Vraag

• Ekfad
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:19
Wat ga je met je laptop doen?
Ik ben op zoek naar een multifunctioneel toestel voor iedereen in huis. Ik zal dus niet de enige zijn die zal gebruik maken van de volgende aankoop. Wat gaan we er mee doen?

De vrouw:
Autocad en tekenprogramma's om schetsen van juwelen bij de klant thuis te maken (Bij voorkeur met een pen). Buiten het werk zal deze gebruikt worden om wat video's en live streaming te bekijken.

De zoon:
Eenvoudig schoolwerk. Meestal web gebaseerde oefeningen. Erg eenvoudige spelletjes en bekijken van video's en youtube.

Ikzelf:
Verwerken van boekhouding. Vrij eenvoudige office toepassingen en wat pdf's aanmaken. Surfen. Nu en dan een spel spelen (maar ik loop ondertussen een jaar of 3 achter)

Wat is je budget?
Wij hebben voor onszelf eigenlijk 2 budgetten vastgelegd. Als de laptop een tablet functie heeft max +- €3.000,00, heeft hij dat niet dan max +- €2.000,00. De laptop zal zakelijk aangekocht worden daar hij voornamelijk daar voor zal gebruikt worden, afschrijving over 5 jaar.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, dat is de bedoeling. De Surface Book 2 spreekt daarnaast ook wel aan omdat het 's avonds makkelijk in tabletvorm te gebruiken is in de zetel.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Niet echt, het is ons ook niet duidelijk of onze specificaties te hoog zijn genomen of niet. Momenteel kijken wij naar de i7 varianten met 16GB geheugen. Ik lees echter bij zo goed als alle mogelijkheden throttle problemen. In hoeverre dat bij ons van belang zal zijn is moeilijk in te schatten voor mijzelf. Misschien dat wij met een i5 processor ook al meer dan voldoende hebben.

Mochten we enkel opteren voor een laptop dan komt er waarschijnlijk in de toekomst een iPad pro voor het schetsen van de juwelen.
Misschien is het van belang dat wij even vermelden een Azerty (vlaams) toetsenbord gewoon te zijn. Ik zie dat dit niet overal beschikbaar is. Ook geen idee in hoeverre dat een struikelblok kan zijn.

Als laatste, uiterlijk is een plus, maar als er betere zakelijke alternatieven zijn dan hoor ik het graag.

Edit: Vergeten vermelden, maar goede batterijduur is een absolute plus.

Op dit moment hebben we volgende toestellen bekeken:

2 in 1:

Surface Book 2
Surface Pro (niet echt een 2 in 1 maar wel min of meer om te vormen)
HP Spectre X360
Dell XPS 2 in 1

Laptop:

MacBook Pro
Dell XPS
Huawei Matebook Pro X

Alle reacties

• ochhanz
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
Hoi Ekfad,

Voor Autocad is veel ram/geheugen wel praktisch, in ieder geval 8 gb.
De videokaart zal afhangen welke spellen je wilt spelen.

De 13.5 inch Surface Book is wat compacter en lichter en daarom handiger als je het ook regelmatig als tablet gaat bruiken. Ik denk dat deze Surface Book met een 1050 geen slechte keuze is:
pricewatch: Microsoft Surface Book 2 13,5" Core i7-8650U 256GB (Zakelijke ver...

Als je een groter scherm, snellere videokaart en meer geheugen wilt:
pricewatch: Microsoft Surface Book 2 15" Core i7-8650U 16GB, 256GB ssd (zakel...

Daarnaast kun je een snel micro sd kaartje kopen en die pluggen in een sd expansion card die je vervolgens in je Book kan doen, een relatief goedkope manier voor meer opslag voor je Surface Book. :)
En als het kan een garantie erbij kopen.

Een alternatief (pen moet er nog wel bijgekocht worden):
pricewatch: Asus ZenBook Flip UX561UD-E2029T

En een budget alternatief (gpu niet snel genoeg voor nieuwe / zware spellen):
pricewatch: HP Envy x360 13-ag0590nd

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
CAD programma's doe je toch meestal op een workstation, a la Dell Precision, Lenovo P, HP z-book.
Ik weet zelf niet wat er zo pro/zakelijk is aan Asus (in z'n geheel), Dell XPS. De zakelijke tegenhanger van de XPS is de Dell Latitude. Heb je gelijk meer aansluitingen dan bij zo'n superdunne (en dus snel throttelende) laptop.

Sowieso is veel CPU/GPU power gewenst en een superdunne laptop een tegenstrijdige eis. De dunne laptops worden wel krachtiger, maar rekenkracht komt met warmteontwikkeling. Daar zijn dunne laptops per definitie slecht in om de warmte af te voeren.

De alternatieven die je noemt hebben volgens mij allemaal een glimmend scherm. Dat is (zakelijk) doorgaans niet fijn. En kijk naar de toetsenborden.

Een beetje oneerbiedig gezegd: als je hip wilt zijn, of status wilt, kom je met een dunne laptop. Waar Apple het designstatement is (en daarvoor moet betalen). Net zoiets als een timmerman die geen vuile handen wilt krijgen. Geen echte werklieden dus :)

• Ekfad
@ochhanz @kdekker Bedankt voor de positieve input.

Het uiterlijk doet er niet echt toe maar het gewicht mag bij voorkeur niet te hoog oplopen natuurlijk.
Daarnaast is het voor zakelijke alternatieven moeilijker reviews vinden

Wat het gebruik van de tekenprogramma’s betreft.
Om niet te lang uit te breiden. Het is vooral de bedoeling om via autocad tekening te bekijken bij klanten (met hier en daar eventueel een kleine aanpassing). Het schetsen van juwelen is echt vanaf een leeg blad beginnen. Dus volledig tot een ontwerp komen bij de klant.

De bemerking van het scherm was mij nog niet opgevallen. Inderdaad bij voorkeur een mat scherm.

• DeveloperNL
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 30-04 13:42
Ik heb zelf de Dell xps 15 i7, 4k scherm, nieuw model (nog niet geheel tevreden over, heb de laptop pas net, vind hem veel lawaai maken bij gamen en drivers standaard geleverd zijn niet stabiel, scherm en bouwkwaliteit is wel goed, ga windows 10 er schoon opzetten en beetje tweaken), bij Dell zit camera aan de onderkant van scherm. Ik heb ook hp Spectre x360 15, 4k (top ding), zat netjes een pen bij en een luxe sleeve. Dit is wel het 2017 model, 2018 model is iets zwaarder (300 gram), maar wel betere specs. Surface book 2 (3400!) en MacBook (3800 euro!) vond ik zelf geen optie voor mij, ik vond deze echt te duur, voor de specs die ik nodig had. Voor een laptop van boven de 2500 euro wil ik geen concessies doen (minder geheugen of kleine ssd).

• assk
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 16-05 14:01
Ik snap dat je een multifunctioneel apparaat zoekt voor 3 personen, maar:

Ik vind het toch altijd onhandig dat drie personen 1 laptop gaan gebruiken. Zet dan (evt tweedehands) een desktop neer in huis. Prima voor games, schoolwerk en boekhouding.

Afschrijving in 5 jaar - goede batterij duur - intensief gebruik door 3 personen (in zowel tablet modus) baart mij toch wat zorgen.

Lijkt mij verstandig om toch na te denken aan een combinatie van desktop, laptop en tablet. In ieder geval niet enkel de surface book.

• kdekker
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Ekfad schreef op donderdag 20 september 2018 @ 22:36:
@ochhanz @kdekker Bedankt voor de positieve input.

Het uiterlijk doet er niet echt toe maar het gewicht mag bij voorkeur niet te hoog oplopen natuurlijk.
Daarnaast is het voor zakelijke alternatieven moeilijker reviews vinden

Wat het gebruik van de tekenprogramma’s betreft.
Om niet te lang uit te breiden. Het is vooral de bedoeling om via autocad tekening te bekijken bij klanten (met hier en daar eventueel een kleine aanpassing). Het schetsen van juwelen is echt vanaf een leeg blad beginnen. Dus volledig tot een ontwerp komen bij de klant.

De bemerking van het scherm was mij nog niet opgevallen. Inderdaad bij voorkeur een mat scherm.
Op tweakers en HWI zul je inderdaad niet veel reviews vinden van de echte zakelijke modellen. Helaas. Maar op bijv. notebookcheck.com wel. En er zijn vast meer websites (veelal Engelstalig) met reviews. Dat argument van gewicht speelt voor zakelijke laptops ook (mogelijk nog meer dan voor consumenten modellen). Daarom zul je bijna geen modellen meer vinden die boven de 2 kg zitten.

Wel zullen modellen die dichter bij de 1kg zitten qua prijs (relatief) veel duurder zijn dan de modellen die bij 2kg zitten. Wie mooi wilt zijn moet centjes lijden. Alleen, naar mijn mening, kleven er aan de zeer lichte/dunne modellen zoveel nadelen (weinig travel in je keyboard, weinig aansluitingen, slechte afvoer warmte bij belasting) dat ik zelf voor de praktische kant ga. En daarom een iets dikker, iets zwaarder, maar nog steeds portabel, model zou kiezen.

En zakelijke laptops zijn ook prima (juist omdat ze steviger zijn) als 2e hand te kopen. Voor soms de helft van de nieuwprijs heb je een model wat goed 1 jaar oud is (zie ook V&A op tweakers). Als je meerdere personen blij wilt maken met een laptop, zou ik 2e hands overwegen (zelf ben ik ook op zoek voor iets draagbaars, stevig, maar toch nog goede prestaties). Het liefst iets uit de 8e generatie (=quad cores) Intel. Maar omdat die model serie er ruim een jaar is, is dat aanbod nog beperkt. Misschien even wachten tot het voorjaar, waar de volgende generatie laptops uitkomt, en de vorige (2e hands) goedkoper wordt en het aanbod stijgt.

[Voor 16% gewijzigd door kdekker op 21-09-2018 08:23]

Ik zie ook niet echt hoe dit zou moeten werken eigenlijk. Wat als je vrouw bij een klant is en je zoon aan een verslag moet werken? Of noem tig andere scenario's waar het niet handig is. Met 3000 euro kan je het volgende veel beter doen als je het mij vraagt:

1) desktop PC (voor gamen en daadwerkelijk autoCAD gebruiken voor jullie 3) a 1500
2) laptop (misschien niet eens nodig als het delen van de desktop PC goed gaat) a 800
3) ipad met pen (voor je vrouw, en kan je zoon ook gebruiken om te gamen op vakantie of whatever, geen iPad Pro meer nodig voor pen-support tegenwoordig) a 400

Daar heb je een stuk meer lol van dan het delen van één overpriced apparaat denk ik zo.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• Ekfad
Bedankt allen voor de nuttige inbreng.

Ik moet misschien even verduidelijken dat er thuis reeds 2 desktops staan waar het overgrote deel van het werk op gedaan wordt. Wij werken van thuis uit maar om nu 12u per dag op onze bureaustoel te zitten ... Het zou fijn zijn dat we er een alternatief bij hebben dat we makkelijk in onze zetel kunnen gebruiken.

Nu komt het nog te vaak voor dat de een nog zit te werken terwijl de ander al languit in de zetel ligt. Meestal zijn dat kleinere projecten die wat minder aandacht en concentratie vereisen waardoor het perfect op een andere plaats kan gebeuren.

Wat de combinatie betreft, overdag zit mijn vrouw bij de klanten en gezien die desktops niet portable zijn is het dan al iets moeilijker. Bestanden moeten op stick gezet worden of op voorhand verstuurd worden. Bepaalde instellingen zijn niet ok, enfin je kent het wel.

Tijdens die uren zit onze zoon natuurlijk op school of is er thuis een desktop beschikbaar. Terwijl onze zoon thuis is zijn geen van beide desktops beschikbaar. Hopelijk maakt dit het één en ander duidelijk.

Ik ga eens kijken of er goede zakelijke 2 in 1 pc's te vinden zijn langs de zakelijke zijde.

Als er mensen goede ervaringen hebben dan mag dat gedeeld worden :)

Wat de aankoop 2dehands betreft, het moet op factuur aan te kopen zijn wat het in ons geval al iets moeilijker maakt.

• ochhanz
  • Niet online
Als je het geld hebt zou ik denk voor de 13.5 Surface Book 2 gaan. Het is compact en toch snel genoeg, lange batterijduur, touchscreen+pen is handig voor tekenen, een mooi scherm (eventueel als tablet) om haar werk aan de klant te laten zien. Wel is het belangrijk om te beseffen dat het tablet deel niet een grote batterij heeft (verwacht een paar uur, een grotere batterij zit in het keyboard deel).
Als je alle voorgenoemde punten wilt hebben in 1 laptop, dan is er geen beter alternatief. Wel wat goedkopere (maar grotere/zwaardere) alternatieven met vergelijkbare specs, zoals bijv een HP Spectre x360 met 1050 gpu + pen. Of die Asus zenbook die ik eerder gelinkt had.
Als je twijfelt, ga naar een winkel om verschillende laptops en 2-1 laptops uit te proberen. Het zijn flinke bedragen dus wil je dan ook iets kopen waar je echt tevreden mee bent. ;)

Overigens zou ik je zoon op een van de desktop laten werken of een budget laptop erbij kopen (~500 euro een HP of Acer (zie reviews op tweakers), of een refurbished Thinkpad oid).

• Ekfad
ochhanz schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 12:21:
Als je het geld hebt zou ik denk voor de 13.5 Surface Book 2 gaan. Het is compact en toch snel genoeg, lange batterijduur, touchscreen+pen is handig voor tekenen, een mooi scherm (eventueel als tablet) om haar werk aan de klant te laten zien. Wel is het belangrijk om te beseffen dat het tablet deel niet een grote batterij heeft (verwacht een paar uur, een grotere batterij zit in het keyboard deel).
Als je alle voorgenoemde punten wilt hebben in 1 laptop, dan is er geen beter alternatief. Wel wat goedkopere (maar grotere/zwaardere) alternatieven met vergelijkbare specs, zoals bijv een HP Spectre x360 met 1050 gpu + pen. Of die Asus zenbook die ik eerder gelinkt had.
Als je twijfelt, ga naar een winkel om verschillende laptops en 2-1 laptops uit te proberen. Het zijn flinke bedragen dus wil je dan ook iets kopen waar je echt tevreden mee bent. ;)

Overigens zou ik je zoon op een van de desktop laten werken of een budget laptop erbij kopen (~500 euro een HP of Acer (zie reviews op tweakers), of een refurbished Thinkpad oid).
We gaan morgen eens kijken. Dan ziet de vrouw alles ook eens. :)

• Ekfad
Ik voer even geen edit door om zeker te zijn dat de andere leden de wijziging zien.

Dit weekend naar de verschillende opties gekeken.

Voor mijn vrouw blijft enkel de Ipad Pro en de Surface familie over. Jammer genoeg was het niet mogelijk om de surface pen te testen op de Surface familie.

Aangezien er geen specifiek topic is voor de Surface familie stel ik de bijkomende vraag hier even.

Zijn er leden die ervaring hebben met het tekenen op een iPad Pro als op een Surface?
Vooral het gevoel van de pen is voor mijn vrouw erg belangrijk. Online lees ik tegenstrijdige berichten over de nieuwe Surface Pen in vergelijking tot de pen die Apple gebruikt. (De vele verschillende versies die microsoft onder dezelfde naam uitbrengt helpen ook niet natuurlijk. Als ik het goed heb bekeken is er een Surface pen 1 - 4 en een 2017 editie)

• ochhanz
  • Niet online
Van wat ik gelezen heb:
Voordelen Surface: fijne kickstand, meer knoppen op de pen.
Voordelen Ipad: iets smoothere pen ervaring (de Surface Pro 2017 schijnt bij sommigen een issue te hebben, misschien even op zoeken).

Je zou trouwens ook voor de Ipad 2018 kunnen gaan als een kleiner scherm niet uitmaakt, schijnt net als de Pro een goede pen ondersteuning te hebben. Dan bespaar je een hoop wat je kan stoppen in een goede windows laptop oid (voor Autocad etc).

Nog een alternatief zou een van de Surface Pro clones kunnen zijn, als ik het me goed herinner doet bijv die HP variant het ook met de Surface Pro pen zonder issues (maar weet het niet zeker). Het beste zou zijn als je het toch kan testen in een winkel, misschien even bellen naar wat grote winkels of je het kan testen.

• Ekfad
Even een update. Na heel wat wikken en wegen (en ook even de perso van microsoft gisteren te hebben afgewacht) is er besloten een Surface book te bestellen.

Bedankt voor jullie input

[Voor 8% gewijzigd door Ekfad op 03-10-2018 14:08]

• ochhanz
  • Niet online
Ekfad schreef op woensdag 3 oktober 2018 @ 14:07:
Even een update. Na heel wat wikken en wegen (en ook even de perso van microsoft gisteren te hebben afgewacht) is er besloten een Surface book te bestellen.

Bedankt voor jullie input
, graag gedaan, wel Surface Book 2 toch? (Surface Book 1 schijnt issues te hebben, Surface Book 2 schijnt een stuk betrouwbaarder te zijn)

• Ekfad
ochhanz schreef op vrijdag 5 oktober 2018 @ 20:03:
[...]
, graag gedaan, wel Surface Book 2 toch? (Surface Book 1 schijnt issues te hebben, Surface Book 2 schijnt een stuk betrouwbaarder te zijn)
Jawel een 2. I7, 16GB. Stond (en staat) in promo op amazon Frankrijk en aangezien we een azerty toetsenbord zochten. Erg tevreden momenteel.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee