Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Vraag

• nick070
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 15-05 12:23
Ik zoek een...
Simpele manier om goed geluid uit oude speakers te krijgen

Het budget is...
€ 0,- tot € 75,-

Een kleine toelichting...
Ik heb zelf een nieuwe complete hi-fi installatie gekocht omdat mijn oude receiver (NAD AV 713) het had begeven. De speakers die ik daarbij gebruikte (2 x Elac ELX 8090) zijn echter nog in goede staat.

De speakers wil ik graag aan mijn zusje geven. Omdat haar budget niet al te ruim is, zoek ik dus een goedkope oplossing (receiver / versterker) om een lekker geluidje uit de speakers te krijgen. Eigenlijk is 1 AUX-ingang al voldoende, om een smartphone of BT-receiver aan te sluiten.

Zelf heb ik al aardig zitten zoeken, maar ik kom eigenlijk niet onder de € 150,- uit, en die apparaten zijn dan eigenlijk nog veel te breed uitgerust (wat weinig budget overlaat voor het geluid zelf, denk ik).

Ik weet helaas niet goed waar ik buiten de gebaande paden moet zoeken, omdat ik simpelweg te weinig kennis heb wat Watts en Ohms :) , dus misschien heeft een van jullie een idee?

De specs die achterop de speakers vermeld staan...
Nominal/Peak Power Handling - 90/120 Watts
Nominal Impedance - 4 Ohms
Suitable For Amplifiers 4 - 8 Ohms

Beste antwoord (via nick070 op 21-09-2018 08:25)

• Jag
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 00:27
Als je een 100Watt versterker koopt gaat het wel ietstjes harder dan deze. Maar het verschil is niet zo groot. Als je gewoon muziek luistert gebruik je namelijk maar een fractie van het maximale vermogen. Zeg maar ver onder de 1 watt.

Alle reacties

• Jag
Als je maar 1 input nodig hebt, zou ik zoiets overwegen. Simpel, klein en werkt. Alleen nog een 12volt (2A minimum, 3A is veiliger) voeding erbij en je bent klaar.

• cactusman
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Even op marktplaats kijken daar is wel elke willekeurige receiver te koop voor 25€ welke voldoet.

euhmmmm

• wagenveld
  • Registratie: februari 2002
  • Niet online
Hier ook zo 1 in gebruik (met BT ingebouwd) - niks op aan te merken. Zorg wel voor een goede voeding.

• nick070
Jag schreef op donderdag 20 september 2018 @ 10:47:
Als je maar 1 input nodig hebt, zou ik zoiets overwegen. Simpel, klein en werkt. Alleen nog een 12volt (2A minimum, 3A is veiliger) voeding erbij en je bent klaar.
Thanks! Nog een vraagje: de TPA3116 heeft 50W+50W. Zoals ik aangaf heb ik de ballen verstand van Watts e.d., dus misschien een domme vraag, maar: benutten deze dan wel substantieel vermogen van de speakers?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Jag
Als je een 100Watt versterker koopt gaat het wel ietstjes harder dan deze. Maar het verschil is niet zo groot. Als je gewoon muziek luistert gebruik je namelijk maar een fractie van het maximale vermogen. Zeg maar ver onder de 1 watt.

• nick070
wagenveld schreef op donderdag 20 september 2018 @ 10:51:
Hier ook zo 1 in gebruik (met BT ingebouwd) - niks op aan te merken. Zorg wel voor een goede voeding.
Thanks, bedoel je dan er bijvoorbeeld zo een: Nobsound 100W Mini Power Amplifier Digital HiFi Amp with USB/AUX/Bluetooth Input ? Die is optioneel leverbaar met voeding.

Lijkt jullie dit iets, of is dit een no-go? :)

• Jag
Ja kan ook. Alleen het is wel slim om het bedrag onder de 22euro te houden, anders krijg je 25euro administratiekosten + btw + invoerrechten erbij van de douane. Onder de 22e is vrijgesteld.

• nick070
Jag schreef op donderdag 20 september 2018 @ 11:28:
Ja kan ook. Alleen het is wel slim om het bedrag onder de 22euro te houden, anders krijg je 25euro administratiekosten + btw + invoerrechten erbij van de douane. Onder de 22e is vrijgesteld.
Thanks, dikke tip! 8)

Ik denk dat ik 'm dan incl. kabeltjes, maar zonder voeding ga bestellen (€ 21,17 met gratis verzending)! Dan tik ik ergens anders nog wel een adapter op de kop. :)

Onwijs bedankt voor de hulp!

• D vd V
  • Registratie: oktober 2011
  • Niet online

D vd V

Moderator Consumentenelektronica
nick070 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 10:41:
Ik zoek een...
Simpele manier om goed geluid uit oude speakers te krijgen
Aankoopadviezen doen we in Consumentenelektronica Aankoopadvies. Topic is dus die kant op gegaan.

Qua advies sluit ik aan bij @cactusman. Gewoon voor een prikkie een receiver op marktplaats kopen die waarschijnlijk op alle fronten beter zal presteren.

Panasonic TX-P50GT60 | Marantz SR7011 - UD5007 | Bluesound Node | Nvidia Shield TV Pro 2019 | Focal Chorus 826W - 806W - CC800W | SVS SB-2000 Pro | Synology DS918+

• nick070
D vd V schreef op donderdag 20 september 2018 @ 12:31:
[...]

Aankoopadviezen doen we in Consumentenelektronica Aankoopadvies. Topic is dus die kant op gegaan.

Qua advies sluit ik aan bij @cactusman. Gewoon voor een prikkie een receiver op marktplaats kopen die waarschijnlijk op alle fronten beter zal presteren.
Bedankt voor het verplaatsen!

Door je opmerking ging ik toch twijfelen en kwam ik (via Marktplaats) dit model tegen. Lijkt dit jullie iets, of ver van wegblijven? (Ik lees wisselende reviews over Skytronic-versterkers)

Of dan toch beter voor de Nobsound gaan?

Persoonlijk koop ik liever geen goedkope versterker via Marktplaats... te vaak gare apparaten aangeschaft (ook vanwege gebrek aan kennis waarschijnlijk haha :9 )

[Voor 13% gewijzigd door nick070 op 20-09-2018 12:48]

• D vd V
  • Registratie: oktober 2011
  • Niet online

D vd V

Moderator Consumentenelektronica
Skytronic is rommel. Zal die Nobsound beter zijn? Geen idee. Met een budget tot € 75 kun je natuurlijk niet heel veel kwaliteit kopen.

Het zijn vraagprijzen op Marktplaats maar stel dat je iets als dit zou kunnen kopen. Niet het nieuwste model maar wel tig keer beter dan het hier genoemde spul. Beetje zoeken, beetje geduld en een beetje geluk...

Panasonic TX-P50GT60 | Marantz SR7011 - UD5007 | Bluesound Node | Nvidia Shield TV Pro 2019 | Focal Chorus 826W - 806W - CC800W | SVS SB-2000 Pro | Synology DS918+

• Jag
Ja maar beter in welk opzicht? In de meeste gevallen heb je helemaal niet veel power nodig. Verder preseert het overgrote deel van versterkers vergelijkbaar op alle relevante vlakken: vervorming, lineair qua frequentie response en signaal/ruis verhouding. Je wint dus heel weinig met 6x meer uitgeven.

• digifun
  • Registratie: mei 2000
  • Niet online
Op marktplaats komen gewoon goede nad en rotel versterkers voorbij voor onder de 100 euro. Laag bieden en er wordt veel geaccepteerd. Niemand wil meer 2.0 hebben en het is bijna onverkoopbaar. Onder de 50 euro kun je zelfs makkelijk scoren en dan heb je kwaliteit. Rotel, Nad, Marantz of Yamaha allemaal een prima keuze.

u can fool all people some time and fool some people alltime

• heuveltje
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 22:38

heuveltje

KoelkastFilosoof

Jag schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 10:23:
Ja maar beter in welk opzicht? In de meeste gevallen heb je helemaal niet veel power nodig. Verder preseert het overgrote deel van versterkers vergelijkbaar op alle relevante vlakken: vervorming, lineair qua frequentie response en signaal/ruis verhouding. Je wint dus heel weinig met 6x meer uitgeven.
Waarom zou je 6 keer meer uitgeven ?
Als ik hier de kringloop inloop, heb ik keuze uit 10 versterkers/recievers. allemaal voor <50
Misschien geen rotel of NAD. Maar ik heb ook niet het idee dat de TS zijn zusje daar nu specifiek op zit te wachten. En als bonuspunt heb je dan nog FM en een afstandsbediening, iets wat ik toch als een zeer groot pluspunt ervaar :)

* heuveltje afstandsbedieing voor de versterker is defect, zwaar irritant !

[Voor 9% gewijzigd door heuveltje op 21-09-2018 10:49]

You cant build a better world for people.
Only people can build a better world for people.
Otherwise its just a fancy cage. T. Pratchett

• dannx1986
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 14-06 12:33
Ik denk inderdaad dat zoals hierboven geschreven staat je eens een kringloop moet binnen lopen.
Of misschien even een paar tientjes doorsparen voor zoiets?

Heb zelf ook een oude stereo Rotel met ringkerntrafo, en ben er erg content mee.

[Voor 16% gewijzigd door dannx1986 op 21-09-2018 12:21]

• Xfile
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 13-06 23:56
Luxman stereo versterker A-371 https://link.marktplaats.nl/m1310291629
Verder zijn er nog merken als Technics, Sony, Harman Kardon op Marktplaats te vinden.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

• nick070
Thanks voor de info allemaal, ik loop inderdaad binnenkort wel een keer een kringloop binnen!
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True