Toon posts:

SiComputers geeft geen garantie en beantwoord vragen niet

Pagina: 1
Acties:

• workermaster
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01:41
Beste tweakers,

Ik had mijn orginele post verwijderd met het verzoek aan de moderators om dit topic te verwijderen. Ze hebben mij erop gewezen dat posts normaliter niet verwijderd worden. Ah well..... you learn something every day.

Dus om nogmaals duidelijk te maken waar de kern van dit topic over ging;
Een aantal HDD's worden na defect niet meer herkend in de administratie van de verkopende partij (SiComputers) en de leverancier. De discussie ging erover hoe ik dit moet aanpakken.

Inmiddels heb ik besloten maandag nogmaals een verzoek bij SiComputers in te dienen om de serienummers te controleren. Omdat ik niet weet hoe ik mijn verwijderde tekst terug kan halen laat ik deze korte beschrijving staan.

Mocht iemand zich afvragen waarom dit topic een klein rommeltje is; dit is mijn eerste keer dat ik een forum gebruik en ik was me nog niet helemaal bewust van de regels. Mijn andere topics zijn al een stuk netter.

[Voor 232% gewijzigd door workermaster op 23-09-2018 14:22]

• workermaster
Modbreak:Geen namen en integrale communicatie tenzij daar een goede reden voor is.

[Voor 99% gewijzigd door Floppus op 20-09-2018 23:08]

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Neem aan dat je al gekeken hebt of je bij Toshiba zelf garantie kan claimen?

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:39

defiant

Moderator General Chat
@workermaster hiervoor hebben we Shopping Forum
Ik verplaats dit topic daarom naar SF.

Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”

• workermaster
defiant schreef op woensdag 19 september 2018 @ 21:47:
~[mbr]@workermaster hiervoor hebben we Shopping Forum
Ik verplaats dit topic daarom naar SF.~[/mbr]
Bedankt. Sorry voor het verkeerd plaatsen. Dit is mijn eerste topic.

• All0The0Web
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 25-05 20:30
SMSfreakie schreef op woensdag 19 september 2018 @ 21:43:
Neem aan dat je al gekeken hebt of je bij Toshiba zelf garantie kan claimen?
Dit zou ik absoluut niet doen. Je hebt immers een overeenkomst met SiComputers en niet met Toshiba. Bekijk anders de aflevering van de rijdende rechter van gisteravond, daar komt dit ook aan bod.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 30-04 00:05
Lijkt er op dat de schijven niet goed matchen met je order en dat de fabricage momenten te ver uit elkaar liggen om als 1 batch bij een winkel terecht gekomen te zijn...
All0The0Web schreef op woensdag 19 september 2018 @ 21:58:
[...]

Dit zou ik absoluut niet doen. Je hebt immers een overeenkomst met SiComputers en niet met Toshiba. Bekijk anders de aflevering van de rijdende rechter van gisteravond, daar komt dit ook aan bod.
Ik zou het juist wel doen, want dan heb je werkende schijven. Voor veel fabrikanten van RAM en opslag gaat dit nagenoeg altijd goed en is de service beter en sneller dan bij de winkel. Geneuzel over 'overeenkomsten' is leuk voor discussies maar heeft niks met oplossingen te maken tenzij je een juridisch kantoor bent.

[Voor 65% gewijzigd door johnkeates op 19-09-2018 22:00]

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Dat is best veel om door te lezen, en heb dan ook niet inhoudelijk alle mails gezien. Maar als jij echt hondermiljardprocent zeker weet dat je deze schijven echt daar hebt gekocht, en ze absoluut niet verwisseld kunt hebben met andere aankopen, dan zou ik ze er toch van proberen te overtuigen dat je ze daar echt gekocht hebt. Als zij aangeven dat ze de serienummers niet herkennen, kun je natuurlijk aangeven dat je een rijke omwisselhistorie hebt met die dingen omdat er aanvankelijk ook al dingen niet helemaal goed gegaan zijn. Als ze in dat proces niet alle serienummers goed hebben geregistreerd, dan is daar dus hun verklaring waarom die schijven niet via hun reguliere inkoopkanaal zijn binnengekomen. Bovendien is dat eigenlijk niet meer jouw probleem om aan te tonen. Als ze jou nooit facturen met serienummer hebben gestuurd, dan is het helemaal lastig voor hen om hun zaak te maken.

offtopic:
verder ga je natuurlijk reacties krijgen met de vraag waarom je zo lang gewacht hebt met inleveren, maar die doen eigenlijk niet terzake. Wat ik vooral boeiend vind is waarom je anno 2018 met breedband internet en netflix, nog 21TB aan harddisks wil kopen voor het opslaan van series. Je kunt toch alles in 4k streamen en de rest wel 'ergens' vandaan toveren en daarna weer wegmikken? Althans, dat scheelt je in ieder geval ruim 800 euro aan opslagmedia, waar je heel wat maandjes Netflix, Hulu en HBO voor hebt ;)

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:13

DirtyBird

Praktiserend denker

Misschien handig om even een TL;DR toe te voegen :)

[Voor 121% gewijzigd door DirtyBird op 19-09-2018 22:10]

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• workermaster
DirtyBird schreef op woensdag 19 september 2018 @ 22:05:
Misschien handig om even een TL;DR toe te voegen :)
Goed idee. Zal dat even doen.

• workermaster
All0The0Web schreef op woensdag 19 september 2018 @ 21:58:
[...]

Klopt. Ik heb een overeenkomst met SiComputers. Ik heb ze daar ook op gewezen omdat ze steeds naar hun leverancier verwijzen. Ik ga morgen Consuwijzer inschakelen. Mocht nu met SiComuters echt niets te beginnen zijn dan ga ik pas met de fabrikant praten.

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-05 15:01

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Je kan gewoon bij Toshiba aanvragen, dan weet je gelijk genoeg.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• workermaster
Kurkentrekker schreef op woensdag 19 september 2018 @ 22:01:
Dat is best veel om door te lezen, en heb dan ook niet inhoudelijk alle mails gezien. Maar als jij echt hondermiljardprocent zeker weet dat je deze schijven echt daar hebt gekocht, en ze absoluut niet verwisseld kunt hebben met andere aankopen, dan zou ik ze er toch van proberen te overtuigen dat je ze daar echt gekocht hebt. Als zij aangeven dat ze de serienummers niet herkennen, kun je natuurlijk aangeven dat je een rijke omwisselhistorie hebt met die dingen omdat er aanvankelijk ook al dingen niet helemaal goed gegaan zijn. Als ze in dat proces niet alle serienummers goed hebben geregistreerd, dan is daar dus hun verklaring waarom die schijven niet via hun reguliere inkoopkanaal zijn binnengekomen. Bovendien is dat eigenlijk niet meer jouw probleem om aan te tonen. Als ze jou nooit facturen met serienummer hebben gestuurd, dan is het helemaal lastig voor hen om hun zaak te maken.

offtopic:
verder ga je natuurlijk reacties krijgen met de vraag waarom je zo lang gewacht hebt met inleveren, maar die doen eigenlijk niet terzake. Wat ik vooral boeiend vind is waarom je anno 2018 met breedband internet en netflix, nog 21TB aan harddisks wil kopen voor het opslaan van series. Je kunt toch alles in 4k streamen en de rest wel 'ergens' vandaan toveren en daarna weer wegmikken? Althans, dat scheelt je in ieder geval ruim 800 euro aan opslagmedia, waar je heel wat maandjes Netflix, Hulu en HBO voor hebt ;)
Ik weet 100% zeker dat ze van SiComputers vandaan komen. Heb er maar 8 en heb daar ook de bonnen van. Het gekke is dat SiComputers zelfs heeft toegegeven dat het mogelijk is dat ze alsnog bij hun vandaan komen maar omdat ze erg veel zoekwerk moeten gaan doen weigeren ze om de schijven in behandeling te nemen. Ik ga dat morgen met Consuwijzer even bespreken voordat ik weer contact opneem met SiComputers.

Waarom ik zo lang gewacht heb hou ik liever prive. Laten we het erop houden dat het erg slecht met mij ging en dat er wat serieuzere dingen aan de hand waren dan een paar schijven.

Ik heb zoveel capaciteit omdat alles in raid 10 staat. Ik wil een backup van een backup hebben van belangrijke dingen zoals foto's en documenten(offsite komt nog). En Netflix heeft zeker niet alles. Er zijn genoeg films en series die ik nergens kan vinden.

• SMSfreakie
  • Niet online
johnkeates schreef op woensdag 19 september 2018 @ 21:58:
Lijkt er op dat de schijven niet goed matchen met je order en dat de fabricage momenten te ver uit elkaar liggen om als 1 batch bij een winkel terecht gekomen te zijn...

[...]

Ik zou het juist wel doen, want dan heb je werkende schijven. Voor veel fabrikanten van RAM en opslag gaat dit nagenoeg altijd goed en is de service beter en sneller dan bij de winkel. Geneuzel over 'overeenkomsten' is leuk voor discussies maar heeft niks met oplossingen te maken tenzij je een juridisch kantoor bent.
Precies.. al vaak genoeg gewoon disken direct naar de fabrikant gestuurd..
omdat de shop inmiddels op de fles gegaan was.. of de bon kwijt... toen hadden ze nog niet allemaal zo`n mooie database met al je orders etc...

maar de laatste disk die ik terug gestuurd heb gehad is al weer enige jaren geleden..
schijnbaar gaan ze niet meer zo snel stuk hier... *D

en dan kon je ook nog het geluk hebben dat je een groter exemplaar terug kreeg omdat ze niks hadden.. :P

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• workermaster

[...]

Ik wil het eerst met SiComputers oplossen. Zit ook een stukje principe achter. Vindt niet dat ik hun probleem moet oplossen. De fabrikant is de volgende stap.

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 26-05 23:00
En daarna maar eens even controleren waarom er zoveel van dit type schijven bij jou defect gaan. Mogelijk combinatie probleem met je controller of gaan de schijven te snel en (dus) te vaak in slaapstand.

Ik regel bij voorkeur juist garantie via de fabrikant. Veel minder gezeur en sneller je schijven retour.

[Voor 21% gewijzigd door rookie no. 1 op 19-09-2018 23:17]

• JurienW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 25-05 23:15

[...]
Bij een Distri vandaan krijg je ook echt niet een batch met op een volgende nummers.
Vaak genoeg geheugen gehad voor een server, welke zelfs andere kleuren PCB's hadden en dat op 1 order.
En nee, geen grijze import maar gewoon NL Distri.
Daarnaast kan een winkel soms iets op voorraad hebben en nog extra bij bestellen (liggen er nog 2 op de plak en worden er nog 4 bij besteld)

• workermaster
rookie no. 1 schreef op woensdag 19 september 2018 @ 23:16:
En daarna maar eens even controleren waarom er zoveel van dit type schijven bij jou defect gaan. Mogelijk combinatie probleem met je controller of gaan de schijven te snel en (dus) te vaak in slaapstand.
Ik was daar al mee bezig. Er zijn 4 schijven tijdens gebruik defect gegaan. De eerste 3 van 2016 kwamen defect uit de verpakking.
De 4 defecte schijven zaten op 2 verschillende controllers aangesloten.
De server heeft eigenlijk het grootste gedeelte van 2016 en 2017 uit gestaan dus ik weet zo snel nog niet wat er aan de hand is.

• r_bleumer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-05 23:29
Gewoon standaard recept, aanmanen, in gebreke stellen, ontbinden en eventueel dagvaarden.

Nonsensical line goes here <---

• Floppus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:22

Floppus

Customer Experience matters

r_bleumer schreef op donderdag 20 september 2018 @ 09:08:
Gewoon standaard recept, aanmanen, in gebreke stellen, ontbinden en eventueel dagvaarden.
Ik wil hier wel een kanttekening bij plaatsen, eigenlijk twee...
- In Januari problemen hebben en dan maanden later garantie vragen kan een probleem zijn. De wet stelt dat problemen binnen 2 maanden na constateren melden sowieso redelijk is. Geen tijd / andere reden is niet zomaar een argument voor de wet
- Deze schijven worden heel concreet voor consumenten/desktopactiviteiten verkocht. Van iemand die een mediaserver bouwt mag de kennis verwacht worden meer te weten over verschillend aanbod in schijven. Gebruik in een server is niet conform wat geadverteerd wordt als beoogd gebruik.
https://toshiba.semicon-s...lient-hdd/dt01acaxxx.html

Neemt niet weg dat de communicatie en duidelijkheid altijd op orde moet zijn. Maar per saldo denk ik dat TS de handjes nog dicht mag knijpen met twee nieuwe schijven.

Download the most extensive Market Analysis on Customer Communication and Experience available anywhere (free, no sign up needed)

• r_bleumer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-05 23:29
Heb uitspraken gezien waarin 6 maanden nog tijdig genoemd werd. Bovendien lijdt de leverancier er geen nadeel door.

Vwb use case, moeten we vooral kijken naar waar si mee adverteert. In de reclameuiting van Toshiba staat echter ook dit:

. Optimized for use in consumer and commercial desktop computers, All-in-One systems, gaming PCs, external storage and applications where capacity, performance and reliability are critical.

External storage staat hier expliciet bij.

Nonsensical line goes here <---

• SMSfreakie
  • Niet online
De green series van WD zijn ook niet geschikt voor zulke zaken.. Echter ik heb er jaren lang 4 in de NAS gehad... Geen centje pijn.

Heb ze toch na 4 jaar continu draaien toch gewisseld... Voor 2 reds... Echter daar van was er na een week er al 1 van gaar.... Dus tja

• _JGC_
  • Laatst online: 11:50
Deze disks zijn door Hitachi gebouwd, zijn Hitachi 7K3000 drives. Ze zijn relatief betrouwbaar, maar als je veel van die dingen in 1 machine stopt ontwikkelen ze uiteindelijk bad sectors door resonantie.

Wat garantie betreft, naar mijn weten doet Toshiba geen end-user RMA en moet het via de winkel.

Overigens, als jij bij aanschaf al een aantal DOA hebt met gebroken connectoren, dan weet je ook hoe die disks behandeld zijn. De disks die dan in eerste instantie wel werken vallen dan op een later moment alsnog wel uit.

• Floppus
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:22

Floppus

Customer Experience matters

r_bleumer schreef op donderdag 20 september 2018 @ 23:24:
Heb uitspraken gezien waarin 6 maanden nog tijdig genoemd werd. Bovendien lijdt de leverancier er geen nadeel door.

Vwb use case, moeten we vooral kijken naar waar si mee adverteert. In de reclameuiting van Toshiba staat echter ook dit:

. Optimized for use in consumer and commercial desktop computers, All-in-One systems, gaming PCs, external storage and applications where capacity, performance and reliability are critical.

External storage staat hier expliciet bij.
External storage is bv een usb behuizing om een keer een backup op te zetten. Niet een serverfunctionaliteit :) Maar het hangt zoals je zegt inderdaad ook van de uitingen van SI af en of ze wisten dat het voor dit gebruik werd gekocht.

Ik kan me van diverse NAS servers ook herinneren dat ze waarschuwen en specifieke schijven adviseren. Consumerschijven kan, maar dan gok je op meer replacement - ik heb het toen ook gedaan maar wel 2 extra op de plank gelegd.

Download the most extensive Market Analysis on Customer Communication and Experience available anywhere (free, no sign up needed)

• workermaster
Floppus schreef op vrijdag 21 september 2018 @ 07:49:
[...]

External storage is bv een usb behuizing om een keer een backup op te zetten. Niet een serverfunctionaliteit :) Maar het hangt zoals je zegt inderdaad ook van de uitingen van SI af en of ze wisten dat het voor dit gebruik werd gekocht.

Ik kan me van diverse NAS servers ook herinneren dat ze waarschuwen en specifieke schijven adviseren. Consumerschijven kan, maar dan gok je op meer replacement - ik heb het toen ook gedaan maar wel 2 extra op de plank gelegd.
Ik heb de schijven gekocht voor het opslaan van media. Ze zijn minder vaak gebruikt dan de schijven in de game pc. Ze hebben nooit langer dan 1 week volcontinu gedraait. De server heeft ook het grootste gedeelte van 2016 en 2017 gewoon uit gestaan. Ik durf dus veilig te zeggen dat de schijven nooit overbelast zijn geweest. Ik kan ze natuurlijk ook allemaal in mijn gaming rig duwen en daar alles op zetten. Dan worden ze nog steeds gebruikt voor media opslag alleen zit het nu in een ander station. Dat telt niet meer als server maar in die gaming rig worden ze aanzienlijk vaker gebruikt en opgestart. Dus in mijn geval moet de term 'server' met een korreltje zout worden genomen. Was eigenlijk gewoon een andere pc die ik opstartte voor een film.

• workermaster
_JGC_ schreef op donderdag 20 september 2018 @ 23:52:
Deze disks zijn door Hitachi gebouwd, zijn Hitachi 7K3000 drives. Ze zijn relatief betrouwbaar, maar als je veel van die dingen in 1 machine stopt ontwikkelen ze uiteindelijk bad sectors door resonantie.

Wat garantie betreft, naar mijn weten doet Toshiba geen end-user RMA en moet het via de winkel.

Overigens, als jij bij aanschaf al een aantal DOA hebt met gebroken connectoren, dan weet je ook hoe die disks behandeld zijn. De disks die dan in eerste instantie wel werken vallen dan op een later moment alsnog wel uit.
Vroeg me ook al af wat ik verder moest doen met de goede schijven maar had besloten de winkel een nieuwe kans te geven. Blijkt nu dus een slechte beslissing

• workermaster
Floppus schreef op donderdag 20 september 2018 @ 23:15:
[...]

Ik wil hier wel een kanttekening bij plaatsen, eigenlijk twee...
- In Januari problemen hebben en dan maanden later garantie vragen kan een probleem zijn. De wet stelt dat problemen binnen 2 maanden na constateren melden sowieso redelijk is. Geen tijd / andere reden is niet zomaar een argument voor de wet
- Deze schijven worden heel concreet voor consumenten/desktopactiviteiten verkocht. Van iemand die een mediaserver bouwt mag de kennis verwacht worden meer te weten over verschillend aanbod in schijven. Gebruik in een server is niet conform wat geadverteerd wordt als beoogd gebruik.
https://toshiba.semicon-s...lient-hdd/dt01acaxxx.html

Neemt niet weg dat de communicatie en duidelijkheid altijd op orde moet zijn. Maar per saldo denk ik dat TS de handjes nog dicht mag knijpen met twee nieuwe schijven.
Bedankt voor de info. Ben het met je eens dat de schijven lang bij mij defect hebben gelegen. Had er mijn inziens wel een goede reden voor. En als SiComputers had gezegd dat ze die nu niet meer willen innemen dan had ik dat een goede reden gevonden. Mijn hoofd probleem is dan ook dat ze ze wel aannemen en vervolgens in de communicatie tekort schieten.

Voor wat betreft het gebruik in een server. Volgens mij had ik al ergens uitgelegd dat de schijven in een 'server' zitten maar de zeer zelden werden gebruikt. Ik kan ze ook in mijn gaming rig duwen. Dan staan ze iedere dag lange tijd en worden ze intensief gebruikt. Het mag in mijn geval eigenlijk geen server heten. Gewoon een 24TB externe schijf.

• workermaster
Beste forum leden. Bedankt voor jullie info.

Ik ga maandag verder met deze case.
Ik ga SiComputers eerst nogmaals verzoeken de serienummers te controleren waarvan ze al meerdere keren hebben beloofd dat te doen.

Omdat er toch enkele mensen zijn die zeggen dat servermatig gebruik niet goed is;
Jullie hebben daar zeker gelijk in. Alleen noem ik het een server. Het is mijn geval meer een externe schijf van 24TB die alleen start als ik een flim of serie wil kijken. Het gekke is dat als ik ze allemaal in mijn gaming rig duw dat het dan geen server meer is. Dan is het gewoon een rig met lekker veel opslag. De schijven zouden dan overigens wel veel vaker en intensiever worden gebruikt.

Mijn punt is dat ik wel degelijk weet dat deze schijven niet voor servers geschikt zijn. Maar mijn opslagstation is dan ook geen echte server en wordt nauwelijks gebruikt. Bij een server denk ik toch echt aan een station wat volcontinu draait om clients van services te voorzien. Niet aan een pc die voor 2 uur aangaat en dan weer uitschakeld.

Modbreak:Kan je voortaan de Wijzig-knop gebruiken, ipv. 4 posts achter elkaar binnen 24 uur te posten? Dat wordt namelijk niet gewaardeerd.

[Voor 7% gewijzigd door Yorinn op 23-09-2018 13:03]

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:52

sus

is druk :+

Met als groot verschil je raid config; het kan zomaar zijn dat juist *dat* de reden is dat die hdd’s er mee stoppen. Welke controller gebruik je, is dat een stukje software binnen je OS of een hardware versie met eigen bios. Heb je daar ingesteld dat een schijf pas uit mag als de controller er mee klaar is, of gaat de hdd “gewoon” uit als hij daar zin in heeft.

Ik heb een hele berg consumenten hdd’s voorbij zien komen die in servers en nas’en werden gebruikt en allemaal om zeep gingen. Juist omdat ze specifiek niet voor server/serverachtig gebruik zijn ontwikkeld. De WD Green serie voorop, prima schijf voor zo in je PC, maar gezeik als je die in raid zet.

edit:
Overigens, je topic is zo open en bloot te lezen voor iedereen die hier op GoT komt. Ingelogd of niet. En dus ook voor SiComputers. De laatste alinea van je post boven mij is precies goud voor hun (en als ze willen, ook de fabrikant) om jouw claim af te wijzen. Gezien de casus, 8 schijven gekocht, 3 defect en later weer een aantal, is dit topic heel snel te koppelen aan jouw persoonlijke gegevens zoals die bij hun bekend zijn. Ik zou voor ik (juridische) stappen neem, even goed kijken wat je allemaal hebt geschreven in dit topic ;)

[Voor 28% gewijzigd door sus op 23-09-2018 07:25]

• _JGC_
Deze schijven hebben last van resonantie als je ze met tig stuks samen in 1 kast hebt hangen. RAID op zich heeft geen invloed op deze schijven. Garantie wordt nu ook niet geweigerd vanwege 8 stuks in 1 kast hangen, maar vanwege foute administratie.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:31

CurlyMo

www.pilight.org

sus schreef op zondag 23 september 2018 @ 07:18:
Overigens, je topic is zo open en bloot te lezen voor iedereen die hier op GoT komt. Ingelogd of niet. En dus ook voor SiComputers.
De winkel heeft hier een bedrijfsaccount dus ik denk dat een mo tag geen verschil zal maken ;)

geen vragen via PM die ook op het forum gesteld kunnen worden.

• Marcva
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-05 15:09
De discussie over hoe intensief de schijven gebruikt zijn is toch te tackelen door de gebruikshistorie daarvan uit te lezen? Of lukt dat voor de defecte exemplaren niet meer?

• workermaster
Met als groot verschil je raid config; het kan zomaar zijn dat juist *dat* de reden is dat die hdd’s er mee stoppen. Welke controller gebruik je, is dat een stukje software binnen je OS of een hardware versie met eigen bios. Heb je daar ingesteld dat een schijf pas uit mag als de controller er mee klaar is, of gaat de hdd “gewoon” uit als hij daar zin in heeft.

Ik heb een hele berg consumenten hdd’s voorbij zien komen die in servers en nas’en werden gebruikt en allemaal om zeep gingen. Juist omdat ze specifiek niet voor server/serverachtig gebruik zijn ontwikkeld. De WD Green serie voorop, prima schijf voor zo in je PC, maar gezeik als je die in raid zet.

edit:
Overigens, je topic is zo open en bloot te lezen voor iedereen die hier op GoT komt. Ingelogd of niet. En dus ook voor SiComputers. De laatste alinea van je post boven mij is precies goud voor hun (en als ze willen, ook de fabrikant) om jouw claim af te wijzen. Gezien de casus, 8 schijven gekocht, 3 defect en later weer een aantal, is dit topic heel snel te koppelen aan jouw persoonlijke gegevens zoals die bij hun bekend zijn. Ik zou voor ik (juridische) stappen neem, even goed kijken wat je allemaal hebt geschreven in dit topic ;)
Eigenlijk moeten we dus weten waar de grens ligt van wat een NAS is en wat een server is. In mijn geval zijn het schijven die gebruikt worden voor opslag en zelden worden aangesproken. De pc waar ze in hangen staat zo opgesteld dat hij als NAS te vinden is. En op de site van SI staat dat ze geschikt zijn voor externe opslag. Daar hou ik me dus netjes aan.
Marcva schreef op zondag 23 september 2018 @ 12:06:
De discussie over hoe intensief de schijven gebruikt zijn is toch te tackelen door de gebruikshistorie daarvan uit te lezen? Of lukt dat voor de defecte exemplaren niet meer?
Dat lukt zeker nog wel. De schijven werken nog maar zijn onbetrouwbaar wegens defecte sectoren. 1 schijf is wel helemaal kapot. Ik verwacht dan ook niet dat dit een probleem zal zijn wan zowel SiComputers als hun leverancier kan aan de schijven zien wat het gebruik. Ik maak me daar dan ook geen zorgen om want ze kunnen dan zelf zien dat de schijven nooit gebruikt zijn in een serveromgeving maar in een NAS op oproepbasis.

edit:
Ik heb er geen problemen mee als ze dit zien. Ik heb namelijk de schijven nooit foutief gebruikt. Op de site van SI staat dat de schijven ook geschikt zijn voor externe opslag. Dat is precies wat mijn NAS doet. De schijven spinnen alleen op als ik er media opzet of media lees.

[Voor 40% gewijzigd door Yorinn op 23-09-2018 14:53]

• _JGC_
Toshiba heeft overigens geen NAS lijn van deze serie gehad. Hitachi van de 7K3000 ook niet. Pas bij de 7K4000 vielen die dingen bij bosjes uit en hebben ze daarna een NAS versie uitgebracht met vibratiesensor.

Deze Toshiba schijven zijn Hitachi 7K3000 disks met een Toshiba sticker.

• SMSfreakie
  • Niet online
Weet niet of de power on hours doorlopen als de disk niet spint..
Indien die wel oploopt zou je samen met de start stop cycli conclusies kunnen trekken..

1 van mijn reds heeft t er alweer ruim 3600uur op zitten... En 2 start stop cycli..

Na het inbouwen aangezet.. En laatst met een stroomstoring de 2de keer..

De 2de is wat ouder heeft 1000u meer en zit op 14 cycli... Dus tja.. Die maken heel wat rondjes... Maar weinig start stops..

Geen idee wat eigenlijk slechter is... Lekker laten draaien of juist weer laten slapen en dus de koppen moeten parkeren... Weer upspinnen etc etc

• DSmarty
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb vrij veel Hitachi (HGST) 7K2000 disks gebruikt, die hadden 0 problemen met gebruik in een datacenter-omgeving, van de 48 zijn er exact 0 gesneuveld in 7 jaar intensief gebruik. Echter wel met een "schone" stroomfeed en constante, gecontroleerde, temperatuur.

Heb hier de smart-output van een zo'n disk:
/dev/da23
Device Model:     Hitachi HDS723020BLA642
Serial Number:    MN5220F32ELSHK
smartctl 6.5 2016-05-07 r4318 [FreeBSD 11.2-RELEASE amd64] (local build)
Copyright (C) 2002-16, Bruce Allen, Christian Franke, www.smartmontools.org

=== START OF READ SMART DATA SECTION ===
SMART Attributes Data Structure revision number: 16
Vendor Specific SMART Attributes with Thresholds:
ID# ATTRIBUTE_NAME          FLAG     VALUE WORST THRESH TYPE      UPDATED  WHEN_FAILED RAW_VALUE
 1 Raw_Read_Error_Rate     0x000b   095   095   016    Pre-fail  Always       -       262153
 2 Throughput_Performance  0x0005   133   133   054    Pre-fail  Offline      -       93
 3 Spin_Up_Time            0x0007   131   131   024    Pre-fail  Always       -       437 (Average 436)
 4 Start_Stop_Count        0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       22
 5 Reallocated_Sector_Ct   0x0033   100   100   005    Pre-fail  Always       -       0
 7 Seek_Error_Rate         0x000b   100   100   067    Pre-fail  Always       -       0
 8 Seek_Time_Performance   0x0005   138   138   020    Pre-fail  Offline      -       25
 9 Power_On_Hours          0x0012   092   092   000    Old_age   Always       -       56909
10 Spin_Retry_Count        0x0013   100   100   060    Pre-fail  Always       -       0
12 Power_Cycle_Count       0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       22
192 Power-Off_Retract_Count 0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       94
193 Load_Cycle_Count        0x0012   100   100   000    Old_age   Always       -       94
194 Temperature_Celsius     0x0002   206   206   000    Old_age   Always       -       29 (Min/Max 19/45)
196 Reallocated_Event_Count 0x0032   100   100   000    Old_age   Always       -       0
197 Current_Pending_Sector  0x0022   100   100   000    Old_age   Always       -       0
198 Offline_Uncorrectable   0x0008   100   100   000    Old_age   Offline      -       0
199 UDMA_CRC_Error_Count    0x000a   200   200   000    Old_age   Always       -       0 

Bijna alle start/stops en tempverschillen waren overigens tijdens de burn-in test die ik doe voordat ik ze installeer in een productiesysteem. De enige disks die echt voorspelbaar (en snel) defect raakten die ik ooit heb meegemaakt waren de beruchte Seagate ST3000-series.

Als ze bij jou bij bosjes uitvallen en ze komen ook nog eens uit verschillende batches en uit een serie waar andere gebruikers nauwelijks issues mee hebben, dan kan het best eens zo zijn dat je wat lokale problemen hebt:
Server/controller/voeding die vage dingen doet.
Te hoge, of sterk fluctuerende omgevingstemperatuur.
Instabiele stroomfeed, bijvoorbeeld door het inschakelen van "grote verbruikers" in dezelfde groep.

Of simpelweg pech....
Echter ben ik het met je eens dat een paar uur gebruik per dag in een privé-omgeving, of het nu in een gamesysteem is of een NAS, gewoon past bij het door de fabrikant aangegeven gebruik van die schijven.

Als ze bij mij dat argument zouden gebruiken, dan hadden ze gewoon gelijk :-)

Overigens zou ik smart-data altijd in de gaten houden. Ik bekijk die data wekelijks, een disk die ook maar 1 bad-sector heeft verdwijnt per direct uit de pool. (meestal is dat de prelude voor een heleboel bad-sectors op korte termijn)

[Voor 3% gewijzigd door DSmarty op 23-09-2018 15:55]

• Mathijs
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22-05 20:36
Ik sta altijd van de reacties te kijken bij een dergelijk topic. Wanneer schijven nog binnen de garantie vallen zou je die gewoon ter garantie moeten kunnen aanbieden waar je ze gekocht hebt.
Daarbij maakt het niet uit hoe lang ze al kapot zijn of welke irrelevante reden dan ook aangevoerd wordt dat de partij waar je ze gekocht hebt moeilijk doet.
Misschien hebben ze ze zelf wel bij een leverancier ingekocht waar ze nu geen zaken meer mee doen.
In dat geval kunnen ze altijd zelf de schijven nog rechtstreeks bij de fabrikant aanbieden.

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 00:32
Mbt het gebruik van consumenten schijven. O.a. Seagate is hier duidelijk in, daar staat in de spec sheet hoeveel uur je per jaar met die dingen kan draaien ( 8x5 voor de barracuda, 24/7 voor archive, enterprise en ironwolf). Toshiba heb ik daar nog niet over gehoord dus dat lijkt me dan zeker geen reden om geen garantie te krijgen.

Verder zou ik gewoon de weg van de minsten weerstand kiezen en dat is zo te horen Toshiba en niet Sicomputers...

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

• workermaster
Een update. Volgens de customer service staan er 4 nieuwe schijven voor mij klaar. Die worden vandaag opgestuurd. Als dat klopt ben ik tevreden met de oplossing. De communicatie kan beter maar het eindresultaat is naar tevredenheid.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee