Toon posts:

Testen Brandmelders

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Bart de Groot
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 07-10-2018
Goede dag.
Ik ben veel bezig met het testen van rookmelders, hierbij wordt gebruik gemaakt van een lange teststok.
Om te zien of een rookmelder in alarm komt moet ik veel omhoog kijken.
Hierdoor krijg ik veel last van mijn nek.

Op een rookmelder zit een rode led welke gaat branden in alarm (zie foto's in de link).
Is het mogelijk om een fotocel te monteren in de Testkapper (zie foto in de link), en dan draadloos een indicator welke ik in oog bereik houd.
Dan hoeft ik niet de gehele tijd omhoog te kijken, maar zie ik 'beneden' de status van de rode led.

Ik ben niet super electronica onderlegd, maar zou wel wat in elkaar kunnen knutselen.

Hebben jullie tips, of bestaat er misschien al een eenvoudige oplossing?

Groeten, Bart

https://photos.app.goo.gl/cVSq6kPhgP8Trh3S8

Alle reacties

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11:27
Hey Bart

Ik denk dat je met een raspberry pi/arduino een heel end komt.
Sluit de fotocel aan op een van de pinnen als input en maak een simpel scriptje met als de input van de fotocel aan is doe een led lampje aan die je aan de arduino/pi hangt beneden.

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 31-03 23:30
Een spiegeltje meenemen?

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:44
Kan je niet gewoon heel simpel een spiegeltje monteren aan die stok?

[Voor 19% gewijzigd door eric.1 op 20-09-2018 10:07]

• xinix03
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 29-03 12:30
Spiegeltje?

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 01:21
Als je van omhoog kijken al last van je nek krijgt is het misschien ook handig om daar wat mee te doen?

Roomba E5 te koop

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Je kan er ook je smartphone voor gebruiken i.c.m. Een endoscope camera. Kost niks meer tegenwoordig.

https://s.click.aliexpress.com/e/mWK6pdm
sig69 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 10:08:
Als je van omhoog kijken al last van je nek krijgt is het misschien ook handig om daar wat mee te doen?
FYI iedereen krijgt laat van z’n nek als je de hele dag omhoog moet kijken.

[Voor 51% gewijzigd door Wootism op 20-09-2018 10:17]

• Bart de Groot
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 07-10-2018
Een spiegeltje vind ik minder omdat het met de testkap over de melder ooit slecht te zien is, dit komt dat de led op de rookmelder soms slecht te zien is.
De oplossing met de Raspberry pi lijkt me het beste. Mits deze niet te groot zijn.
Hier heb ik nog geen ervaring mee, maar die wil ik graag krijgen.
Ik zal ook eens naar de endoscoop kijken.
Alvast bedankt.
Meer tips zijn altijd welkom.

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 31-03 21:14
Ik neem aan dat dit voor je werk is, dus ook eens overleggen met de bedrijfsarts? Als je werkzaamheden uitvoert waar je lichamelijke klachten van krijgt mag je werkgever ook wel behulpzaam zijn in het meedenken naar een oplossing.

• Wootism
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

Wootism

aaibaar

Wel grappig dat je aangeeft niet electronica onderlegd te zijn maar vervolgens wel de meest complexe en inefficiënte oplossing kiest als beste optie :D

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:32
Ik wou belay glasses voorstellen.
Wikipedia: Belay glasses
Maar als het lastig is om door de kap te kijken is het niet echt een oplossing.

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• CremeBrulee
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 05-10-2018
Dat je last van je nek krijgt is niet raar, eigenlijk is deze tool niet ergonomisch genoeg om de hele dag mee te werken. Een detector of camera plaatsen is inderdaad niet een slecht idee maar zoiets is best een ontwerpinspanning. Stel het eens voor bij de fabrikant van de tester (Solo detectortesters) die heeft er misschien wel oren na om zoiets op de markt te brengen.

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Torac schreef op donderdag 20 september 2018 @ 10:03:
Hey Bart

Ik denk dat je met een raspberry pi/arduino een heel end komt.
Sluit de fotocel aan op een van de pinnen als input en maak een simpel scriptje met als de input van de fotocel aan is doe een led lampje aan die je aan de arduino/pi hangt beneden.
Een uC gebruiken voor zoiets simpel is wel erg overdreven. Fotocel, transistor en wat weerstandjes en een led zijn waarschijnlijk al genoeg.

Of, als je het goed kunt uitlijnen recht voor de led; Een bundeltje optical fibers. Geen electronica nodig!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-03 18:20
Een endoscoop met een meter of 10 aan kabel kost €5. Die kan je gewoon met je android telefoon gebruiken. Voor ios heb je ze ook maar die zijn wat duurder. Voeg daar een telefoon houder, ducttape en een kromme breinaald aan toe en je bent klaar.

• painkill
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-03 23:03

painkill

Pain(k)(ill)

Zelfs als je dit probleem weet op te lossen dan moet je nog altijd naar boven kijken om de tester goed om de melder heen te krijgen. En in veel gevallen zul je ook nog omhoog naar een nevenindicator moeten kijken. Als je echt last van je nek hebt (wat ik ook wel eens heb na veel testen) dan gaat het even omhoog kijken naar het ledje het probleem ook niet echt oplossen.

Ik zou voor een oplossing gaat met een klein piepje trouwens, als de led aangaat dat er dan een klein piepje klinkt. Maar uit ervaring weet ik dat het even kan duren voordat melders in alarm komen. Meestal heb ik de teststok dan al weer van de melder af. Hoe ga je dan het ledje opvangen?

Mijn SNES verzameling!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee