Nou, het is eindelijk zover. Na een periode van 2,5 jaar met een hernia gelopen ( lees:gekreupeld ) te hebben, ben ik nu eindelijk klaar om weer aan de bak te gaan als php / web developer!
Maar, hier komt het 'probleem':
Ik ben dusdanig lang uit de running geweest dat er het e.e.a. is veranderd naar mijn gevoel.
Sinds mijn 12de ( ben nu bijna 27 ) ben ik al bezig met php, toen nog versie 4.
Helaas waren al mijn werkgevers tot nog toe wat 'ouderwets', zo heb ik bij mijn laatste werkgever ( 2,5 jaar geleden ) nog code moeten maken voor php 5.4, zonder framework, met bootstrap en jQuery aan de voorkant. Tegenwoordig is dit not-done als ik het internet mag geloven..
Nu ben ik sinds een aantal maanden bezig met een aantal cursussen, waaronder symfony 4 en een opfriscursus php 7.x.
Dit gaat allemaal erg goed, en intussen heb ik al 2 projecten afgerond met symfony 4. De meerwaarde hiervan is evident: deze 2 projecten waren in 2 weken afgerond, waarbij ik hier eerst een dikke maand voor nodig zou hebben.
Echter, ik blijf nieuwe zaken tegenkomen waarvan ik nu niet zeker weet of het de moeite waard is dit ook op te pakken. Zo zijn er diverse web frameworks ( vue, react, angularJS ), php frameworks ( laravel, zend, symfony ) en ga zo maar door...
Intussen heb ik de volgende technieken / talen onder de knie:
- html 4/5
- jQuery
- Bootstrap
- Mysql
- Symfony 4 + doctrine ORM ( nieuw )
- Webpack ( nieuw )
- Composer ( nieuw )
- php 7.x ( nieuw )
- Docker ( nieuw )
- Yarn package manager ( nieuw )
Maar er is zoveel meer.. en ik moet echt even keuzes gaan maken in wat ik nu nog ga leren en wat niet.
Mijn grote vraag is dus: Hoe ziet het ontwikkeltraject van een moderne web / php developer eruit in 2018?
En daarnaast ben ik ook erg benieuwd naar:
- Wat moet een web / php developer in 2018 allemaal beheersen?
- Welke frameworks ( web / php / js ) worden het meest toegepast tegenwoordig?
- Waar valt het meeste in te verdienen?
- Wat kan ik het beste gebruiken als ontwikkelomgeving ( server, docker, vagrant? )
Ik hoor het graag!
Tevens zijn tips over cursussen ( liefst udemy of soortgelijk, ik studeer het best in isolement
) altijd welkom!
Mocht er informatie missen of incorrect zijn in de OP, laat het me even weten zodat ik het kan aanpassen.
Maar, hier komt het 'probleem':
Ik ben dusdanig lang uit de running geweest dat er het e.e.a. is veranderd naar mijn gevoel.
Sinds mijn 12de ( ben nu bijna 27 ) ben ik al bezig met php, toen nog versie 4.
Helaas waren al mijn werkgevers tot nog toe wat 'ouderwets', zo heb ik bij mijn laatste werkgever ( 2,5 jaar geleden ) nog code moeten maken voor php 5.4, zonder framework, met bootstrap en jQuery aan de voorkant. Tegenwoordig is dit not-done als ik het internet mag geloven..
Nu ben ik sinds een aantal maanden bezig met een aantal cursussen, waaronder symfony 4 en een opfriscursus php 7.x.
Dit gaat allemaal erg goed, en intussen heb ik al 2 projecten afgerond met symfony 4. De meerwaarde hiervan is evident: deze 2 projecten waren in 2 weken afgerond, waarbij ik hier eerst een dikke maand voor nodig zou hebben.
Echter, ik blijf nieuwe zaken tegenkomen waarvan ik nu niet zeker weet of het de moeite waard is dit ook op te pakken. Zo zijn er diverse web frameworks ( vue, react, angularJS ), php frameworks ( laravel, zend, symfony ) en ga zo maar door...
Intussen heb ik de volgende technieken / talen onder de knie:
- html 4/5
- jQuery
- Bootstrap
- Mysql
- Symfony 4 + doctrine ORM ( nieuw )
- Webpack ( nieuw )
- Composer ( nieuw )
- php 7.x ( nieuw )
- Docker ( nieuw )
- Yarn package manager ( nieuw )
Maar er is zoveel meer.. en ik moet echt even keuzes gaan maken in wat ik nu nog ga leren en wat niet.
Mijn grote vraag is dus: Hoe ziet het ontwikkeltraject van een moderne web / php developer eruit in 2018?
En daarnaast ben ik ook erg benieuwd naar:
- Wat moet een web / php developer in 2018 allemaal beheersen?
- Welke frameworks ( web / php / js ) worden het meest toegepast tegenwoordig?
- Waar valt het meeste in te verdienen?
- Wat kan ik het beste gebruiken als ontwikkelomgeving ( server, docker, vagrant? )
Ik hoor het graag!
Tevens zijn tips over cursussen ( liefst udemy of soortgelijk, ik studeer het best in isolement

Mocht er informatie missen of incorrect zijn in de OP, laat het me even weten zodat ik het kan aanpassen.