Toon posts:

Netwerk EDUroam (school) valt steeds weg op laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Roosp
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 02-10-2018
Hoi,

Ik heb nu al bijna 4 jaar een Asus laptop die nog uitstekend werkt. Alleen wat me opvalt is dat het netwerk telkens wegvalt (en het pas weer doet als ik mijn laptop opnieuw start) wanneer ik op het schoolnetwerk zit.

Dit doet hij nu al een jaar, wat werken op school vrij ingewikkeld maakt. Overigens geldt dit voor Eduroam netwerken op verschillende locaties.

Wanneer ik mijn laptop opstart, maakt hij meestal direct verbinding met het WIFInetwerk. Soms duurt het een uur, soms 5 minuten voordat hij daarmee stopt. Wanneer ik opnieuw verbinding probeer te maken, komt de melding 'kan geen verbinding maken met dit netwerk' ervoor.

Inmiddels vanalles zelf geprobeerd, netwerk vergeten, opnieuw inloggen, laptop aan en uit.

Is er iets wat ik zelf kan doen of zit dit probleem in mijn laptop zelf? Of misschien ligt het probleem wel aan het netwerk... dat hij mijn laptop niet erkent of zo iets?

Overigens werkt mijn laptop op mijn en andere thuisnetwerken prima, het gaat dus alleen om het Eduroam netwerk waarvan het lijkt alsof ik er telkens vanaf gegooid wordt.

Alvast bedankt!

P.s. mochten de specificaties van mijn laptop nodig zijn, dan kan ik deze even opzoeken

Alle reacties

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:54
Drivers al ge-update?

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:33
Wat ik me van de Haage Hogeschool(2008) nog herinner is dat we een programmatje moesten installeren voor de authenticatie en het netwerk moest geconfigureerd worden. Zo hadden mensen hier ook last van maar ze konden terecht op de ICT servicedesk om het correct te configureren.

Ben je naar de ICT servicedesk gegaan van je school?

• Jordy8
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01-06 15:02
com2,1ghz schreef op donderdag 20 september 2018 @ 09:00:
Wat ik me van de Haage Hogeschool(2008) nog herinner is dat we een programmatje moesten installeren voor de authenticatie en het netwerk moest geconfigureerd worden. Zo hadden mensen hier ook last van maar ze konden terecht op de ICT servicedesk om het correct te configureren.

Ben je naar de ICT servicedesk gegaan van je school?
Tegenwoordig is dat niet nodig. Bij ons op school is het gewoon netwerk aanklikken en verbinding maken met je school account.
Bij Windows 7 zijn wel extra instellingen nodig.

Wifi driver updaten is de meest logische stap.

• Roosp
Jordy8 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 09:10:
[...]

Tegenwoordig is dat niet nodig. Bij ons op school is het gewoon netwerk aanklikken en verbinding maken met je school account.
Bij Windows 7 zijn wel extra instellingen nodig.

Wifi driver updaten is de meest logische stap.
Mijn laptop is Windows 10 en bij ons is het inderdaad ook gewoon inloggen met het schoolaccount en verder "niets", hij zou het dan in principe moeten doen. Ik ben trouwens (nog) niet langs geweest bij de ICT hier, dat zou mijn volgende stap worden!

Hoe doe ik dat, de Wifi driver updaten? B)

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 01:28
Roosp schreef op donderdag 20 september 2018 @ 10:40:
[...]
Hoe doe ik dat, de Wifi driver updaten? B)
https://www.asus.com/support/Download-Center/#
Kijk daar eens of je die kan vinden :)

Als je daar een driver kunt vinden voor je laptop is het verder niet veel meer dan: download + start de installer en klik een paar keer verder.

[Voor 23% gewijzigd door eric.1 op 20-09-2018 10:47]

• Mr.Whitewolf88
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-06 19:36
Toevallig werk ik op een school waar we ook gebruik maken van Eduroam.
De oplossing die ik altijd aandraag bij studenten met een Asus laptop is om de Qualcom driver ( dit is in de meeste gevallen de wifi adapter in de betreffende laptops ) te downgraden naar de 2014 versie.
Hierna is het probleem van het wegvallen van de wifi opgelost :)

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Als alle locaties onder beheer zijn van dezelfde onderwijsinstelling zou ik even langs de servicedesk gaan. Ik herinner mij een probleem bij een niet nader te noemen hogeschool in het Oosten des landes *kuch* waarbij iedereen een eigen extern IP toegewezen kreeg. De lease was te lang waardoor veel IP's bleven hangen en er een tekort was in het IP-blok, waar ze een volledig klasse-B netwerk tot hun beschikking hadden. Het heeft letterlijk twee weken geduurd voordat ze er achterkwamen wat er echt aan de hand was.

tl;dr vraag je servicedesk eens.

Twente | 5530 Wp JA Solar - 14x395 33° op Zuid

• Roosp
Mr.Whitewolf88 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 16:31:
Toevallig werk ik op een school waar we ook gebruik maken van Eduroam.
De oplossing die ik altijd aandraag bij studenten met een Asus laptop is om de Qualcom driver ( dit is in de meeste gevallen de wifi adapter in de betreffende laptops ) te downgraden naar de 2014 versie.
Hierna is het probleem van het wegvallen van de wifi opgelost :)
Mijn laptop heeft inderdaad een Qualcomm driver. Hoe downgrade ik deze?

• Mr.Whitewolf88
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 02-06 19:36
Roosp schreef op dinsdag 2 oktober 2018 @ 13:07:
[...]

Mijn laptop heeft inderdaad een Qualcomm driver. Hoe downgrade ik deze?
De beste manier is om eerst even een oude driver van de website van Qualcomm te plukken, waarschijnlijk even de download uitpakken, setup uitvoeren.
Je zal als je het goed hebt gedaan de datum van je wifi kaart in apparaat beheer zien verspringen van bijvoorbeeld 2017 naar 2013.

Mocht het gebeuren dat door een Windows update de nieuwere driver weer wordt teruggezet kan je deze weer aanpassen in apparaat beheer.

Succes :)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee