Vraag

• lvelve
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 27-04 13:51
Ik heb nu een Devolo dLAN 500 WiFi set met enkele adapters. Echter merk ik dat de stabiliteit steeds minder wordt. Ik heb alle Develo updates geïnstalleerd, maar dat helpt niet.

Waarschijnlijk zitten er teveel apparaten op het WiFi netwerk. Met 3 kinderen zijn er 5 telefoons in huis, een tablet, een HP printer op wifi, een HomeWizard met energielink, een Miele Wasmachine, chromecast etc...

Streamen van video via Chromecast gaf al wat langer problemen, maar sinds enkele maanden hapert de WiFi ook bij gewoon surfen op internet. Er is dan wel WiFi verbinding en volgens de telefoons (geldt voor elke telefoon) ook gewoon internet.

Uiteraard heb ik getest of dit gelijktijdig via ons bedraad netwerk wel werkt. Dat geeft geen problemen. Het is dan ook niet de router/glasvezel die problemen heeft. Vaak na enkele minuten werkt het wel weer.

Uiteraard zijn alle adapters rechtstreeks in een stopcontact gestoken, dat voor geen andere apparaten wordt gebruikt

Sinds we enkele weken een Miele Wasmachine hebben die ook op WiFi zit, lijkt deze storing veel vaker op te treden. Volgens de Devolo status gebruikt de wasmachine (in elk geval als deze draait) ca. 65 Mbps aan datarate. De Homewizard ook constant 23 Mbps. (ik heb inmiddels gevraagd bij de leveranciers of dit normaal is, maar ik wacht nog op antwoord).

Voor mijn gevoel is het WiFi netwerk met de Devolo 500 adapters te vol geraakt. En de bandbreedte te beperkt. Klopt dit? Of zou er een andere oorzaak zijn?

Omdat we een nieuw huis hebben met goed geïsoleerde muren/vloeren etc, krijg ik met een normale WiFi router geen signaal op de 1e verdieping (enkele routers getest, maar signaal bleef zwak). Daarom heb ik gekozen voor een Devolo oplossing.

Ik overweeg nu de Devolo 1200+ kit aan te schaffen met enkele adapters. Is de bandbreedte dan voldoende? En kunnen de oude 500 adapters ook worden gebruikt i.c.m. met de Devolo 1200+? Bijvoorbeeld op zolder waar ik veel minder bandbreedte nodig heb?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 718429

Zeker weten doe ik het niet maar als die 1200 met de 500 wil samenwerken zal dat op 500-snelheden zijn, en niet op 1200-snelheden. Het is een gedeeld medium (half duplex, net als wifi) dus meer stations betekent meer contentie. Daarnaast is powerline zelf ook nogal storingsgevoelig. (En oh ja, het stoort zelf ook: Radioamateurs zijn er niet blij mee.) Ik zou allereerst eens goed nadenken of er niet wat kabeltjes gelegd kunnen worden, zowel naar strategisch geplaatste wifi-toegangspunten als naar apparaten die zelf toch al niet mobiel zijn. Liefst toegangspunten waarbij je minimumsnelheden en het maximale zendvermogen kan inregelen.

En waarom een wasmachine constant een boel data verstookt? Lijkt me reden genoeg het ding gewoon maar af te koppelen. Een timer op je telefoon instellen en je weet ook wanneer de wasmachine klaar is.

• lvelve
Het is logisch dat de 500 adapters (als ze al samenwerken) op een lagere snelheid draaien. Maar voor bijvoorbeeld de zolder is dat geen probleem.

Eens dat die wasmachine op WiFi niet veel toevoegt. Ik heb deze nu op het eigen/aparte WiFi netwerk van de KPN experiabox gezet. Want de wasmachine staat toch in de buurt van de router. Eens kijken wat er nu gebeurt. Hij staat in elk geval niet meer in de WLAN-monitor. Wel had ik zonet weer de bekende vertraging op mijn mobiel...

Kabels trekken naar andere verdiepingen is mogelijk. Elke kamer heeft een lege buis richting de meterkast en die komt in de kamer uit in een doos in de muur. Maar dan moet ik wel een compacte accesspoints kunnen installeren per verdieping die allemaal met elkaar samenwerken zodat ik op hetzelfde netwerk blijf zitten als ik van verdieping wissel.

Dus dat is eventueel een optie, maar dan ben ik waarschijnlijk duurder uit. Welke accesspoints zijn hier geschikt voor? Liefst eentje die ook in het stopcontact past, maar ik weet niet of die bestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

lvelve schreef op donderdag 20 september 2018 @ 13:37:
Het is logisch dat de 500 adapters (als ze al samenwerken) op een lagere snelheid draaien. Maar voor bijvoorbeeld de zolder is dat geen probleem.
Jawel, dat is wel een probleem.

Je stroomnet is een gedeeld netwerk, dus in de tijd waarin je (traag) staat te communiceren met de apparaten boven is het netwerk niet beschikbaar voor de "1200Mbps" adapters.

Als je nu 65Mbps haalt met de "500Mbps" adapters mag je je gelukkig prijzen, want dat is ver boven gemiddeld. Je hebt dus een erg schoon stroomnet. Onder die omstandigheden zou je met de "1200Mbps" adapters ongeveer drie keer de snelheid halen, dus zo'n 190Mbps.
Omgekeerd, als je de 500Mbps naar zolder verplaats ga je daar geen 65Mbps halen. Daar haal je ws max de helft van. Zeg 30Mbps.

Nu, stel je hebt een netwerk waar je beide tegelijk probeert te gebruiken. Dan wordt zendtijd ongeveeer 45-45-10 (die laatste 10% is extra overhead voor collision avoidance) verdeeld. Maar in dezelfde zendtijd doe je op de trage verbinding naar boven een stuk minder. Kan zijn dat dus effectief dat ding boven veel meer vna de zendtijd naar zich toe gaat trekken, waardoor je misschien veel minder dan 45% van die 190Mbps overhoudt.
Eigenlijk wil je het exact andersom doen: als je goede en slechte adapters hebt, wil je de goede gebruiken op de lastigste verbinding en de slechte op de makkelijkste. Maar nog beter is natuurlijk om overal fatsoenlijke te gebruiken.

Of nog beter dan dat: investeren in UTP kabels. Een set Devolo 1200+ kost meer dan via werkspot.nl iemand inhuren om een kabel te trekken en netjes weg te werken.
Kabels trekken naar andere verdiepingen is mogelijk. Elke kamer heeft een lege buis richting de meterkast en die komt in de kamer uit in een doos in de muur. Maar dan moet ik wel een compacte accesspoints kunnen installeren per verdieping die allemaal met elkaar samenwerken zodat ik op hetzelfde netwerk blijf zitten als ik van verdieping wissel.

Dus dat is eventueel een optie, maar dan ben ik waarschijnlijk duurder uit. Welke accesspoints zijn hier geschikt voor? Liefst eentje die ook in het stopcontact past, maar ik weet niet of die bestaan.
Tja, wat is je budget?

De AP's in die PLC-dingen zijn sowieso totale prut (per definitie, ze zitten op een slechte plek voor WiFi pal tegen muur, vaak dichtbij vloer en in de buurt van metaal (stroomkabels), en dat in een te kleine behuizing voor goede antenne-design. Bovendien zijn ze duur voor wat ze leveren. Een enkele Devolo 1200+ WiFi kost al meer dan EUR 105. Een losse AP met vergelijkbare of betere specs is een stuk goedkoper.

Beter idee:
In plaats van AP's die op een stopcontact moeten steken, kijk eens naar AP's die via PoE gevoed worden. In de meterkast een PoE switch hangen, dan gaat voeding via UTP-kabel naar de verdiepingen.

Een goede PoE AP is bijvoorbeeld Ubiquiti's UniFi UAP AC Lite. Die kosten EUR 75, dus per stuk EUR 40 goedkoper dan de Devolo's die je overweegt. Een 1Gbps PoE switch heb je al voor minder dan EUR 50 (bijv de TP-Link TL-SG1008P), dus voor 2x 75 + 1x 50 = EUR 200 ben je klaar. Dat is EUR 50 goedkoper dan een set met 2x Devolo 1200+ WiFi plus een 1200+ non WiFi, en levert veel betere performance (1Gbps ongedeelde backhaul per AP, dus volle WiFI-ac bandbreedte draadloos). Bovendien ben je zo voor de toekomst klaar - meer AP's nodig, dan hang je ze er zo aan. Als WiFi-ac verouderd is, blijft de netwerkkabel en waarschijnlijk ook de switch bruikbaar voor de volgende generatie spullen.

Enige kanttekening: als je PoE gebruikt *MOET* je zorgen voor kwalitatief goede koperen (CU) netwerkkabel. Als je PoE over aluminium (CCA) probeert te leiden is de weerstand te groot. Je krijgt vermogensverlies en mogelijk overhitte kabels. Let daar dus op bij kabelkeuze. Sowieso voldoet CCA niet aan standaarden voor netwerkkabels en leidt het ook zonder PoE vaker tot problemen (kabelbreuk, signaaldemping etc).

Oslik blyat! Oslik!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-02 20:18
Devolo adapters werken onderling, ongeacht welk type, feilloos.
Uiteraard pakt deze dan altijd de laagste snelheid van de adapter.

Heb privé 6 Devolo's in gebruik. 4x 1200+ en 2x 500 serie.
Nooit geen problemen mee, snelheden ook prima voor een devolo.
Met de 1200+ haal ik prima snelheden, minder snel dan kabel, maar sneller dan wifi.

PSN: plexforce (ps4)

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
lvelve schreef op donderdag 20 september 2018 @ 13:05:
Volgens de Devolo status gebruikt de wasmachine (in elk geval als deze draait) ca. 65 Mbps aan datarate.
Ik mag hopen dat dat link rate is, en niet data rate. Oftewel, de wasmachine hangt wel in het netwerk, en heeft een tamelijk goede verbinding met de AP, maar er loopt (vrijwel) geen data. Waarom ook?
Los van wat keep-alive berichtjes zal de wasmachine geen belasting van je wifi netwerk geven.

• lvelve
Mijzelf schreef op donderdag 20 september 2018 @ 15:03:
[...]

Ik mag hopen dat dat link rate is, en niet data rate. Oftewel, de wasmachine hangt wel in het netwerk, en heeft een tamelijk goede verbinding met de AP, maar er loopt (vrijwel) geen data. Waarom ook?
Los van wat keep-alive berichtjes zal de wasmachine geen belasting van je wifi netwerk geven.
In de WLAN-monitor van de adapter van Devolo staat Datarate. Maar linkrate klinkt wel logischer.

• lvelve
dion_b schreef op donderdag 20 september 2018 @ 14:23:
[...]

Tja, wat is je budget?

De AP's in die PLC-dingen zijn sowieso totale prut (per definitie, ze zitten op een slechte plek voor WiFi pal tegen muur, vaak dichtbij vloer en in de buurt van metaal (stroomkabels), en dat in een te kleine behuizing voor goede antenne-design. Bovendien zijn ze duur voor wat ze leveren. Een enkele Devolo 1200+ WiFi kost al meer dan EUR 105. Een losse AP met vergelijkbare of betere specs is een stuk goedkoper.

Beter idee:
In plaats van AP's die op een stopcontact moeten steken, kijk eens naar AP's die via PoE gevoed worden. In de meterkast een PoE switch hangen, dan gaat voeding via UTP-kabel naar de verdiepingen.

Een goede PoE AP is bijvoorbeeld Ubiquiti's UniFi UAP AC Lite. Die kosten EUR 75, dus per stuk EUR 40 goedkoper dan de Devolo's die je overweegt. Een 1Gbps PoE switch heb je al voor minder dan EUR 50 (bijv de TP-Link TL-SG1008P), dus voor 2x 75 + 1x 50 = EUR 200 ben je klaar. Dat is EUR 50 goedkoper dan een set met 2x Devolo 1200+ WiFi plus een 1200+ non WiFi, en levert veel betere performance (1Gbps ongedeelde backhaul per AP, dus volle WiFI-ac bandbreedte draadloos). Bovendien ben je zo voor de toekomst klaar - meer AP's nodig, dan hang je ze er zo aan. Als WiFi-ac verouderd is, blijft de netwerkkabel en waarschijnlijk ook de switch bruikbaar voor de volgende generatie spullen.
Dit is inderdaad een idee om te overwegen. Wel zou ik dan vooraf met een lange netwerkkabel moeten proberen waar ik de accesspoints het beste kan plaatsten (op welke kamer per verdieping), zodat ik niet in alle loze leidingen een netwerkkabel hoef te trekken.

Om het op de kamers netjes af te werken, heb ik dan wel netwerkaansluitingen nodig van het zelfde merk als het huidige schakelmateriaal in huis. Dat komt dan boven op de prijs.

Kun je ook PoE vanaf een switch in de meterkast gebruiken als deze daarna eerst naar een aansluiting gaat op een kamer? En dat daar met een korte netwerkkabel een AP op wordt aangesloten?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:25

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

lvelve schreef op donderdag 20 september 2018 @ 15:52:
[...]

Kun je ook PoE vanaf een switch in de meterkast gebruiken als deze daarna eerst naar een aansluiting gaat op een kamer? En dat daar met een korte netwerkkabel een AP op wordt aangesloten?
Jazeker, dat is ook de standaard manier van aansluiten. In de buis trek je UTP met stugge kern, je gebruikt flexibele patchables tussen contactdoos en AP. Ik raad in beginsel Cat6 U/UTP aan. Hoger is overkill (enig verschil Cat6A of 7 is de afstand waarover je 10GbE kunt vervoeren, maar tenzij je kabels meer dan 30m lang moeten zijn is dat irrelevant), en meerprijs tov Cat5E is verwaarloosbaar. Maar je moet wel passend aansluitmateriaal. Als dat beschikbaar is in Cat6, vooral gebruiken. Is het alleen in Cat5(e) beschikbaar, dan dat gebruiken.

Ook wil je zorgen voor CU (en dus niet CCA) patch cables, al is de impact/risico kleiner dan bij lange kabels in de muur.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvelve
Een update:
Ik heb nu 2 dagen de Devolo status pagina's van alle aangesloten adapter aan laten staan op een 2e scherm.

Het is me opgevallen dat 1 van de adapters (steeds dezelfde) af en toe wegvalt. Dan is logischerwijs ook de lijst met aangesloten WiFi apparaten leeg. Ook al zit ik op dat moment op een andere Devolo adapter aangesloten met de telefoon, dan nog raak ik de internetverbinding kwijt. Het lijkt er in de huidige situatie op dat één adapter de oorzaak is van de storingen.

Ik ga proberen of ik deze adapter helemaal opnieuw kan resetten naar de fabrieksinstellingen. En daarna monitoren of het probleem verholpen is. Dan is dat een goede (korte termijn) oplossing,

Op de wat langere termijn wil ik waarschijnlijk toch naar de voorgestelde accesspoints met PoE i.p.v. overstap naar Devolo 1200+. Maar ik heb momenteel ook niet de (fysieke) ruimte in de meterkast voor een extra switch. Dus de huidige zal ik dan moeten gaan vervangen door een 16 poorts PoE switch en dat maakt de oplossing i.c.m. 3 AP's, 3x kabel trekken en 3x inbouwdoos UTP toch iets aan de prijzige kant.
Pagina: 1