Toon posts:

Terug aan het werk, wat te leren? ( php, web )

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Pater91
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-05 16:54
Nou, het is eindelijk zover. Na een periode van 2,5 jaar met een hernia gelopen ( lees:gekreupeld ) te hebben, ben ik nu eindelijk klaar om weer aan de bak te gaan als php / web developer!

Maar, hier komt het 'probleem':
Ik ben dusdanig lang uit de running geweest dat er het e.e.a. is veranderd naar mijn gevoel.
Sinds mijn 12de ( ben nu bijna 27 ) ben ik al bezig met php, toen nog versie 4.
Helaas waren al mijn werkgevers tot nog toe wat 'ouderwets', zo heb ik bij mijn laatste werkgever ( 2,5 jaar geleden ) nog code moeten maken voor php 5.4, zonder framework, met bootstrap en jQuery aan de voorkant. Tegenwoordig is dit not-done als ik het internet mag geloven..

Nu ben ik sinds een aantal maanden bezig met een aantal cursussen, waaronder symfony 4 en een opfriscursus php 7.x.
Dit gaat allemaal erg goed, en intussen heb ik al 2 projecten afgerond met symfony 4. De meerwaarde hiervan is evident: deze 2 projecten waren in 2 weken afgerond, waarbij ik hier eerst een dikke maand voor nodig zou hebben.
Echter, ik blijf nieuwe zaken tegenkomen waarvan ik nu niet zeker weet of het de moeite waard is dit ook op te pakken. Zo zijn er diverse web frameworks ( vue, react, angularJS ), php frameworks ( laravel, zend, symfony ) en ga zo maar door...

Intussen heb ik de volgende technieken / talen onder de knie:
- html 4/5
- jQuery
- Bootstrap
- Mysql
- Symfony 4 + doctrine ORM ( nieuw )
- Webpack ( nieuw )
- Composer ( nieuw )
- php 7.x ( nieuw )
- Docker ( nieuw )
- Yarn package manager ( nieuw )

Maar er is zoveel meer.. en ik moet echt even keuzes gaan maken in wat ik nu nog ga leren en wat niet.

Mijn grote vraag is dus: Hoe ziet het ontwikkeltraject van een moderne web / php developer eruit in 2018?

En daarnaast ben ik ook erg benieuwd naar:
- Wat moet een web / php developer in 2018 allemaal beheersen?
- Welke frameworks ( web / php / js ) worden het meest toegepast tegenwoordig?
- Waar valt het meeste in te verdienen?
- Wat kan ik het beste gebruiken als ontwikkelomgeving ( server, docker, vagrant? )

Ik hoor het graag!
Tevens zijn tips over cursussen ( liefst udemy of soortgelijk, ik studeer het best in isolement :p ) altijd welkom!
Mocht er informatie missen of incorrect zijn in de OP, laat het me even weten zodat ik het kan aanpassen.

Beste antwoord (via Pater91 op 20-09-2018 15:20)

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
Als programmeur is het niet haalbaar noch wenselijk om van alle uitwerkingen (frameworks) op de hoogte te zijn. Hetgeen wat je wilt kennen zijn de concepten die achter de uitwerking hangen. Laravel en Symphony zijn beiden (geloof ik, geen PHP man) MVC frameworks, uitwerkingen van het MVC-concept. Als je MVC begrijpt, kan je beiden leren. Als je dat niet begrijpt, kun je geen van beiden leren.

Composer en Yarn geld dus hetzelfde voor: Package managers. Elke variant van de int.MaxValue package managers werkt qua details net weer wat anders. Maar als je het concept achter een package manager begrijpt, leer je binnen een dag weer een nieuwe als je volgende werkgever een andere gebruikt dan waar je aan gewend bent.

Voor JS Frameworks heb je al een lijstje, dus als je daar interesse in hebt, verdiep je in eentje, want ze worden alle 3 wel gebruikt. Als je het concept achter de techniek kent, is het vele malen makkelijker om de volgende te leren wanneer je het nodig hebt.

Focus je dus vooral op je kennis van achterliggende concepten, en dan maakt de naam van het laagje er overheen niet veel meer uit. Een (goede) werkgever zal liever iemand met veel ervaring in Laravel hebben dan iemand met weinig in Symphony, ook al zoekt die een Symphony-dev. Het achterliggende concept is toch allemaal hetzelfde.

Alle reacties

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:41
Er is net één enkele waarheid hierin. Uiteindelijk is het belangrijk dat je het beste gereedschap zoekt om de klus de klaren. Die klus heeft bepaalde parameters en soms is het daarin heel belangrijk om te focussen op snelheid waar het op andere momenten belangrijk is om te focussen op lange termijn stabiliteit en onderhoudbaarheid.

Een parameter die altijd van belang is, is of je iets nieuws gaat maken of aan iets bestaands gaat werken. Wij werken bijvoorbeeld met CodeIgniter als PHP framework. Waarschijnlijk niet hetgeen wat ik nu zou kiezen als ik compleet blanco aan een nieuw project zou gaan werken, maar er is nu een dermate grote codebase en zoveel data dat het onzin is om het aan de kant te zetten en 2 jaar te gaan werken om dezelfde functionaliteit te krijgen in eender welk ander framework.

Verder is belangrijk waar je focus ligt; front-end of back-end, of "allround". Ligt aan je skillset, je interesse en ook gewoon aan de situatie waar je inrolt. Wij gebruiken bootstrap en jQuery om de UI uit te spugen, maar dat is ook gewoon puur functioneel. We maken een applicatie en men moet dingen kunnen invullen, opvragen, genereren, etc. Niet teveel tierlantijntjes; dat leidt alleen maar af. Ga je echter voor een commerciële site om een webshop/festival/modehuis/whatever te promoten, dan heb je waarschijnlijk weinig backend nodig en zal het zwaartepunt veel meer op presentatie liggen.

Zo, nu heb ik het voor elkaar gekregen om 3 alinea's te schrijven zonder antwoord te geven op je vraag. Hopelijk heb ik je toch wat geholpen :P

Tjolk is lekker. overal en altijd.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:07

Standeman

Moderator Wonen & Mobiliteit

Prutser 1e klasse

Als ik werkgever zou zijn (ben ik niet :p), zou ik veel meer focussen op algemene development kennis dan ervaring met yet-another-framework v3.12. Elke paar jaar heb je wel weer wat nieuws en 9 van de 10 keer is het imo oude wijn in nieuwe zakken (zoals SOA --> Microservices). Veel belangrijker is dat je de achterliggende principes kent (OO, Dependency injection, patterns, etc) en deze weet toe te passen.

Praktisch elke project / werkgever gebruikt wel een andere stack.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Niet online
Als programmeur is het niet haalbaar noch wenselijk om van alle uitwerkingen (frameworks) op de hoogte te zijn. Hetgeen wat je wilt kennen zijn de concepten die achter de uitwerking hangen. Laravel en Symphony zijn beiden (geloof ik, geen PHP man) MVC frameworks, uitwerkingen van het MVC-concept. Als je MVC begrijpt, kan je beiden leren. Als je dat niet begrijpt, kun je geen van beiden leren.

Composer en Yarn geld dus hetzelfde voor: Package managers. Elke variant van de int.MaxValue package managers werkt qua details net weer wat anders. Maar als je het concept achter een package manager begrijpt, leer je binnen een dag weer een nieuwe als je volgende werkgever een andere gebruikt dan waar je aan gewend bent.

Voor JS Frameworks heb je al een lijstje, dus als je daar interesse in hebt, verdiep je in eentje, want ze worden alle 3 wel gebruikt. Als je het concept achter de techniek kent, is het vele malen makkelijker om de volgende te leren wanneer je het nodig hebt.

Focus je dus vooral op je kennis van achterliggende concepten, en dan maakt de naam van het laagje er overheen niet veel meer uit. Een (goede) werkgever zal liever iemand met veel ervaring in Laravel hebben dan iemand met weinig in Symphony, ook al zoekt die een Symphony-dev. Het achterliggende concept is toch allemaal hetzelfde.

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Je horizon verbreden is nuttig als je het nodig hebt.

Persoonlijk ben ik een code "vertaler" en kan bugs in onbekende code oplossen en code toevoegen.
Dat gezegd hebbende zie ik er het nut niet van in om "yet another" framework te leren omdat over 5 jaar iedereen toch weer wat anders kiest.
Concepten en methoden zijn handig om te weten.

Kijk daarom naar waar je wil werken (huidige werkgever of over 5 jaar ergens anders?), en onderzoek wat daarvoor nodig is.
De juiste stoel/zitbal/tafel/keyboard/muis/monitor ergonomie is in jouw geval belangrijker. Heb je dat goed geregeld?

[Voor 3% gewijzigd door DJMaze op 20-09-2018 14:27]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

• Tjolk
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:41
DJMaze schreef op donderdag 20 september 2018 @ 14:26:
De juiste stoel/zitbal/tafel/keyboard/muis/monitor ergonomie is in jouw geval belangrijker. Heb je dat goed geregeld?
En niet te vergeten de mogelijkheid om regelmatig even te wandelen.

Tjolk is lekker. overal en altijd.

• Stoelpoot
  • Niet online
[...]

Om het samen te vatten: Een solide backend?

• Pater91
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 23-05 16:54
Bedankt voor alle reacties!
Het stelt me best wel gerust, ik ben namelijk een allrounder. Op mijn laatste werkplek begon ik als php developer, waarna ik ook de webdeveloper moest bijstaan met html/css/jquery, en na een maandje mocht ik het serverbeheer ook gaan doen. Om het plaatje compleet te maken zat ik na een halfjaar ook nog eens advertenties te bouwen vanwege gebrek aan designers op het werk. Allemaal leuk, maar dit is sowieso niet de kant waar ik heen wil. Ik wil een duidelijke functie waarin ik me volledig kan richten op php, en hooguit 20% webdevelopment tussendoor, verder niets.

Het klinkt inderdaad logisch dat alle mvc frameworks enigszins hetzelfde werken.. de achterliggende principes ken ik, vandaar ook dat ik symfony redelijk snel op heb kunnen pakken.
Ik denk dat ik het idee dus maar even laat varen om nu nog extra php frameworks te leren, als een toekomstige werkgever hier behoefte aan heeft doe ik dat ter zijner tijd wel.

Wat relevanter is, voor mij althans, is het ontwikkelproces.
Op het moment ontwikkel ik nog op een windows bakkie met phpstorm en een virtualbox voor de webserver + samba, en git op de dedicated homeserver.
Zijn er hier programmeurs die me eventueel een andere workflow kunnen aanraden, inclusief deployment?
Ik heb al eens gespeeld met deployen via git, maar dat vind ik persoonlijk geen fijne manier van werken.
Je horizon verbreden is nuttig als je het nodig hebt.

Persoonlijk ben ik een code "vertaler" en kan bugs in onbekende code oplossen en code toevoegen.
Dat gezegd hebbende zie ik er het nut niet van in om "yet another" framework te leren omdat over 5 jaar iedereen toch weer wat anders kiest.
Concepten en methoden zijn handig om te weten.

Kijk daarom naar waar je wil werken (huidige werkgever of over 5 jaar ergens anders?), en onderzoek wat daarvoor nodig is.

[...]

Aanpassingen hierin heb ik thuis nog niet gemaakt, maar ik neem wel pauzemomenten waarin ik even een minuutje of 2 ga lopen als pauze. Het is wel iets dat ik op mijn sollicitatiegesprek ga bespreken uiteraard.
Ik heb dan weliswaar geen last meer van mijn rug sinds mijn bezoek aan de chiropractor, maar ik doe alles om het risico op die helse zenuwpijn te voorkomen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee