Ledstrips dimmen (digitaal via arduino/nodemcu) help ?

Pagina: 1
Acties:

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
ik heb 2 ledstrips ieder 12v
1x Warm Wit2 pin (+ en - ) en 1x RGBW digititaal (+, Data in/out, gnd, gnd) beide 10 of 12 m (twistpuntje)

Nu wil ik beide via PWM dimmen. via een Sonoff (nodeMCU) interface teminste ik hoop dat het zo simpel is.

Als ik digitaal met behulp van 1 data in/out draadje kwa lichtsterkte,kleur enzv aan kan sturen is die strip niet meer nodig maar ... nu nog de "analoge" chip ..

Uiteindelijke doel is dat je de lichten & effecten met knopjes & gsm & afstandsbediening kan bedienen

Wat ik een beetje door het bomen & bos niet meer zie is moet een constant voltage, constant current en waar moet ik de dimmer zetten. ?
Met dimmer bedoel ik een pwm ding en moet ik dan een digitale potentiodingus solderen ipv draaiknop?

Tijdens het zoeken op internet kom ik wel digitale 0-10v dimmers tegen .. (convertors) maar volgens mij zoek ik dan alleen nog maar een led driver met constant current/voltage driver toch ? maar hoe weet ik dat ik deze kan dimmen en hoe sluit ik dan deze aan.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16:14
Je hebt nog een FET o.i.d. nodig, dit is een 'versterker'. Je ESP8266 kan prima een PWM-signaal uitsturen, maar niet sterk genoeg om de LED's mee te voeden. Met de FET kun je dit 'versterken'.

Zie bijv. de blogposts van Quindor waarin hij een dergelijk project uitlegt: http://blog.quindorian.or...-history-of-quinled.html/

[ Voor 30% gewijzigd door ThinkPad op 20-09-2018 14:07 ]

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
ThinkPadd schreef op donderdag 20 september 2018 @ 14:06:
Je hebt nog een FET o.i.d. nodig, dit is een 'versterker'. Je ESP8266 kan prima een PWM-signaal uitsturen, maar niet sterk genoeg om de LED's mee te voeden. Met de FET kun je dit 'versterken'.

Zie bijv. de blogposts van Quindor waarin hij een dergelijk project uitlegt: http://blog.quindorian.or...-history-of-quinled.html/
Thx ik snap wat je bedoelt, echter wat ik zoek zijn "off the shelf" boardjes die ik via een een esp8266 IO pin direct kan aansturen. (en voor analoge strip zou een FET voldoende zijn alleen digitaal ???) en welke voeding moet ik dan nog gebruiken..

Dit omdat voor de Sonoff productlijn (tasimodo github ofzo) custom firmware lijntjes zijn en/of fastled libary waarmee de stap van idee naar werkend erg klein word.

ps zelf solderen vind ik niet erg maar liever iets wat ik door het hele huis *& tuin door kan repliceren :) en daar mag best wel wat geld tegenover staan. alleen moet wel flexibel zijn als barabapapa en dat is de hue en tradfri niet voor mij

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:04

SA007

Moderator Tweaking
Voor een simpele aan/uit ledstrip zoals je warm witte strip heb je alleen een mosfet nodig.

Afbeeldingslocatie: https://i.stack.imgur.com/z8H11.png
Arduino/ESP maakt hier niet echt verschil.
Dit is overigens voor 3 kanalen (simpele RGB strips) maar voor alleen wit voer je er 1 van de 3 uit.

Voor een adresseerbare stuur je simpelweg lagere waardes om 'm minder licht te gaan geven, je kan ze niet pwm'en.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
SA007 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 19:38:
Voor een adresseerbare stuur je simpelweg lagere waardes om 'm minder licht te gaan geven, je kan ze niet pwm'en.
dit miste ik dus, hmm dat maakt het wel makkelijker :)

Tja vanalles

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:24
@SA007
Het schema wat je post is niet een heel goed voorbeeld :)

Na een DM van SA007 zie ik dat ik het niet juist had.

[ Voor 108% gewijzigd door jbhc op 22-09-2018 22:04 ]

Pagina: 1