Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Ssd+hdd opschonen vraag

Pagina: 1
Acties:

• nekoneko
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 20-09-2018
Hi, over ssd, hdd, bestanden recoveren en verwijderen heb ik wat te vragen
en ik hoop dat iemand mij hier kan helpen.

Als je bestanden verwijdert, ook uit de prullenbak, dan zijn ze eigenlijk nog niet helemaal verwijdert.

De bestanden zijn er nog en met naam in te zien. Je kan ze nog recoveren met bepaalde programmas.

Hoe kan je bestanden helemaal verwijderen van ssd en hdd?

• jugger naut
  • Registratie: september 2010
  • Laatst online: 17:59
Door andere data er overheen te schrijven.

• u34186
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
Je zoekt dus 'secure wipe'? Probeer zoeken bij google naar 'secure wipe harddisk'

Block ads en trackers: uBlock Origin, uMatrix, Pi-Hole
YouTube: SponsorBlock en YoutubeVanced

• br00ky
  • Registratie: januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Precies, maar als je het alleen om het vrijmaken van opslagcapaciteit gaat hoeft dat niet. Dan is het legen van de prullenbak voldoende. De ruimte is dan gewoon beschikbaar.

• nekoneko
jugger naut schreef op donderdag 20 september 2018 @ 12:09:
Door andere data er overheen te schrijven.
Ik had gelezen over Trim voor ssd.
Maar trim bepaald over wat en wanneer wordt geschreven toch? Daar heb je zelf niet direct invloed op?

• u34186
  • Registratie: september 2001
  • Niet online
nekoneko schreef op donderdag 20 september 2018 @ 12:11:
[...]
Ik had gelezen over Trim voor ssd.
Maar trim bepaald over wat en wanneer wordt geschreven toch? Daar heb je zelf niet direct invloed op?
Wat wil je nou bereiken?

Block ads en trackers: uBlock Origin, uMatrix, Pi-Hole
YouTube: SponsorBlock en YoutubeVanced

• nekoneko
br00ky schreef op donderdag 20 september 2018 @ 12:10:
Precies, maar als je het alleen om het vrijmaken van opslagcapaciteit gaat hoeft dat niet. Dan is het legen van de prullenbak voldoende. De ruimte is dan gewoon beschikbaar.
Nee daar gaat het niet alleen om.
Ik wil graag weten hoe ik bestanden kan verwijderen van ssd en hdd.
Het liefst zonder dat windows en programmas die erop mogen blijven eraf gaan.

Gaat me dus niet om gewoon ruimte maken.
Ik wil dat sommige bestanden eraf zijn en ook niet meer met recovery programmas met naam, inhoud, terug te zien zijn omdat het om persoonlijke gegevens gaat.

Vandaar deze thread om wat informatie over te krijgen hoe ik dit kan doen.
Want na zelf te zoeken hoe dit te doen, ben ik op gegeven moment vastgelopen.

Ik hoop dat dit nu duidelijker verwoord is.

[Voor 8% gewijzigd door nekoneko op 20-09-2018 12:32]

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Dan zit je inderdaad in de secure erase/wipe hoek. Genoeg programma's voor de vinden als je dat een google gooit :).

• Rieverst
  • Registratie: januari 2010
  • Laatst online: 16-06 08:40
CCleaner heeft bijvoorbeeld een optie onder gereedschap om Alleen vrije ruimte te wissen. Je kunt daar bij aangeven hoe vaak er overschreven moet worden. Voor moderne HDD's en zeker voor SSD's is 1 maal voldoende.

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 16-06 09:44
Je kunt bijv. een tooltje als Eraser gebruiken.

Wat is de reden dat je het wilt doen? Wil je hem gaan verkopen o.i.d.? In dat geval kun je beter de hele disk even overschrijven en opnieuw installeren.

[Voor 62% gewijzigd door 234FaTaLiTy op 20-09-2018 12:40]

• br00ky
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Dit vooral. Alle wipe programma's die ik tot nu toe heb gezien, hebben opties tot 35 passes. Redelijk onzinnig, omdat het een professioneel recovery bedrijf al moeite heeft met 1x overschrijven. Scheelt je in het dagelijks gebruik veel tijd.

[Voor 13% gewijzigd door br00ky op 20-09-2018 12:43]

• johnkeates
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 08-04 10:01
Voor SSD's geldt dat he zonder schade te veroorzaken geen goede erase kan doen. Dat komt door dat de FTL bijna altijd alleen de referenties en boekhouding aanpast en niet daadwerkelijk de nand chips overschrijft. Je kan ze dan intern niet meer lezen, maar als je de nand chips lossoldeert kan het wel.

Voor HDD's kan het wel, dan kan je met secure delete of schred de bestanden overschrijven met nullen en dan zit je al goed. Meerdere malen overschrijven helpt alleen als je verwacht dat iemand met een SEM je platters gaat analyseren.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True