Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ethernetkabel naar boven (buitenshuis?)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Brogala
  • Registratie: maart 2014
  • Niet online
Ik heb op dit moment een ethernetkabel naar mijn slaapkamer, maar die loopt redelijk lelijk midden door het huis langs de trappen naar boven. Ik heb gekeken of er een optie was om een kabel door te trekken, maar die zijn helaas heel gebrekkig in dit huis. Beide TV's zijn ook aangesloten met een powerline omdat er geen kabels naar boven konden worden getrokken. Het enige wat ik boven heb zijn 2 telefoonaansluitingen (geen idee hoe je ze noemt) met 4 en 5 gaten erin. Voor de rest zie ik geen opties om een kabel naar boven te trekken, hoewel ik nog geen electricien (of iemand met veel meer verstand van dit soort dingen dan ik) heb gevraagd.

Nou vroeg ik me af of het misschien een mogelijkheid zou zijn om een ethernetkabel langs de buitenmuur van het huis naar boven te leiden. Er moeten dan wel gaten geboord worden, maar dit is iig wel mooier dan de kabel langs de trappen naar boven te leiden. Ik heb een KPN Experiabox v8, als ik het goed begrijp is dit een modem en router tegelijkertijd. Deze zit (in :F ) de meterkast. Dan zou ik de kabel vanaf het modem naar buiten moeten krijgen via een gat, en dan op de 2e verdieping weer naar binnen.

Als ik het idee hierboven zo lees staat het me niet erg aan, maar ik zie ook geen opties tot kabels trekken. Is er een bepaalde vakman die misschien ook kan kijken of hij een optie ziet om op de een of andere manier een kabel te trekken? Of zou een buitenshuis kabel echt de enige optie zijn. Ik wil wel echt graag een ethernetkabel en geen powerline, hoewel een powerline wel een stuk makkelijker is.

edit: vergeten te vermelden, maar van wat ik had begrepen zijn telefoonkabels niet geschikt voor ethernet omdat ze minder snel zijn en ook sneller snelheid kwijtraken als de lengte langer wordt.

[Voor 5% gewijzigd door Brogala op 20-09-2018 16:03]

Alle reacties

• cyberbetica
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 17-06 11:07

cyberbetica

DevOpsen? CloudNation.nl

Als er in je slaapkamer een oude telefoonaansluiting, kun je eens in je meterkast kijken of deze vanuit de meterkast of ergens anders komt. Wanneer de kabel vanuit de meterkast naar je slaapkamer gaat, kun je de aansluiting van de telefoonaansluiting in je slaapkamer verwijderen en een netwerkkabel aan de oude telefoonkabel knopen. Dan vanuit je meterkast de telefoonkabel er uit trekken en voila: netwerkkabel in de muur!

Geen gezeur met gaten door je spouw, kabels aan de buitenkant van je huis :)

• Compizfox
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 01:04

Compizfox

Bait for wenchmarks

Trek de telefoonkabel eruit en leg door die leiding UTP?

En als dat niet kan om wat voor reden dan ook, lijkt het me alsnog eens stuk logischer om gewoon een gat in het plafond te boren zodat je binnenshuis een kabel van de meterkast naar boven kunt krijgen, in plaats van jou idee van twee gaten naar buiten boren...

[Voor 70% gewijzigd door Compizfox op 20-09-2018 16:22]

• drie van acht
  • Registratie: december 2015
  • Niet online
Er zijn redelijk wat mogelijkheden. Ik noem er een paar, niet allemaal even goed qua idee.

Standaard telefoonkabels zitten twee paar getwiste aders in, van zeg maar Cat3 kabel. Daar kan 10BaseT overheen want dat gebruikt maar twee paar. Net als 100BASE-TX maar dat wil eigenlijk wel graag Cat5 (hogere twistratios). Je kan altijd proberen of 100 Mbps erdoor wil, voor een enkele verbinding over korte afstand zal het best gaan al is dat dus niet conform de standaard. 1000BASE-T heeft toch echt de vier aders en nog hogere twistratios nodig. Kan zijn dat je voor zulke truuks de link rate moet forceren, en dan is een managed switch ineens heel handig.

En anders kun je zelfs nog kijken of je niet twee van die VDSL2-ethernet extenders back-to-back kan inzetten. Dat is wel een dure oplossing, maar dat kan zeker over telefoondraad.

