Dat is de aanname als je met "alles in een broadcast domain" werkt: Alles wat op de draad cq in de ether gezet wordt is in principe voor elke adapter beschikbaar. De ontvanger beslist of hij het frame oppikt of negeert. Terwijl in een geswitcht netwerk de frames voor andere stations nooit op jouw lijn te zien zullen zijn. Of dat zichtbaar zijn in het specifieke geval van powerline ook in de praktijk in alle gevallen zo is, nouja kennelijk niet. Je kan eens een algemeen boek naslaan op de terminologie, bv. Computer Networks van Tanenbaum.
Wat ik echter nergens terugvind is hoe een powerline weet of een MPDU voor hem bestemd is en dus een ACK moet sturen, vermits de originele Ethernet MAC adressen gebruikt worden...
Dat, en dan moet tegelijk het zich dus gedragen als een (ethernet) bridge, niet een (ethernet) repeater. Het geheel van onderling verbonden powerline adapters werkt dus als een MAC bridge met een jammere backplane.
Je eerste openingsvraag was of powerline werkt als hub of als switch, maar die analogie werkt niet helemaal. Namelijk, van buitenaf gezien is het een switch want ACK (ik vaar hier op jouw opmerking), maar intern is het een hub, of liever een half-duplex netwerk. De term daarvoor is een bus, zoals het aloude ethernet-over-coax dat ook is. Dat brengt met zich mee dat alle stations alle frames kunnen zien en dat er niet gezonden kan worden als een ander station al aan het zenden is.
De volgende stap is uitzoeken hoe powerline met (ethernet) broadcast omgaat, of zelfs multicast. Want hoe zit het dan met de ACKs?
Het antwoord op de tweede vraag van mijn openingspost heb ik hier gevonden:
https://www.hindawi.com/journals/jece/2013/892628/ onder "4.3. Immediate Repeating". Blijkbaar ondersteunt HomePlug AV2 "immediate repeating", wat toelaat om niet rechtstreeks van het ene punt naar het andere te communiceren, maar om over een derde node te gaan als dit sneller is. Niet alle fabrikanten implementeren dit echter.
Dan zullen ze inderdaad moeten uitvogelen wie met wie kan babbelen en wie niet, maar aangezien de ACK rechtstreeks gaat en niet over de repeater zal het eerder gaan om data rate capabiliteiten en wellicht iets met geobserveerde signaalsterktes.