Toon posts:

Condensdroger, nieuw vs 2e hands

Pagina: 1
Acties:

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-06 14:17

vectormatic

Warlock of the doorlock

Topicstarter
Ik kan zo snel geen generiek wasdroger topic vinden, dus daarom maar even een eigen draadje, mocht er toch een droger topic zijn dan mag deze gemerged worden

Er moet binnenkort in huize Vectormatic een wasdroger komen, en hoewel het theoretisch best zou kunnen, geef ik nu liever geen 800 euro uit aan een warmtepompdroger, en vanwege de plek waar het geheel moet komen is een afvoerdroger ook geen optie.

Dan moet het dus een condensdroger worden, en kom ik op de vraag, nieuw of 2e hands? Een voor de hand liggend nadeel van 2e hands is dat het apparaat al deels versleten zal zijn en dus minder lang meegaat, een voordeel dat de prijs dat ook weerspiegelt.

Echter, waar ik kwa kennis toch te kort kom, is er kwa gebruikskosten nog significant verschil tussen een nieuwe condensdroger en een van 5-10 jaar geleden? Mijn redenatie is dat 95% van het energieverbruik gewoon het elektrisch verwarmen van de was is, en dan is het gewoon 1 watt elektra >> 1 watt warmte, of je dat nu in 1950 deed of nu...

Dus kan iemand me een goede reden geven voor een nieuwe condensdroger boven een gebruikte, behalve dat het ding natuurlijk minder lang mee zal gaan?

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:05
Nieuwe kopen, maar niet te duur. Warmtepomp is ideaal en in een goede energieklasse te krijgen. Dat hoeft geen 800 euro te kosten.

Heb zelf een Beko. Ik weet het, is een B merk, maar werkt feilloos en doet wat het moet doen.

Meer toeters en bellen heeft m.i. geen zin en kan alleen maar stuk gaan.

Onlangs mijn acht jaar oude Miele vaatwasser afgeschreven (was ruim 700 euro in aanschaf). Was al een keer buiten de garantie stuk gegaan en lekte nu weer aan alle kanten. Reparatie zou minimaal 250 kosten.

Vervangen voor een goedkope Bosch van 350 euro.

Dit soort apparaten zijn niet meer gemaakt om 20 jaar mee te gaan.

• gasemans
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06-06 16:00
Warmtepomp hoeft geen 800+ te kosten
Heb een whirlpool draaien.
Koste iets van 450 geloof ik.
Zeer tevreden mee en is zuiniger dan de condensdroger

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Topicstarter
Goh, ik had toch in mn hoofd zitten dat een warmtepomp bij 600 begon, en je toch wel op 800 mag rekenen.

Voor 400 euro wordt het nogal een ander plaatje, zeker omdat een budget condensdroger niet serieus veel goedkoper is

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Ik zie bosch ecologixx drogers al voor 200-300 euro op mp staan. Let er op dat het bij de vroege modellen niet mogelijk is om een afvoerslang aan te sluiten mocht je dat willen en je dus de bak er uit moet trekken.

[Voor 4% gewijzigd door Yucon op 19-09-2018 21:53]

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
hier heeft een gebruikte condens gestaan... mocht ik halen voor een 10tje... enige wat er aan mankeerde dat de snaar er af lag..koste nog eens 2 tientjes.. en een middag werk om dat ding er om te wurgen

heeft t een jaar ofzo gedaan toen lag de snaar weer in 2en.. nog een keer 2 tientjes en een middag werk er tegen aangegooid..

en toen ze na 1,5 jaar weer brak dat ding afgevoerd en een warmtepomp droger gehaald..

TL:DR het is maar net hoe goedkoop je je gebruikte machientje kan scoren..
Yucon schreef op woensdag 19 september 2018 @ 21:52:
Ik zie bosch ecologixx drogers al voor 200-300 euro op mp staan. Let er op dat het bij de vroege modellen niet mogelijk is om een afvoerslang aan te sluiten mocht je dat willen en je dus de bak er uit moet trekken.
dat kon de mijne ook niet.. tot je de kap er eens afhaalt.. de een gaatje er bij maakt in de achterwand en een slangtule toepast :P

[Voor 31% gewijzigd door SMSfreakie op 19-09-2018 21:54]

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:19
Tenzij hééél goedkoop zou ik echt geen condensdroger kopen. Warmtepompdrogers zijn helemaal niet veel duurder en echt veel zuiniger. Dat gaat op jaarbasis echt om een paar tientjes, dus over de totale gebruikstermijn haal je dat er makkelijk uit.

Maar zelfs in jouw denkwijze: waarom valt een tweedehands warmtepompdroger eigenlijk af :P

Nieuwe warmtepompdrogers: categorie: Wasdrogers

Ondergetekende heeft een Samsung AddWash Was/droogcombinatie gekocht. Dat ding wast... én droogt met een warmtepomp. Heb er nog geen 600 euro voor betaald :P

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Topicstarter
Richh schreef op woensdag 19 september 2018 @ 21:58:
Tenzij hééél goedkoop zou ik echt geen condensdroger kopen. Warmtepompdrogers zijn helemaal niet veel duurder en echt veel zuiniger. Dat gaat op jaarbasis echt om een paar tientjes, dus over de totale gebruikstermijn haal je dat er makkelijk uit.

Maar zelfs in jouw denkwijze: waarom valt een tweedehands warmtepompdroger eigenlijk af :P

Nieuwe warmtepompdrogers: categorie: Wasdrogers

Ondergetekende heeft een Samsung AddWash Was/droogcombinatie gekocht. Dat ding wast... én droogt met een warmtepomp. Heb er nog geen 600 euro voor betaald :P
2e hands warmtepomp had ik afgeschreven omdat ik dan toch zou verwachten eerste generatie spul met bijbehorende kinderziektes tegen te komen, ook heb ik niet zon goed beeld van de levensduur van die dingen.

was/droog combi zou best tof zijn, maar het wasmachine doet het nog prima, en dan wordt de scope/budget creep me toch te veel

Maar de boodschap is duidelijk, of een echt dirt-cheap condens apparaat, of gewoon een nieuwe warmtepomp

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22:19
vectormatic schreef op woensdag 19 september 2018 @ 22:12:
[...]

2e hands warmtepomp had ik afgeschreven omdat ik dan toch zou verwachten eerste generatie spul met bijbehorende kinderziektes tegen te komen, ook heb ik niet zon goed beeld van de levensduur van die dingen.
Volgens mij is het echt niet hele nieuwe tech hoor, die dingen bestaan al járen :P daarnaast denk ik niet dat het een juiste aanname is dat ze sneller stuk gaan.
Maar de boodschap is duidelijk, of een echt dirt-cheap condens apparaat, of gewoon een nieuwe warmtepomp
That's what I would do :)

• vectormatic

vectormatic

Warlock of the doorlock

Topicstarter
Richh schreef op woensdag 19 september 2018 @ 22:15:
[...]

Volgens mij is het echt niet hele nieuwe tech hoor, die dingen bestaan al járen :P daarnaast denk ik niet dat het een juiste aanname is dat ze sneller stuk gaan.
Nee, als ik het goed begrijp is het gewoon een binnenstebuiten gekeerde koelkast, dus niks revolutionairs, hooguit wat "nieuw" in deze toepassing, maar misschien is mijn beeld ook vertekend omdat ik me doorgaans niet zo met witgoed bezig houd :P

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

SMSfreakie schreef op woensdag 19 september 2018 @ 21:53:
dat kon de mijne ook niet.. tot je de kap er eens afhaalt.. de een gaatje er bij maakt in de achterwand en een slangtule toepast :P
Dat heb ik ook even gedaan, maar dat is niet heel verstandig. Realiseer je je ook dat het warme water in die bak voor de efficiency van de warmtepomp gebruikt wordt? :P

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:34
Dat water in die bak wordt bij sommige modellen gebruikt om de condensor schoon te spoelen. In het begin (ik heb een Bosch Ecologixx 7 uit 2009) waren daar wat problemen mee, het apparaat ging dan in storing met een waterfilter-aanduiding, wat niet klopte want het filter was helemaal schoon.

Wat er aan de hand was: dat water wordt door een klein pompje omhoog gepompt in die bak. Na afloop van het droogprogramma (soms ook tussendoor) gaat er een klep open en stort dat water door een pijp naar beneden, daarbij de pluizen van de condensor spoelend. Vervolgens werd het water weer omhoog gepompt naar die bak zodat het geleegd kon worden.

Het probleem was, dat er na verloop van tijd toch teveel pluizen door het filter onder de deur kwamen, waardoor de vlotter die beneden in het apparaat het waternivo meet, vast bleef zitten. Daardoor vond het apparaat dat het te lang duurde voordat het water was weggepompt en ging in storing. De filtermelding kwam doordat, als het filter (gaat om het pluizenfilter in de waterbak) echt vies is, het water meteen weer terugloopt naar beneden, waardoor het dus ook te lang duurt om het water weg te pompen.

De oplossing bleek eenvoudig, maar arbeidsintensief: ik heb de hele droger uit elkaar gepeuterd, de condensor schoongemaakt, de vlotter en het bakje waar deze in dreef schoongemaakt en alles weer in elkaar gezet. Sindsdien doet ie het weer prima. Ik let er goed op dat na elke droogbeurt het filter in de deur goed wordt schoongemaakt, en dat gaat al een aantal jaar weer goed. Eigenlijk is het een prima droger.

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Yucon schreef op woensdag 19 september 2018 @ 22:40:
[...]

Dat heb ik ook even gedaan, maar dat is niet heel verstandig. Realiseer je je ook dat het warme water in die bak voor de efficiency van de warmtepomp gebruikt wordt? :P
geen idee.. huidige WP droger heeft er gewoon keurig optie voor.... al bewaard die volgens mij wel altijd een plens water onder in ergens.. want tegen de tijd dat die bijna klaar is hoor ik hem pas zn water naar de afvoer brengen ( gekletter in de afvoer :) )

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• Yucon
  • Nu online

Yucon

*broem*

PhilipsFan schreef op woensdag 19 september 2018 @ 22:51:
Ik let er goed op dat na elke droogbeurt het filter in de deur goed wordt schoongemaakt, en dat gaat al een aantal jaar weer goed. Eigenlijk is het een prima droger.
een beetje off topic, maar mocht het weer mis gaan: er is uiteindelijk een revisie op dat deurfilter gekomen. Daarmee zou het probleem uit de wereld moeten zijn.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee