• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:13
Hi Tweakers,

Onlangs nieuwe uitdaging alles fijn en wel. Mensen terug van vakantie en werd tijd om m'n reiskosten te declareren.

Werd ik verrast door het punt "eigen bijdrage". Dit is €4 per werkdag, dus €80 per maand. Dat vind ik niet niks, misschien nogal verwend door de vorige werkgevers want toen heb altijd 100% vergoed gekregen.

Tijdens onderhandelen zat auto v/d zaak er niet in, ik heb geen eigen auto, dus via OV en reiskosten zullen vergoed worden. De eigen bijdrage staat wel vermeld in de CAO, maar nu niets in m'n getekende contract.

Feitelijk wordt m'n reiskosten natuurlijk vergoed, alleen geeft dit wel een nare smaak als er eerst nog even €80 vanaf wordt gehaald.

Nu staan er nog wat extra dingen over reiskosten voor bepaalde type werknemers. Alleen haal ik er niet uit hoe dit precies in de praktijk uitpakt, dit betreft lid 9 en 10 alleen lees ik daar niet uit dat de eigen bijdrage komt te vervallen.

/Edit ik ben elke week tenminste 1x in een ander filiaal, als er stront aan de knikker is ben ik ook degene die er heen zal moeten.

Oh, ik ben de enige die van OV gebruik maakt, dus aan m'n collega's kan ik het niet vragen.

Dit is het deel van de CAO:
Reiskostenregeling
De werknemer heeft recht op een reiskostenvergoeding woon-werkverkeer volgens
onderstaande regeling:

1. De reiskostenregeling geldt voor alle werknemers die voor hun woon-werkverkeer

geen gebruik maken van een auto van de werkgever.
2. Als regel worden de reiskosten berekend op basis van het ter beschikking staand
openbaar vervoer via de kortst mogelijke route en tegen de laagst mogelijke kosten.

3. De hoogte van de reiskostenvergoeding is gelijk aan de werkelijke openbaar
vervoertarieven.

4. Er is voor de werknemer een eigen bijdrage in de reiskosten. De eigen bijdrage
bedraagt € 4,- per werkdag.

5. De reiskostenvergoeding geldt alleen voor gewerkte dagen, dus niet tijdens vakantie
en/of ziektedagen en/of buitengewoon verlofdagen.
6. Bij overplaatsing van een werknemer wordt de reiskostenvergoeding herzien op basis
van de nieuwe woon-werkafstand.

7. Een werknemer die op eigen initiatief verder weg gaat wonen van zijn werkplaats
ontvangt geen hogere reiskostenvergoeding dan is vastgesteld op grond van zijn
oorspronkelijke woonplaats. Van deze regel kan worden afgeweken na
overeenstemming met de werkgever.

8. Bij overplaatsing op verzoek van werkgever naar een werkplek, waarbij wegens
reistijd redelijkerwijs niet verlangd kan worden dat werknemer gebruik maakt van het
openbaar vervoer en werknemer dientengevolge aangewezen is op individueel
vervoer, krijgt werknemer een toeslag van 50% op zijn reiskostenvergoeding conform
onderhavige regeling.
Bij incidentele overplaatsingen is van toepassing de regeling incidentele overplaatsing
zoals vermeld in het negende lid.

9. Incidentele overplaatsing.
Indien een werknemer, in opdracht van de werkgever, incidenteel werkzaamheden
verricht in een filiaal dat gelegen is op een afstand van tenminste 5 kilometer van het
filiaal waar hij normaal zijn werkzaamheden verricht en sprake is van hogere
reiskosten, zal een reiskostenvergoeding worden verstrekt.
De vergoeding bedraagt:
 bij gebruik van het openbaar vervoer: de kosten van de laagste tarieven openbaar
vervoer;
 bij gebruik van eigen auto in opdracht van de werkgever de maximale
belastingvrije vergoeding per kilometer.
Indien er geen opdracht door de werkgever is verstrekt, kiest de werknemer de aard
van het vervoer.

10.Reiskostenregeling ambulante werknemers.
Aan de werknemer, die in opdracht van de werkgever regelmatig in verschillende
filialen werkzaamheden verricht en in opdracht van de werkgever voor vervoer
gebruik maakt van een eigen auto, wordt de maximale belastingvrije vergoeding per
kilometer verstrekt.
Indien voor vervoer gebruik gemaakt wordt van het openbaar vervoer geldt een
vergoeding van de kosten tegen de laagste tarieven.
Indien er geen opdracht door de werkgever is verstrekt, kiest de werknemer de aard
van het vervoer.

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01-07 07:07

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

Tja, in de CAO staat simpelweg dat voor iedere werknemer een eigen bijdrage van € 4 geldt. Als het goed is heb jij voor het tekenen van jouw overeenkomst de mogelijkheid gehad om de CAO in te zien. Ik ga er ook vanuit dat in de overeenkomst verwezen wordt naar de (dan geldende) CAO.

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 14:00
Als in de arbeidscontract is opgenomen dat voor verdere arbeidsvoorwaarden de CAO van toepassing is dan mogen ze die 4 euro gewoon inhouden. Vind het zelf wel een karige regeling overigens.

Lid 9 en 10 zijn voor jouw niet van toepassing. Die gelden alleen als je buiten je vaste standplaats te werk gesteld wordt of geen vaste standplaats hebt en altijd rouleert.

HD4Life @ Full-HD

• Fore!
Ja dat was info dat erbij mocht, ik reis tenminste 1x per week (dan wel vanuit huis uit) naar een 2e filiaal.
Vandaar dat ik mbt lid 9 en 10 afvraag of dit ook nog de eigen bijdrage hoort.

Zure is dat dit wel besproken is tijdens de onderhandelingen, en dan vrolijk wordt gezegd 'jahoor dat vergoeden wij'. De 'maar' mocht er dan ook wel bij vermeld worden.

De CAO heb ik wel ingezien, maar daar m'n aandacht niet op gevestigd omdat we dit toch besproken hadden.

Ik wil dit eerst met zekerheid weten voordat ik dit ga aankaarten.

[ Voor 6% gewijzigd door Fore! op 20-09-2018 08:18 ]

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

De CAO heb ik wel ingezien, maar daar m'n aandacht niet op gevestigd omdat we dit toch besproken hadden.
Vervelend om te lezen maar juist een CAO en alle arbeidsbepalingen krijg je mee, om te lezen of te toetsen, alvorens te tekenen. Tijdens een sollicitatie is het niet ongebruikelijk dat niet elk klein lettertje uit elke bepaling wordt besproken.

Vergeet ook niet dat aan tafel 2 mensen zitten die niet alles in hun hoofd hebben zitten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:42
" tegen de laagst mogelijke kosten reizen" : altijd in daltarief reizen dus nooit voor 9 uur op reis.... en voor 16 uur weer naar huis...
ALs het in de CAO staat zul je er niet omheen kunnen. einde jaar bij de salarisonderhandelingen kun je daar misschien iets mee.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

• daan!
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 10:54
Fore! schreef op donderdag 20 september 2018 @ 07:50:
/Edit ik ben elke week tenminste 1x in een ander filiaal, als er stront aan de knikker is ben ik ook degene die er heen zal moeten.
Dit in combinatie met dit:
10.Reiskostenregeling ambulante werknemers.
Aan de werknemer, die in opdracht van de werkgever regelmatig in verschillende
filialen werkzaamheden verricht en in opdracht van de werkgever voor vervoer
gebruik maakt van een eigen auto, wordt de maximale belastingvrije vergoeding per
kilometer verstrekt.
Indien voor vervoer gebruik gemaakt wordt van het openbaar vervoer geldt een
vergoeding van de kosten tegen de laagste tarieven.
van het vervoer.
Lijkt wel ruimte te geven voor meer vergoeding.
Jij werkt steeds in een ander filiaal, in een andere stad.
Geen vast standplaats dus.
Dus een volledige vergoeding voor de gemaakte kosten tegen het laagste tarief (2e klas) lijkt op zijn plaats.

• Fore!
MAX3400 schreef op donderdag 20 september 2018 @ 08:43:
[...]

Vervelend om te lezen maar juist een CAO en alle arbeidsbepalingen krijg je mee, om te lezen of te toetsen, alvorens te tekenen. Tijdens een sollicitatie is het niet ongebruikelijk dat niet elk klein lettertje uit elke bepaling wordt besproken.

Vergeet ook niet dat aan tafel 2 mensen zitten die niet alles in hun hoofd hebben zitten.
Begrijp ik ook heel goed, maar dat maakt het m.i. ook nog steeds bespreekbaar.
geldersscheepje schreef op donderdag 20 september 2018 @ 09:01:
" tegen de laagst mogelijke kosten reizen" : altijd in daltarief reizen dus nooit voor 9 uur op reis.... en voor 16 uur weer naar huis...
ALs het in de CAO staat zul je er niet omheen kunnen. einde jaar bij de salarisonderhandelingen kun je daar misschien iets mee.
Zo heb ik er niet over nagedacht, leuk om te gebruiken bij moddergooien ;-)
Maar een kant-tekening: Het worden korte werkdagen, want de gehele rit zal in de dal-uren moeten komen. Dus ik moet voor 16:00 thuis zijn. Dan wordt ik ook in het weekend verwacht, want dan kom ik anders moeilijk aan m'n 40u.
daan! schreef op donderdag 20 september 2018 @ 10:18:
[...]

Dit in combinatie met dit:

[...]

Lijkt wel ruimte te geven voor meer vergoeding.
Jij werkt steeds in een ander filiaal, in een andere stad.
Geen vast standplaats dus.
Dus een volledige vergoeding voor de gemaakte kosten tegen het laagste tarief (2e klas) lijkt op zijn plaats.
Volledige vergoeding krijg ik, alleen dat dan het "eigen bijdrage" komt te vervallen kan ik er niet uit ophalen.

Want in lid 3 wordt ook aangegeven dat de reiskosten vergoeding gelijk is aan het OV tarief.
Mag daar dan ook minus eigen bijdrage worden gerekend?
Want dan zou de eigen bijdrage alleen gelden bij gebruik van eigen vervoer?

3. De hoogte van de reiskostenvergoeding is gelijk aan de werkelijke openbaar
vervoertarieven.

4. Er is voor de werknemer een eigen bijdrage in de reiskosten. De eigen bijdrage
bedraagt € 4,- per werkdag.

[ Voor 5% gewijzigd door Fore! op 20-09-2018 11:14 ]

Pagina: 1