Toon posts:

Videokaart upgraden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Seffy
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06-06 10:28
Ik zoek een?
Nieuwe videokaart om mijn huidige videokaart te upgraden. Heb momenteel een MSI R9 280X 3GB.

Wat is je budget?
400,- ~

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik dacht weer aan een AMD kaart, omdat ik een monitor met freesync heb (1440p). Het moet wel een kaart zijn die 1440p aan kan, niet perse op ultra settings wel op high.

Heb zelf al zitten rond kijken en kwam uit op een RX 580 8GB en op een RX VEGA 56 8GB. De 580 kan ik ergens halen voor 230,- en de VEGA 56 kost 509,- .

Maar weet niet nu niet welke meer geschikt is. Zou iemand mij kunnen helpen om de knoop door te hakken?

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het systeem waarin het moet leven is hier te vinden.

Alle reacties

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 06-06 09:18
Een RX 580 gaat denk ik niet heel lekker werken op 1440P. Een Vega 56 kun je wel voor rond de 400 krijgen op V&A. Misschien ook eens rustig rondkijken voor een CPU upgrade.

• Seffy
Randleman schreef op donderdag 20 september 2018 @ 09:29:
Een RX 580 gaat denk ik niet heel lekker werken op 1440P. Een Vega 56 kun je wel voor rond de 400 krijgen op V&A. Misschien ook eens rustig rondkijken voor een CPU upgrade.
Bedankt voor de reactie.

Hmm, denk dat je inderdaad gelijk hebt en ik toch voor een Vega 56 zou moeten gaan. Ik zag in een duitse webshop De Sapphire Pulse Radeon RX Vega 56 8GB HBM2 voor een totaal van E468.65 (incl verzendkosten). Zou dat een overweging zijn of zou voor een paar tientjes meer deze beter zijn GIGABYTE Radeon RX VEGA 56 GAMING OC 8G? Krijg je ook 3 games erbij, waarvan ik Assassins Creed wel zou halen bij release.

• Randleman
De Pulse is volgens mij de beste all-rounder. Het is wel jammer dat je "vast" zit aan AMD voor freesync. GTX 1080 kaarten gaan nu ook voor rond de 400€ weg op V&A :+

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Seffy Ik denk zelf dat je beter een upgrade setje kunt halen in de zin van CPU, MB en DDR4 RAM. Ik denk dat je i5-4460 moeite gaat hebben met een Vega 56/64 upgrade.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Randleman
Hackus schreef op donderdag 20 september 2018 @ 10:09:
@Seffy Ik denk zelf dat je beter een upgrade setje kunt halen in de zin van CPU, MB en DDR4 RAM. Ik denk dat je i5-4460 moeite gaat hebben met een Vega 56/64 upgrade.
Ja, maar zijn R9 280X ook op 1440P.. Gewoon alles upgraden 8)

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Randleman schreef op donderdag 20 september 2018 @ 10:13:
[...]

Ja, maar zijn R9 280X ook op 1440P.. Gewoon alles upgraden 8)
Klopt, als daar het budget voor is. Ik zou eerst een kijken voor wat ik net aangaf en dan een videokaart.
En een goede voeding die de Vega aankan en geschikt is voor de komende 5-7j.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Seffy
Heren bedankt.

Ik ga denk ik zoals @Hackus aangaf eerst de CPU, MB en RAM upgraden en daarna kijken naar een videokaart.

Zouden jullie daarvoor aanraden om Ryzen 2600 te nemen of een i5 8400? Ik ga niet overklokken, dus hoef niet perse een X of een K variant.

• Randleman
Seffy schreef op donderdag 20 september 2018 @ 10:28:
Heren bedankt.

Ik ga denk ik zoals @Hackus aangaf eerst de CPU, MB en RAM upgraden en daarna kijken naar een videokaart.

Zouden jullie daarvoor aanraden om Ryzen 2600 te nemen of een i5 8400? Ik ga niet overklokken, dus hoef niet perse een X of een K variant.
Van een videokaart upgrade ga je wel het meeste merken nu, al zul je wel tegen een CPU bottleneck aanlopen (wel minder op 1440p dan op 1080p). Beide moeten natuurlijk gewoon geüpgraded worden 8). Ryzen 2600(x). Intel heeft wat productie problemen dus zijn onnodig duur nu.

• boe.i
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 04-06 19:48
Ryzen 5 2600 is op het moment wel €50 goedkoper en tevens sneller in multithread processen. Voor gamen ca 5% langzamer dan de i5 8400.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Seffy schreef op donderdag 20 september 2018 @ 10:28:
Heren bedankt.

qua prijs en specs zou ik voor 2600X gaan, op B450 MB MSI Tomahawk DDR4- 3000/3200 RAM.

lijstje
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed€ 211,50€ 211,50
1MSI B450 Tomahawk€ 102,04€ 102,04
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 148,99€ 148,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 462,53

[Voor 62% gewijzigd door Hackus op 20-09-2018 10:41. Reden: lijstje toegevoegd]

• Beowulf65
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-02 18:18
Gezien je monitor de freesync 1 range van 48 tot 75 hertz beperkt kan je mijn inziens met een nieuwere AMD GPU zoals de RX 580 en een andere CPU zoals een i7 4770 prima vooruit. De CPU omdat hyperthreading steeds meer gebruikt wordt in nieuwere spellen. Ook verstandig is om het geheugen uit te breiden naar 16GB.
Dan kan je nog wel even vooruit en je oude CPU en geheugen is nog prima te verkopen op V&A. .

Een CPU bottleneck treed niet zo snel op, daarom mijn reactie. Ik heb namelijk zelf nog een i7 3770 icm een GTX 1080 en de CPU vormt bij mij niet of nauwelijks een bottleneck op 1440p voor de GPU.

Hier een review van de RX 580 dat je mogelijk kan interesseren:
https://www.trustedreview...rx-580-performance-page-2
Belangrijkste voor jou is dat de minimale FPS boven de 48 FPS blijft. Ook zijn de FPS boven de 75 FPS vrijwel onnodig in jouw geval, je monitor gaat namelijk niet verder dan dat.

• Randleman
Beowulf65 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 11:42:
Gezien je monitor de freesync 1 range van 48 tot 75 hertz beperkt kan je mijn inziens met een nieuwere AMD GPU zoals de RX 580 en een andere CPU zoals een i7 4770 prima vooruit. De CPU omdat hyperthreading steeds meer gebruikt wordt in nieuwere spellen. Ook verstandig is om het geheugen uit te breiden naar 16GB.
Dan kan je nog wel even vooruit en je oude CPU en geheugen is nog prima te verkopen op V&A. .

Een CPU bottleneck treed niet zo snel op, daarom mijn reactie. Ik heb namelijk zelf nog een i7 3770 icm een GTX 1080 en de CPU vormt bij mij niet of nauwelijks een bottleneck op 1440p voor de GPU.

Belangrijkste voor jou is dat de minimale FPS boven de 48 FPS blijft. Ook zijn de FPS boven de 75 FPS vrijwel onnodig in jouw geval, je monitor gaat namelijk niet verder dan dat.
Een CPU bottleneck treedt niet zo snel op met jouw i7 nee, maar wel met zijn budget i5. En hoe hoger de resolutie hoe meer de bottleneck verschuift naar de GPU inderdaad.

Voor nu zou een RX 580 nog voldoen ja, maar waarom een GPU op het randje kopen terwijl je voor niet veel meer een "veel" betere kunt krijgen waar je echt even mee vooruit kunt. RAM naar 16GB is inderdaad verstandig.

• Beowulf65
Randleman schreef op donderdag 20 september 2018 @ 12:19:
[...]

Een CPU bottleneck treedt niet zo snel op met jouw i7 nee, maar wel met zijn budget i5. En hoe hoger de resolutie hoe meer de bottleneck verschuift naar de GPU inderdaad.

Voor nu zou een RX 580 nog voldoen ja, maar waarom een GPU op het randje kopen terwijl je voor niet veel meer een "veel" betere kunt krijgen waar je echt even mee vooruit kunt. RAM naar 16GB is inderdaad verstandig.
Daarom het advies om naar een i7 4770 te upgraden.

Met een maximale 75 FPS wat zijn monitor kan weergeven kan je wel veel beter willen maar of dat de meerprijs van bijna 300 euro waard is kan men zich tegelijkertijd ook afvragen. Voor de prijs van die ene Vega 56 in zijn startpost heeft hij een prima GPU, een snellere i7 CPU en ook nog eens 16GB ram. Ik weet niet wat zijn uiteindelijke budget is maar ik geef hiermee een andere optie dat hij kan meewegen in zijn overwegingen.

• Seffy

Dat is ook een goed idee.

Om weer vooruit te kunnen heb ik besloten om mijn gehele pc te upgraden. Ik was dit ergens al van plan, maar wilde eerst beginnen met de grafische kaart. Ik heb nu ervoor gekozen om te beginnen met het upgraden van de CPU (Ryzen 2600), MB (MSI B350 Gaming Pro Carbon) en 16GB RAM (wachten tot RAM prijzen verder dalen).

Voor de grafische kaart lijkt het me verstandiger om te wachten op de nieuwe Navi lijn van AMD? Deze schijnt naar geruchten richting het einde van Q1 2019 aangekondigd te worden. Kan ik wel op wachten :)

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Beowulf65 alleen krijg je die i7 4770 niet voor fatsoenlijke prijs. Je geeft veel geld uit en hebt nog een oud doosje. En zul je er 8gb bij moeten steken

• Beowulf65
Seffy schreef op donderdag 20 september 2018 @ 12:50:
[...]

Om weer vooruit te kunnen heb ik besloten om mijn gehele pc te upgraden. Ik was dit ergens al van plan, maar wilde eerst beginnen met de grafische kaart. Ik heb nu ervoor gekozen om te beginnen met het upgraden van de CPU (Ryzen 2600), MB (MSI B350 Gaming Pro Carbon) en 16GB RAM (wachten tot RAM prijzen verder dalen).

Voor de grafische kaart lijkt het me verstandiger om te wachten op de nieuwe Navi lijn van AMD? Deze schijnt naar geruchten richting het einde van Q1 2019 aangekondigd te worden. Kan ik wel op wachten :)
(y) ;)
Hackus schreef op donderdag 20 september 2018 @ 12:54:
@Beowulf65 alleen krijg je die i7 4770 niet voor fatsoenlijke prijs. Je geeft veel geld uit en hebt nog een oud doosje. En zul je er 8gb bij moeten steken
Wat noem jij fatsoenlijk?
CPU: V&A aangeboden: Intel Core i7-4770K Boxed
DDR3: V&A aangeboden: Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU
€139+€85 noem ik best wel fatsoenlijk.en dan is hij met die RX580 voor €454 voorlopig wel even klaar.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Beowulf65 dat is een veiling. i7-4770 kost +- €175,- en een K 200,- +

• Randleman
Seffy schreef op donderdag 20 september 2018 @ 12:50:
[...]

Wachten op Navi? En nu dan? Je wilt toch nu gamen en niet ergens in 2019? :9.

Maar je voorstel om een complete upgrade te doen is inderdaad slim. Denk er wel om dat je waarschijnlijk een BIOS upgrade moet doen op een B350 moederbord. Om dit te voorkomen kun je voor een B450 moederbord gaan.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Gezien je monitor de freesync 1 range van 48 tot 75 hertz beperkt kan je mijn inziens met een nieuwere AMD GPU zoals de RX 580 en een andere CPU zoals een i7 4770 prima vooruit
Je bedoeld dat de FreeSync monitor die de TS heeft, met Freesync aan, maximaal tot 75Hz/75FPS kan? Dan is een nVidia GTX 1080 en misschien GTX 1080ti (helaas niet binnen budget) dus ook een optie (maar misschien wel wanneer de RTX goed verkrijgbaar is) en heeft de TS uiteindelijk meer FPS ook, terwijl FreeSync dan uit staat.

[Voor 5% gewijzigd door CH4OS op 20-09-2018 14:01]

• Beowulf65
Hackus schreef op donderdag 20 september 2018 @ 13:11:
@Beowulf65 dat is een veiling. i7-4770 kost +- €175,- en een K 200,- +
Het is inderdaad een veiling maar de prijs is nog steeds €139 en bij een veiling geldt ook nog steeds ook "niet geschoten is altijd mis". Het scheelt daarnaast wel de aanschaf van een compleet nieuwe mobo en nog steeds relatief dure DDR4 geheugen. Vergis je niet, deze processor zal niet snel een bottleneck vormen.... ook niet als je een Vega 56 of 64 in zet. TS heeft echter al een besluit genomen.....
CH4OS schreef op donderdag 20 september 2018 @ 14:01:
[...]
Je bedoeld dat de FreeSync monitor die de TS heeft, met Freesync aan, maximaal tot 75Hz/75FPS kan? Dan is een nVidia GTX 1080 en misschien GTX 1080ti (helaas niet binnen budget) dus ook een optie (maar misschien wel wanneer de RTX goed verkrijgbaar is) en heeft de TS uiteindelijk meer FPS ook, terwijl FreeSync dan uit staat.
Helaas werkt het zo niet, meer FPS dan Hz dat de monitor aankan zorgt voor tearing en dat wil je voorkomen. Dat kan wel met V-sync maar dat zorgt ook weer voor andere problemen zoals stutter en inputlag. Freesync kan bijvoorbeeld ook prima 120Hz aan maar zowel freesync als ook G-sync zijn altijd beperkt tot de maximale verversingssnelheid van het beeldscherm, in dit geval dus 75 Hz / FPS. Een freesync monitor paren met een AMD kaart is in alle gevallen aan te raden voor een betere spelervaring.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Beowulf65 i7-4770 is niet te vergelijken met een Ryzen 2600X, die alleen op SC al 20% sneller is. Dan heb je een CPU die gebruikt 2 tientjes goedkoper is dan een nieuwe 2600X, en blijf je nog met (oude) DDR3 spul zitten.

• Beowulf65
Hackus schreef op donderdag 20 september 2018 @ 15:46:
@Beowulf65 i7-4770 is niet te vergelijken met een Ryzen 2600X, die alleen op SC al 20% sneller is. Dan heb je een CPU die gebruikt 2 tientjes goedkoper is dan een nieuwe 2600X, en blijf je nog met (oude) DDR3 spul zitten.
Ik vergelijk die 2 processoren nergens en DDR3 spul is inderdaad oud maar nog steeds niet dusdanig verouderd dat het absoluut niet meer mee kan komen. Die (oude) DDR3 spul heeft hij namelijk al en hoeft hij niet te kopen, dat was de basis van mijn idee voor de i7. Jouw voorstel is minstens €200-€250 duurder voor (en ik gebruik even jouw woorden) een SC verbetering van 20% en dan moet er alsnog een GPU aangeschaft worden waar de TS notabene deze topic voor aangemaakt heeft.

Kijk eens even naar de volgende video....

Battlefield 1 Multiplayer 4K - i7 4770K - GTX 1080 (Ballroom Blitz 64 player)
YouTube: Battlefield 1 Multiplayer 4K - i7 4770K - GTX 1080 (Ballroom Blitz 6...
CPU 50-70%, GPU de hele tijd op max wat je ook altijd wil zien. 60+ FPS op 4K!
Ik denk niet dat je met een ryzen 5 2600 een betere resultaat kan krijgen daar de GPU al op de max zit.

Natuurlijk is een R5 2600 beter dan de i7 4770K want er zit dan ook 5 jaar verschil tussen, anders zou het niet best zijn. Als je nu veel aan videobewerking doet, streamt of andere CPU intensieve taken doet zou ik ook meteen de R5 of beter aanraden maar daar vallen games niet of nauwelijks onder.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Beowulf65 Ik maak er een eind aan, je haalt dingen door elkaar. i7-4770 v R5 2600X
Niet i7-4770k v R5 2600. maar goed, beter was een i7-4790. maar ik geef liever niet zoveel geld uit aan oud spul, zeker als je tegen de €200,- moet betalen voor een CPU van 5j oud.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee