantie -> roodgloeiende telefoon. En dat gebeurt natuurlijk nooit, want je gaat nooit op vakantie. En dan nog gebruik je cloud platformen, wat ook nooit fout zal gaan. (sarcasme hier he).

Al met al een hoop gezeik en verantwoordelijkheden voor weinig geld. Je hebt echt geen zin om over 2,5 jaar opeens problemen te hebben dat je cloud hoster bepaalde technologie niet meer support en dat je dan je oude meuk onbetaald moet gaan fixen. Daartegen, als jij zoiets hebt van: hosting zet ik voor je op (zit in projectprijs of gewoon per uur gerekend) en daarna kijk ik er niet meer naar om tenzij je me X€/uur betaalt, dan is het nooit jouw probleem als Amazon opeens besluit die oude node versie niet meer te ondersteunen.

Ohja, support uurtarief is gelijk aan je normale uurtarief. Geen "oh het is maar support, dat doe ik wel voor lager tarief" want dan krijg je ruzie of die ene bug wel of niet onder support uren valt. Sommige klanten verwachten lager support tarief (for some reason?)

VPSjes ver vandaan blijven. Ga lekker op AWS of Google Cloud zitten. VPSjes moet je up2date houden, lopen stiekem vol met GBs aan logs (hey, server doet t niet meer? waarom niet? oh, vergeten logs te verwijderen, nu 10GB aan logs), worden gehackt (want niet up2date), en extra moeite om op te zetten. Waarom...?

Als je web apps maakt is hosting niet jouw ding. Ga het ook niet je ding maken, want het is een vak apart. Daar zijn anderen veel beter in, dus ga er niet zelf mee piemelen om een paar euro winst te pakken of te besparen. Doe waar je goed in bent en besteed de rest uit; dat is juist de kracht van onze specialistische samenleving en dat is hoe je de meeste mensen blij maakt, incl. jezelf.

En als je ooit de fout maakt om gehackt te worden... oei! Dat is echt die paar euro per maand niet waard hoor.

Bedenk ook dat alleen de banktransacties die erbij komen al meer kunnen kosten dan dat. En facturen sturen. Oh, klant betaalt niet, even mailtje sturen. (kost je tijd, geen extra geld) Oh hoster verhoogt zijn prijs opeens, even klant informeren... (kost je tijd, geen extra geld)
w3bcrowf3r schreef op zondag 23 september 2018 @ 19:20:
Wat is jouw uurtarief? Uberhaupt nadenken over de vraag en dit topic maken kost je al meer geld aan tijd dan die paar euro. Zeg dat opzetten hosting 8 uur kost, zet het online op de Google Cloud of AWS van de klant (die je helpt aan te maken eventueel) en kijk er nooit meer naar om.

Voor de rest sluit ik me aan bij Hydra. Behalve dat AWS stom is omdat ik het niet snap en ik meer een Google Cloud persoon ben. :+

[Voor 37% gewijzigd door Gamebuster op 24-09-2018 22:47]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• t_captain
  • Laatst online: 07:58

t_captain

Moderator General Chat
Support is normale uurtarief plus toeslagen voor avond/nacht/weekend en voor bereikbaarheid.

Mijn duurst betaalde uren waren support. Dat is ook fair want ongepland, doorkruist je privéleven extra, billing voor 1 of enkele uren per keer met relatief veel overhead (2 uren schrijven en factureren is verhoudingsgewijs wat meer moeite dan 150 uur op 1 maandfactuur.

• ddkiller0900
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 18-06 07:21
Mijn advies is om hosting uit te besteden als je er zelf niet veel kennis van hebt. Ik lever zelf hosting en heb alles redundant ingericht. Maar redundant wil niet zeggen dat er niks uit kan klappen. Soms is het zelfs handiger om iets standalone te draaien en een goede back-up oplossing te
voorzien. Momenteel ben ik op vakantie en je kan het al raden. Mijn mariadb galera cluster klapt eruit omdat de user tables en andere corrupt zijn geraakt. Lekker handig om zoiets dan op te moeten lossen als je er weinig van zou kunnen. Ik wil maar zeggen zoals hier boven reeds aangehaald, focus je op je core business zodat jij niet wakker moet liggen van zaken waar je minder goed in bent. En mocht je hosting toch zelf willen doen, test op voorhand hoe de performance is en lees reviews. Een klant van mij wou ooit via OVH een VPS hosten omdat het erg goedkoop is. Gevolg was wel dat zijn sites er dagelijks uit lagen.

• Hydra
bernardV schreef op maandag 24 september 2018 @ 21:56:
Als je op mij doelt heb je het compleet mis.
Ik doelde op de persoon waarop ik reageerde.

• MadEgg
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 08:42

MadEgg

Tux is lievvv

Ik wil enig tegengas geven en de entrepreneurial spirit van de TS aanmoedigen. Hij wil het als student als bijverdienste doen. Prima toch?

Key is: niet te hoge verwachtingen scheppen. Je levert je diensten op service, niet op uptime-garantie.

Zelf heb ik als student ook flink bijgeklust als webapp-developer voor het kleinbedrijf. Dan heb ik het over een- en tweepitters. Ik heb zelf een server gekocht en in een datacentrum gehangen. Kost je €60 per maand. Onderhoud eraan sluit mooi aan bij je studie. Waarom? 1) hobby en leuk. 2) kleine klanten WILLEN het. Ze willen met één partij zaken doen, die alles regelt.

Nu, tien jaar later heb ik de server een paar keer ge-upgrade. Het is verre van mijn hoofdinkomsten, maar de oudgediende klanten van 10 jaar terug draaien er nog steeds op. Het zijn allemaal kleine low-traffic websites die rustig doorpruttelen. Support als hobby kost me nog geen uur per week - alle diensten worden gemonitort en als er iets down gaat wordt ik daarvan automatisch op de hoogte gesteld.

Laat ik voorop stellen dat je serverbeheer écht leuk moet vinden. Voor het geld zou ik het niet doen als zijn de kosten makkelijk terug te verdienen. Voor de tevreden klanten wel. Ze hebben er jarenlang amper omkijken naar en betalen daar met liefde een bedrag voor wat zeker commerciele hosters overtreft. Ik zou wel zorgen dat je goed weet hoe alles in zijn werk gaat voordat je er geld voor gaat vragen ;)

Nogmaals: beloof niet al te veel. Ik heb altijd 99% uptime-garantie aangehouden, met maximaal 48 uur responstijd. Zolang je dat in je contract zet met de klant zet je jezelf verre van klem. Als je met vakantie gaat kun je vast wel een medestudent oid vinden die de zaken tijdelijk wil waarnemen, was bij mij nooit een probleem.

Je kunt vanzelfsprekend alles via AWS oid doen, maar dan moet je wel zorgen dat alle facturatie rechstreeks naar de klant gaat om te voorkomen dat je met ongewenste verrassingen komt te zitten.

TLDR: als je het leuk vindt en ervaring op wilt doen, DOEN! Zorg wel voor realistische voorwaarden. Vind je serverbeheer helemaal niets? NIET DOEN.

Tja

• w3bcrowf3r
MadEgg schreef op dinsdag 25 september 2018 @ 08:16:
Ik wil enig tegengas geven en de entrepreneurial spirit van de TS aanmoedigen. Hij wil het als student als bijverdienste doen. Prima toch?

Key is: niet te hoge verwachtingen scheppen. Je levert je diensten op service, niet op uptime-garantie.

Zelf heb ik als student ook flink bijgeklust als webapp-developer voor het kleinbedrijf. Dan heb ik het over een- en tweepitters. Ik heb zelf een server gekocht en in een datacentrum gehangen. Kost je €60 per maand. Onderhoud eraan sluit mooi aan bij je studie. Waarom? 1) hobby en leuk. 2) kleine klanten WILLEN het. Ze willen met één partij zaken doen, die alles regelt.

Nu, tien jaar later heb ik de server een paar keer ge-upgrade. Het is verre van mijn hoofdinkomsten, maar de oudgediende klanten van 10 jaar terug draaien er nog steeds op. Het zijn allemaal kleine low-traffic websites die rustig doorpruttelen. Support als hobby kost me nog geen uur per week - alle diensten worden gemonitort en als er iets down gaat wordt ik daarvan automatisch op de hoogte gesteld.

Laat ik voorop stellen dat je serverbeheer écht leuk moet vinden. Voor het geld zou ik het niet doen als zijn de kosten makkelijk terug te verdienen. Voor de tevreden klanten wel. Ze hebben er jarenlang amper omkijken naar en betalen daar met liefde een bedrag voor wat zeker commerciele hosters overtreft. Ik zou wel zorgen dat je goed weet hoe alles in zijn werk gaat voordat je er geld voor gaat vragen ;)

Nogmaals: beloof niet al te veel. Ik heb altijd 99% uptime-garantie aangehouden, met maximaal 48 uur responstijd. Zolang je dat in je contract zet met de klant zet je jezelf verre van klem. Als je met vakantie gaat kun je vast wel een medestudent oid vinden die de zaken tijdelijk wil waarnemen, was bij mij nooit een probleem.

Je kunt vanzelfsprekend alles via AWS oid doen, maar dan moet je wel zorgen dat alle facturatie rechstreeks naar de klant gaat om te voorkomen dat je met ongewenste verrassingen komt te zitten.

TLDR: als je het leuk vindt en ervaring op wilt doen, DOEN! Zorg wel voor realistische voorwaarden. Vind je serverbeheer helemaal niets? NIET DOEN.
Precies.

Wat is de standaard bij een bedrijf? Wat vertellen zij hun klant?

Ik kan me heel moeilijk voorstellen dat een klant opeens verantwoordelijk is voor de hosting, of dat hij te horen krijgt dat hij naar een ander bedrijf moet voor de hosting.

Hoe doen de meeste bedrijven dat vraag ik me af?

[Voor 4% gewijzigd door w3bcrowf3r op 25-09-2018 12:03]

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True