Toon posts:

OM3 glasvezel op 10Gbit zetten of op 1Gbit?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Agima!
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 08-05 17:26
Hoi,

Ik heb tussen twee Unifi switchen een OM3 glasverbinding die langer is dan de maximale lengte die nodig is om 10 gbit/s over een OM3 paar te halen.

Wat is nu het slimst om te doen. De lijn toch op 10gbit zetten en de RX en TX fouten voor lief nemen omdat deze packet loss binnen tcp/ip toch opgelost zal worden door een retransmit. Zo zou je mogelijk toch meer dan 1gbit/s te halen. Of ben ik netto beter af de snelheid van 10gbit naar 1gbit te zetten?

Nu heb ik er zelfs twee van 10gbit geaggregeerd naar 20gbit.

Iemand Tips?

Alle reacties

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:09
Ik neem aan dat dit niet om een thuis situatie gaat, maar om een kantoor oid.
In dat geval wil je niet met errors op je lijn zitten, dat moet je echt oplossen.

Ik zou eens kijken of je LR SFP's kunt inzetten (wel andere kabel), maar die kan over langere afstanden.

Hoe groot is de afstand nu trouwens?

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

• MasterL
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-06 14:57
Ik begrijp dat je het hebt geprobeerd en errors hebt? in dat geval is het aan jou of je echt 10Gbit nodig hebt, zo niet zou ik liever een stabiele 1Gbit hebben.
Als je die kabels niet kan vervangen voor OM4/5 kan je ook nog kijken naar mode conditioning kabels, hiermee kun je single mode over een multimode kabel doen Google maar eens.

• terror538
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-06 12:00
MasterL schreef op donderdag 20 september 2018 @ 15:22:
Ik begrijp dat je het hebt geprobeerd en errors hebt? in dat geval is het aan jou of je echt 10Gbit nodig hebt, zo niet zou ik liever een stabiele 1Gbit hebben.
Als je die kabels niet kan vervangen voor OM4/5 kan je ook nog kijken naar mode conditioning kabels, hiermee kun je single mode over een multimode kabel doen Google maar eens.
OM4 levert maar 100 meter extra op voglens Wikipedia: 10 Gigabit Ethernet al kan dat natuurlijk al voldoende zijn ;)

TS: wat is je doel en wat is de setting? En hoever zit je erover heen qua lengte?

Als je bv veel low-latency verkeer moet dragen dan zijn retransmits juist /niet/ acceptabel. Overigens is de correctie van TCP/IP alleminst heilig, als je pech hebt kom je vanwege retransmits juist lager uit. Zelfde issues met UDP, daar zit geen correctie in, en zal je dus ook tegen issues aan kunnen lopen.

too weird to live too rare to die

• KingOfDos
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-10-2018

KingOfDos

C:\DOS>_

MasterL schreef op donderdag 20 september 2018 @ 15:22:
OM4/5? Bah! Als er dan toch vervangen wordt (of nieuwe installaties) is SM aan te raden!

• SM tranceivers kosten niets meer vandaag de dag (SFP a ~5 euro, SFP+ a ~30)
• SM kabel is (vaak) goedkoper dan MM (zeker i.v.m. OM4/5)
• SM netwerken kunnen fysiek een stuk groter (langere kabels) zijn
• Bij een volledig SM netwerk heb je geen dubbele spares nodig (tranceivers en patchkabels)
• Toekomstbestendiger (100gbit? no problem)
• Enkelmalig uurloon van installateur voor meer bandbreedte (en langere afschrijftermijn)
• Vast nog 1000 redenen te bedenken om vandaag de dag geen MM meer aan te leggen

Alle grotere IX-en, bedrijven en datacenters die hun netwerk upgraden gaan allemaal naar een volledig SM optisch netwerk.

*NIX ftw

• Agima!
Dank voor het meedenken en de reacties!

Het punt is dat het gebouw nogal oud en historisch is en er geen budget is de huidige OM3 kabels te vervangen. De stap tussen 10Gbit en 1Gbit is gelijk een factor 10 minder snel.

"Als je bv veel low-latency verkeer moet dragen dan zijn retransmits juist /niet/ acceptabel. Overigens is de correctie van TCP/IP alleminst heilig,"

Er moet toch ergens een breekpunt zijn. Alles op 1gbit zetten kan altijd nog :-)

• Keypunchie
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Wat doe je op die lijn? Gaan er grote datasets geautomatiseerd overheen, of zijn het heel veel individuele eindgebruikers die samen de lijn delen.

Hoe meer eindgebruikers, hoe minder acceptabel packet loss is. Dat zorgt namelijk voor een zeer crappy gebruikservaring. Als ik zou mogen kiezen dan heb ik liever langzaam maar stabiel internet, vs. snel maar haperend internet.

Overigens zie ik hierboven heel veel vragen, die (ondanks dat ik niks van glasverbindingen weet) wel relevant lijken. Voor mij een gelegenheid om eens iets over dit soort netwerken te leren. Ik heb nog nooit (direct) met omgevingen gewerkt waar een verbinding boven een Gigabit relevante materie was.

[Voor 8% gewijzigd door Keypunchie op 26-09-2018 09:49]

• Agima!
Video (HDMI to IP broadcast connectoren max 7) , Cameras (24 stuks) , Voip (mitel max 50), KA printen en terminal services max 40 gebruikers), Wifi accesspoints (max 50 gebruikers op 36 APs), DMX (licht). Afstanden varieren van 1 meter tot 400 meter. Het loopt als een ketting met aftakkingen door een gebouw met een lengte van een 500 meter.

[Voor 3% gewijzigd door Agima! op 26-09-2018 10:35]

• Chocola
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 26-02 22:15
Agima! schreef op woensdag 26 september 2018 @ 09:35:
Het punt is dat het gebouw nogal oud en historisch is en er geen budget is de huidige OM3 kabels te vervangen. De stap tussen 10Gbit en 1Gbit is gelijk een factor 10 minder snel.
Mijn redenatie is:
De fouten zijn in een professionele omgeving zeer onwenselijk, en eigenlijk not done. Als er geen budget is om te investeren in bijvoorbeeld singlemode, doe het dan dus op 1 Gb/s OM3.

Als je toch 10 Gb/s nodig hebt, dan is investeren wat mij betreft de enige optie. Mocht 400 meter voldoende zijn, dan kun je gaan voor multimode OM4 of OM5. Als je meteen klaar wil zijn voor grotere afstanden kun je echter beter gaan voor singlemode OS1 of OS2, die gaan tot ongeveer 40 km. Vanzelfsprekend maakt singlemode het ook eenvoudiger om in de toekomst te upgraden naar 40 Gb/s of 100 Gb/s, want bij multimode blijft er dan helaas nog maar weinig over van de maximale afstand/lengte.

Dit hoeft ook helemaal niet duur te zijn. Door al die bedrijven die naar de cloud gaan zijn sfp+-modules, kabels en netwerkkaarten (OM3-5 maar ook OS1-2) tweedehands zeer betaalbaar geworden. Ik heb daarom zelfs als particulier OM3 in huis liggen als LAN. Nadeel als bedrijf is overigens dat je vaak geen btw kunt aftrekken van tweedehands aankopen, maar dat maakt vrij weinig uit als het zo goedkoop is ;) .

Als het voor een hobbyprojectje is: ga vooral je gang met 10 Gb/s op OM3.

[Voor 16% gewijzigd door Chocola op 26-09-2018 12:23]

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:42
Je kunt het beste gewoon proberen of het op 10Gb werkt.
Even de counter in je switch in de gaten houden of de errors niet te erg worden.

Op 1Gb werkt zal het bereik wel iets groter zijn maar niet erg veel, want de demping van een glas is eigenlijk niet frequentie afhankelijk zoals dat in koper wel is.
Bij koper heb je last van het feit dat een kabel een bepaalde inductie en capaciteit heeft en de daardoor ontstane demping is dus frequentie afhankelijk en daar heeft glas geen last van

OM3 heeft niet eens een gespecificeerde lengte voor 1Gb

En om nog even wat feiten recht te zetten:
LR SFP's zijn enkel geschikt voor Singel Mode fibre en dus onbruikbaar.
En OM4 als OM5 kennen beiden een maximale lengte van 400m ten opzichte van 300m voor OM3, dus OM5 inzetten voor 10Gb is onzin.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-06 19:41
Ben(V) schreef op woensdag 26 september 2018 @ 13:07:
OM3 heeft niet eens een gespecificeerde lengte voor 1Gb
Zowel 1 als 10Gbit heeft een (on?)officieel maximum van 300 meter voor OM3.
Heb hier aardig wat 10Gbit van 200+ meter lopen over OM3 (MM) en dat gaat al jaren goed.
Tegenwoordig is het vooral SM vanwege de eerder genoemde prijzen die lager liggen dan MM als je grote aantallen koopt en de makkelijker te verkrijgen SM fibers tov MM.

Zorg er vooral voor dat je een cleaner pen bij de hand hebt wanneer je gaat testen zodat je zeker weet dat je fibers een schoon koppelvlak hebben. Vaak gaat het daar fout als je niet de gewenste snelheid haalt (of goedkope fibers...)

[Voor 7% gewijzigd door Uberprutser op 26-09-2018 14:10]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

• Ben(V)
Helemaal correct en kijk ook even naar je patchkabels, want ik zie vaak dat daar nog OM2 gebruikt wordt in plaats van OM3 en als je al over het randje van de specs heen zit helpt dat natuurlijk niet.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:33

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Je moet IMHO nooit een omgeving willen bouwen waarvan je weet dat er packetloss inzit. Het is namelijk niet zo dat als je 10% packetloss hebt je nog steeds 90% bandbreedte over hebt, DIt stort namelijk echt volledig in. Daarnaast heb je nogal veel udp verkeer zo te zien en daar wil je helemaal geen packetlos hebben

• Ben(V)
Met glas heb je veel minder last van packetloss dan met koper.
Het afbreekpunt is veel scherper, omdat je alleen last van demping hebt.
Als je demping te hoog is heb je meestal gewoon geen link.

Met andere woorden, met een glas verbinding heb je meestal wel of geen verbinding en geen slechte verbinding (even wat overdreven gesteld).

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-06 21:58

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
Agima! schreef op woensdag 26 september 2018 @ 10:21:
[...]

Video (HDMI to IP broadcast connectoren max 7) , Cameras (24 stuks) , Voip (mitel max 50), KA printen en terminal services max 40 gebruikers), Wifi accesspoints (max 50 gebruikers op 36 APs), DMX (licht). Afstanden varieren van 1 meter tot 400 meter. Het loopt als een ketting met aftakkingen door een gebouw met een lengte van een 500 meter.
Aftakkingen of doorlus? In het geval van aftakkingen zou ik de meest verre uiteindes op 1Gbit doen, de rest kan dan gewoon op 10Gbit blijven.

En idd, als je de kans hebt er meteen SMF in gooien.

'Buiten' de specs draaien hoeft an-sich geen probleem te zijn, als je powerbudget voldoende is kan dat. Groter probleem is dispersion en dergelijke. Zonder goede meetapparatuur is het niet aan te raden om toch te doen.

Hoeveel vezelparen heb je? Eventueel kun je ook meerdere 1Gbit linkjes natuurlijk trunken. Alternatief is ergens halverwege gaan repeaten. Maar zonder een schets is daar weinig zinnigs van te zeggen.

Als de handel in kabelgoten ligt zou ik eerder er een nieuwe (singlemode) kabel bij in leggen. Scheelt je een hoop gedoe.
Ben(V) schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:16:
Demping is een belangrijke factor. Maar dispersion is zeker ook een belangrijke factor bij langere afstanden.
Je hebt niet voor niets dispersion modules nodig op langere afstanden wil je een stabiele link krijgen (coherent optics even uitgezonderd - maar ik gok niet dat veel tweakers dat hebben liggen)

Ook al heb je, kwa dempingen, een prima signaal, dat zegt nog niets over de BER van zo'n link (die dus door vele andere factoren beinvloed wordt)

[Voor 24% gewijzigd door DJSmiley op 27-09-2018 21:54]

• Ben(V)
Bij mijn weten zijn er twee soorten dispersie te weten golflengte dispersie en multimode dispersie.

Golflengte dispersie treed alleen op als er geen monochrome licht gebruikt wordt en multimode sfp's zijn altijd monochrome, dus speelt dit geen rol.
Dat is pas van belang als je over CWDM en DWDM systemen gaat praten waar met meerdere kleuren gewerkt wordt.

Multimode dispersie treed op doordat de lichstraal met name in een multimode omgeving niet rechtdoor de glasvezel gaat maar tegen de wanden kaatst.
Deze dispersie is dus enkel afhankelijk van de diameter van de vezel en de kleur ( is frequentie) van het licht en doordat beiden constant zijn is dit gewoon een onderdeel van de totale demping.

En wat een BER waarde er mee te maken heeft is me niet helemaal duidelijk, dat is gewoon een getal om de verhouding tussen de aantallen goed ontvangen en fout ontvangen bits weergeeft en prima link kan natuurlijk geen slechte BER waarde hebben.
Een link is per definitie natuurlijk ook een data overdracht.

En zoals ik al zei, een glasverbinding is meestal vrij scherp afgebakend, een link geeft meestal een goede verbinding.

Maar dit is allemaal een theoretisch verhaal, zoals de Engelsen zeggen "the proof of the pudding is in the eating", dus gewoon proberen en kijken wat het resultaat is dat levert de meeste informatie op.

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:09
Ben(V) schreef op donderdag 27 september 2018 @ 14:16:

Met andere woorden, met een glas verbinding heb je meestal wel of geen verbinding en geen slechte verbinding (even wat overdreven gesteld).
Of je hebt een link die continue flapt, nog leuker.

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-06 22:57
Nou is layer-1 niet per se mijn sterkste kant, maar kan je niet 1 Gb/s configureren icm CWDM/DWDM? Op die manier kan je mogelijk toch een hogere bandbreedte behalen.

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

• Ben(V)
Ik betwijfel of hij cwdm/dwdm apparatuur heeft, dat wordt meestal alleen voor intersite links gebruikt en niet voor Lan verbindigen.
Plus dat die apparatuur zo duur is dat een single mode kabel trekken dan vele malen goedkoper is.

@daxy Uiteraard is een link die flapt geen goede link, maar dat kun je natuurlijk gewoon op je switch zien.

• Agima!
Ben(V) schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 14:57:
Ik betwijfel of hij cwdm/dwdm apparatuur heeft, dat wordt meestal alleen voor intersite links gebruikt en niet voor Lan verbindigen.
Ik heb een stuk of 8 Ubiquiti UniFi Switch 16 XG met 25 Ubiquiti UniFi US-48-500W en een Ubiquiti USG-PRO 4.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 03-06 21:58

DJSmiley

Moderator Internet & Netwerken
Freeaqingme schreef op vrijdag 28 september 2018 @ 13:21:
Nou is layer-1 niet per se mijn sterkste kant, maar kan je niet 1 Gb/s configureren icm CWDM/DWDM? Op die manier kan je mogelijk toch een hogere bandbreedte behalen.
Ja, maar dan kom je weer op het eerder genoemde punt: TS heeft MMF, en geen singlemode liggen.

1Gbit op DWDM is overigens niet echt gangbaar (/duur)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee