Hoeveel Watt voor soldeerstation

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• johan501
  • Registratie: September 2013
  • Niet online
Mijn vraag.
Ik ben opzoek naar een niet al te duur soldeerstation met instelbare temperatuur. Alleen ik weet niet welke wattage ik nodig heb. Als hobby soldeer ik af en toe. Ik heb 2 goedkope soldeerbouten, de ene word niet warm genoeg en de andere is wat van slechte kwaliteit. Het is bedoeld voor het solderen (en desolderen) van bijvoorbeeld condensators, kleinere chips, weerstanden, draadjes, etc. Misschien (later) SMD.

Heb al gekeken en heb verschillende soldeerstations gezien zoals 35 watt en 48 watt. Zou 35 of 48 watt goed genoeg zijn? Mijn budget is ook niet heel hoog, sowieso onder de €60

Ook heb ik het geprobeerd op te zoeken via Google en de Tweakers forum, helaas niet gevonden. Kan zijn dat ik misschien verkeerd zoek.

Mijn vraag is simpel:
zou 35 watt of 48 watt goed genoeg zijn? In ieder geval een ja of nee met dan wat extra uitleg is dan fijn. Dat is wat ik nu sowieso wilt weten, eventueel welke soldeerstation komt later wel. Is er niemand die hier een duidelijk antwoord op kan geven? Ik hou heel erg van duidelijkheid. Ben meestal ook straight to the point en niet er heel verhaal van maken zonder een juist antwoord.

EDIT: Graag duidelijke informatie in niet teveel tekst als het zou kunnen :). Oja en ik snap dat mensen verschillende meningen hebben over diverse soldeerstation, alleen dat word voor mij wat lastiger. De ene zegt: A is een goede voor je, terwijl de ander bijvoorbeeld zegt: Nee A is bagger. neem B.

[ Voor 31% gewijzigd door johan501 op 20-09-2018 18:17 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:31
johan501 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 17:29:
Ook heb ik het geprobeerd op te zoeken via Google en de Tweakers forum, helaas niet gevonden. Kan zijn dat ik misschien verkeerd zoek.
Hmm, welke zoekterm heb je precies gebruikt? Zoeken binnen dit subforum naar 'soldeerstation' geeft wel wat resultaten:
https://gathering.tweaker...82&keyword=soldeerstation

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-06 08:15
De TS100 is toch wel één van de populairste op dit moment. Hij werkt erg lekker. Je moet er zelf nog wel even een voeding voor regelen.

https://www.banggood.com/...-984214.html?rmmds=search

• johan501
  • Niet online
vanaalten schreef op donderdag 20 september 2018 @ 17:34:
[...]

Hmm, welke zoekterm heb je precies gebruikt? Zoeken binnen dit subforum naar 'soldeerstation' geeft wel wat resultaten:
https://gathering.tweaker...82&keyword=soldeerstation
Ja heb ik gedaan, kon niet echt iets vinden. Als ik heel eerlijk ben, vind ik het soms ook nogal moeilijk. Veel tekst, mensen die wat anders zeggen.
Lennyz schreef op donderdag 20 september 2018 @ 17:34:
De TS100 is toch wel één van de populairste op dit moment. Hij werkt erg lekker. Je moet er zelf nog wel even een voeding voor regelen.

https://www.banggood.com/...-984214.html?rmmds=search
Zal m'n topic zo even aanpassen, wil namelijk geen spul uit het buitenland zoals China. Maar bedankt voor je reactie :)

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

johan501 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 17:42:
[...]
Zal m'n topic zo even aanpassen, wil namelijk geen spul uit het buitenland zoals China. Maar bedankt voor je reactie :)
Sorry, maar dat is niet mogelijk. Ook de bekende "Europese" merken, laten hun soldeerstations in China fabriceren/assembleren

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:13

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Aoyue 937 is een fijn apparaat. Daar hebben de hackerspaces Revspace en Hack42 er bergen van staan die dag in dag uit mishandeld worden :) Werken prima.

'Geen spul uit buitenland zoals China' slaat nergens op. Dan zit je aan bv Weller en dat past royaal niet in je budget.

• johan501
  • Niet online
Brahiewahiewa schreef op donderdag 20 september 2018 @ 17:44:
[...]

Sorry, maar dat is niet mogelijk. Ook de bekende "Europese" merken, laten hun soldeerstations in China fabriceren/assembleren
Was een beetje onduidelijk sorry. Ik leg het beter uit. De soldeerbout van beste slechte kwaliteit die ik heb, heb ik besteld bij Martoparts die het uit China besteld. Bedoel dan niet het merk spul uit China. Ik weet heus wel dat veel Made in China is. Via Aliexpress heb je veel namaak spul of merkloze producten van niet te beste kwailiteit. Dat is wat ik bedoelde. Ik wil het gewoon uit Nederland, en een antwoord op mijn vraag.
sebastius schreef op donderdag 20 september 2018 @ 17:44:
Aoyue 937 is een fijn apparaat. Daar hebben de hackerspaces Revspace en Hack42 er bergen van staan die dag in dag uit mishandeld worden :) Werken prima.

'Geen spul uit buitenland zoals China' slaat nergens op. Dan zit je aan bv Weller en dat past royaal niet in je budget.
Okay thanks, maar had een vraag specifiek over het wattage en niet welke soldeerstation.

Ja bedankt, jouw reactie slaat nergens op. Je had ook wat door kunnen vragen. Mijn vraag is simpel: zou 35 watt of 48 watt goed genoeg zijn? In ieder geval een ja of nee met dan wat extra uitleg is dan fijn ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

johan501 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 17:49:
[...]

Was een beetje onduidelijk sorry. Ik leg het beter uit. De soldeerbout van beste slechte kwaliteit die ik heb, heb ik besteld bij Martoparts die het uit China besteld. Bedoel dan niet het merk spul uit China. Ik weet heus wel dat veel Made in China is. Via Aliexpress heb je veel namaak spul of merkloze producten van niet te beste kwailiteit. Dat is wat ik bedoelde. Ik wil het gewoon uit Nederland, en een antwoord op mijn vraag.

[...]

Okay thanks, maar had een vraag specifiek over het wattage en niet welke soldeerstation.

Ja bedankt, jouw reactie slaat nergens op. Je had ook wat door kunnen vragen. Mijn vraag is simpel: zou 35 watt of 48 watt goed genoeg zijn? In ieder geval een ja of nee met dan wat extra uitleg is dan fijn ;)
Mwah soldeerkwaliteit meet je niet (alleen) in Watts. Thermische capaciteit is belangrijk naast opwarmsnelheid. Op voorhand China uitsluiten gaat in jouw geval een no-go of een heel slecht station opleveren. Een bitchy reactie terug helpt je daar niet in. Aoyue 937. Kijk er eens naar. Eleshop.nl heeft ze. Beste low-budget station wat ik ken. En ik soldeer best wel veel.

Ter zijde: jij vraagt om hulp en dan ga je mij beschuldigen dat ik niet doorvraag of je vraag goed lees? Mafkees. Zo werkt het niet he?

[ Voor 5% gewijzigd door sebastius op 20-09-2018 17:53 ]

• johan501
  • Niet online
sebastius schreef op donderdag 20 september 2018 @ 17:52:
[...]

Mwah soldeerkwaliteit meet je niet (alleen) in Watts. Thermische capaciteit is belangrijk naast opwarmsnelheid. Op voorhand China uitsluiten gaat in jouw geval een no-go of een heel slecht station opleveren. Een bitchy reactie terug helpt je daar niet in. Aoyue 937. Kijk er eens naar. Eleshop.nl heeft ze. Beste low-budget station wat ik ken. En ik soldeer best wel veel.
Okay dat wist ik dan nog niet. Ik heb zat soldeerstations gezien op Nederlandse webshops. Van maximaal €70 bijvoorbeeld. Heb het niet over merk producten hier te koop met made in China. Bedoel het goedkope spul zoals van aliexpress. Een bitchy reactie? Ohh sorry, dat was niet de bedoeling. Ik vond jouw reactie weer juist niet zo fijn 8)7

Okay ik ga eens kijken.

En hoe zijn deze?

https://www.powerchip.nl/...=soldeerstation&results=2

https://www.hornbach.nl/s...48-w/8368445/artikel.html

• johan501
  • Niet online
sebastius schreef op donderdag 20 september 2018 @ 17:52:
[...]

Ter zijde: jij vraagt om hulp en dan ga je mij beschuldigen dat ik niet doorvraag of je vraag goed lees? Mafkees. Zo werkt het niet he?
Mafkees? Gaan we zo doen? Bedoelde het anders sorry, ben niet zo sterk op sociaal gebied (autisme) en ben al onzeker genoeg en dan maak je mij voor mafkees uit? Bedankt voor het beledigen. Ik zou het fijn vinden als je niet meer reageert. Dat is denk het beste voor allebei nu. Bedoel dit goed he

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:37
Exact het zelfde of slechter als de gemiddelde crap van de afhaal Chinese, waardeloos.

Een soldeerstation koop je dan ook niet bij de bouwmarkt.

Repareren doe je zo.

• Lennyz
johan501 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 17:56:
[...]

Okay dat wist ik dan nog niet. Ik heb zat soldeerstations gezien op Nederlandse webshops. Van maximaal €70 bijvoorbeeld. Heb het niet over merk producten hier te koop met made in China. Bedoel het goedkope spul zoals van aliexpress. Een bitchy reactie? Ohh sorry, dat was niet de bedoeling. Ik vond jouw reactie weer juist niet zo fijn 8)7

Okay ik ga eens kijken.

En hoe zijn deze?

https://www.powerchip.nl/...=soldeerstation&results=2

https://www.hornbach.nl/s...48-w/8368445/artikel.html
Ik denk dat je een grote fout maakt door Chinese webshops uit te sluiten, maar dat is jouw keuze.

De soldeerbouten die je hebt uitgezocht zullen het vast prima doen. Ga maar voor 48 watt dan heb je waarschijnlijk wel genoeg vermogen.

• johan501
  • Niet online
Sine schreef op donderdag 20 september 2018 @ 18:10:
[...]

Exact het zelfde of slechter als de gemiddelde crap van de afhaal Chinese, waardeloos.

Een soldeerstation koop je dan ook niet bij de bouwmarkt.
Okay. Die eerste is geen bouwmarkt ;)
Ik houd het denk bij de Aoyue 936;)
Lennyz schreef op donderdag 20 september 2018 @ 18:10:
[...]

Ik denk dat je een grote fout maakt door Chinese webshops uit te sluiten, maar dat is jouw keuze.

De soldeerbouten die je hebt uitgezocht zullen het vast prima doen. Ga maar voor 48 watt dan heb je waarschijnlijk wel genoeg vermogen.
Grote fout? Hoezo? Ik heb een soldeerbout uit China. Besteld bij Martoparts.nl die het uit China heeft. Slechte kwaliteit. Het is een keuze en een mening. Wat is daar fout aan? Jij zegt weer dat het zou kunnen, dat is prima. Maar net werd er door Sine gezegd dat dit is: "Exact het zelfde of slechter als de gemiddelde crap van de afhaal Chinese, waardeloos." Die zegt dus ook dat het spul uit China Crap is? Een mening, en die maakt dan geen fout? Gewoon een vraag hoor. ;)

• Lennyz
johan501 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 18:15:
[...]

Okay. Die eerste is geen bouwmarkt ;)
Ik houd het denk bij de Aoyue 936;)

[...]

Grote fout? Hoezo? Ik heb een soldeerbout uit China. Besteld bij Martoparts.nl die het uit China heeft. Slechte kwaliteit. Het is een keuze en een mening. Wat is daar fout aan? Jij zegt weer dat het zou kunnen, dat is prima. Maar net werd er door Sine gezegd dat dit is: "Exact het zelfde of slechter als de gemiddelde crap van de afhaal Chinese, waardeloos." Die zegt dus ook dat het spul uit China Crap is? Een mening, en die maakt dan geen fout? Gewoon een vraag hoor. ;)
Jouw mening is niet fout. De informatie waarop jij jouw mening vormt is daarentegen onjuist. Je kunt namelijk niet zeggen (althans niet anno 2018) dat alles uit China van slechte kwaliteit is. De kwaliteit is juist nog nooit zo goed geweest. De prijs/kwaliteit verhouding is voor ons consumenten nog nooit zo goed geweest.

Een soldeerbout van 40 euro uit Nederland is vaak van matige kwaliteit terwijl een soldeerbout van Aliexpress/Banggood van 40 euro vaak van zeer goede kwaliteit is.

Ik denk dat bijna iedereen in de elektronica sectie zijn/haar spullen uit China besteld en alleen in Nederland spullen besteld als zij het sneller nodig hebben of het onderdeel niet uit China te halen is.

• johan501
  • Niet online
Lennyz schreef op donderdag 20 september 2018 @ 18:21:
[...]

Jouw mening is niet fout. De informatie waarop jij jouw mening vormt is daarentegen onjuist. Je kunt namelijk niet zeggen (althans niet anno 2018) dat alles uit China van slechte kwaliteit is. De kwaliteit is juist nog nooit zo goed geweest. De prijs/kwaliteit verhouding is voor ons consumenten nog nooit zo goed geweest.

Een soldeerbout van 40 euro uit Nederland is vaak van matige kwaliteit terwijl een soldeerbout van Aliexpress/Banggood van 40 euro vaak van zeer goede kwaliteit is.

Ik denk dat bijna iedereen in de elektronica sectie zijn/haar spullen uit China besteld en alleen in Nederland spullen besteld als zij het sneller nodig hebben of het onderdeel niet uit China te halen is.
Okay, ik begrijp het. Ben niet zo goed op sociaal gebied, kan dingen perongeluk anders zeggen dat ik eigenlijk wilde, dingen verkeer opvatten, etc. Ik ben gewoon bang dat het slechte kwaliteit is en ja dan is garantie voor mij een probleem. + ik dacht dat je extra moet betalen voor elektronica buiten Europa, extra kosten wat moet volgens de Douane dacht ik.

Laat ik even even anders gaan bekijken, stel ik neem een station uit China, zoals van Aliexpress of Banggood, welke kan je mij dat aanraden? Noem er eens een paar als je dat zou willen? Of ik het doe is want anders vanwege die extra kosten. Import kosten dacht ik of zo. Dat is boven de €22

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:15

SA007

Moderator Tweaking
De kans dat er importheffing berekend wordt is niet zo heel groot.
Ik bestel redelijk belachelijk veel uit china en maar zelden krijg je er importheffing over.
Deze heffing is dan normaliter 12,50 + btw bedrag van de aankoop.

Verder is de eerder genoemde TS100 een erg goede, pak daar als adapter simpel een oude laptopadapter bij, dat is echt een verrassend goede soldeerbout voor het geld.

De adapter uit china halen is wel nog een gok, die zou ik niet wagen tenzij je er verstand van hebt, daar is nog best veel rotzooi in en je kan het aan de buitenkant niet zien.

Qua wattage:
- Als de bout een goede temperatuurregeling heeft komt het ruwweg neer op meer=beter.
Vanaf een watt of 40 zijn ze goed bruikbaar zolang je geen grote componenten of groundplanes hebt.
Als je die wel hebt wil je rond de 80W gaan zitten of hoger.
- Heeft hij dat niet wil je geen bout van boven de ~15W, maar die duren eeuwen voor ze warm zijn en solderen nog steeds slecht.

[ Voor 25% gewijzigd door SA007 op 20-09-2018 19:09 ]

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hier nog een fan van de TS100! Absoluut een fantastisch apparaat, zeker als je ook de firmware van Ralim (GitHub) erop zet. _/-\o_

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• johan501
  • Niet online
SA007 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 19:04:
De kans dat er importheffing berekend wordt is niet zo heel groot.
Ik bestel redelijk belachelijk veel uit china en maar zelden krijg je er importheffing over.
Deze heffing is dan normaliter 12,50 + btw bedrag van de aankoop.

Verder is de eerder genoemde TS100 een erg goede, pak daar als adapter simpel een oude laptopadapter bij, dat is echt een verrassend goede soldeerbout voor het geld.

De adapter uit china halen is wel nog een gok, die zou ik niet wagen tenzij je er verstand van hebt, daar is nog best veel rotzooi in en je kan het aan de buitenkant niet zien.

Qua wattage:
- Als de bout een goede temperatuurregeling heeft komt het ruwweg neer op meer=beter.
Vanaf een watt of 40 zijn ze goed bruikbaar zolang je geen grote componenten of groundplanes hebt.
Als je die wel hebt wil je rond de 80W gaan zitten of hoger.
- Heeft hij dat niet wil je geen bout van boven de ~15W, maar die duren eeuwen voor ze warm zijn en solderen nog steeds slecht.
Room42 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 19:08:
Hier nog een fan van de TS100! Absoluut een fantastisch apparaat, zeker als je ook de firmware van Ralim (GitHub) erop zet. _/-\o_
Thanks voor jullie reacties. Ik blijft toch bij een soldeerstation uit Nederland, tenzij ik nog van gedachte verander. Ik zit toch met die eventuele extra kosten + ik wil echt een station en niet een losse soldeerbout

• Room42
  • Niet online
johan501 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 19:13:
[...] Ik zit toch met die eventuele extra kosten
'Extra kosten', zo moet je dat niet zien. Je hebt gewoon de importheffing te betalen. In Nederland betaal je ook gewoon BTW. Je mag juist van geluk spreken als je door de controle komt. Dan heb je (weliswaar onterecht) gratis een product boven de 23 euro geïmporteerd ;)
+ ik wil echt een station en niet een losse soldeerbout
Wat is daar het voordeel van dan? :? Gewoon dat het lekker onhandig veel ruimte van je bureau inneemt of dat het er imposanter uitziet? Heb jij dan ook nog een enorme mobiele telefoon? En een CRT-monitor? En een beeldbuistelevisie? :P

Sowieso, als je die Auyue 936 neemt (die heb ik ook nog staan), dan heb je daar ook weer een losse houder voor de soldeerbout bij. Het station is enkel een enorme behuizing voor de transformator.

Ik zou zeggen, ga lekker met je tijd mee ;)

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• johan501
  • Niet online
Room42 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 19:22:
[...]

'Extra kosten', zo moet je dat niet zien. Je hebt gewoon de importheffing te betalen. In Nederland betaal je ook gewoon BTW. Je mag juist van geluk spreken als je door de controle komt. Dan heb je (weliswaar onterecht) gratis een product boven de 23 euro geïmporteerd ;)

[...]

Wat is daar het voordeel van dan? :? Gewoon dat het lekker onhandig veel ruimte van je bureau inneemt of dat het er imposanter uitziet? Heb jij dan ook nog een enorme mobiele telefoon? En een CRT-monitor? En een beeldbuistelevisie? :P

Sowieso, als je die Auyue 936 neemt (die heb ik ook nog staan), dan heb je daar ook weer een losse houder voor de soldeerbout bij. Het station is enkel een enorme behuizing voor de transformator.

Ik zou zeggen, ga lekker met je tijd mee ;)
Ik zie dat wel zo, want het is toch zo? Je betaald Extra geld bovenop wat je al betaald heb op de Chinese webshop. Ik wil dat gewoon niet, is mijn keuze ;).

Ik wil dat gewoon, kan toch? Ik heb een aparte kamer daarvoor en ik wil gewoon een station in plaats van normale bout. Heb een Note 8, ik had ook een kleinere telefoon kunnen nemen ;). Wat maakt het uit? Als ik een station wilt, betekend dat toch niet dat ik ook een grote enorme telefoon, monitor en tv moet kan hebben? Ik zie dat als totaal verschillende dingen.

Ik wil gewoon een station. Met de tijd mee als zoals een TS100? Ik ga al genoeg met de tijd mee. Ik ben uit eindelijk de gene die bepaald wat ik doen en welke keuzes ik maak. Ik weet genoeg, bedankt.

• Room42
  • Niet online
johan501 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 19:28:
[...]

Ik zie dat wel zo, want het is toch zo? Je betaald Extra geld bovenop wat je al betaald heb op de Chinese webshop. Ik wil dat gewoon niet, is mijn keuze ;).

Ik wil dat gewoon, kan toch? Ik heb een aparte kamer daarvoor en ik wil gewoon een station in plaats van normale bout. Heb een Note 8, ik had ook een kleinere telefoon kunnen nemen ;). Wat maakt het uit? Als ik een station wilt, betekend dat toch niet dat ik ook een grote enorme telefoon, monitor en tv moet kan hebben? Ik zie dat als totaal verschillende dingen.

Ik wil gewoon een station. Met de tijd mee als zoals een TS100? Ik ga al genoeg met de tijd mee. Ik ben uit eindelijk de gene die bepaald wat ik doen en welke keuzes ik maak. Ik weet genoeg, bedankt.
Excuses, ik wilde je niet in de hoek drukken :)

Laat nog even weten waar je voor gekozen hebt, wellicht hebben anderen daar nog wat aan.

• johan501
  • Niet online
Room42 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 19:31:
[...]

Excuses, ik wilde je niet in de hoek drukken :)

Laat nog even weten waar je voor gekozen hebt, wellicht hebben anderen daar nog wat aan.
Maakt niet uit, ben het wel gewend hier op Tweakers (forums) helaas.
Weet niet of ik dat doe. Waarschijnlijk vergeet ik het of ik wil het gewoon niet.

• Room42
  • Niet online
@johan501 Ik zie wel dat je alleen maar vragen stelt op GoT. Waarom probeer je zelf niet eens wat bij te dragen? Check gewoon de actieve topics, daar staat vast wel wat tussen waar jij wat over kan zeggen, toch? Kan best leuk zijn, hoor. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Room42 op 20-09-2018 19:35 ]

• johan501
  • Niet online
Room42 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 19:34:
@johan501 Ik zie wel dat je alleen maar vragen stelt op GoT. Waarom probeer je zelf niet eens wat bij te dragen? Check gewoon de actieve topics, daar staat vast wel wat tussen waar jij wat over kan zeggen, toch? Kan best leuk zijn, hoor. :)
Omdat ik dat niet wilt, kan toch? + heb wel wat kennis, maar niet zoveel. En ik heb ook meerdere keren in deze gehele topic aangegeven dat ik sociaal niet zo erg sterk ben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastius

sebastius

Ohai ik kom even de-escaleren. Ik zal mn reactie niet editen (want dan snapt men deze reactie ook niet) maar wel even aangeven dat ik te ver ging. Excuses daarvoor.

• johan501
  • Niet online
sebastius schreef op donderdag 20 september 2018 @ 19:46:
Ohai ik kom even de-escaleren. Ik zal mn reactie niet editen (want dan snapt men deze reactie ook niet) maar wel even aangeven dat ik te ver ging. Excuses daarvoor.
Okay, ik reageer alleen even kort. Geen behoefte om verder te reageren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KevinSetz
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05-06 12:53
Ik heb deze: https://www.conrad.nl/p/s...h=1&vat=true&insert_kz=8J

Hij werkt prima gebruik hem elke week wel en al een 3 maand lang. Wordt snel warm.

Ik heb destijds ook de vraag gesteld op tweakers welke soldeerbout ik moest nemen en iedereen zij de TC100? Uit China ik zag het alleen niet zo zitten met voeding los kopen etc. Maar ze zullen zeker gelijk hebben dat die goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinKuijp
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-09-2024
Ik heb een ST-50D van Conrad al heel wat jaartjes. Was destijds dacht ik 70 euro.

Soldeert prima, al heb je met grote groundplanes inderdaad wat moeite. Vooral als je de elco's uit een atx mobo probeert te solderen 😂

Meow, meow I'm a cow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 479654

JBC en Metcal zijn erg goed, liefst zo veel mogelijk vermogen met een nauwkeurige temperatuurregeling. Weller is wel ok maar niet top.

Solderen is veel meer dan een kwestie van de boel warm maken, het maken van correcte soldeerverbindingen vereist het toevoegen van de juiste hoeveelheid warmte in een redelijke korte tijd. De overdracht van warmte is sterk afhankelijk van de gebruikte soldeerpunt, er zijn geen universele punten waarmee je elke klus geklaard krijg.

Tip voor multilayer board, gebruik een pre-heater dat maakt een wereld van verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sokkeh
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 11-06 09:17
Ik heb zelf een aoyue 936 gekocht bij eleshop (nederlandse webshop ;)), inmiddels heb ik hem een paar jaar en gebruik hem best wel veel. is een goed soldeerstation. Voordeel bij deze is dat je dus wel een van de bekendere chinese

Het is idd af te raden zoals meer mensen hier hebben gezegd om zomaar een willekeurig soldeerstation te kopen alleen te kijken naar het vermogen.

Hopelijk kan je een goeie beslissing nemen en heb je veel plezier straks van je soldeerstation!
Pagina: 1