Netwerk Share / Redundant of mirror storage op 2 locaties

Pagina: 1
Acties:

• grindal81
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 22-05 21:01
Hoi Forumleden...

Een algemeen vraagje of onderstaande mogelijk is.

Gewenst:
Een "netwerk share" aanmaken (of meerdere) voor één of meerdere users
De "storage" unit moet zich op Locatie A bevinden.
Mijn simpele verstand zegt dat je dan een verbinding moet maken in de trend van

<ip-adres NAS>/NetwerkShare1. (voor user A/B/C)
<ip-adres NAS>/NEtwerkShare2. (voor user E/F/G)

Stel nu dat ik een oplossing nodig heb voor het geval dat deze storage unit op locatie A onbereikbaar is.
Wat kan je dan als oplossing bieden dat diezelfde share ook beschikbaar is op locatie B
+ vanop de PC van user A/B/C/E/F/G moet de overschakeling van Storage unit A naar Storage unit B foutloos en zonder interactie van de user verlopen....

maw eindgebruiker merkt er niets van dat de netwerkshare is gewisseld van Locatie A naar Locatie B

Kan je bv een Synology Nas "spiegelen" (beide hebben wel een verschillend IP adres) maar de netwerk share is gelinkt aan één adres en de NAs zal onderling zelf wel uitmaken of de user nu naar Locatie A of Locatie B schakeld.

ah.. liefst oplossing met fysieke hardware, dus geen Virtuele toestanden ofzo

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Op NAS-basis zou ik al zeggen van niet; Synology biedt "out of the box" geen echte failover aan.

Daarnaast zit je al met je IP-adressen van je NAS; ook in een volledig transparent netwerk tussen beide lokaties, zijn je IP's altijd verschillend en kan je niet "foutloos" overfailen, zeg maar.

Smerige manier: round-robin DNS entries aanmaken naar je shares en op het beste hopen.

Betere manier: de NAS als iSCSI-LUN aanbieden, op elke kant Windows Server + DFSR aanbieden en de synchronisatie via Windows laten regelen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
MAX3400 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 20:14:
Op NAS-basis zou ik al zeggen van niet; Synology biedt "out of the box" geen echte failover aan.
Volgens hunzelf wel :) Maar ik heb me niet verdiept in welke NAS's deze ondersteuning hebben. Mogelijk alleen het enterprise-niveau... Echter, gezien @grindal81 het over users heeft, zal dat wellicht ook de doelgroep zijn. O-)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Je zou eens naar DFS kunnen kijken als de organisatie daar voor ingericht is.

\\domeinnaam\<rootshare>share1 is dan een "snelkoppeling" naar nas01, nas02 is member 2 met replicatie.

replicatie doe je niet op profielen van gebruikers, maar data folders moet initieel geen probleem zijn (als je de sizing maar juist doen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:11
En misschien moet je in plaats van losse shares per persoon 1 grote share met daar hoofdmappen in en daar gebruikersrechten in zetten. Dat scheelt je een hoop gedoe als persoon x ook tijdelijk ook bij de share van persoon y moet. (en toevallig allebei mappings hebben naar de z:\ schijf.. )

• MAX3400

MAX3400

Vorkie schreef op donderdag 20 september 2018 @ 20:24:
\\domeinnaam\<rootshare>share1 is dan een "snelkoppeling" naar nas01, nas02 is member 2 met replicatie.
Ook een optie inderdaad maar hiermee verlies je alle permissies van de beide NAS'en omdat je "maar" snelkoppelingen aanbiedt. Dan moet je ervanuit gaan dat beide NAS'en altijd hun data netjes synchroniseren, dat de lokale (of LDAP-queried) users op de NAS'en goed zijn en meer van dat soort ongein. Niet dat jouw oplossing niet handig is maar je creeert 3 afhankelijkheden voordat je een "goede failover" hebt.

Met Windows File Services en/of DFSR en/of Storage Spaces, laat je je Windows-stack 99% regelen en koppel je alleen "domme" componenten aan elkaar; AD + Windows Servers + storage.

Ach, meerdere wegen leiden naar Rome; voorlopig mis ik in de topicstart een stukje info / technische achtergrond / budget ;)

[ Voor 9% gewijzigd door MAX3400 op 20-09-2018 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NeHoX
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 30-06 14:26

NeHoX

Gamer + PV

Budget?

Ik zeg 2x Nimble storage met storage replicatie.

23x330Wp NNO & 8x405Wp op Zuid = 10.830Wp

• MAX3400

MAX3400

NeHoX schreef op donderdag 20 september 2018 @ 20:34:

Ik zeg 2x Nimble storage met storage replicatie.
Spare SSD's vanaf $1300?? Tja, dan is er wel budget nodig ;)

• grindal81
Budget euhm.. 2/3/4/5K ?

storage moet niet super snel zijn, dus geen vereiste om ssd te gebruiken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
MAX3400 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 20:32:
[...]

Ook een optie inderdaad maar hiermee verlies je alle permissies van de beide NAS'en omdat je "maar" snelkoppelingen aanbiedt. Dan moet je ervanuit gaan dat beide NAS'en altijd hun data netjes synchroniseren, dat de lokale (of LDAP-queried) users op de NAS'en goed zijn en meer van dat soort ongein. Niet dat jouw oplossing niet handig is maar je creeert 3 afhankelijkheden voordat je een "goede failover" hebt.

Met Windows File Services en/of DFSR en/of Storage Spaces, laat je je Windows-stack 99% regelen en koppel je alleen "domme" componenten aan elkaar.
Ja eens, was iets te kort door de bocht, aangezien een enkele share aanbieden via DFS op een derden apparaat wel kan (Flexibiliteit), maar zodra je met replicatie gaat werken je inderdaad beter gebruik kan maken van de MS laag.

@grindal81
Voordat je met budget begint, wat is je basis infrastructuur (en de kennis daarvan?, spelen met data is leuk voor thuis, niet voor al je gebruikers)

[ Voor 9% gewijzigd door Vorkie op 20-09-2018 20:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

En?

Is dat alleen hardware? Is dat inclusief kosten voor het inrichten? Welke licenties had je in gedachten (afhankelijk van het type hardware)? Welke supportcontracten wil je erbij? Om hoeveel data gaat het? Wat is je RTO/RPO? Hoe lang mag alles offline zijn? Welke backup is er in place? Niet om heel lastig te zijn; maar een mirrored share (of hoe je het ook wil noemen) heeft een technisch & kostenplaatje. En een stukje kennis erbij. Ik mis, helaas, beiden in het topic.

Allicht is het een idee om morgen HP en Dell eens te bellen; 2 "micro servers" inclusief Server 2016 Standard licentie. Elke 8GB RAM en 4x 300GB SAS. Ik gok dat je dan op 2500 Euro aan hardware zit. Even een dagje investeren aan kennis/tijd en dan moet het wel draaien.

• grindal81
thx... voor de reply's....

hiermee kan ik wel verder aan de slag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

grindal81 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 20:45:
thx... voor de reply's....

hiermee kan ik wel verder aan de slag
Dat is dan alvast 80 Euro consultancy-kosten ;)

Laat je binnenkort nog even weten wat/hoe je ermee verder gaat? Zeg maar, welke oplossing voor jou het mogelijk gaat worden, welke componenten / technieken je gaat inzetten, etc?

Altijd leuk om te horen hoe "de volgende" zijn/haar bedrijfsvoering vormgeeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grindal81
als ik het niet vergeet zal ik de oplossing wel posten ;-)
Implementatie kan mss nog wel een jaartje ofzo duren.... eerst nog Dinéro's vinden;-)
Pagina: 1