Als er nog coax ligt, kijk naar MoCA. Ook niet goedkoop, maar beter dan powerline.

Ik kan zo snel even niet vinden wat voor kabel ze nou precies nodig hebben maar 1000BASE-T1 ("automotive single pair gigabit ethernet") is eventueel nog in SFP-vorm te krijgen, met een kabellengte tot 40 meter. Dus als je avontuurlijk wil proberen kan dat ook nog.

Je kan nog even kijken of de telefoonkabel door een leiding loopt al zie je ook vaak dat ze gewoon langs een plint of in een hoekje geniet zitten. Dat vastnieten is voor netwerkkabel niet aan te bevelen want platdrukken verstoort de twists, net als kinks en dergelijke. Loopt het door een leiding dan is nieuwe kabel trekken het betere idee.

Buitenom een kabeltje leggen kan ook, maar dan wil je wel buitenkabel, in het bijzonder UV-vaste buitenkabel. Mischien dat het met een kabel in een dichtgekitte tuinslang ook nog wel gaat, als je van knutselen houdt.

Je kan ook nog op zoek naar "platte" Cat6(!) kabel, die is redelijk makkelijk netjes weg te werken achter tapijt enzo.

Of je kijkt nog eens critisch of er niet nog loze leidingen liggen waar iets doorheen te trekken valt. Mischien dat er zelfs wel bouwtekeningen te vinden zijn.

En dan is er altijd nog POF, die mag je door electrapijpen trekken.

Qua experts zijn er vast wel professionele (data)kabelinstallateurs die je om een offerte kan vragen. De gouden gids helpt of mischien dat als je vertelt waar je zit dat er hier iemand een in de buurt weet.

• dion_b
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 01:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gouden Gids? Anno 2018?

Ik zou voor een vakman op werkspot.nl kijken.

Soittakaa Paranoid!

• Resistor
  • Registratie: april 2001
  • Niet online
Iets uit de categorie categorie: Powerline geen optie? Zelf geen ervaring mee.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• emnich
  • Registratie: november 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Resistor schreef op donderdag 20 september 2018 @ 17:06:
Iets uit de categorie categorie: Powerline geen optie? Zelf geen ervaring mee.
Het is een lang verhaal in de TS maar iets beter lezen kan geen kwaad.. O-)

• Brogala
  • Niet online
Dankjulliewel voor alle antwoorden.
cyberbetica schreef op donderdag 20 september 2018 @ 16:10:
Als er in je slaapkamer een oude telefoonaansluiting, kun je eens in je meterkast kijken of deze vanuit de meterkast of ergens anders komt. Wanneer de kabel vanuit de meterkast naar je slaapkamer gaat, kun je de aansluiting van de telefoonaansluiting in je slaapkamer verwijderen en een netwerkkabel aan de oude telefoonkabel knopen. Dan vanuit je meterkast de telefoonkabel er uit trekken en voila: netwerkkabel in de muur!

Geen gezeur met gaten door je spouw, kabels aan de buitenkant van je huis :)
Ik ga morgen even kijken wat ik allemaal vind in de meterkast. Ik heb volgens mij ook een coax aansluiting gevonden in mijn kamer, shitty paint tekening: https://i.imgur.com/cEZWpEs.png . Middenste cirkel zit een schroef in, volgens mij gaat het voornamelijk om de andere twee openingen.

Als ik in de meterkast meerdere pcv buizen zie, hoe kan ik dan checken waar ze naartoe gaan? Op sommigen staat volgens mij geschreven naar welke verdieping/kamer, maar niet naar alle. Ik heb echt heel weinig verstand van een meterkast behalve stroom aan/uit zetten.
drie van acht schreef op donderdag 20 september 2018 @ 16:47:
Er zijn redelijk wat mogelijkheden. Ik noem er een paar, niet allemaal even goed qua idee.

Standaard telefoonkabels zitten twee paar getwiste aders in, van zeg maar Cat3 kabel. Daar kan 10BaseT overheen want dat gebruikt maar twee paar. Net als 100BASE-TX maar dat wil eigenlijk wel graag Cat5 (hogere twistratios). Je kan altijd proberen of 100 Mbps erdoor wil, voor een enkele verbinding over korte afstand zal het best gaan al is dat dus niet conform de standaard. 1000BASE-T heeft toch echt de vier aders en nog hogere twistratios nodig. Kan zijn dat je voor zulke truuks de link rate moet forceren, en dan is een managed switch ineens heel handig.

En anders kun je zelfs nog kijken of je niet twee van die VDSL2-ethernet extenders back-to-back kan inzetten. Dat is wel een dure oplossing, maar dat kan zeker over telefoondraad.

Als er nog coax ligt, kijk naar MoCA. Ook niet goedkoop, maar beter dan powerline.

Ik kan zo snel even niet vinden wat voor kabel ze nou precies nodig hebben maar 1000BASE-T1 ("automotive single pair gigabit ethernet") is eventueel nog in SFP-vorm te krijgen, met een kabellengte tot 40 meter. Dus als je avontuurlijk wil proberen kan dat ook nog.

Je kan nog even kijken of de telefoonkabel door een leiding loopt al zie je ook vaak dat ze gewoon langs een plint of in een hoekje geniet zitten. Dat vastnieten is voor netwerkkabel niet aan te bevelen want platdrukken verstoort de twists, net als kinks en dergelijke. Loopt het door een leiding dan is nieuwe kabel trekken het betere idee.

Buitenom een kabeltje leggen kan ook, maar dan wil je wel buitenkabel, in het bijzonder UV-vaste buitenkabel. Mischien dat het met een kabel in een dichtgekitte tuinslang ook nog wel gaat, als je van knutselen houdt.

Je kan ook nog op zoek naar "platte" Cat6(!) kabel, die is redelijk makkelijk netjes weg te werken achter tapijt enzo.

Of je kijkt nog eens critisch of er niet nog loze leidingen liggen waar iets doorheen te trekken valt. Mischien dat er zelfs wel bouwtekeningen te vinden zijn.

En dan is er altijd nog POF, die mag je door electrapijpen trekken.

Qua experts zijn er vast wel professionele (data)kabelinstallateurs die je om een offerte kan vragen. De gouden gids helpt of mischien dat als je vertelt waar je zit dat er hier iemand een in de buurt weet.
Oplossing 1 klinkt erg ingewikkeld voor een leek als ik, maar lijkt inderdaad een optie. Hoe vind ik uit of het een standaard telefoonkabel is? Of valt 2x paar getwiste aders altijd onder een standaard telefoonkabel.

Ik heb gekeken naar optie 2, is zo iets dan goed? https://www.blackbox.nl/n...rnet-Extender-over-Copper

Optie 3 klinkt aantrekkelijk als blijkt dat ik inderdaad coax heb naar mijn kamer.

Ik ga morgen goed kijken of er nog loze leidingen zijn richting de 2e verdieping, maar goed mijn meterkast kennis is dus wel zeer beperkt. Ik woon nog bij mijn ouders, ik zal mijn vader ook vragen of hij er meer van weet (of bouwtekeningen heeft).

edit: en ik wil inderdaad liever geen powerline, ik speel veel CS:GO en daarbij is lage ping en stabiele connectie erg fijn. Zou deze omhoog gaan als ik bv. een coax oplossing gebruik? Of is dat alleen bij powerline?

[Voor 30% gewijzigd door Brogala op 20-09-2018 22:05]

• drie van acht
  • Niet online
Je kan eens rondzoeken op "Cat5 UTP" en vergelijkbare termen en de inhoud van de kabeltjes vergelijken; "Norm88" is de Nederlandse standaard telefoonkabel, en "silver satin" is platte telefoonkabel zonder twists.

Dus ook even deksel van de telefoonwandcontactdoos eraf en kijken wat eronder te zien is. Je wil toch ook even weten hoe die kabel ingevoerd is.

Die kastjes van blackbox zijn inderdaad een voorbeeld van wat ik bedoelde. Voor dat geld (keer twee, voor beide eindjes van de kabel; en dan nog BTW erover want blackbox) kun je een heleboel kabel trekken, maar het is eventueel een optie. (Ik zag ergens een POF starterssetje voor een euro of 40, of was dat dollar? Nouja, kijk maar wat je vinden kan.)

Die paint tekening ziet eruit als een coax aansluitpunt. Een plug voor radio en een voor tv, en binnenin een splitter ertussen.

MoCA heeft iig als voordeel dat de coax een eigen radiouniversum schept terwijl powerline moet werken met losliggende draadjes zonder enige afscherming, maar het is nog steeds een half duplex geheel. Dus het zal stabieler zijn maar als het druk wordt krijg je nog steeds contentie. (En ergens is het ironisch: Ethernet begon ook ooit op coax, maar dan weer net andere coax dan die voor de tv.)

• cyberbetica
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 17-06 11:07

cyberbetica

DevOpsen? CloudNation.nl

Brogala schreef op donderdag 20 september 2018 @ 22:02:
Dankjulliewel voor alle antwoorden.

[...]

Ik ga morgen even kijken wat ik allemaal vind in de meterkast. Ik heb volgens mij ook een coax aansluiting gevonden in mijn kamer, shitty paint tekening: https://i.imgur.com/cEZWpEs.png . Middenste cirkel zit een schroef in, volgens mij gaat het voornamelijk om de andere twee openingen.

Als ik in de meterkast meerdere pcv buizen zie, hoe kan ik dan checken waar ze naartoe gaan? Op sommigen staat volgens mij geschreven naar welke verdieping/kamer, maar niet naar alle. Ik heb echt heel weinig verstand van een meterkast behalve stroom aan/uit zetten.
Als je die COAX niet nodig hebt, kun je dat plaatje er zonder echt risico af schroeven. Daar komt dan 1 kabel uit de muur. Er achter komen welke dat in je meterkast is: voorzichtig een beetje aan trekken en iemand in de meterkast laten kijken welke het is. Alternatief kun je zorgen dat in de meterkast de coaxkabels allemaal vast zitten en boven wat harder trekken, degene die strak is getrokken is degene die je moet hebben. Zelfde proces als voor de telefoonkabel dus. (Aan de bestaande kabel een netwerkkabel naar boven trekken)

No offense voor de andere suggesties, maar thuis gaan proberen om meer dan 10mbit over een telefoonkabel te krijgen is leuk voor de hobby, maar powerline is een betere oplossing.

• Brogala
  • Niet online
cyberbetica schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 18:22:
[...]

Als je die COAX niet nodig hebt, kun je dat plaatje er zonder echt risico af schroeven. Daar komt dan 1 kabel uit de muur. Er achter komen welke dat in je meterkast is: voorzichtig een beetje aan trekken en iemand in de meterkast laten kijken welke het is. Alternatief kun je zorgen dat in de meterkast de coaxkabels allemaal vast zitten en boven wat harder trekken, degene die strak is getrokken is degene die je moet hebben. Zelfde proces als voor de telefoonkabel dus. (Aan de bestaande kabel een netwerkkabel naar boven trekken)

No offense voor de andere suggesties, maar thuis gaan proberen om meer dan 10mbit over een telefoonkabel te krijgen is leuk voor de hobby, maar powerline is een betere oplossing.
https://i.imgur.com/mmkO5J2.jpg

Ik heb gekeken in de meterkast. Helaas zijn de kabels debiel aangelegd in dit huis, zo zie je op het plaatje hierboven rechts 2 pvc buizen die niet eens tot in de meterkast lopen, ze lopen allebei naar de lamp in de hal :? ). Had gehoopt dat die misschien naar boven gingen. De coax kabel naar mijn kamer is de kabel rechts, daar heb je dus ook niks aan. De twee telefoonaansluitingen komen niet eens tot aan de meterkast, ik weet niet waar ze wel uitkomen maar de enige pvc buizen die je naar boven ziet gaan zitten stroomkabels in. Om hier bij te komen moet je de hele groepenkast weghalen. Er zijn ook geen bouwtekeningen van de verbouwing.

Zo'n platte ethernetkabel leek me wel een goede optie. Hoe zou je zo iets goed en stevig langs de muur laten lopen? (Goed) plakband, of toch iets aan de muur vasttimmeren waar de kabel doorheen kan gaan?
drie van acht schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 13:18:
Je kan eens rondzoeken op "Cat5 UTP" en vergelijkbare termen en de inhoud van de kabeltjes vergelijken; "Norm88" is de Nederlandse standaard telefoonkabel, en "silver satin" is platte telefoonkabel zonder twists.

Dus ook even deksel van de telefoonwandcontactdoos eraf en kijken wat eronder te zien is. Je wil toch ook even weten hoe die kabel ingevoerd is.

Die kastjes van blackbox zijn inderdaad een voorbeeld van wat ik bedoelde. Voor dat geld (keer twee, voor beide eindjes van de kabel; en dan nog BTW erover want blackbox) kun je een heleboel kabel trekken, maar het is eventueel een optie. (Ik zag ergens een POF starterssetje voor een euro of 40, of was dat dollar? Nouja, kijk maar wat je vinden kan.)

Die paint tekening ziet eruit als een coax aansluitpunt. Een plug voor radio en een voor tv, en binnenin een splitter ertussen.

MoCA heeft iig als voordeel dat de coax een eigen radiouniversum schept terwijl powerline moet werken met losliggende draadjes zonder enige afscherming, maar het is nog steeds een half duplex geheel. Dus het zal stabieler zijn maar als het druk wordt krijg je nog steeds contentie. (En ergens is het ironisch: Ethernet begon ook ooit op coax, maar dan weer net andere coax dan die voor de tv.)
Helaas zie ik de telefoonkabel niet eens in de meterkast komen 8)7 Ik denk dat ik dus maar voor het stiekum wegwerken ga, al is het niet ideaal.

Overigens: ik heb nu een KPN experiabox, zou het lonen om een goede router boven op te hangen en die dan het WiFi signaal te laten uitzenden? Of zou een access point beter zijn?

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 00:53
Jammer dat wij alleen mogen meekijken boven de meterkast. :+
zo zie je op het plaatje hierboven rechts 2 pvc buizen die niet eens tot in de meterkast lopen, ze lopen allebei naar de lamp in de hal :? )
De " :? " omdat je dit niet zeker weet...? Waarom denk je dan dat ze naar de lamp lopen?
De coax kabel naar mijn kamer is de kabel rechts, daar heb je dus ook niks aan.
Waarom niet? Het is niet heel erg hoopgevend dat de kabel hier niet in buis zit, maar misschien eindigt de buis wel daar vlakbij boven het plafond? het is niet gezegd dat je daar geen UTP-kabel voor in de plek gaat krijgen. Zit er beweging in de kabel als je er boven aan trekt? Dan kun je er misschien ook wel gewoon een andere kabel aan knopen. Of misschien kun je bij het uiteinde van een eventuele buis door een klein randje van het plafond daar weg te slopen? Dat wordt toch afgedekt door een plaat die nog voor dit geheel hoort?

En zelfs al is de kabel niet te vervangen, waarom heb je er dan niets aan? Knoop er een MoCA setje aan.
De twee telefoonaansluitingen komen niet eens tot aan de meterkast, ik weet niet waar ze wel uitkomen
Waar zit de hoofdaansluiting? Het kan zijn dat deze in de woonkamer zit en dat de leidingen van daar uit naar de andere kamers lopen.
maar de enige pvc buizen die je naar boven ziet gaan zitten stroomkabels in. Om hier bij te komen moet je de hele groepenkast weghalen.
Zou kunnen, dat de rest inderdaad alleen elektro is. 9 groepen dan?

De groepenkast weghalen om bij die buizen te komen? :? Hoezo dat dan? Zo'n kast kan toch open? (Niet dat je daar veel aan zult hebben...)
Helaas zie ik de telefoonkabel niet eens in de meterkast komen 8)7 Ik denk dat ik dus maar voor het stiekum wegwerken ga, al is het niet ideaal.

Overigens: ik heb nu een KPN experiabox
Waar heb je die KPN Experiabox precies op aangesloten, in de meterkast, als je geen telefoonkabel in de meterkast ziet komen?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Brogala
  • Niet online
Xander schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 23:30:
[...]

Jammer dat wij alleen mogen meekijken boven de meterkast. :+

[...]

De " :? " omdat je dit niet zeker weet...? Waarom denk je dan dat ze naar de lamp lopen?

[...]

Waarom niet? Het is niet heel erg hoopgevend dat de kabel hier niet in buis zit, maar misschien eindigt de buis wel daar vlakbij boven het plafond? het is niet gezegd dat je daar geen UTP-kabel voor in de plek gaat krijgen. Zit er beweging in de kabel als je er boven aan trekt? Dan kun je er misschien ook wel gewoon een andere kabel aan knopen. Of misschien kun je bij het uiteinde van een eventuele buis door een klein randje van het plafond daar weg te slopen? Dat wordt toch afgedekt door een plaat die nog voor dit geheel hoort?

En zelfs al is de kabel niet te vervangen, waarom heb je er dan niets aan? Knoop er een MoCA setje aan.

[...]

Waar zit de hoofdaansluiting? Het kan zijn dat deze in de woonkamer zit en dat de leidingen van daar uit naar de andere kamers lopen.

[...]

Zou kunnen, dat de rest inderdaad alleen elektro is. 9 groepen dan?

De groepenkast weghalen om bij die buizen te komen? :? Hoezo dat dan? Zo'n kast kan toch open? (Niet dat je daar veel aan zult hebben...)

[...]

Waar heb je die KPN Experiabox precies op aangesloten, in de meterkast, als je geen telefoonkabel in de meterkast ziet komen?
Ik wil morgen best een foto plaatsen van in de meterkast hoor :)

Ik denk dat ze naar de lamp lopen omdat de trekveer daar precies stopt, ten minste dat hoor je heel duidelijk. Die smiley trouwens omdat ik me afvroeg waarom er twee pvc lege pvc buizen zouden gaan naar 1 lamp, en waarom de buizen niet naar de meterkast zouden lopen maar er ongeveer een meter boven stoppen.

Ik heb er hard aan getrokken maar er geen beweging in, en ik zie ook niet hoe ik een kabel zo omhoog kan krijgen. Gezien er of geen ruimte is of heel erg weinig ruimte voor zover ik kan zien, en het ook niet is dat er speciaal een lege ruimte recht omhoog is.

Mijn vader vermoed dat de hoofdaansluiting in de woonkamer is en vanaf daar omhoog gaat naar zijn studeerkamer op de 1e verdieping recht erboven en vanaf daar naar de 2e verdieping.

M.b.t. de 9 elekrogroepen, hier zal ik morgen nog naar kijken. Overigens had ik geen idee dat zo'n kast openkon (wel logisch als ik er over nadenk, maar ja waarschijnlijk past er naast de elektra draden geen andere kabel.

Ik heb de KPN Experiabox wel aangesloten op een telefoonkabel, maar deze komt vanuit de voortuin neem ik aan, hij komt namelijk van onderen.

• drie van acht
  • Niet online
Brogala schreef op zaterdag 22 september 2018 @ 22:56:
Ik heb gekeken in de meterkast. Helaas zijn de kabels debiel aangelegd in dit huis, zo zie je op het plaatje hierboven rechts 2 pvc buizen die niet eens tot in de meterkast lopen, ze lopen allebei naar de lamp in de hal :? ). Had gehoopt dat die misschien naar boven gingen.
Een lege PVCbuis een eindje verlengen is niet zo moeilijk. Kijken hoe het nou precies zit daar bij de lamp in de hal is wat bewerkelijker.
De coax kabel naar mijn kamer is de kabel rechts, daar heb je dus ook niks aan.
Eens goed kijken (met een ladder, onder de vloer boven, etc.) hoe dat loopt en of je er niet een kabeltje naast kan leggen.
De twee telefoonaansluitingen komen niet eens tot aan de meterkast, ik weet niet waar ze wel uitkomen
Uitzoekwerk. Dat zal wel het IS/RA punt zijn, maar dan moet je daar dus even gaan kijken. En gelijk van alles fotootjes schieten. En als je toch bezig bent, alle uitgezochte details opschrijven, kaartje schetsen, etc.
Overigens: ik heb nu een KPN experiabox, zou het lonen om een goede router boven op te hangen en die dan het WiFi signaal te laten uitzenden? Of zou een access point beter zijn?
Wat jij "router" noemt heeft een half dozijn(+) functies. Welke zijn dat en heb je er daar meer van nodig als je alleen"je wifi" wil uitbreiden of verplaatsen?

spoiler:
ADSL modem, NAT, router, DHCP server, switch, AP, en wat er dan nog zo bij komt.

Een kabeltje leggen blijft de goudstandaard maar als je voor een paar tientjes twee stuks MoCA kan regelen (*kuch* v&a *kuch*), tweedehands dus eventueel bestel je er een reserve, dan is dat een interessante probeeroptie. Wel even goed kijken waar er nou precies coax kabels lopen.

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 00:53
Brogala schreef op zondag 23 september 2018 @ 01:33:
[...]

Ik heb er hard aan getrokken maar er geen beweging in, en ik zie ook niet hoe ik een kabel zo omhoog kan krijgen. Gezien er of geen ruimte is of heel erg weinig ruimte voor zover ik kan zien, en het ook niet is dat er speciaal een lege ruimte recht omhoog is.
Je kunt die kabel altijd nog gebruiken voor een MoCA setje. Veel betrouwbaarder dan powerline of wifi. :)
Mijn vader vermoed dat de hoofdaansluiting in de woonkamer is en vanaf daar omhoog gaat naar zijn studeerkamer op de 1e verdieping recht erboven en vanaf daar naar de 2e verdieping.

Ik heb de KPN Experiabox wel aangesloten op een telefoonkabel, maar deze komt vanuit de voortuin neem ik aan, hij komt namelijk van onderen.
Ik vermoed dat de hoofdaansluiting in de meterkast zit, want daar heb je het modem op aangesloten? :? Maar dan zou er toch echt ook bekabeling van de meterkast naar de outlets in de kamers moeten lopen, aangenomen dat die ooit gewerkt hebben...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• fastedje
  • Registratie: oktober 2016
  • Laatst online: 19-06 08:44
Je kan ook door een stofzuiger op de buis te zetten ontdekken waar deze uit komt (wel met 2 personen doen). Op deze manier kan je ook eerst een dun garendraadje doorvoeren en op die manier een dikker touwtje doorvoeren om vervolgens de utp kabel te kunnen trekken

• Anoniem: 316442
  • Registratie: augustus 2009
  • Niet online
fastedje schreef op zondag 23 september 2018 @ 11:48:
Je kan ook door een stofzuiger op de buis te zetten ontdekken waar deze uit komt (wel met 2 personen doen). Op deze manier kan je ook eerst een dun garendraadje doorvoeren en op die manier een dikker touwtje doorvoeren om vervolgens de utp kabel te kunnen trekken
Daar heb je ook gewoon een trekveer voor. € 2,70 voor 10meter.

• BlackMonkey
  • Registratie: december 2013
  • Laatst online: 00:48
Toch zijn er mensen die de kabel buiten langs trekken:

• SpamLame
  • Registratie: augustus 2000
  • Laatst online: 21:29
Tuurlijk, alleen is de bouwwijze in Canada anders dan in NL. Dat gezegd in grote lijn kan je de geshowde methode toepassen in TS z'n vraagstuk, je ziet hier bv ook stukken COAX (wel weggewerkt) over de gevel lopen van bv oudere bovenwoningen

WoWs-id dionvdc_ wows numbers wows referral

• koen0s
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 15-06 23:14
Ik heb jarenlang in mijn ouderlijk huis een kabel via buiten laten lopen. M'n ouders hadden geen trek in gaten boren dus gewoon van boven naar beneden laten hangen. Was een kabel van 20 of 25 meter als ik het me goed herinner, gewoon de goedkoopste verkrijgbaar. :) Heeft het jarenlang prima gedaan, had altijd netjes de max. doorvoersnelheid van ons abonnement en een goede ping.

• sdk1985
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 21:56
Is er een reden dat je perse een kabel wil? Vroeger kon je inderdaad eigenlijk niet zonder kabel maar de tijden zijn verandert.

Neem aan dat je tegenwoordig gewoon 200+ Mbps met die powerline oplossingen haalt. Ik weet dat ik vroeger, zeker 6 jaar geleden, al over de 100Mbit ging (disclaimer, je moet wel beetje met je point of origin stoeien, bij voorkeur vanuit dezelfde groep en dus niet in de meterkast starten). Nadeel van powerline was dat de eerste ping altijd vertraag was. Maar wanneer de communicatie op gang was ging het prima.

Wifi 5 Ghz haal je tegenwoordig ook al snel 150 Mbps+ mee, met een goede wifi router op de juiste plek heb je dan ook een snelle 1ms verbinding.

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Als het een koophuis is en de spauwmuren zijn niet geisoleerd vraag dan eens een electricien die zijn in staat je kabel door de spauwmuur te leggen. Vraag mij niet hoe, maar ik eet dat ze het doen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True