Toon posts:

Welke CPU, mobo en RAM moet ik kopen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• CrookedGrandma
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 20-04-2021
Hoi! Ik wil graag mijn CPU upgraden, en het liefst van AMD naar Intel overstappen. Om dit te doen moet ik echter ook mijn moederbord vervangen en aangezien mijn huidige moederbord werkt met DDR3 RAM, moet ik ook mijn RAM vervangen. Ik weet zelf alleen erg weinig van moederborden, en ook niet veel van CPU's, hoewel ietsje meer. Daarom mijn vraag: als je je tijd wil steken in het helpen van een vreemdeling op het internet met een PC-upgrade, wat raad je aan?

Ik zoek een?
CPU, moederbord en RAM.

Wat is je budget?
Liefst rond de €300, mag tot zo'n €350 gaan. Als je denkt dat dit veel te laag is, hoor ik het graag.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Mij werd verteld (thanks Uszka) dat Intel CPU's nu heel duur zijn, dus een AMD Ryzen 5 2600 lijkt me inmiddels een aardig goede keus. De merken van moederbord en RAM maakt niks uit, behalve dat ik wel houd van een BIOS met veel mogelijkheden, zoals bij veel ASRock moederborden. Qua RAM wil ik graag 8 tot 16 GB; minder is te weinig en meer heb ik simpelweg niet nodig. Verder weet ik niet echt genoeg om concrete voorkeuren aan te geven, daarom ben ik hier. :>

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Wat ik nu heb maar wil vervangen: AMD Athlon X4 860K (CPU), ASRock FM2A88M Extreme4+ (mobo), Kingston 8GB DDR3-1600 SDRAM (RAM, kon specifieke modelnummer niet vinden).
Wat ik verder erin heb zitten, wat dus blijft: Asus Strix 4GB GTX960 (GPU), be quiet! Pure Power L8-CM-630W (PSU), Cooler Master Hyper T4 (koeling), twee HDD's, twee SSD's, een DVD drive.

Ik wil "normaal" kunnen gamen in 1080p. Dat wil zeggen dat ik de meeste games in 60fps wil kunnen draaien. Momenteel speel ik Europa Universalis 4 in zo'n 16fps en CS:GO in 40fps, wat wel echt heel naar is.

Alle hulp wordt ontzettend gewaardeerd!

Groetjes,
Kasper

EDIT:
Ik ben eruit. Met hulp van voornamelijk Uszka (<3) is het geworden:

[Voor 21% gewijzigd door CrookedGrandma op 20-09-2018 19:14. Reden: antwoord gevonden]

Beste antwoord (via CrookedGrandma op 20-09-2018 19:11)

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:25
CrookedGrandma schreef op donderdag 20 september 2018 @ 18:08:
Thanks! Het enige probleem daarmee is (zoals ik had moeten vermelden) dat ik 5 SATA aansluitingen nodig heb. De MSI B450M Mortar heeft er slechts 4.
Ja, helaas. De Asus heeft geen heatsinks op de stroomvoorziening die ik er liever wel zie icm een Ryzen 5. pricewatch: Gigabyte Aorus B450 M (rev. 1.0) dan maar.
Is het zo dat je niet een 8GB module bij twee 4GB module's kan zetten?
Dan zit je nog met een grote kans dat de geheugensnelheid terug valt naar 2666 bij meer dan 2 modules. En je gebruikt maar 8 GB in dualchannel en de andere 8GB singlechannel.

Alle reacties

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 00:00

br00ky

Moderator Harde Waren
Groetjes doen we niet aan, dus die had je niet hoeven toevoegen ;).

Wat heb je zelf al gevonden? Dan merk je gauw genoeg of je budget voldoende is. Verder mis ik wat je wél wilt. FC5 op FHD? Nog meer games?

Verder heb je nu een mATX moederbord. Heb je dan ook een mATX case, of een kast waar eventueel ook ATX in past?

[Voor 31% gewijzigd door br00ky op 20-09-2018 12:50]

• CrookedGrandma
Goed dat je het zegt!

Voor zover ik zelf gevonden heb en een paar vrienden gevraagd heb, zou 300 tot 350 euro wel voldoende moeten zijn. Ik wil qua CPU (voor zover ik het begrijp) een beetje zitten tussen de hogere i5 en de lagere i7.

Wat betreft games: ik ben recentelijk begonnen met EU4 spelen, maar dat runt op 16fps op snelheid 3 van de 5. Dat wil ik eigenlijk wel tot minstens 45fps pompen. Ik denk dat dat een heel aardige ijking is, aangezien dit verreweg het meest CPU-heavy spel is dat ik tot nu toe gespeeld heb.
En dan qua (m)ATX, ik heb geloof ik geen ruimte voor een ATX moederbord, maar (nogmaals, voor zover ik het begrijp) heb ik ook de uitbreidingsmogelijkheden daarvan niet echt nodig.
Als je (of iemand anders) meer informatie nodig hebt, vertel het me een ik zal proberen het te geven! En alvast bedankt voor je reactie.

• Uszka
Switch naar Intel zou ik op dit moment niet doen. De cpu's zijn door een productietekort zo duur dat bijna je hele budget op gaat aan een cpu. Of je moet een 4core willen maar dat lijkt mij niet. AMD Ryzen 5 2600 is op dit moment de beste optie.

• CrookedGrandma
Thanks Uszka! Ik zal er zeker rekening mee houden.

• CrookedGrandma
Uszka schreef op donderdag 20 september 2018 @ 14:09:
Switch naar Intel zou ik op dit moment niet doen. De cpu's zijn door een productietekort zo duur dat bijna je hele budget op gaat aan een cpu. Of je moet een 4core willen maar dat lijkt mij niet. AMD Ryzen 5 2600 is op dit moment de beste optie.
Met dit in gedachten ben ik eens gaan zoeken en ik ben uitgekomen op een mogelijke combinatie: het Asus Prime B450M-A moederbord met daarop de AMD Ryzen 5 2600 Wraith en de Corsair Vengeance LPX CMK8GX4M2B3000C15. Daarmee kom ik uit op zo'n €358 bij Azerty.
Wat zijn jullie gedachten daarover?

• Uszka
pricewatch: MSI B450M Mortar is een beter bord en pricewatch: G.Skill Aegis F4-3000C16S-8GISB werkt daarop. Scheelt iets in prestaties, al zal dat icm een GTX 960 wel meevallen, als je 1 module hebt maar zet er zsm een 2e 8GB bij. Als je nu 2x4GB neemt en je wil upgraden naar 16GB met nog eens 2x4GB komt de geheugensnelheid meestal maar tot 2666 MHz met 4 modules.

De voeding is geen beste voor de nieuwste hardware. Wacht niet te lang met vervangen.

[Voor 7% gewijzigd door Uszka op 20-09-2018 18:05]

• CrookedGrandma
Thanks! Het enige probleem daarmee is (zoals ik had moeten vermelden) dat ik 5 SATA aansluitingen nodig heb. De MSI B450M Mortar heeft er slechts 4.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• Uszka
CrookedGrandma schreef op donderdag 20 september 2018 @ 18:08:
Ja, helaas. De Asus heeft geen heatsinks op de stroomvoorziening die ik er liever wel zie icm een Ryzen 5. pricewatch: Gigabyte Aorus B450 M (rev. 1.0) dan maar.
Dan zit je nog met een grote kans dat de geheugensnelheid terug valt naar 2666 bij meer dan 2 modules. En je gebruikt maar 8 GB in dualchannel en de andere 8GB singlechannel.

• CrookedGrandma
Uszka schreef op donderdag 20 september 2018 @ 18:22:
Ja, helaas. De Asus heeft geen heatsinks op de stroomvoorziening die ik er liever wel zie icm een Ryzen 5.
Dat is een hele goeie! Zou je dan nog steeds voor de G.Skill Aegis F4-3000C16S-8GISB gaan?

• Uszka
Ja

• CrookedGrandma
Thanks! Dan kom ik ook nog €25 goedkoper uit dan in mijn vorige lijstje.
Bedankt voor je inzichten, ik denk dat ik er dan uit ben. :D
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee